• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

HM80

Cartier
Fick erbjudandet idag...


Skärmavbild 2020-11-27 kl. 13.59.41.png

hoppade på redan igår, får se om man får något. annars får man vara snabb direkt i början den 7e antar jag :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur går det för dig? Smekmånad fortfarande?

Efter Kancera-fiaskot så har det gått oförskämt bra, till stor del tack vare uppgången efter Pfeizer och Modernas vaccinnyheter. Har 8 aktier kvar och är + ca 22%, 7 fonder + ca 5,5% sedan börjar av september.

Hade gått från 75/25 i aktier vs. fonder till ungefär 50/50 innan jag köpte Palantir, men planen är att jobba mig mot samma fördelning igen och kanske ytterligare till fördel för fonderna. Har en större del som går in på månadsspar nu till de olika fonderna och kommer lägga mindre pengar på aktier, och heller inga högriskaktier, den kvoten är fylld med råge. Har till exempel beslutat av biotech inte är något för mig. Det är alldeles för komplicerat med patent hit och dit och inte en chans att jag kommer kunna sätta mig in i och hänga med där.

Riktigt kul med ett ordentligt sparande även om det blockerar möjligheten att köpa nya klockor. Men lite skönt samtidigt med fokus på något annat.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Efter Kancera-fiaskot så har det gått oförskämt bra, till stor del tack vare uppgången efter Pfeizer och Modernas vaccinnyheter. Har 8 aktier kvar och är + ca 22%, 7 fonder + ca 5,5% sedan börjar av september.

Hade gått från 75/25 i aktier vs. fonder till ungefär 50/50 innan jag köpte Palantir, men planen är att jobba mig mot samma fördelning igen och kanske ytterligare till fördel för fonderna. Har en större del som går in på månadsspar nu till de olika fonderna och kommer lägga mindre pengar på aktier, och heller inga högriskaktier, den kvoten är fylld med råge. Har till exempel beslutat av biotech inte är något för mig. Det är alldeles för komplicerat med patent hit och dit och inte en chans att jag kommer kunna sätta mig in i och hänga med där.

Riktigt kul med ett ordentligt sparande även om det blockerar möjligheten att köpa nya klockor. Men lite skönt samtidigt med fokus på något annat.
Det är en bra strategi att investera i det man förstår sig på.

Om det fortsätter att gå bra så är det tvärtom angående klockor. Då köper du klockor för vinstpengar enbart. Min orangea Superocean "Kernocean" jag köpte förra veckan bekostades med vinst från Amazon t ex. :)
 

Bally

Cartier
Det är ännu lite för tidigt för att summera året men jag är lite nyfiken hur det har gått för alla i år?
Ett rätt ovanligt år kan man ju minst sagt säga.

Mina egna investeringar har haft mycket tech vilket har gynnats av omständigheterna. Har också ägt Tesla sen långt tillbaka vilket agerat ett otroligt draglok i portföljen i år.

I skrivande stund ligger jag 30,71% plus i år.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är ännu lite för tidigt för att summera året men jag är lite nyfiken hur det har gått för alla i år?
Ett rätt ovanligt år kan man ju minst sagt säga.

Mina egna investeringar har haft mycket tech vilket har gynnats av omständigheterna. Har också ägt Tesla sen långt tillbaka vilket agerat ett otroligt draglok i portföljen i år.

I skrivande stund ligger jag 30,71% plus i år.
Precis samma som dig. Mycket tech, stillfront, embracer, sinch, apple, amazon, adobe, tesla som dragit totalen. 31%

Nu är resten av året jinxat btw.
 

Bally

Cartier
Precis samma som dig. Mycket tech, stillfront, embracer, sinch, apple, amazon, adobe, tesla som dragit totalen. 31%

Nu är resten av året jinxat btw.
Haha, jag ber om ursäkt för alla pengar vi kommer gå miste om på grund av min ogenomtänkta och tidiga post!

Grymt resultat. Man kan ju bara hoppas på en repeat på det resultatet nästa år för klockkontots skull!
 

Fargoth

Omega
Det är ännu lite för tidigt för att summera året men jag är lite nyfiken hur det har gått för alla i år?
Ett rätt ovanligt år kan man ju minst sagt säga.

Mina egna investeringar har haft mycket tech vilket har gynnats av omständigheterna. Har också ägt Tesla sen långt tillbaka vilket agerat ett otroligt draglok i portföljen i år.

I skrivande stund ligger jag 30,71% plus i år.
Ja det har varit en riktig åktur i år, mitt aktiekonto ligger +33% hittills. Mycket tack vare några lyckosamma draglok i form av Paradox, SECTRA och Newton Nordic. Jag kör rätt hårt på köp-och-behåll, och mitt trettiotal innehav är annars mest industri och "tråkiga" branscher. Bland dem har SCA gått bäst med +45% och de enda riktigt sura karten i portföljen har varit SAAB med -25% och SSAB med -22%. Lyckades också tajma några bra inköp under året, ligger just nu över +50% på Finnair och +40% på Maersk.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Haha, jag ber om ursäkt för alla pengar vi kommer gå miste om på grund av min ogenomtänkta och tidiga post!

Grymt resultat. Man kan ju bara hoppas på en repeat på det resultatet nästa år för klockkontots skull!
Tack detsamma!

Sista året har jag en ganska enkelspårig portfölj som förutom lite bygg/installation/fastigheter och investmentbolag innehåller mest teknik. Då ska man ligga på dessa siffror detta år. Men har iallafall en ganska bra bredd inom tekniken så står iallafall inte och faller med något enstaka bolag, om det blir en starbreeze/fingerprint-gate igen med någon. Plus det är teknik jag fattar och alltid prioriterat så det känns ok.
 

Bonumm

Panerai
Min portfölj har bara tagit stryk den sista tiden. Otroligt att man inte har plussat mera, speciellt eftersom jag lyckades pricka botten i mars. Men jag gick in med för lite då, har ökat hela tiden fram tills förra veckan. Nu får det bli lite månadsspar i fonder framåt. Ligger just nu knappt +20%
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Vetetusan hur jag skall göra nu. Kryddade med Nio med logiken att det kan jag förlora med det jag ligger före i min portföljplan. Efter alla EV rallyn så är den helt plötsligt mitt största innehav vilket såklart är kul men absolut inte vad jag räknat med. Alla varningsklockor larmar men samtidigt var ju planen en chansning från början. Alla fundamenta är ställda upp och ner och bolagsvärderingen helt galen. Jag tänker framfab och icon medialab för er som minns det glada 90-talet. Eller kanske pyramidspel där de tidiga i aktien haussar i sociala media och FOMO följer. Någon mer här som fått tankemöda som ni inte trodde ni skulle få?
Blir nog att jag släpper hälften för att jag lever i mellanmjölkens land.
 
Senast ändrad:

Bonumm

Panerai
Avanza, nordnet, carnegie. Det är lätt att flytta värdepapper mellan banker så du kan alltid flytta aktierna till din vanliga bank efter noteringen den 7e om du inte vill vara hos avanza tex
Blir nog att skaffa konto på Avanza till veckan då. Swedbank saknar ju väldigt många fonder och aktier, så ett konto på Avanza är nog inte dumt.
 

Bonumm

Panerai
Vetetusan hur jag skall göra nu. Kryddade med Nio med logiken att det kan jag förlora med det jag ligger före i min portföljplan. Efter alla EV rallyn så är den helt plötsligt mitt största innehav vilket såklart är kul men absolut inte vad jag räknat med. Alla varningsklockor larmar men samtidigt var ju planen en chansning från början. Alla fundamenta är ställda upp och ner och bolagsvärderingen helt galen. Jag tänker framfab och icon medialab för er som minns det glada 90-talet. Eller kanske pyramidspel där de tidiga i aktien haussar i sociala media och FOMO följer. Någon mer här som fått tankemöda som ni inte trodde ni skulle få?
Blir nog att jag släpper hälften för att jag lever i mellanmjölkens land.
Låter vettigt med mina ögon sett. Gå in på Wall Street Bets WSB redditsida så ser du ju en förklaring till varför vissa aktier gått som raketer den sista tiden. Ta tex Nio, Xpeng och Palantir, tror inte man ska underskatta vad ett gäng som WSB kan göra för en aktiekurs.
Går man in och läser där nu så ska Palantir ”Too the fucking moon” på måndag så Citron som blankar aktien får sig en näsbränna. Riktigt rolig läsning och mems på den sidan, ska bli intressant att se vad som händer med PLTR till veckan.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Låter vettigt med mina ögon sett. Gå in på Wall Street Bets WSB redditsida så ser du ju en förklaring till varför vissa aktier gått som raketer den sista tiden. Ta tex Nio, Xpeng och Palantir, tror inte man ska underskatta vad ett gäng som WSB kan göra för en aktiekurs.
Går man in och läser där nu så ska Palantir ”Too the fucking moon” på måndag så Citron som blankar aktien får sig en näsbränna. Riktigt rolig läsning och mems på den sidan, ska bli intressant att se vad som händer med PLTR till veckan.
Ja det är helt andra krafter än fundamenta som driver. Kanske stoppa en del av försäljningen mot Thunderful och hoppas man får en liten skvätt iaf.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
jag hoppas verkligen inte börsen i usa skapar någon mega bubbla när det kommer till alla dessa elbilsbolag och bolag som gör business med dom nu. Tesla kan jag förstå, de är tillräckligt etablerade, men värderingen på bolag om nio, xpeng etc? jag tror absolut på dessa bolag på längre sikt men värderingen de har nu eller som närmar sig större bil märken som har hundratusentals anställda, flera tusen fabriker och som säljer absurt många bilar per år....den känns inte verklig.

@Kleiz du verkar ha bra koll på den här sektorn, vad är din åsikt? Jag har själv inte bra koll alls på den här sektorn.
Nej jag vågar inte påstå att jag har någon djupare kunskap om sektorn egentligen. Ang Teslas värdering kontra övrigas så är det mycket annat inprisat i Tesla än bara bilar, tex deras teknik. Under utvecklingen av Model 3 ska Tesla ha varit nära konkurs, enligt Musk själv.

Vad gäller värderingen i xpeng är den bara marginellt över den nivå som några analyshus har satt. Det verkar kanske lovande kan man tycka men när riktkursen i xpeng sattes upplevdes som väldigt ”hög”, ungefär som när man läser att Tesla på sikt kan vara 2000$.

Jag har som sagt sålt av det mesta xpeng, bara några hundra stycken kvar. Satsade på BEAM och tänker hålla den året ut, gick även in i Blink i onsdags och tänker avyttra den i nästa vecka.

På fondsidan inom den här sektorn har jag: RobecoSAM Smartenergy, SPP Global Solutions samt Proethos.
 

Bonumm

Panerai
Det gick ju lätt att skaffa konto på Avanza. Jäkla smidigt att swicha in pengar också, gick ju på några sekunder. Ska bli spännande att se om man får någon tilldelning på Thunderful. Sökte bara för 300st, hade varit skoj att få några. Får köpa lite fonder på Avanza annars tror jag.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Det gick ju lätt att skaffa konto på Avanza. Jäkla smidigt att swicha in pengar också, gick ju på några sekunder. Ska bli spännande att se om man får någon tilldelning på Thunderful. Sökte bara för 300st, hade varit skoj att få några. Får köpa lite fonder på Avanza annars tror jag.
Det är en smidig plattform att köpa och sälja på. Funderar också på Thunderful och söka 1000st, men IPO kan vara lite si så där och kanske avvakta och se hur kursen rör sig första 7 dagarna.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag är fortfarande usel på att läsa prospekt och rapporter. Går det att ge en snabb förklaring varför det verkar lovande?
Bergsala har stabil intjäning. Lite tråkigt kanske, men en bra bas. Resten potentiell tillväxt och spännande. Dessutom vill de jobba med uppköp ala’ Embracer/Stillfront. Rätt i tiden, spelbolag är populära. Har de bra folk och känsla så kan det gå bra.
 
Topp