• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Alla ni som berättar om hur slösaktiga och dåliga med pengar ni själva var runt 18-års ålder, hur var era föräldrars syn på ekonomi? Vad fick ni lära er under er uppväxt?

Fick själv inte röra pengar som mina föräldrar sparade åt mig förens jag fyllt 20 något. Det är jag tacksam för, annars hade jag nog rest bort dom istället för att använda till handpenning för min första lägenhet

Man kan inte titta in i en spåkula och se framtiden, det kan ta olika vändningar både för oss och vårat barn, hon kanske är redo och hantera 500 000 SEK när hon är 18år, hon kan också hamna snett.

Sen är det ju vi som väljer att spara pengar för att hon ska kunna komma in på bostadsmarknaden det är inte en given gudagåva.

Du har inte barn va?

Håller inte alls med! Min kusin fick några hundratusen när han fyllde 18 reste och festade upp det mesta. Själv fick jag en del pengar som jag fick tillgång till efter att jag hade rest i Australien och Sydamerika efter gymnasiet och då gick dem in i min första lägenhet. Väldigt glad för det idag, hade nog blivit en dyrare resa annars. Om man spar till sitt barn skulle i alla fall jag vilja att det blev en grund för att starta livet efter och inte något att blåsa på krogen.

Nej?

Att hjälpa till är inte att omyndigförklarad, sluta spela svår.

Kan jag men lätta meddela platta till kurvan så gör jag självklart det.

Förhoppningsvis så upplever mina barn en tacksamhet att både jag och min fru, samt andra personer i deras närhet har sparat och skapat en ekonomisk-möjlighet för dem.Oavsett om de får allt eller delar under en vald period.

Ja det är ju ett sätt att se på det.

Jag är ganska säker på att våra barn kommer vara kloka när de är 18 men ser ingen vits att de ska få pengarna då. Däremot kan de gärna även innan det få vara med och fatta beslut om investeringar.

För oss är det viktigaste att det ska bli rättvist mellan barnen. Kan bli väldigt olika resultat om de får allt vid 18. Ena kke får sitt efter ett rally och den andra efter en kris. Känns inte så kul... så vi sparar för alla barn mer som en enhet och sedan får de lika mkt pengar vid givna tillfällen.

Man måste skola in barnen stegvis. Att "vara med" och bestämma är svårt, delat ansvar är inget ansvar, speciellt om det är ihop med en förälder. Då är det bättre att skifta över kontrollen stegvis, och låta dem ha 100% kontroll över det de fått.

Självklart är det viktigt att allt är rättvist, speciellt mellan syskon, annars laddar man ju för konflikter! Har de var sitt konto kan man helt enkelt låta barnen (eller snarare föräldrarna ingår avtalet åt båda barnen) ingå avtal om att de pengar de har på sina konton, ägs tillsammans. När den äldste fyller 18 år gör man en överföring så att alla konton har lika mycket pengar.

Intressant bolag

Vill du utveckla varför du tror det är en bra investering?

Jag gillar vad jag hört om bolaget. Dagsvärderingen är svår att uttala sig om, som med alla bolag, men på sikt låter det som ett fint bolag.

Ett annat bolag ni kan titta på är Lemonade. Ett försäkringsbolag som använder AI, och försöker lösa de spelteoretiska problem som traditionella försäkringsbolag har när det gäller att ersätta en skada eller inte.

Det finns en jättebra intervju med VD:n men den är backom paywall på fool.com. Här är ett klipp som verkar visa lite vad de gör. Är försäkringsbranschen nästa bransch som tar ett kliv?

En intressant sak är att de traditionella försäkringsbolagen verkar känna sig hotade! De har till och med gjort "attack ads" mot Lemonade, något som jag ser som ett stryketecken för Lemonade.

Jag erkänner gärna att deras attack är kul, speciellt när "roboten" gråter! Men jag ser det som tecken på att de traditionella bolagen är rädda!

Cramer

Senast ändrad:
Alla ni som berättar om hur slösaktiga och dåliga med pengar ni själva var runt 18-års ålder, hur var era föräldrars syn på ekonomi? Vad fick ni lära er under er uppväxt?
Tror oavsett vilken uppväxt en person fått kanske man inte inser hur viktig det där startkapitalet kan vara när man är 18. Är uppväxt i en familj där jag tidigt fick börja sommarjobba och vara involverad i dem investeringar som gjordes för min framtid(för att få mig att förstå vikten av sparande och hur aktier/fonder fungerar). Men jag kan säga att som 18 åring som inte flyttat hemifrån ännu hade jag inte samma syn på sparande som jag har idag när jag är runt 30. Skulle säga att mognad och livserfarenheten man får efter att man har flyttat hemifrån och ska klara sig själv gjorde att jag blev bättre på att hantera pengar(utgår ifrån att dem flesta som går sista året på gymnasiet bor hemma). Sen spelar självklart uppfostran också roll men jag tror inte det är allt det handlar om.

Inlägg i debatten är väl att man spar för att hjälpa sina barn? Inte för att ge dem pengar? Jag har ingen avsikt att ge dem pengar i handen, däremot spar jag för att kunna köpa saker som körkort. Ev kontantinsats till boende etc. Pengar att göra "roliga" saker för som att resa etc det får man tjäna ihop själv.

För att relatera till min uppväxt så fick jag typ 10-12k med enda motkrav att det skulle gå till körkortet och det som blev över fick jag göra vad jag ville med. (Körkortet gick på 7k vill jag minnas)

Kan vi inte flytta den trötta debatten om barnspar till https://www.familjeliv.se och återgå till att snacka aktier, investeringar och börsen?
1609920848168.png

Tar ni hänsyn till valutakursen när ni investerar i aktier som handlas i dollar? Den har tappat runt 20% på 9 månader till strax norr om 8kr nu. Jag har inte gjort det men tänker att om det fortsätter ner mot 6-7kr så skulle man kunna lägga en större del av portföljen i traditionella bolag som handlas i dollar och få valutakursen som hävstång och minska risken.

Kan vi inte flytta den trötta debatten om barnspar till https://www.familjeliv.se och återgå till att snacka aktier, investeringar och börsen?
1609920848168.png
Det är väl en högst relevant debatt. De ekonomiska färdigheter du för vidare till dina barn kommer definitivt ha effekt på ens investeringar.

Som ovan nämnde är väl syftet med barnspar investeringar som kommer vara till hjälp när ens barn ska ta körkort eller flytta hemifrån, vilket nödvändigtvis inte då behöver stå i barnens namn.

Senast ändrad:
Tar ni hänsyn till valutakursen när ni investerar i aktier som handlas i dollar? Den har tappat runt 20% på 9 månader till strax norr om 8kr nu. Jag har inte gjort det men tänker att om det fortsätter ner mot 6-7kr så skulle man kunna lägga en större del av portföljen i traditionella bolag som handlas i dollar och få valutakursen som hävstång och minska risken.
Intressant take. Brukar se valutarörelser som nollsummespel, men kan inte annat än hålla med om att ifall dollarn rör sig mot ännu lägre nivåer skulle det vara ett mycket intressant bet!
Blir att leta case och addera amerikanska bolag till bevakningslistan :)

Det är väl en högst relevant debatt. De ekonomiska färdigheter du för vidare till dina barn kommer definitivt ha effekt på ens investeringar.

Som ovan nämnde är väl syftet med barnspar investeringar som kommer vara till hjälp när ens barn ska ta körkort eller flytta hemifrån, vilket nödvändigtvis inte då behöver stå i barnens namn.
Hade varit en relevant debatt ifall det konkret kopplades till investeringsideer etc. men nu är det snarare en diskussion om barnsparandets "vara eller icke vara" och varesig 18 åringar har bra nog omdöme att förvalta över större summor pengar, och det känns sjukt OFF TOPIC :)

Jag gillar vad jag hört om bolaget. Dagsvärderingen är svår att uttala sig om, som med alla bolag, men på sikt låter det som ett fint bolag.

Ett annat bolag ni kan titta på är Lemonade. Ett försäkringsbolag som använder AI, och försöker lösa de spelteoretiska problem som traditionella försäkringsbolag har när det gäller att ersätta en skada eller inte.

Det finns en jättebra intervju med VD:n men den är backom paywall på fool.com. Här är ett klipp som verkar visa lite vad de gör. Är försäkringsbranschen nästa bransch som tar ett kliv?

En intressant sak är att de traditionella försäkringsbolagen verkar känna sig hotade! De har till och med gjort "attack ads" mot Lemonade, något som jag ser som ett stryketecken för Lemonade.

Jag erkänner gärna att deras attack är kul, speciellt när "roboten" gråter! Men jag ser det som tecken på att de traditionella bolagen är rädda!

Cramer
Intressant men hög risk och värdering. Blir nog en mindre post där i kväll. Tack för tips.

Vilken start Tesla har fått på året. Jisses. Och jag som hållit på att skala av mig sista halvåret, såklart i onödan :)

Vilken start Tesla har fått på året. Jisses. Och jag som hållit på att skala av mig sista halvåret, såklart i onödan :)
Vad var anledningen till att du har skalat av?
Jag måste komma över tveksamheten över när det är rätt att köpa mer. Varje gång jag tvekat har det ändå visat sig vara okej läge.
Om du hade ställt frågan "När är det rätt att köpa mer?" till alla "bra" aktier (Tesla, Apple, Amazon, etc.) men även typ alla index så är svaret oftasts: NU!
Om du tror att du kan tajma marknaden så är svaret inte det men om du köper ganska regelbundet under längre tid och ska hålla på lång sikt är det aldrig fel att köpa!

Jag köpte t.ex Snapchat på deras IPO och det gick ju riktiskt skräp under ganska lång tid men nu har de ju skjutit till himeln och är upp cirka 80%. Samma om du hade köpt på pre corona toppen hade du varit plus med många bolag just nu.

Några tips på aktier som borde ha framtiden för sig om vi faktiskt får se en större omställning? Tänker grön energi och liknande, gärna mer substans än bara vilda idéer.

1. Säkerhetstänk. Skalar alltid av aktier som går som raketer nu för tiden.
2. Även om jag ägt Tesla i flera år så tycker jag den är sjukt övervärderad. Men än så länge har jag haft tokfel eftersom marknaden tycker annorlunda.
Första anledningen är ju förnuftig om man inte vill gå minus och casha ut, lite old school kanske. Deras värdering är "ahead of it self" men Tesla kommer bli större än Apple i market cap tror jag så jag kommer inte trycka på sälj knappen på något decennium så som det ser ut nu. Teslas potential är så extremt hög att det är värt att betala ett "premium".
Några tips på aktier som borde ha framtiden för sig om vi faktiskt får se en större omställning? Tänker grön energi och liknande, gärna mer substans än bara vilda idéer.
Tesla ;) Edit: Lite skämtande men är faktiskt fullt seriös med den rekomendationen

Senast ändrad:
Det kan ju vara bra med fonder/aktiekorgar. Problemet med en/några aktie(r), på så lång sikt i en bransch som ändras supersnabbt, är ju att det just kan hänt så mycket så det bolag som är ledande idag är en flugskit om 5 år. Eller solenergi som är hett nu kke är dött till förmån för ny generations kärnkraft?

Swedbank Robur Transition Energy
Handelsbanken hållbar energi
Seb vätgasteknik
Seb energilagring 1 eller 2

Är några alternativ.

Man kan ju också fokusera på råvarorna som behövs. Boliden och Norsk hydro går starkt nu troligen pga detta bland annat. Man kommer behöva mkt koppar, cobalt, alu bla för att elektrifiera.

Det kan ju vara bra med fonder/aktiekorgar. Problemet med en/några aktie(r), på så lång sikt i en bransch som ändras supersnabbt, är ju att det just kan hänt så mycket så det bolag som är ledande idag är en flugskit om 5 år. Eller solenergi som är hett nu kke är dött till förmån för ny generations kärnkraft?

Seb vätgasteknik

Är några alternativ.

Man kan ju också fokusera på råvarorna som behövs. Boliden och Norsk hydro går starkt nu troligen pga detta bland annat. Man kommer behöva mkt koppar, cobalt, alu bla för att elektrifiera.
Bra tips! Men man gör dock rätt i att verkligen studera innehaven innan man köper en "Hållbarhetsfond". Regelrna är luddiga och det är många fonder som får hållbarhetsstämpel och tar >2% avgift trots att man kramar index

Seb vätgasteknik

Är några alternativ.

Börjat fylla på lite Handelsbanken hållbar i ISK:n, och Boliden finns där sedan tidigare. En liten skvätt Tesla i KF. Tänkte väl rensa ut några tråkiga bolag som jag gjort lite plus på och omgruppera, funderar på om jag ska sälja en liten post Traton på -10% dessutom. Volvo känns som att både marknaden och jag tror mer på.

Så det är väl att fylla på Boliden, Tesla och HB Hållbart, och kanske komplettera med ett bolag eller en fod till. Tesla är ju inte utdelande, vilket egentligen går mot mina principer, så ett utdelande bolag vore kul. Å andra sidan var det ju glest mellan utdelningarna -20 ändå.

Bra tips! Men man gör dock rätt i att verkligen studera innehaven innan man köper en "Hållbarhetsfond". Regelrna är luddiga och det är många fonder som får hållbarhetsstämpel och tar >2% avgift trots att man kramar index
Så är det. Ingen av dessa liknar att index vad jag vet. Solaredge var största innehavet i transition energy när jag började köpa (vilket i princip var den största orsaken att jag köpte). Inte längre dock men fonden har faktiskt presterat lite bättre än Solaredge till lägre volatilitet de senaste 3 månaderna (fonden har bara funnits en kort tid).

20210106_193012.jpg

Handelsbanken Hållbart har ju gått otroligt bra på slutet. Köpte denna i höstas och ökar bara på innehavet, kommer trycka in så mycket som möjligt i denna nu framåt några månader. Tror på grönt nu när demokraterna tar över makten i senaten.

Utveckla gärna för oss som inte självklart förstår :)
ESG bubblan handlar om masspsykosen att alla springer åt ett håll, och vad som är dömt att hända då. Först och främst är det väldigt svårt att säga vad som är ett ESG "godkänt" bolag, man kan hitta på definitioner, men allt slutar i tyckande enligt den för tiden rådande PK-normen.

En massa pengar pumpas in i ett fåtal bolag under löftet att "hållbart är en bra investering" och slutresultatet är ganska självklart.

Vad gäller de generella index-fonds-galenskaperna så räcker det att titta på Tesla. En kommitté sitter och beslutar om det skall ingå i index eller inte. Hur kan detta vara bättre än att ha en fondförvaltare? Resultatet är tokrusningar och konstiga rörelser, som vi har nu i Tesla. Återigen lovas alla att "indexinvesteringar är lönsamt", jaha, vad händer om allt större andel av spararna springer åt (detta) samma håll?

En av få svenska podcasts som är någorlunda värd din tid är Börspodden. I senaste avsnittet diskuterar de med sin gäst ESG investeringar och Peter Benson nämner även (i positiva ordalag) Motley Fool.com som jag (inför döva öron?) försökt få er andra att börja bli kunder hos. Ni gör bättre affärer om ni agerar på deras tips direkt istället för att vänta på att jag droppar dem här:

Man kan även få bra gratistips hos fool i deras podcasts. För bara 2 dagar sedan pratade de om WFC Wells Fargo & Co

När jag så går in för att kolla bolaget så har precis idag en trigger kommit och de stiger 7% på en dag!

De har dock fortfarande legala begränsningar kvar på sig:

"Wells Fargo still faces a long road ahead. Bloomberg reported in early December that some top company executives expect an asset cap imposed by the Federal Reserve in 2018 to remain in place until at least late 2021, while key Fed officials foresee an even longer timeline."

Din citering, din fråga?
Nej?, helt ok, massor.

Hur har/kommer du lägg upp ditt/dina barnsparanden?
KF konton i deras egna namn. Detta är perfekt för den som har ett relativt passivt sparande där man tex köper en bred fond för 500 kr varje månad.

Det som talar emot detta, och att man bör spara i sitt eget namn åt barnen är:

1. om man har ett aktivt aktieintresse, gör många affärer i separata bolag, då kan det vara oöversiktligt, svårt och jobbigt att replikera in det sparandet man tror mest på till sina barn, speciellt om de inte har så mycket pengar på sina konton och speciellt om barnen är flera. Tex köpte jag lite aktier precis innan 22:00 i "paniken" som uppstod vid oroligheterna i Washington DC, helt omöjligt att replikera de affärerna på flera konton. Då kan det vara bättre att barnen äger en % del av ditt sparande, som sedan skalas bort och in på deras egna konton när de är redo att ta ansvaret själva - en tidpunkt vi verkar vara oense om när den inträffar :)

2. om barnen börjar närma sig eller passerar gränsen för överförmyndare, jag tror vi alla skulle hata att ha en offentlig tjänsteman som skall sitta och besluta vad vi eller våra barn får göra med sina pengar, sjukt system!

Men var medveten om riskerna med att spara åt någon annan i ditt eget namn! Helst skulle jag se att flera personer kunde deläga en KF, men det verkar man inte kunna utan att ta omvägen via ett AB, och då blir allt så mycket mer krångligt. Det blir en massa skatteeffekter och man kan behöva vänta 5 år på pengar etc

Dvs jag kan komma fram till samma lösning som många av er andra, att spara i eget namn, från en helt annan vinkel. Jag skulle kunna tänka mig att trycka in allas pengar i min KF, där olika personer sedan "äger" en viss andel av helheten. Men jag gör det inte för att jag är livrädd att ge mina barn sina pengar vid 18 år, utan av anledningarna ovan.

Med de avkastningar jag jagar, men tyvärr inte alltid hittar, är de "fåtal" procent som valutor vanligtvis rör sig strunt samma. Min portfölj är upp 115% i år, jag äger nästan enbart bolag noterad i USD, och visst hade det varit kul att fått ännu högre avkastning om USD inte fallit mot SEK, men man skall inte bli dumsnål.

Dessutom är de bolag jag söker nästan enbart tillgängliga utanför Sverige och Europa, så då måste det komma valutarisker, man får strunta i det.

Tillbaka
Topp