idagtisdag
Basic
Alla ni som berättar om hur slösaktiga och dåliga med pengar ni själva var runt 18-års ålder, hur var era föräldrars syn på ekonomi? Vad fick ni lära er under er uppväxt?
Fick själv inte röra pengar som mina föräldrar sparade åt mig förens jag fyllt 20 något. Det är jag tacksam för, annars hade jag nog rest bort dom istället för att använda till handpenning för min första lägenhet
Man kan inte titta in i en spåkula och se framtiden, det kan ta olika vändningar både för oss och vårat barn, hon kanske är redo och hantera 500 000 SEK när hon är 18år, hon kan också hamna snett.
Sen är det ju vi som väljer att spara pengar för att hon ska kunna komma in på bostadsmarknaden det är inte en given gudagåva.
Du har inte barn va?
Håller inte alls med! Min kusin fick några hundratusen när han fyllde 18 reste och festade upp det mesta. Själv fick jag en del pengar som jag fick tillgång till efter att jag hade rest i Australien och Sydamerika efter gymnasiet och då gick dem in i min första lägenhet. Väldigt glad för det idag, hade nog blivit en dyrare resa annars. Om man spar till sitt barn skulle i alla fall jag vilja att det blev en grund för att starta livet efter och inte något att blåsa på krogen.
Nej?
Att hjälpa till är inte att omyndigförklarad, sluta spela svår.
Kan jag men lätta meddela platta till kurvan så gör jag självklart det.
Förhoppningsvis så upplever mina barn en tacksamhet att både jag och min fru, samt andra personer i deras närhet har sparat och skapat en ekonomisk-möjlighet för dem.Oavsett om de får allt eller delar under en vald period.