• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Det behövs inget hatten för att lyckas se stora cykliska trender på flera år. :) T ex teknik och olja har ju inte varit dagssländor. Det rör sig om vissa fall decennier av fin utveckling, tillväxt och intressanta bolag. Ett bolag som Apple har växt och ökat intäkt och vinst sedan ipod släpptes för nästan tjugo år sedan. I andra fall som gruvor, hållbar energi och annat så har det varit kortare trender, men vi pratar ändå åratal. I fallet gruvor varade det några år med populära bolag som nordic, endo m fl. En annan bransch är fastigheter som gått ohyggligt bra under 10+ år med fina bolag, men som detta år tog rejält med stryk men vände bra till ungefär break even eller aningen bättre som helhet.

Är man intresserad och håller på år efter år så tycker jag man bör kunna se sådana trender som ovan. Men det är vad jag tycker. :)

Men helt klart har jag förhållandevis hög risk. De flesta här har visat sina portföljer tidigare och det är hyfsat liknande för många med bra utveckling i år. Mycket tech, mycket biotech (inte min kopp), ny energi och många har liknande fonder som toppat listorna i åratal nu.

Jag har en ganska hög sharpekvot på 1,67 just nu. För hög enligt vissa. Det är i linje med vissa högriskfonder som robur ny teknik. Dock trubbigt nyckeltal.

Jag har dock bränt mig rejält två gånger om. Dels millenniet där jag satt alldeles för länge och trodde vissa bolag skulle vända, men jag var ny då och det var inte så mycket pengar i efterhand. Men rätt mycket för mig just då. Sen gjorde jag ett fatalt misstag under slutet av gruvhypen med att köpa in mig mer som en contrarian. Inte smart i efterhand, och något år där slutade minus 35-40%. Det var mer pengar och kändes rejält. Man lär sig av misstagen. Sen var jag aningen sen med att dumpa Starbreeze när kaoset med häktningar och allt var som störst även om det blev plus över flera år. Jävla Bo! :)

Nedan är tio år på Avanza. Innan dess hade jag bara Nordea. Skillnaden mellan avkastning och effektiv avkastning är ett sorgligt exempel på min gruvfadäs och starbreeze.
1609517735200.png
Alright, jag har nog inte hängt med i tråden då jag inte läst hela och till viss del missar jag säkert helhetsperspektivet i tråden. :) Stort tack för att du delar med dig av mer information och bra jobbat, sharpekvoten är intressant att se tillsammans med utvecklingen i procent. Så länge som du varit med har inte jag varit med så det är roligt att läsa mer om andras perspektiv/erfarenheter.

Förövrigt ett smart drag av Avanza att visa årssammandraget/"Ditt 2020" också då det ger bra PR, har sett den delas lite här och var, särskilt i sociala medier.

Undrar vad Bo gör nu? Han sitter ju en rejäl klimp aktier fortfarande iallafall. Killen fick sälja sin villa på Ingarö och frun lämnade minns jag. Sen var han off the radar när polisen letade som jag förstår det och slapp väl häktning när CFO satt inlåst? Blev sen friad från olaglig insiderhandel helt pga att det var tvångsförsäljning av banken. Men jääävlar vad han tog sig vatten över huvudet. Det såg så bra ut ett tag, men sen skulle han köpa allt. Till skillnad mot Emb och Still så köpte han bolag som inte hade vare sig kassaflöden eller vinst, bara förhoppningar och höga burn rates.
Haha, bra fråga. Vilken jäkla resa det var. VR-center i Dubai, världens bästa VR-headset, hypen inför OTWD. Kändes som det kunde bli hur stort och bra som helst, men sen kom skandalerna, förseningarna och värdelösa släpp på löpande band, en efter en och resten är historia.

Haha, bra fråga. Vilken jäkla resa det var. VR-center i Dubai, världens bästa VR-headset, hypen inför OTWD. Kändes som det kunde bli hur stort och bra som helst, men sen kom skandalerna, förseningarna och värdelösa släpp på löpande band, en efter en och resten är historia.
Flashbacks.. Jag trodde starkt på OTWD. Hoppade dock av rätt tidigt och tjänade en liten peng. Herre vilken resa.. :D

Ja, och en stor positiv faktor var ju att han själv via sitt bolag var största ägare. Trodde verkligen på sin egen produkt. Väldigt karismatisk också. Det brukar vara ett gott tecken när chefen verkligen satsar. Men killen tänkte för stort och omdömeslöst. Imax VR-centers sprack ju också. Sen köpte de svindyra halvutvecklade tekniker till VR som känns som pengar rakt i skön. De hade ju en enorm kassa som de fullkomligt slösade bort på dåraktiga uppköp, nya kontor och overhead för ny personal över hela världen...

Jag har lite starbreeze kvar kan tilläggas. Mitt minsta innehav som en liten krydda för nostalgiska skäl. 20000 aktier. Värda över halvmiljonen som mest för några år sedan. Idag knappt värda något. :)

Mikael Nermark är vettig och kan säkert få till ett normalt litet spelbolag igen, med kontroll på kostnader till skillnad mot Bo. Payday 3 lär driva kurs så länge de inte gör total pannkaka, men det borde vara omöjligt att misslyckas med PD kan jag tycka. De behöver bara göra ett liknande spel som PD2 men med modernare grafik och nya spännande banor så kommer det sälja helt ok.

Så här ser min portfölj på avanza ut inför 2021. Lite förändringar senaste månaden. Starbreeze var visst inte det minsta innehavet, utan det näst minsta. Bland annat köpte jag faktiskt en liten post Enad efter jag hörde er prata om det, sen TIN-killarna prata om det och kollade lite på bolaget. Stor risk, men kul för mindre slant även om jag tyvärr har missat den initiala uppgången.

På SAVR har jag fonden Thematica future mobility. På nordnet jättelite Bitcoin XBT. På Nordea fonderna Nordea Asian stars och Innovation stars.

Hög risk, ja visst. Men jag är aktiv och ligger inte övertung i något enskilt bolag ala' Starbreeze tidigare. Tung i tech dock. :)

Nu har man lite abstinens inför öppning nästa vecka faktiskt. Alltid kul med nytt börsår!!
1609529081450.png

1609529108339.png

Står i valet i kvalet om jag ska rikta om till några fastighetspapper igen. Har bara Fastator kvar från sektorn. Men gillar Länsf fastighetsfond, Balder, Sagax och andra. Fina papper som jag tror har en chans att stiga igen efter Corona och så länge vi har denna låga ränta kvar vilket lär vara länge...

Det behövs inget hatten för att lyckas se stora cykliska trender på flera år. :) T ex teknik och olja har ju inte varit dagssländor. Det rör sig om vissa fall decennier av fin utveckling, tillväxt och intressanta bolag. Ett bolag som Apple har växt och ökat intäkt och vinst sedan ipod släpptes för nästan tjugo år sedan. I andra fall som gruvor, hållbar energi och annat så har det varit kortare trender, men vi pratar ändå åratal. I fallet gruvor varade det några år med populära bolag som nordic, endo m fl. En annan bransch är fastigheter som gått ohyggligt bra under 10+ år med fina bolag, men som detta år tog rejält med stryk men vände bra till ungefär break even eller aningen bättre som helhet.

Är man intresserad och håller på år efter år så tycker jag man bör kunna se sådana trender som ovan. Men det är vad jag tycker. :)

Men helt klart har jag förhållandevis hög risk. De flesta här har visat sina portföljer tidigare och det är hyfsat liknande för många med bra utveckling i år. Mycket tech, mycket biotech (inte min kopp), ny energi och många har liknande fonder som toppat listorna i åratal nu.

Jag har en ganska hög sharpekvot på 1,67 just nu. För hög enligt vissa. Det är i linje med vissa högriskfonder som robur ny teknik. Dock trubbigt nyckeltal.

Jag har dock bränt mig rejält två gånger om. Dels millenniet där jag satt alldeles för länge och trodde vissa bolag skulle vända, men jag var ny då och det var inte så mycket pengar i efterhand. Men rätt mycket för mig just då. Sen gjorde jag ett fatalt misstag under slutet av gruvhypen med att köpa in mig mer som en contrarian. Inte smart i efterhand, och något år där slutade minus 35-40%. Det var mer pengar och kändes rejält. Man lär sig av misstagen. Sen var jag aningen sen med att dumpa Starbreeze när kaoset med häktningar och allt var som störst även om det blev plus över flera år. Jävla Bo! :)

Nedan är tio år på Avanza. Innan dess hade jag bara Nordea. Skillnaden mellan avkastning och effektiv avkastning är ett sorgligt exempel på min gruvfadäs och starbreeze.
1609517735200.png
Tycker hela diskussionen ”passiv index” vs ”aktiv och trendig” är väldigt intressant. Har fortfarande svårt att tro att det i längden lönar sig att försöka följa trender. Dels för att det handlar om timing, vilket iofs inte behöver vara något större hinder på långtgående trender som du säger. Men mest för att det inte handlar om att bara följa trender. Det handlar om att hitta de trender som den stora massan inte hittar. Följer alla en trend så blir det ju övervärderat. Så det gäller att hitta de trender som andra inte tror lika mycket på än och som därmed är undervärderade. När trenden är ”självklar” så blir värderingen snabbt tveksam eftersom mycket pengar öses in där och lätt gör det övervärderat. Där kommer tur och slump in och då tror jag att man har svårt att lyckas bättre än index i långa loppet. Även att titta hela tio år tillbaka tror jag inte säger allt. Jag pratar om kanske 30 år. Jag är absolut ingen expert på något sätt, men det känns som att börsen i stort varit enormt vänlig de senaste 10 åren jämfört med de 20-30 åren därinnan.

Ju mer jag läser desto mer vacklar jag fram och tillbaka, så jag har nog ingen bestämt uppfattning men tror iaf på att hålla stenhårt på sin strategi vilken man än väljer :)

Tycker hela diskussionen ”passiv index” vs ”aktiv och trendig” är väldigt intressant. Har fortfarande svårt att tro att det i längden lönar sig att försöka följa trender. Dels för att det handlar om timing, vilket iofs inte behöver vara något större hinder på långtgående trender som du säger. Men mest för att det inte handlar om att bara följa trender. Det handlar om att hitta de trender som den stora massan inte hittar. Följer alla en trend så blir det ju övervärderat. Så det gäller att hitta de trender som andra inte tror lika mycket på än och som därmed är undervärderade. När trenden är ”självklar” så blir värderingen snabbt tveksam eftersom mycket pengar öses in där och lätt gör det övervärderat. Där kommer tur och slump in och då tror jag att man har svårt att lyckas bättre än index i långa loppet. Även att titta hela tio år tillbaka tror jag inte säger allt. Jag pratar om kanske 30 år. Jag är absolut ingen expert på något sätt, men det känns som att börsen i stort varit enormt vänlig de senaste 10 åren jämfört med de 20-30 åren därinnan.

Ju mer jag läser desto mer vacklar jag fram och tillbaka, så jag har nog ingen bestämt uppfattning men tror iaf på att hålla stenhårt på sin strategi vilken man än väljer :)
Man får hitta det man gillar. Efter 20+ år har jag provat många strategier. T ex contrarian som jag nu avfärdat. Även om jag gillar FA som grundanalys så lärde jag mig mycket genom att lära mig grunderna i TA för några år sedan. Ingen TA-expert på något sätt, men grundläggande. Där lärde jag mig vikten av självuppfyllande, att jag inte ska leta bottnar vilket är ytterst svårt, utan istället hitta stigande trender vilket är lättare, oavsett om det är baserat på TA eller FA. Köpa på uppgång och försöka sälja på uppgång, eller iallafall i gynnsamt tillfälle och inte för sent. Jag köper aldrig ett negativt papper sedan många år nu, jag vill se en vändning och en positiv utveckling på något sätt.

Plus papper med omsättning, alltså redan "hittat". Så där skiljer jag mig från dig. Att andra tror på det blir just självuppfyllande. Att hitta papper som "kanske möjligen förhoppningsvis" andra kommer att tro på i framtiden blir för mycket chans. Att pappret har omsättning är bland det viktigaste för mig.

Sen gillar jag Börsveckan och är prenumerant.

Jag ogillar generellt analytiker och läser i stort sett inga analyser från olika banker då de är bias. Men killarna på Börsveckan är faktiskt duktiga och har gett mig ganska många tips att forska vidare om. Både Instalco och Enlabs fick jag från BV av nuvarande portfölj.

Sen lyssnar jag till smarta fondförvaltare såklart, när de pratar i poddar.

Noll twitter och sånt.

Man får hitta det man gillar. Efter 20+ år har jag provat många strategier. T ex contrarian som jag nu avfärdat. Även om jag gillar FA som grundanalys så lärde jag mig mycket genom att lära mig grunderna i TA för några år sedan. Ingen TA-expert på något sätt, men grundläggande. Där lärde jag mig vikten av självuppfyllande, att jag inte ska leta bottnar vilket är ytterst svårt, utan istället hitta stigande trender vilket är lättare, oavsett om det är baserat på TA eller FA. Köpa på uppgång och försöka sälja på uppgång, eller iallafall i gynnsamt tillfälle och inte för sent. Jag köper aldrig ett negativt papper sedan många år nu, jag vill se en vändning och en positiv utveckling på något sätt.

Plus papper med omsättning, alltså redan "hittat". Så där skiljer jag mig från dig. Att pappret har omsättning är bland det viktigaste för mig.
Intressant! Låter som en strategi som dock kräver att man är rejält påläst och hänger med hela tiden. Tror inte det passar mig riktigt, men tror det ligger mycket i att inte leta bottnar och ”kommande uppvändande” utan snarare försöka åka med på en del av uppgången och därmed inte sträva efter att tajma in några vändpunkter. Alltid kul och givande att höra sånt här så tack för att du delar med dig :)

Intressant! Låter som en strategi som dock kräver att man är rejält påläst och hänger med hela tiden. Tror inte det passar mig riktigt, men tror det ligger mycket i att inte leta bottnar och ”kommande uppvändande” utan snarare försöka åka med på en del av uppgången och därmed inte sträva efter att tajma in några vändpunkter. Alltid kul och givande att höra sånt här så tack för att du delar med dig :)
Precis. Det är just den där tajmingen jag inte klarar och vill undvika. Trend is your friend, är ett nördigt uttryck, men som jag gillar mer. Det är inte kul att misslyckas med en botten och sen sitta med -30% i någon galen aktie och vela mellan om man ska ta förlusten eller sitta ett år till.. :)

Jag är aktiv och lägger någon timme per dag minst, om allt är normalt i övriga livet.

Det finns dock olika TA-strategier också. Vissa letar ju just bottnar med TA. Men inte min melodi :)

Starbreeze kvalar ju inte längre in min strategi dock, men det är en rest från ett tidigare liv som fått ligga kvar som chanspost. :)

• Like
Reactions: PJZ
Inte mer än att man har med det i beaktande för risk (chans).
Dvs om man tror på en svagare krona gentemot dollarn framåt kan man få lite ”håvstång” vid köp av amerikanska värdepapper t ex.

Jag kan rekommendera tjänsten StockTa om man är intresserad av tekniska trender för amerikanska aktier men inte har så stor koll (eller ork) själv. Det är en bra sida där man automatiskt får de flesta tekniska indikatorer uträknade för en på kort, medel och lång sikt. Inget för daytraders kanske, men för att få ett hum om en självuppfyllande amerikansk trend på enskilda bolag. TA fungerar ju allra bäst på papper med stor omsättning som många kör TA på = många ser samma indikatorer och tar beslut efter det = självuppfyllande.

Sen kan jag tycka det är vansinne att enbart basera sin analys på TA. En bra kombination av TA, FA, erfarenhet och sunt förnuft är nog det bästa. :)

Innebär detta att man borde köpa?

Det kan jag inte svara på.

Men oj, snacka om att jag inte följt Starbreeze på länge, vilket iof varit rätt skönt. Helt missat att de bytt VD och Nermark slutat. :)

Om du kommer åt hela artikeln får du gärna klistra in den. Själv är jag alldeles för snål för att prenumerera på DI som ändå mest är 99% skit. ;)

Jag blev nyligen farsa :) Jag och frugan vill öppna ett isk konto i våra namn då vi vill kunna styra när dottern ska få dessa pengar. Kan vi öppna ett gemensamt isk?

Jag blev nyligen farsa :) Jag och frugan vill öppna ett isk konto i våra namn då vi vill kunna styra när dottern ska få dessa pengar. Kan vi öppna ett gemensamt isk?
Grattis!!
Nej. Isk är personliga. Ni får ta varsitt där ni sätter in samma pengar och köper damma fonder/aktier samtidigt. Så gör vi. Lite krångligt men det får man ta... mkt bättre än att barnen ska få det vid 18 års ålder eller att en av er tar allt vid ev skilsmässa.

För övrigt gäller samma om ni vill spara ihop på ett isk. Man får ha två.

Vi har två för gemensamt spar. Två för barnen (då kan vi också styra så det blir rättvist så inte den ena råkar få mkt mer pga tajming) och individuella.

Blir en jävla massa sparanden eftersom vi vill sprida och köper ett par ggr per månad... :D

Grattis!!
Nej. Isk är personliga. Ni får ta varsitt där ni sätter in samma pengar och köper damma fonder/aktier samtidigt. Så gör vi. Lite krångligt men det får man ta... mkt bättre än att barnen ska få det vid 18 års ålder eller att en av er tar allt vid ev skilsmässa.

För övrigt gäller samma om ni vill spara ihop på ett isk. Man får ha två.

Vi har två för gemensamt spar. Två för barnen (då kan vi också styra så det blir rättvist så inte den ena råkar få mkt mer pga tajming) och individuella.

Blir en jävla massa sparanden eftersom vi vill sprida och köper ett par ggr per månad... :D
Tack och tack för svar!

Tillbaka
Topp