Alright, jag har nog inte hängt med i tråden då jag inte läst hela och till viss del missar jag säkert helhetsperspektivet i tråden.Det behövs inget hatten för att lyckas se stora cykliska trender på flera år.T ex teknik och olja har ju inte varit dagssländor. Det rör sig om vissa fall decennier av fin utveckling, tillväxt och intressanta bolag. Ett bolag som Apple har växt och ökat intäkt och vinst sedan ipod släpptes för nästan tjugo år sedan. I andra fall som gruvor, hållbar energi och annat så har det varit kortare trender, men vi pratar ändå åratal. I fallet gruvor varade det några år med populära bolag som nordic, endo m fl. En annan bransch är fastigheter som gått ohyggligt bra under 10+ år med fina bolag, men som detta år tog rejält med stryk men vände bra till ungefär break even eller aningen bättre som helhet.
Är man intresserad och håller på år efter år så tycker jag man bör kunna se sådana trender som ovan. Men det är vad jag tycker.
Men helt klart har jag förhållandevis hög risk. De flesta här har visat sina portföljer tidigare och det är hyfsat liknande för många med bra utveckling i år. Mycket tech, mycket biotech (inte min kopp), ny energi och många har liknande fonder som toppat listorna i åratal nu.
Jag har en ganska hög sharpekvot på 1,67 just nu. För hög enligt vissa. Det är i linje med vissa högriskfonder som robur ny teknik. Dock trubbigt nyckeltal.
Jag har dock bränt mig rejält två gånger om. Dels millenniet där jag satt alldeles för länge och trodde vissa bolag skulle vända, men jag var ny då och det var inte så mycket pengar i efterhand. Men rätt mycket för mig just då. Sen gjorde jag ett fatalt misstag under slutet av gruvhypen med att köpa in mig mer som en contrarian. Inte smart i efterhand, och något år där slutade minus 35-40%. Det var mer pengar och kändes rejält. Man lär sig av misstagen. Sen var jag aningen sen med att dumpa Starbreeze när kaoset med häktningar och allt var som störst även om det blev plus över flera år. Jävla Bo!
Nedan är tio år på Avanza. Innan dess hade jag bara Nordea. Skillnaden mellan avkastning och effektiv avkastning är ett sorgligt exempel på min gruvfadäs och starbreeze.
![]()
Förövrigt ett smart drag av Avanza att visa årssammandraget/"Ditt 2020" också då det ger bra PR, har sett den delas lite här och var, särskilt i sociala medier.