• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Hur skiljer den sig mot exempelvis AMF Akitefond Småbolag eller PLUS Småbolag Sverige Index? Dessa kostar en bråkdel av "...by Skoglund".

Du kan inte jämföra pris utan att väga in vad du får för pengarna... Den ena fonden du jämför med är dessutom en indexfond.
Läs igenom prospektet så ser du skillnaderna.

Fredrik Skoglund förvaltade tidigare fonden Länsförsäkringar Småbolag Sverige. Även om historisk avkastning inte nödvändigtvis säger något om framtida avkastning kan det vara intressant att jämföra och se om han historiskt presterat tillräckligt bra för att motivera en högre avgift.

Skärmavbild 2020-12-02 kl. 10.34.47.png

Du kan inte jämföra pris utan att väga in vad du får för pengarna... Den ena fonden du jämför med är dessutom en indexfond.
Läs igenom prospektet så ser du skillnaderna.

Fredrik Skoglund förvaltade tidigare fonden Länsförsäkringar Småbolag Sverige. Även om historisk avkastning inte nödvändigtvis säger något om framtida avkastning kan det vara intressant att jämföra och se om han historiskt presterat tillräckligt bra för att motivera en högre avgift.

Skärmavbild 2020-12-02 kl. 10.34.47.png
Under vilken tidsperiod förvaltade Skoglund Länsförsäkringar Småbolag Sverige?

Frågan är dock hur han räknar småbolag. Jämför han med Apple då eller? Vare sig Husqvarna, Peab, Elekta eller JM är några småbolag med svenska mått. De ligger dessutom på Large cap. Lite märkligt att kalla fonden för småbolag, även om fonden säkert blir kanon. Han är iof inte ensam om att ha stora svenska bolag i småbolagsfonder.

Frågan är dock hur han räknar småbolag. Jämför han med Apple då eller? Vare sig Husqvarna, Peab, Elekta eller JM är några småbolag med svenska mått. De ligger dessutom på Large cap. Lite märkligt att kalla fonden för småbolag, även om fonden säkert blir kanon. Han är iof inte ensam om att ha stora svenska bolag i småbolagsfonder.
Brukar finnas regler som säger att man gör undantag med upp till typ 10 innehav för att skapa likviditet och stabilitet.

edit: från faktabladet "Mottagarfonden är en aktivt förvaltad aktiefond som investerar i små och medelstora bolag på den svenska marknaden. Mottagarfonden kan placera i alla sektorer men investerar inte i bolag utanför Norden. Mottagarfonden har som mål att långsiktigt, över minst fem år, överträffa sitt jämförelseindex som är Carnegie Small Cap Return Index Sweden. "

Husqvarna som största innehav för att han själv är från Husqvarna :p

Idag sista dagen för att försöka teckna Thunderful.

Det är lite kul tycker jag. Var ett tag sen. Stillfront sist jag var med. Förr om åren var jag ofta med på ipos men senaste åren har det varit så hajpat så man tappat intresset pga dåliga eller inga tilldelningar.

Tror dock jag får noll. ;)

Det är lite kul tycker jag. Var ett tag sen. Stillfront sist jag var med. Förr om åren var jag ofta med på ipos men senaste åren har det varit så hajpat så man tappat intresset pga dåliga eller inga tilldelningar.

har den här känslan med, blir antingen noll eller väldigt lite :). aja, isåfall får vi sitta där måndag morron

inte läst mycket alls, såg bara lite snabbt vad de gjort för spel och så.

inte helt koscher som det ser ut på ytan?

Här finns lite info:

Fasen borde kanske teckna mig för ett gäng till och hoppas på tilldelning. 🤔

Tillbaka
Topp