• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Någon som har rek kring bolag inom cybersäkerhet man kan titta på som kan vara intressant långsiktigt? Är exponerad mot Yubico genom Bure redan men skulle vilja ha en aktie i portföljen inom branschen.

Håller med. Det man borde läsa på är grundkunskap som man t ex kan få hos aktiespararna. Samt fatta vad de vanligaste nyckeltalen betyder. Samt såklart hänga med i nyhetsflödet.

Däremot är forum och även rena aktie/bolagsanalyser vanskligt om man inte har distans. Det känns som att de flesta analyser numera är uppdragsanalyser där analysföretaget i fråga får betalt av bolaget de analyserar. Upplagt för partiska analyser. Det är trist. Bra med analyser är däremot att man kan få en del grundinfo om bolagens verksamhet.

Men mest skulle jag rekommendera poddar och intervjuer med framgångsrika fondförvaltare etc (alltså inte högrisktrader/hauss/småspararpoddar). Där kan man lära sig mycket av vettigt tänk.
Någon rekommendation på poddar?

Jag har läst på alldeles för dåligt av de aktier jag köpt. Gått på lite tips här och magkänsla. Hittils upp typ 35% överlag men känner att jag skulle vilja ha lite mer koll. Poddar är praktiskt då jag pendlar 1h om dagen :)

Q
Tar åt mig en smula då jag postade en +100% aktie. Men är ny på börsen sedan september och tyckte att det var en för mig anmärkningsvärd utveckling jämfört med det gamla sparkontot 😊

För att väga upp så verkar jag vara ensam om att ligga under Avanza-snittet. Klev in runt den 1:a september, tog rygg på ett par tips i tråden varav Millicom var toppen och Kancera mindre framgångsrikt för att uttrycka sig försiktigt :) Är ändå väldigt nöjd med över 10% utveckling, framförallt då jag inte riktigt förstår hur jag har kunnat klara av att sätta in så pass mycket pengar som jag har gjort på Avanza sedan september. Pengar som definitivt annars hade konsumerats på saker som jag i efterhand till den största delen inte hade haft en aning om vad det hade gått till. Så sammantaget har mitt sparande ökat dramatiskt trots en i jämförelse blygsam utveckling.

Men det är väldigt lätt att dras med av jakten och förhoppningen om snabba cash, och min högst amatörmässiga analys säger att det man ofta hör om långsiktighet och att tiden är ens bästa vän inte längre verkar gälla. Om man t.ex. läser på Avanzas forum för Millicom så kan det gå upp i en vecka, men om det en dag backar en smula eller står still undrar alla vad sjutton det är som händer och varför inte marknaden ser potentialen då man förväntar sig ett par procents ökning varje dag. Sen är det inte bara på nätforum och sociala medier man lockas av ljuset, Avanza själva är rätt duktiga på att få folk att omsätta större summor med ständiga artiklar om hur man blir miljonär och som nu senast med en väldigt detaljerad lista över hur -30åringar som är Avanza-miljonärer sparar.

En sak jag har börjat inse är att väldigt få är ordentligt påläsa och att man istället ”känner på sig”, ”det borde öka” m.m. inte bara när man väljer åt sig själv utan även när man slänger ur sig tips till andra. Spretligt inlägg men det blev kanske någon sorts sammanfattning av mina första månader på Avanza :)

Skärmavbild 2021-01-08 kl. 23.04.35.png
Grattis till ett bra år!

Dels har du ju haft dina pengar investerat i kanske 3 månader i snitt beroende på I vilket tempo du satt in, vilket ger ca 40% annualiserad avkastning. Med historiska mått mätt är det sinnessjukt bra! Dessutom, om snittet nu är 11% och många har extremt mkt högre måste också många bränt sig utan h-vete.

Sedan kanske det inte lönat sig att vara spekulativ och köpa förhoppnings/högrisk-aktier vilket du verkar gjort i ganska stor utsträckning?

I familjens bolag började vi spara i slutet på mars. Majoriteten av pengarna blev investerade under hösten. Vi hade ca 16.5% brutto med en extremt diversifierad portfölj som spänner över alla bolagskategorier och världens alla hörn. Mkt indexfonder.

Hur som ligger det mycket i det du säger. Att det råder hyperinflation på tillgångssidan är ju uppenbart för alla, utom möjligen centralbankerna då... Man skulle nog kunna säga bubbla utan att ljuga. Att mängder av vanliga tämligen okunniga investerare har haft 100+% på ett år är liksom så orimligt att det saknas motstycke. Bubblan 1929 beskrivs väldigt mkt som den vi har idag. Börsen är en folksport och alla är genier. Att det ens är möjligt att breda fonder stiger 8% på en dag (typ normal årsavkastning) säger en hel del. Och som du säger haglar tipsen och det är troligen bättre att följa taxichaufförens råd än expertens, sålänge man hinner ut innan det spricker.

Problemet är ju som påpekats här att pengar är värdelösa och de som står utan tillgångar blir totalt överkörda. Staterna tar på sig (skattebetalarna) enorma skulder som just i detta nu inflateras bort i sinnessjukt tempo. Det är bara att det inte sker i KPI. Kpi är inte inflation. Kpi ska uppskatta inflation men det gör det inte nuförtiden. Klart som fan man blir stressad och känner fomo när man ser sina pengar tappa sitt värde. Lider med de som kräver löneförhöjning efter kpi... allt under 10% per år är för dåligt i den värld vi lever i. Vill inte låta kaxig men alla inser snabbt att man med 2% mer pengar egentligen tappar köpkraft på ett år.

Man ska också komma ihåg att pengar bara är ett påhitt. En siffra skrivet på ett papper, eller numera i datorn. Sålänge folk tror siffran har ett värde så har den det. Dock har alla betalsystem i historien kollapsat och det har uppstått ett nytt. Kanske är det starten på det vi ser nu. Staterna lånar upp kalleankapengar som de inflaterar bort och ersätter pengar med digital valuta. I alla fall är det nog så att folk börjar vakna upp för den möjligheten när bitcoin stiger till 40k usd och köps av institutioner. Också ett påhitt men vem vill ha pengar?

Blev lite OT och långt men först och främst grattis till ett bra år och i övrigt håller jag med dig om typ allt :)

Senast ändrad:
Någon rekommendation på poddar?

Jag har läst på alldeles för dåligt av de aktier jag köpt. Gått på lite tips här och magkänsla. Hittils upp typ 35% överlag men känner att jag skulle vilja ha lite mer koll. Poddar är praktiskt då jag pendlar 1h om dagen :)
Funderar även jag efter några tips på bra poddar😊

Börspodden är given.
Market makers.
Börssnack.
Avanzapodden.

Finns fler.
Sen alla intervjuer Avanza gör med olika fondförvaltare och övrigt finansfolk brukar ju vara intressant lyssning.

Vad är det som händer, kul att se crypto (inte Bitcoin) röra sig så pass mycket nu :)
Fortsätter hålla dessa ett par år till.
CCD49733-6F6D-4909-A2FC-C87E4ED84242.jpeg

Q

Grattis till ett bra år!

Dels har du ju haft dina pengar investerat i kanske 3 månader i snitt beroende på I vilket tempo du satt in, vilket ger ca 40% annualiserad avkastning. Med historiska mått mätt är det sinnessjukt bra! Dessutom, om snittet nu är 11% och många har extremt mkt högre måste också många bränt sig utan h-vete.

Sedan kanske det inte lönat sig att vara spekulativ och köpa förhoppnings/högrisk-aktier vilket du verkar gjort i ganska stor utsträckning?

I familjens bolag började vi spara i slutet på mars. Majoriteten av pengarna blev investerade under hösten. Vi hade ca 16.5% brutto med en extremt diversifierad portfölj som spänner över alla bolagskategorier och världens alla hörn. Mkt indexfonder.

Hur som ligger det mycket i det du säger. Att det råder hyperinflation på tillgångssidan är ju uppenbart för alla, utom möjligen centralbankerna då... Man skulle nog kunna säga bubbla utan att ljuga. Att mängder av vanliga tämligen okunniga investerare har haft 100+% på ett år är liksom så orimligt att det saknas motstycke. Bubblan 1929 beskrivs väldigt mkt som den vi har idag. Börsen är en folksport och alla är genier. Att det ens är möjligt att breda fonder stiger 8% på en dag (typ normal årsavkastning) säger en hel del. Och som du säger haglar tipsen och det är troligen bättre att följa taxichaufförens råd än expertens, sålänge man hinner ut innan det spricker.

Problemet är ju som påpekats här att pengar är värdelösa och de som står utan tillgångar blir totalt överkörda. Staterna tar på sig (skattebetalarna) enorma skulder som just i detta nu inflateras bort i sinnessjukt tempo. Det är bara att det inte sker i KPI. Kpi är inte inflation. Kpi ska uppskatta inflation men det gör det inte nuförtiden. Klart som fan man blir stressad och känner fomo när man ser sina pengar tappa sitt värde. Lider med de som kräver löneförhöjning efter kpi... allt under 10% per år är för dåligt i den värld vi lever i. Vill inte låta kaxig men alla inser snabbt att man med 2% mer pengar egentligen tappar köpkraft på ett år.

Man ska också komma ihåg att pengar bara är ett påhitt. En siffra skrivet på ett papper, eller numera i datorn. Sålänge folk tror siffran har ett värde så har den det. Dock har alla betalsystem i historien kollapsat och det har uppstått ett nytt. Kanske är det starten på det vi ser nu. Staterna lånar upp kalleankapengar som de inflaterar bort och ersätter pengar med digital valuta. I alla fall är det nog så att folk börjar vakna upp för den möjligheten när bitcoin stiger till 40k usd och köps av institutioner. Också ett påhitt men vem vill ha pengar?

Blev lite OT och långt men först och främst grattis till ett bra år och i övrigt håller jag med dig om typ allt :)
Konspiratoriskt men gillar’t! Kan du utveckla lite om det här med inflationen just nu och att kpi inte lyckas mäta det? Varför? Om lönerna ökar som kpi så borde köpkraften bestå, iaf som ”snitt”? Har funderat en del på varför man inte ser tydligare tecken på inflation (såsom kpi) när det trycks pengar överallt för glatta livet, eller gör man det?

Konspiratoriskt men gillar’t! Kan du utveckla lite om det här med inflationen just nu och att kpi inte lyckas mäta det? Varför? Om lönerna ökar som kpi så borde köpkraften bestå, iaf som ”snitt”? Har funderat en del på varför man inte ser tydligare tecken på inflation (såsom kpi) när det trycks pengar överallt för glatta livet, eller gör man det?
Inte för att du frågade mig, men jag gillade denna artikel om kpi/inflation.

Inte för att du frågade mig, men jag gillade denna artikel om kpi/inflation.

Tack! Besvarade en del iaf. Att bostadspriser inte ingår gör det ju missvisande, men samtidigt är det vettigt som de skriver. Att bostadspriserna går upp innebär ju inte att alla får dyrare levnadskostnader. De som byter boende, tänker ffa yngre, påverkas dock väldigt mycket istället.

Men, nog borde KPI fortfarande fånga inflation pga att centralbankerna nu trycker massa pengar? Eller menar man att en stor del av dessa pengar går till sådant som inte ingår i KPI? Att inflationen egentligen skulle vara 10% känns lite överdrivet, eller?

Dock tänker jag att det borde vara självförstärkande genom att ökande bostadspriser leder till mindre pengar över till annat vilket leder till minskad efterfrågan och lägre prisökningar även på sådant som ingår i KPI. På så sätt leder ökade bostadspriser till lägre KPI snarare än tvärtom.

Tack! Besvarade en del iaf. Att bostadspriser inte ingår gör det ju missvisande, men samtidigt är det vettigt som de skriver. Att bostadspriserna går upp innebär ju inte att alla får dyrare levnadskostnader. De som byter boende, tänker ffa yngre, påverkas dock väldigt mycket istället.

Men, nog borde KPI fortfarande fånga inflation pga att centralbankerna nu trycker massa pengar? Eller menar man att en stor del av dessa pengar går till sådant som inte ingår i KPI? Att inflationen egentligen skulle vara 10% känns lite överdrivet, eller?

Dock tänker jag att det borde vara självförstärkande genom att ökande bostadspriser leder till mindre pengar över till annat vilket leder till minskad efterfrågan och lägre prisökningar även på sådant som ingår i KPI. På så sätt leder ökade bostadspriser till lägre KPI snarare än tvärtom.
Jag vet inte om jag ska gå in så mkt på det här då jag tänker att folk tycker det är mycket ot.

Men inflation är ju pengars minskade värde. Om du inte kan köpa lika mkt för 100kr idag som för ett år sedan har vi inflation. Om du glömmer kpi och bara känner efter själv. Upplever du att du kan köpa lika mkr för 100kr?
Sjäöv upplever jag att allt är mycket dyrare på bara några år. Mobilerna kostar 15k istället för 5k tex.

Det finns massa problem med kpi i sig, tex kvalitetsjusteringar. Eftersom de justerar för bättre prestanda tycker scb att mobiler gått från 5k till 5.5k, eftersom de är så mkt bättre. Det ligger såklart något i det men vi lever ju i nutid och få personer går in och köper en 5 år gammal mobil.

Men största problemet är att styra penningpolitik efter det. Man har sedan finanskrisen skapat så enorma summor pengar att det är löjligt, och samtidigt påstått att vi ej har inflation, och det har ofta angivits som orsaken. Men vem tror på riktigt att något behåller sitt värde när det plötsligt finns många många gånger mer av detsamma?

20210110_071926.jpg
20210110_071948.jpg

Teorin säger att mer pengar trycker ner räntorna (pengar är mindre värda...) och det ger folk mer över och då köper dem mer prylar som med konstant utbud ger högre priser.

Well det är ju precis vad som hänt. Bostäder, aktier, konst, klockor, Porsche, vin etc etc. Allt har stigit sjukt mkt.

Men är något med i kpi? Nä. Men likväl är prisuppgången där när en ung familj inser att de aldrig kommer kunna köpa ett radhus. Den penningpolitik som förts har pressat upp tillgångspriser och ritat om klasskartor.

Lyssna

Edit. Att kpi inte är samma som inflation är rätt vedertaget och man pratar nu mycket om cost of living.

Edit 2:
För vissa grupper funkar nog kpi för löneökningar. Om man har allt i termer av kapitalvaror och bara köper konsumtionsvaror funkar det väl ok. Sålänge man är ok med att köpa gamla mobiler och bilar.

Edit 3
Tror inte kpi i sig är det problemet utan att det är det enda som centralbankerna styr penningpolitik efter. Tror egentligen inte bostadspriser ska in i kpi. Men tillgångspriser såsom bostäder bör tas med i penningpolitiken. Man bör också kanske acceptera låg kpi. Vad är problemet med att gurkor och datorer inte blir dyrare? Det är rimligt med effektiviseringar att det snarare blir billigare, och inte minst när räntekostnader faller?

Folk kommer inte låta bli att köpa för det. Svårigheten är väl att just löneförhandlingar blir svårare om man inte bara kan luta sig på kpi.

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag ska gå in så mkt på det här då jag tänker att folk tycker det är mycket ot.

Men inflation är ju pengars minskade värde. Om du inte kan köpa lika mkt för 100kr idag som för ett år sedan har vi inflation. Om du glömmer kpi och bara känner efter själv. Upplever du att du kan köpa lika mkr för 100kr?
Sjäöv upplever jag att allt är mycket dyrare på bara några år. Mobilerna kostar 15k istället för 5k tex.

Det finns massa problem med kpi i sig, tex kvalitetsjusteringar. Eftersom de justerar för bättre prestanda tycker scb att mobiler gått från 5k till 5.5k, eftersom de är så mkt bättre. Det ligger såklart något i det men vi lever ju i nutid och få personer går in och köper en 5 år gammal mobil.

Men största problemet är att styra penningpolitik efter det. Man har sedan finanskrisen skapat så enorma summor pengar att det är löjligt, och samtidigt påstått att vi ej har inflation, och det har ofta angivits som orsaken. Men vem tror på riktigt att något behåller sitt värde när det plötsligt finns många många gånger mer av detsamma?

20210110_071926.jpg
20210110_071948.jpg

Teorin säger att mer pengar trycker ner räntorna (pengar är mindre värda...) och det ger folk mer över och då köper dem mer prylar som med konstant utbud ger högre priser.

Well det är ju precis vad som hänt. Bostäder, aktier, konst, klockor, Porsche, vin etc etc. Allt har stigit sjukt mkt.

Men är något med i kpi? Nä. Men likväl är prisuppgången där när en ung familj inser att de aldrig kommer kunna köpa ett radhus. Den penningpolitik som förts har pressat upp tillgångspriser och ritat om klasskartor.

Lyssna

Edit. Att kpi inte är samma som inflation är rätt vedertaget och man pratar nu mycket om cost of living.

Edit 2:
För vissa grupper funkar nog kpi för löneökningar. Om man har allt i termer av kapitalvaror och bara köper konsumtionsvaror funkar det väl ok. Sålänge man är ok med att köpa gamla mobiler och bilar.

Edit 3
Tror inte kpi i sig är det problemet utan att det är det enda som centralbankerna styr penningpolitik efter. Tror egentligen inte bostadspriser ska in i kpi. Men tillgångspriser såsom bostäder bör tas med i penningpolitiken. Man bör också kanske acceptera låg kpi. Vad är problemet med att gurkor och datorer inte blir dyrare? Det är rimligt med effektiviseringar att det snarare blir billigare, och inte minst när räntekostnader faller?

Folk kommer inte låta bli att köpa för det. Svårigheten är väl att just löneförhandlingar blir svårare om man inte bara kan luta sig på kpi.
Tack för bra förklaring!! :) Tycker det platsar bra i tråden. Sjukt att se på graferna också hur det fullkomligt rusat.

Håller med om att det känns som att saker blivit dyrare, men att mäta sådant blir väl helt enkelt aldrig bra. Tror inte ens upplevelse stämmer bra med verkligheten heller. Som exemplet med mobiltelefon. Förut köpte man en för kanske 4k, den kunde man ringa med. Typ. Nu kostar den kanske 10-12k, men då har den för många också ersatt datorn tex. Men jag håller ändå med dig och tror att den upplevelsen till stor del stavas bostadsmarknaden. Man får mycket mindre bostad för samma lön/yrke jmf med förut.

Men, hur ska man hantera detta? Löneökningarna styrs till allra största del av centrala förhandlingar där man väl bara pekar på KPI i princip. Då får man sina 2%.

Tycker det är intressant!

Tack för bra förklaring!! :) Tycker det platsar bra i tråden. Sjukt att se på graferna också hur det fullkomligt rusat.

Håller med om att det känns som att saker blivit dyrare, men att mäta sådant blir väl helt enkelt aldrig bra. Tror inte ens upplevelse stämmer bra med verkligheten heller. Som exemplet med mobiltelefon. Förut köpte man en för kanske 4k, den kunde man ringa med. Typ. Nu kostar den kanske 10-12k, men då har den för många också ersatt datorn tex. Men jag håller ändå med dig och tror att den upplevelsen till stor del stavas bostadsmarknaden. Man får mycket mindre bostad för samma lön/yrke jmf med förut.

Men, hur ska man hantera detta? Löneökningarna styrs till allra största del av centrala förhandlingar där man väl bara pekar på KPI i princip. Då får man sina 2%.

Tycker det är intressant!
Tror kke inte den var så bra men skulle behöva många sidor för att förklara på riktigt mina tankar.

Jag menar dock inte att mina tankar är det enda riktiga och inte heller att de är felfria. Säkert långt ifrån.

Men man har sedan 08 sänkt räntorna och tryckt pengar in i absurdum och sagt att man måste få upp inflationen. Resultatet har varit tydligt. Massa tillgångsinflation men ingen kpi inflation. Jag har hela tiden tyckt att det är idioti och aldrig köpt att en sänkning från 1% till 0% ska få ingång kpi - varför? Att det eldar på tillgångar och klyftor har varit uppenbart länge. Kke inget man märker så mkt i vardagen om man är 40+ och äger sitt hus etc. Men för unga och andra som inte äger är det stora problem.

Man har väl nu nått en nivå av penningtryckande att man kke inte kan reservera.

Men klart bör vara att centralbankerna misslyckats kapitalt, och som var syftet med första inlägget, att de galna börsrallyn vi ser är en rätt naturlig konsekvens av detta. De som sett detta har lyckats bra! Många hade nog trott centralbankerna skulle nyktra till för ett tag sedan.

Senast ändrad:
Har dom verkligen misslyckats då? Centralbankerna har lyckats fortsätta hjälpa staten att spendera extremt högt över tillgångarna med pengarnas värde som offer.
Tveksam att det ses som misslyckande, tänker att det är den självklara planen.

Senast ändrad:
Har dom verkligen misslyckats då? Centralbankerna har lyckats fortsätta hjälpa staten att spendera extremt högt över tillgångarna med pengarna värde som offer.
Tveksam att det ses som misslyckande, tänker att det är den självklara planen.
Ja det kan man tänka! Men det är ju inte den officiella versionen. Ville inte säga det rakt ut :)

Centralbankirer är ju generellt inte ointelligenta

Ja det kan man tänka! Men det är ju inte den officiella versionen. Ville inte säga det rakt ut :)

Centralbankirer är ju generellt inte ointelligenta
100% säker att det är så. Staten är ordförande och centralbanken är VD. Självklart att dom gör som dom är tillsagda.
För mig är det bara en skatt i mängden, man kan iaf undvika den något genom att inte ha sina pengar liggandes och istället investera.

Senast ändrad:
100% säker att det är så. Staten är ordförande och centralbanken är VD. Självklart att dom gör som dom är tillsagda.
För mig är det bara en skatt i mängen, man kan iaf undvika den något genom att inte ha sina pengar liggandes och istället investera.
Yes. Med den stora skillnaden att det är en skatt som tas från de som har sämst förutsättningarna att betala den - fattiga och nästa generation.

Edit.
Att flytta förmögenhet från en grupp till en annan är ju hela syftet med skatt. Man brukar bara påstå att förflyttningen brukar ske från rika till fattiga. Nu sker det omvänt och man lyckas med det utan att folk fattar. Primärt för att de stora förlorarna är barn.

Semi-OT:
Man kan ju själv fundera hur någon som växer upp utan täta föräldrar med tillgångar någonsin ska kunna klättra på samhällsstegen. Oavsett utbildning och lön (inom normalspannet) är de fast i en slags underklass för att de inte ärver förmögenhet och aldrig kommer ha råd med bostad och om de ska köpa aktier är det ju till redan höga priser som (iaf i teorin) gör framtida kursuppgång mindre. Det är lätt att slå sig för bröstet men iaf jag hade aldrig varit där jag är om det inte vore för mina päron, även om jag också gjort mycket själv. Men utan grundkapitalet är det jävligt svårt.

Att som ung spara ihop en kontantinsats på arbete är extremt svårt. Skulle tro att nästan alla som köper sin första lgh i sthlm idag gör det med stor hjälp av sina päron. Att växa upp i en välbärgad familj är idag viktigare än på mycket länge. Vi har verkligen fått ett klassamhälle som är ganska olikt dem "svenska modellen".

Senast ändrad:
Läste bakåt i tråden och såg att jag inte var ensam om att köpa på mig Dustin Group (DUST) i veckan inför stundande rapport på tisdag.
Lugnt i aktien till i fredags då den steg knappt 6,5 %, så uppenbart fler med liknande planer. Kan vara en chansning att hoppa på tåget imorgon
och se hur marknaden tolkar rapporten på tisdag.

Någon som har rek kring bolag inom cybersäkerhet man kan titta på som kan vara intressant långsiktigt? Är exponerad mot Yubico genom Bure redan men skulle vilja ha en aktie i portföljen inom branschen.
Vill inte kalla det för rek, men jag har sedan ett par månader en hel del i CRWD, så det är ett förslag att titta in i och bilda dig en uppfattning. Var ett risk/chansköp i början men har nu seglat upp och blivit ett av de större innehaven jag har. Fick upp ögonen efter ett pod-avsnitt på placera.
Edit: Funderar på att balansera om en annan del av portföljen mot OKTA som verkar inom samma område.

Senast ändrad:
Ngn som har tips på en råvarufond?
Gärna en som köper råvaruterminer och en som investerar i bolag såsom gruvbolag etc?

Gärna en som köper råvaruterminer och en som investerar i bolag såsom gruvbolag etc?
Det finns inte så mycket vettigt tycker jag själv.

Du har väl BGF World Mining där du har exponering mot ffa gruvbolag, de stora drakarna som Rio, Vale etc och så en del gulddrakar som Barrick mm ingår. Finns också på Premiepensionen. Fonder som investerar i en "korg" av råvaror tycker jag är ännu sämre utbud på, Handelsbanken råvarufond är den som jag kommer på rakt av.

Ibland räddar snålheten en. Köpte en ny bil 13/11 och behövde få loss lite pengar. Tänkt sälja mitt VNV Global då den gått bra i oktober. Men då hade den tappat 10:- sen toppen i oktober så sålde jag Nordea istället som jag tyckte legat och harvat länge. Tröstar mig med denna när annat går dåligt.

VNV.png

Jag har investera i den här silverfonden vars största innehav är gruvbolag i USA och Kanada:
AuAg Silver Bullet A

Har även den här, med samma förvaltare, för grön teknik och guld:
AuAg Precious Green A

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp