• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Överväg också om du verkligen vill ha ett ISK till kiddot.

ISK tillfaller barnet vid 18-års dagen.

Jag har valt att sätta upp ett kapitalspar till min dotter enbart pga att jag själv vill kunna välja när hon skall få tillgång till pengarna.
Vi har kört samma. Sambon och jag sätter in pengar till dotterns kapitalförsäkring som ligger under min avanza.

Om ni skiljer er, vem äger då rent juridiskt apitalet på kf?
Vid skilsmässa är det giftorättsgods om det inte är enskild egendom genom äktenskapsförord. Pengarna ska därför delas mellan makarna. Om dom är sambos är det annorlunda, eftersom pengar inte är samboegendom ska dom inte delas enligt enligt sambolagen. Kontoinnehavaren kan då få behålla allt själv. Är dock som alltid massa olika variabler att ta hänsyn till i det enskilda fallet för sambos..

Vid skilsmässa är det giftorättsgods om det inte är enskild egendom genom äktenskapsförord. Pengarna ska därför delas mellan makarna. Om dom är sambos är det annorlunda, eftersom pengar inte är samboegendom ska dom inte delas enligt enligt sambolagen. Kontoinnehavaren kan då få behålla allt själv. Är dock som alltid massa olika variabler att ta hänsyn till i det enskilda fallet för sambos..
Ok, vi är sambos. Trodde de var öronmärkta till dottern men vi/jag då är den enda som kan ge henne dom.

Vet att vissa kan bli helknäppa när det vankas skillsmässa/gå isär men dessa pengar är helt och hållet tänkta till dottern. Finns inte en chans att jag skulle snuva henne på sina sparade pengar

Innebär detta att man borde köpa?
Angående just Starbreeze så kan jag tycka att det är lite skumt att de inte har hittat en förläggare åt PD3 än.

Digital Bros/505 har ju varit det tidigare och har även avans på kommande PD3 enligt tidigare affärer. Att inte de direkt vill vara förläggare och finansiera PD3 är lite märkligt. Kanske har något att göra med tidigare eventuella konflikter med lån osv? Jag har inte koll på Star sista två åren. Någon som har?

Ok, vi är sambos. Trodde de var öronmärkta till dottern men vi/jag då är den enda som kan ge henne dom.

Vet att vissa kan bli helknäppa när det vankas skillsmässa/gå isär men dessa pengar är helt och hållet tänkta till dottern. Finns inte en chans att jag skulle snuva henne på sina sparade pengar

nu har jag ingen vidare koll på hur kapitalförsäkring fungerar och exakt hur er situation ser ut, men värt att tänka på är att man som sambo har andra regler än om man är gift. Huvudregeln som sambo är iaf att ni delar på gemensam bostad och bohag oavsett vem som har betalat, resten äger varje sambo själv. Pengarna på ditt konto är således dina.

Allmänt så kan förhållanden ta slut och pengar förvandlar folk till monster. Är ju lätt att tro att det aldrig skulle hända i ens egna förhållande, men sen tar kärleken slut och någon blir bitter. Någon blir övertalad av vännerna att hen har rätt till exempelvis halva bostadsrätten som ”betalning” för alla obesvarade uppoffringar under förhållandet och sen så tvingas den andra sälja bostaden.

juridik är tråkigt och oromantiskt, men det är bättre att fixa sånt på förhand innan det behövs på riktigt.

det här är inte riktat till dig specifikt, det är mer en allmän uppmaning till alla att veta vad som gäller och sen ta ett medvetet beslut hur man själv vill göra.

nu har jag ingen vidare koll på hur kapitalförsäkring fungerar och exakt hur er situation ser ut, men värt att tänka på är att man som sambo har andra regler än om man är gift. Huvudregeln som sambo är iaf att ni delar på gemensam bostad och bohag oavsett vem som har betalat, resten äger varje sambo själv. Pengarna på ditt konto är således dina.

Allmänt så kan förhållanden ta slut och pengar förvandlar folk till monster. Är ju lätt att tro att det aldrig skulle hända i ens egna förhållande, men sen tar kärleken slut och någon blir bitter. Någon blir övertalad av vännerna att hen har rätt till exempelvis halva bostadsrätten som ”betalning” för alla obesvarade uppoffringar under förhållandet och sen så tvingas den andra sälja bostaden.

juridik är tråkigt och oromantiskt, men det är bättre att fixa sånt på förhand innan det behövs på riktigt.

det här är inte riktat till dig specifikt, det är mer en allmän uppmaning till alla att veta vad som gäller och sen ta ett medvetet beslut hur man själv vill göra.
Jo så är det. Därför har vi skrivit en samborevers eller om de hette sambo avtal när vi köpte huset eftersom jag gick in med betydligt mer iom att jag hade bostadsrätt innan och sambon hyres. Detta gjorde vi hos jurist

BD13A977-E08E-487B-8117-16DCF56A96B3.jpeg

Tre största innehaven.
Ska 2021 bjuda på ännu ett makalöst år?

Tog Swing-position i Zaptec och Soltech i höstas. Gjorde snabba 100% respektive 55%. Insåg idag dock att om jag hållt kvar hade utveckling varit 240% respektive 75%. Med det sagt tycker jag många greentech aktier rusar väl fort och för det andra är det lätt att backtrada haha. Ska inte heller klaga på förra årets utveckling för det tredje. :cigar:

grymt, grattis. har du något tips?
Tackar ödmjukast. Skrev ett längre inlägg bak i tråden för ett tag sedan ska se om jag hittar det

edit: REPOST

Aktier är svinkul och rekommenderar alla att komma igång med ett månadssparande.

Tänkte bidra här i tråden med lite info jag önskat jag fått som nybörjare:

Först av allt...
Va extremt kritisk till de aktietips som sprids i sociala medier. Anmälningar till EBM under 2020 har ökat kraftigt i samband med att "pump and dump schemes" sprider sig som en löpeld. Va extra försiktig speciellt när du överväger handla ilikvida aktier på mindre listor (dessa löper störst risk att bli utsatta för marknadsmanipulation).
Kort och gott; gör alltid din egen analys.

Några konkreta tips på hur man hittar intressanta bolag:
  • Erfaren management med skin in the game
  • Stark underliggande marknadstillväxt (t.ex. pga mega-trender som internet of things, hållbarhet etc).
  • Stabil balansräkning (enkel check som nybörjare; håll koll på net debt / EBITDA och soliditet och jämför nyckeltalen mot peers)
  • Utrymme för marginalexpansion (leta företag som har pricing power och höga bruttomarginaler)
  • Tillväxtpotential (stor tam, bra framtidsutsikter etc)
  • Marknadsledare (inget måste men bra indikator, se åtminstone till att bolaget tar marknadsandelar)
  • Starka Moats (t.ex. nätverkseffekter, stordriftsfördelar, starkt varumärke, hög switching cost m.m.)
  • Lönsamt eller åtminstone nära break even
  • Skalbar affärsmodell (finns en anledning att SaaS-bolagen gått som raketer på börsen, finansvärlden älskar skalbarhet)
Denna checklista är främst lämpad för dig som söker tillväxtaktier och värt att poängtera är att risken i dessa bolag är högre, jämfört med t.ex. mogna bolag på Large Cap. Viktigt är därför att man i sin analys hittar margin of saftey när man värderar bolaget. Mitt mål som tillväxtinvetserare är att försöka hitta GARP-bolagen (tillväxt till rimligt pris). För kom ihåg, det är skillnad på ett bra bolag och en bra värderad aktie.

Allmänna tips:
  • lyssna på poddar (finns i olika avancerad nivå)
  • läs böcker (-II-)

Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig.

Jag är relativt ny till aktier men har sedan länge sparat i fonder. Senaste året har jag börjat snegla på aktier för långsiktigt sparande (5-20 år). Är primärt intresserad av värde-aktier då jag förstår min egna okunskap och tanken är att 20% av portföljen ska bestå av värde-aktier och investment bolag. Med senaste kvartalets uppgång där många aktier, varav långt ifrån alla har varit Corona-vinnare har nått historiska högsta nivåer undrar jag hur ni tänker kring detta.

Jag är primärt intresserad av bank (Swedbank), industri (Sandvik), livsmedel (Axfood), fordon (Renault, VW), telecom (Tele2), tobak (Swedish match), gaming (Blizzard), IT/Teknik (Microsoft/Palantir), fastigheter (Sagax), investmentbolag (Creades, Investor), medicin (Astra), konfektion (H&M)

Jag har gått in i flertalet av ovan bolag som jag godtyckligen har känt varit undervärderade utifrån en längre sikt, men hur tänker ni kring värdebolag som känns relativt högt värderade idag, skulle ni gå in nu för att det troligtvis inte spelar någon roll över längre sikt eller skulle ni sitta med en kassa på depån och köpa när tillfälle ges till bättre kurs?

Jag är relativt ny till aktier men har sedan länge sparat i fonder. Senaste året har jag börjat snegla på aktier för långsiktigt sparande (5-20 år). Är primärt intresserad av värde-aktier då jag förstår min egna okunskap och tanken är att 20% av portföljen ska bestå av värde-aktier och investment bolag. Med senaste kvartalets uppgång där många aktier, varav långt ifrån alla har varit Corona-vinnare har nått historiska högsta nivåer undrar jag hur ni tänker kring detta.

Jag är primärt intresserad av bank (Swedbank), industri (Sandvik), livsmedel (Axfood), fordon (Renault, VW), telecom (Tele2), tobak (Swedish match), gaming (Blizzard), IT/Teknik (Microsoft/Palantir), fastigheter (Sagax), investmentbolag (Creades, Investor), medicin (Astra), konfektion (H&M)

Jag har gått in i flertalet av ovan bolag som jag godtyckligen har känt varit undervärderade utifrån en längre sikt, men hur tänker ni kring värdebolag som känns relativt högt värderade idag, skulle ni gå in nu för att det troligtvis inte spelar någon roll över längre sikt eller skulle ni sitta med en kassa på depån och köpa när tillfälle ges till bättre kurs?
Jag är också rätt ny på aktier, men min femma är att med den sparhorisonten så är det ingen mening med att vänta in en potentiell dipp om du tror på företagen långsiktigt. Framför allt investmentbolagen bör vara safe.

Tele2 som du nämner ligger ju lågt nu om man ser till innan Corona (vet inte exakt vad som ligger till grund för det), vet bara att jag själv förlorat en del på dem och jag ser det som bra köpläge speciellt om de fortsätter med bra utdelning.

Jag är långt ifrån expert så mina råd, likt i princip alla andras råd du får om aktier på internet, ska du inte köpa rakt upp och ner utan noggrant utvärdera själv.

"Time in the market beats timing the market". Gammalt uttryck som menar att gissa var börsen står om ett halvår är hopplöst. Med det sagt skulle jag undvika gå "all in" på en gång.

Låt oss göra ett räkneexempel: Säg att man har 1 miljon kronor liggandes man vill investera på börsen. Istället för att den 5 januari 2020 köpa för allt man har kan jag tycka man gör rätt i att sprida ut köpen över en längre period. Hur mycket och med hur stora mellanrum får man avgöra själv, men ett klokt förslag är att man varje månad i 10 månader köper för 100 tkr, alternativt 250 tkr varje kvartal i ett år. På så sätt lär man tajma in både vissa upp- och nedgångar.

Nu blev 2020 ett väldigt trevligt börs-år men tänk de stackare som investerade stort i februari. Några veckor senare hade man förlorat drygt 300' om man investerade en melon på en gång. Att månadsspara är alltså ett slags verktyg för riskspridning, (som i en börsuppgång sker på bekostnad av avkastning), men sen ska också avkastning avvägas mot risken man tar så det är inte mycket att tänka på.

Jag tycker det är klokt att du till större delen investerar i värde i allmänhet och investmentbolag i synnerhet. Med det sagt tycker jag att tillväxtaktier med fördel kan utgöra en liten del av portföljen, kanske 10% iaf. Vidare rekommenderar jag dig att hålla koll på substanspremien i investmentbolagen, finns en anledning ägarfamiljen Douglas säljer Latour till exempel.

PS. Jag rör inte svenska banker med tång hehe ;)

Alltid lika fascinerade att läsa om hur folk omyndigförklarar sina kommande 18-åringar, som ni har all tid i världen att uppfostra att bli någorlunda ekonomiskt sinnade.

Allt blir så enormt krångligt när ni försöker lösa sparandet på alla möjliga sätt, förutom det mest naturliga, att köra en KF i barnets eget namn. Det enda krånglet med det är när det eventuellt behövs en överförmyndare, men det går också att runda "i praktiken" genom att sprida sparandet på flera banker etc.

Vilka andra saker hade ni tänkt att detaljstyra i era 18-åriga barns liv, som är minst lika viktigt som hur de kommer att hantera säg 500 000 kr i dagens penningvärde? Deras val av utbildning, vänner och make / maka är ju ännu viktigare för hur deras liv kommer att bli, tänker ni försöka detaljstyra där med?

Visst kan barnet slösa bort pengarna, precis som det kan göra andra dåliga livsval. Det är inte heller riskfritt att ha pengarna i eget namn, om man tex håller på med företagande eller har väldigt stora bolån. Tror ni att de som äger dina skulder bryr sig att KF pengarna som finns i ditt namn var tänkta att gå till dina barn?

Jag blev nyligen farsa :) Jag och frugan vill öppna ett isk konto i våra namn då vi vill kunna styra när dottern ska få dessa pengar. Kan vi öppna ett gemensamt isk?

Grattis!!
Nej. Isk är personliga. Ni får ta varsitt där ni sätter in samma pengar och köper damma fonder/aktier samtidigt. Så gör vi. Lite krångligt men det får man ta... mkt bättre än att barnen ska få det vid 18 års ålder eller att en av er tar allt vid ev skilsmässa.

För övrigt gäller samma om ni vill spara ihop på ett isk. Man får ha två.

Vi har två för gemensamt spar. Två för barnen (då kan vi också styra så det blir rättvist så inte den ena råkar få mkt mer pga tajming) och individuella.

Blir en jävla massa sparanden eftersom vi vill sprida och köper ett par ggr per månad... :D

Om grabbarna är i närheten av vad jag var som 18åring är det en mkt dålig idé att de får tillgång till pengarna:D

Vi har kört samma. Sambon och jag sätter in pengar till dotterns kapitalförsäkring som ligger under min avanza.

Jo så är det. Därför har vi skrivit en samborevers eller om de hette sambo avtal när vi köpte huset eftersom jag gick in med betydligt mer iom att jag hade bostadsrätt innan och sambon hyres. Detta gjorde vi hos jurist

Intressant bolag

Alltid lika fascinerade att läsa om hur folk omyndigförklarar sina kommande 18-åringar, som ni har all tid i världen att uppfostra att bli någorlunda ekonomiskt sinnade.

Allt blir så enormt krångligt när ni försöker lösa sparandet på alla möjliga sätt, förutom det mest naturliga, att köra en KF i barnets eget namn. Det enda krånglet med det är när det eventuellt behövs en överförmyndare, men det går också att runda "i praktiken" genom att sprida sparandet på flera banker etc.

Vilka andra saker hade ni tänkt att detaljstyra i era 18-åriga barns liv, som är minst lika viktigt som hur de kommer att hantera säg 500 000 kr i dagens penningvärde? Deras val av utbildning, vänner och make / maka är ju ännu viktigare för hur deras liv kommer att bli, tänker ni försöka detaljstyra där med?

Visst kan barnet slösa bort pengarna, precis som det kan göra andra dåliga livsval. Det är inte heller riskfritt att ha pengarna i eget namn, om man tex håller på med företagande eller har väldigt stora bolån. Tror ni att de som äger dina skulder bryr sig att KF pengarna som finns i ditt namn var tänkta att gå till dina barn?
Man kan inte titta in i en spåkula och se framtiden, det kan ta olika vändningar både för oss och vårat barn, hon kanske är redo och hantera 500 000 SEK när hon är 18år, hon kan också hamna snett.

Sen är det ju vi som väljer att spara pengar för att hon ska kunna komma in på bostadsmarknaden det är inte en given gudagåva.

Du har inte barn va?

Fascinerande med alla dessa ”aktietips” som pumpas ut i sociala medier från alla möjliga personer vilket blir någon slags självuppfyllande profetia pga FOMO och när folk hoppat på tåget så sprider de själva sina ”tips” på alla forum de är aktiva på, så kan de på så vis alltid peka tillbaka på hur rätt man haft och så är cirkusen igång.

Håller inte alls med! Min kusin fick några hundratusen när han fyllde 18 reste och festade upp det mesta. Själv fick jag en del pengar som jag fick tillgång till efter att jag hade rest i Australien och Sydamerika efter gymnasiet och då gick dem in i min första lägenhet. Väldigt glad för det idag, hade nog blivit en dyrare resa annars. Om man spar till sitt barn skulle i alla fall jag vilja att det blev en grund för att starta livet efter och inte något att blåsa på krogen.

Ja det är ju ett sätt att se på det.

Jag är ganska säker på att våra barn kommer vara kloka när de är 18 men ser ingen vits att de ska få pengarna då. Däremot kan de gärna även innan det få vara med och fatta beslut om investeringar.

För oss är det viktigaste att det ska bli rättvist mellan barnen. Kan bli väldigt olika resultat om de får allt vid 18. Ena kke får sitt efter ett rally och den andra efter en kris. Känns inte så kul... så vi sparar för alla barn mer som en enhet och sedan får de lika mkt pengar vid givna tillfällen.

Nej?

Att hjälpa till är inte att omyndigförklarad, sluta spela svår.

Kan jag men lätta meddela platta till kurvan så gör jag självklart det.

Förhoppningsvis så upplever mina barn en tacksamhet att både jag och min fru, samt andra personer i deras närhet har sparat och skapat en ekonomisk-möjlighet för dem.Oavsett om de får allt eller delar under en vald period.

Tillbaka
Topp