KF konton i deras egna namn. Detta är perfekt för den som har ett relativt passivt sparande där man tex köper en bred fond för 500 kr varje månad.
Det som talar emot detta, och att man bör spara i sitt eget namn åt barnen är:
1. om man har ett aktivt aktieintresse, gör många affärer i separata bolag, då kan det vara oöversiktligt, svårt och jobbigt att replikera in det sparandet man tror mest på till sina barn, speciellt om de inte har så mycket pengar på sina konton och speciellt om barnen är flera. Tex köpte jag lite aktier precis innan 22:00 i "paniken" som uppstod vid oroligheterna i Washington DC, helt omöjligt att replikera de affärerna på flera konton. Då kan det vara bättre att barnen äger en % del av ditt sparande, som sedan skalas bort och in på deras egna konton när de är redo att ta ansvaret själva - en tidpunkt vi verkar vara oense om när den inträffar
2. om barnen börjar närma sig eller passerar gränsen för överförmyndare, jag tror vi alla skulle hata att ha en offentlig tjänsteman som skall sitta och besluta vad vi eller våra barn får göra med sina pengar, sjukt system!
Men var medveten om riskerna med att spara åt någon annan i ditt eget namn! Helst skulle jag se att flera personer kunde deläga en KF, men det verkar man inte kunna utan att ta omvägen via ett AB, och då blir allt så mycket mer krångligt. Det blir en massa skatteeffekter och man kan behöva vänta 5 år på pengar etc
Vi förklarar hur du på legal väg kan minimera skatten när du säljer ditt aktiebolag. Ofta kan miljonbelopp sparas på korrekt planering.
www.xn--sljafretag-q5a4t.se
Dvs jag kan komma fram till samma lösning som många av er andra, att spara i eget namn, från en helt annan vinkel. Jag skulle kunna tänka mig att trycka in allas pengar i min KF, där olika personer sedan "äger" en viss andel av helheten. Men jag gör det inte för att jag är livrädd att ge mina barn sina pengar vid 18 år, utan av anledningarna ovan.