Kan inte heller se... har också köp lite mer som, enligt avanza, ska vara där idag. Men köpet har ännu inte gått igenom... segt om den sköt 8% idag!
Ingen uppdatering på Handelsbankens hemsida heller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan inte heller se... har också köp lite mer som, enligt avanza, ska vara där idag. Men köpet har ännu inte gått igenom... segt om den sköt 8% idag!
@Clark Kent @Norda
En dag hit eller dit spelar ingen roll. Jag lyfte det mest för jag tyckte att det var väldigt högt för att vara en fond. Jag har sett nedgångar på 7-8% på en dag förut men faktiskt aldrig så höga uppgångar.
![]()
+33% på två dagar, varav 27,43% igår. Kan en köprek bli så mycket bättre?Ett annat bolag ni kan titta på är Lemonade. Ett försäkringsbolag som använder AI, och försöker lösa de spelteoretiska problem som traditionella försäkringsbolag har när det gäller att ersätta en skada eller inte.
Det finns en jättebra intervju med VD:n men den är backom paywall på fool.com. Här är ett klipp som verkar visa lite vad de gör. Är försäkringsbranschen nästa bransch som tar ett kliv?
En intressant sak är att de traditionella försäkringsbolagen verkar känna sig hotade! De har till och med gjort "attack ads" mot Lemonade, något som jag ser som ett stryketecken för Lemonade.
Jag erkänner gärna att deras attack är kul, speciellt när "roboten" gråter! Men jag ser det som tecken på att de traditionella bolagen är rädda!
Cramer
Ja den reken tackar jag för väl medveten om nedsidan kortsiktigt.Tidigt i onsdags, för två dagar sedan, skrev jag
+33% på två dagar, varav 27,43% igår. Kan en köprek bli så mycket bättre?
![]()
Avanza
Avanza erbjuder ett enklare sparande i fonder och aktier. Kom igång med ett sparande på 3 minuter. Välkommen till Avanza – en bank som den borde vara.www.avanza.se
Vem vet hur länge detta håller, så snälla släng inte in dina sista pengar här och få panik när aktien halveras, för det kan mycket väl hända, och kommer kanske hända. Det viktiga är var vi står om 5-10 år.
Och transition energy upp 6.9Handelsbanken hållbar energi upp 8% idag. Sjukt för en fond![]()
Enligt Avanza så gick de ned 8% igår... haha så skumt.Det hade bara varit roligt om Avanza varit uppdaterat då det var även i övrigt en bra dag
Nu är det uppdaterat hos Handelsbanken i alla fall. Är glad, åtminstone för stunden, att det är mitt största fondinnehav även om jag insett att summan på mitt Avanzakonto knappt når upp till fotknölarna jämfört med flera här inne
![]()
Även jag la en liten pott hos AZA samt utökade innehavet i Kinnevik.På tal om Avanza så har jag en del aktier i deras bolag (AZA), och jävlar vad de stuckit iväg senate året. Är kanske covid-effekten, men de är upp 155% senaste året vilket får anses jävligt bra för ett large cap bolag.
Klagar inte på avkastningen jag fått i dom sen jag köpte mina aktier tidigare än så:
Text-Tv. Kung!@Clark Kent @Norda
En dag hit eller dit spelar ingen roll. Jag lyfte det mest för jag tyckte att det var väldigt högt för att vara en fond. Jag har sett nedgångar på 7-8% på en dag förut men faktiskt aldrig så höga uppgångar.
![]()
Upp 25%Vart Nio. Ganska ny på börsen med fonder i 2år och första aktieköpet. Lite spännande är det allt, men tror nog inte jag orkar läsa på tillräckligt för att hoppa av och på. Får se vart det här tar vägen om ett kvartal eller så.
Jag tolkade det som att uppgången var för två dagar? Svensk handel låg nere i onsdags medan övriga världen vara igång.@Clark Kent @Norda
![]()
Idag var det fondens Themticas tur. Och här var inga två dagar för den uppdaterades igår med.
7,5% inte illa för en dag.![]()
YupVar det den fonden du hade på SAVR till betydligt lägre avgift?
Ny för mig. 21% för mig upp på inte så många handelsdagar. Har köpt lite varje dag. Skulle köpt allt från början.Var det den fonden du hade på SAVR till betydligt lägre avgift?
Ny för mig. 21% för mig upp på inte så många handelsdagar. Har köpt lite varje dag. Skulle köpt allt från början.![]()
Ingen aning hur det fungerar tyvärr. Jag för över kontanter från vanliga banken.Får ta en ny kik på Svar. Har för mig att det var lite oklart hur man flyttade enstaka fonder och inte hela ISK-kontot. Men å andra sidan inte första gången jag läst informationen slarvigt om det skulle visa sig att det går med en delflytt![]()
Jag tror ju inte vi ser en avmattning närmaste tiden. Vaccin och stimulanser gör nog att vi får se fortsatta uppgångar. Däremot så kanske inte tech kommer gå lika bra som i höstas, tror mera på grönt den närmaste tiden. Gröna fonder har ju gått sjukt bra.Sällan det är sådan här aktivitet i tråden, det delas aktietips och ska visa sina hundratalsprocent i vinster. Ska man dra öronen åt sig eller ska man pumpa in ännu mer. Oändlig tillväxt här kommer vi!
Sällan det är sådan här aktivitet i tråden, det delas aktietips och ska visa sina hundratalsprocent i vinster. Ska man dra öronen åt sig eller ska man pumpa in ännu mer. Oändlig tillväxt här kommer vi!
Vi som har varit med ett tag, och inte bara typ 3-4 år utan varit med om några riktiga härdsmältor typ finanskrisen osv vet att det fortfarande gäller. Men om smällen kommer näste vecka eller om 2 år vet ingen.Men det är väldigt lätt att dras med av jakten och förhoppningen om snabba cash, och min högst amatörmässiga analys säger att det man ofta hör om långsiktighet och att tiden är ens bästa vän inte längre verkar gälla.
Äh ta inte åt dig. Trots att jag nog räknas som senior så gläds jag när andra lyckas och skryter lite.Tar åt mig en smula då jag postade en +100% aktie. Men är ny på börsen sedan september och tyckte att det var en för mig anmärkningsvärd utveckling jämfört med det gamla sparkontot
För att väga upp så verkar jag vara ensam om att ligga under Avanza-snittet. Klev in runt den 1:a september, tog rygg på ett par tips i tråden varav Millicom var toppen och Kancera mindre framgångsrikt för att uttrycka sig försiktigtÄr ändå väldigt nöjd med över 10% utveckling, framförallt då jag inte riktigt förstår hur jag har kunnat klara av att sätta in så pass mycket pengar som jag har gjort på Avanza sedan september. Pengar som definitivt annars hade konsumerats på saker som jag i efterhand till den största delen inte hade haft en aning om vad det hade gått till. Så sammantaget har mitt sparande ökat dramatiskt trots en i jämförelse blygsam utveckling.
Men det är väldigt lätt att dras med av jakten och förhoppningen om snabba cash, och min högst amatörmässiga analys säger att det man ofta hör om långsiktighet och att tiden är ens bästa vän inte längre verkar gälla. Om man t.ex. läser på Avanzas forum för Millicom så kan det gå upp i en vecka, men om det en dag backar en smula eller står still undrar alla vad sjutton det är som händer och varför inte marknaden ser potentialen då man förväntar sig ett par procents ökning varje dag. Sen är det inte bara på nätforum och sociala medier man lockas av ljuset, Avanza själva är rätt duktiga på att få folk att omsätta större summor med ständiga artiklar om hur man blir miljonär och som nu senast med en väldigt detaljerad lista över hur -30åringar som är Avanza-miljonärer sparar.
En sak jag har börjat inse är att väldigt få är ordentligt påläsa och att man istället ”känner på sig”, ”det borde öka” m.m. inte bara när man väljer åt sig själv utan även när man slänger ur sig tips till andra. Spretligt inlägg men det blev kanske någon sorts sammanfattning av mina första månader på Avanza
![]()
Min enda invändning till ovan är att Avanza i princip alltid understryker vikten av långsiktighet på marknaden samt riskerna med motsatsen. Sen skapar givetvis marknaden som sådan en hysteri, speciellt senaste tiden. Till syvende och sist handlar det väl om vad man har för avkastningskrav på sitt portfölj.Tar åt mig en smula då jag postade en +100% aktie. Men är ny på börsen sedan september och tyckte att det var en för mig anmärkningsvärd utveckling jämfört med det gamla sparkontot
För att väga upp så verkar jag vara ensam om att ligga under Avanza-snittet. Klev in runt den 1:a september, tog rygg på ett par tips i tråden varav Millicom var toppen och Kancera mindre framgångsrikt för att uttrycka sig försiktigtÄr ändå väldigt nöjd med över 10% utveckling, framförallt då jag inte riktigt förstår hur jag har kunnat klara av att sätta in så pass mycket pengar som jag har gjort på Avanza sedan september. Pengar som definitivt annars hade konsumerats på saker som jag i efterhand till den största delen inte hade haft en aning om vad det hade gått till. Så sammantaget har mitt sparande ökat dramatiskt trots en i jämförelse blygsam utveckling.
Men det är väldigt lätt att dras med av jakten och förhoppningen om snabba cash, och min högst amatörmässiga analys säger att det man ofta hör om långsiktighet och att tiden är ens bästa vän inte längre verkar gälla. Om man t.ex. läser på Avanzas forum för Millicom så kan det gå upp i en vecka, men om det en dag backar en smula eller står still undrar alla vad sjutton det är som händer och varför inte marknaden ser potentialen då man förväntar sig ett par procents ökning varje dag. Sen är det inte bara på nätforum och sociala medier man lockas av ljuset, Avanza själva är rätt duktiga på att få folk att omsätta större summor med ständiga artiklar om hur man blir miljonär och som nu senast med en väldigt detaljerad lista över hur -30åringar som är Avanza-miljonärer sparar.
En sak jag har börjat inse är att väldigt få är ordentligt påläsa och att man istället ”känner på sig”, ”det borde öka” m.m. inte bara när man väljer åt sig själv utan även när man slänger ur sig tips till andra. Spretligt inlägg men det blev kanske någon sorts sammanfattning av mina första månader på Avanza
![]()
Att lära känna sin egen psykologi skulle jag säga är minst lika viktigt som att vara insatt, om inte mer. Personligen har det faktiskt varit en av de mest intressanta aspekterna av att hålla på med aktier, särskilt när det skakar på marknaden.Men det är väldigt lätt att dras med av jakten och förhoppningen om snabba cash, och min högst amatörmässiga analys säger att det man ofta hör om långsiktighet och att tiden är ens bästa vän inte längre verkar gälla.
Helt klart. Ett exempel på det är hur mycket frågor och spekulationer man kan se i Avanza-forumet angående saker som går att läsa sig till i ett prospekt eller en lagtext. Många orkar helt enkelt inte sätta sig in om det kräver mer än fem minuter. Visst, det är tråkigt att vara noggrann, men det är kul att veta.En sak jag har börjat inse är att väldigt få är ordentligt påläsa och att man istället ”känner på sig”, ”det borde öka” m.m. inte bara när man väljer åt sig själv utan även när man slänger ur sig tips till andra.
Man får heller inte glömma att folk ofta är väldigt duktiga på att back trada - visa det som har gått bra men nämn inte minorna.Äh ta inte åt dig. Trots att jag nog räknas som senior så gläds jag när andra lyckas och skryter lite.
Man kan både vara långsiktig och kortsiktig. Det är helt ok. Det beror på om man är en investerare eller trader, eller båda. Men lär dig först och SKIT i avanza-forum, det ger bara huvudvärk och du dras in i massor av konstiga aktier som blir rena lotterierna.![]()
Håller med. Det man borde läsa på är grundkunskap som man t ex kan få hos aktiespararna. Samt fatta vad de vanligaste nyckeltalen betyder. Samt såklart hänga med i nyhetsflödet.Man får heller inte glömma att folk ofta är väldigt duktiga på att back trada - visa det som har gått bra men nämn inte minorna.
Jag har kompisar som håller på så, och innan man fattar grejen så blir man rätt stressad av deras beteende. Fear of missing out (fomo) har jag drabbats av, och mitt skräckexempel är fpc.
Så tipset till de flesta är att LÄSA på. Ibland kan det gå jävligt fort när man ryggar någon till synes framgångsrik.