• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Om nu tråden inte ska vara Flashback med hetsande av köp, kanske även tråden borde undvika att vara Flashback och gotta sig i att folk förlorar pengar.
Det handlar inte om att gotta sig, det handlar om att skoja om ett beteende där man vill dra med folk i extremt riskabla affärer. Det måste man kunna avväpna med lite driv.
Folk får det väldigt snabbt att låta som att det inte finns förlorare förutom ”dom rika” men dom som köper på toppen är alltid förlorare

Det handlar inte om att gotta sig, det handlar om att skoja om ett beteende där man vill dra med folk i extremt riskabla affärer. Det måste man kunna avväpna med lite driv.
Folk får det väldigt snabbt att låta som att det inte finns förlorare förutom ”dom rika” men dom som köper på toppen är alltid förlorare

Ok, då får vi hoppas på att det kommer från samma utgångspunkt som den du lyfter fram.

Jag har skojat på samma sätt när det gick som en raket uppåt. Hur kursen går spelar ingen roll, beteendet är lika roligt att observera ändå.
Placeras forum är fullt med folk som skriker om rea och hittar konspirationsteorier när just deras favorit går ner.
Nu blir det samma visa fast större skala bara

Senast ändrad:
Vet att time in the market beats market timing etc men pga marknadsklimatet är jag beredd att offra eventuellt lite extra avkastning för att begränsa nedsidan. Enkel risk/reward.

Har hämtat mycket vinst senaste månaden och är numera 30-40% likvid. Krigskassan bygger jag succesivt och hoppas på att de här monstervärderingarna ska försvinna. Korrektion på 15-20% är mycket välkommet (ännu mer i vissa sektorer som ESG, tech bla).

Äger bara de case (4x) där min conviction fortfarande är mycket hög:
CSAM, NFLX, BONEX och INVE B

Investor finns i portföljen främst för: diversifiering samt likviditetsskydd (då jag äger få innehav varav två i vilka likviditeten riskerar torka upp ifall det vill sig illa). Men man ska inte heller underskatta att det är ett av få IB som fortfarande handlas till substansrabatt. Vidare får man nu också ca 25% onoterat samt exponering mot EQT.

Oavsett ståndpunkt i hela härvan kring WSB så undrar jag lite över era gissningar kring långsiktiga konsekvenser. Dels hur förtroendet för systemet har påverkats, men även om det leder till större klyftor inom det amerikanska samhället. Är det här bara en fis i rymden och något som kan skrattas bort? Var det ett uttryck för något större som legat och bubblat under ytan en längre tid? Kanske ett startskott för något värre? Eller var det bara några internet-troll som såg en chans att göra ett klipp på normala människors masspsykos?

Personligen tror jag att den Amerikanska framtiden är rätt mörk, men jag är i grunden rätt pessimistisk och sålde stort innan valet 2016 eftersom jag var säker på att Trump skulle vinna och USA skulle gå under. Inte för att jag trodde och tyckte att Trump var satan själv, utan snarare för att landet är splittrat sedan länge och klyftan mellan storstäderna och landsbyggden nog är större än vad gemene man tror.
I storstan har man stått och kliat sig i huvudet över att folk går in fast dom nästan garanterat kommer förlora pengar, utan att förstå att många av dom som köper inte bryr sig utan bara vill se allt brinna ner.

Alla civilisationer faller ju till slut, även om det känns som dom flesta tror att ens samtid ska vara för evigt. Gissningsvis trodde inte heller sovjeterna att dom skulle falla, inte heller adeln innan Franska revolutionen eller Romarna. Men allt har ett slut, frågan är om USA är på väg in i sitt eller om det bara är en kittlande tanke utan verklighetsförankring. Oavsett tror jag att det är en bumpy ride framöver för västvärlden, förhoppningsvis slutar det iaf inte med en krasch.

Kanske blev ett flummigt inlägg utan superhård koppling till trådens alla aktierekar, men jag tycker sånt här är betydligt mer intressant än att läsa om småbolagsraketer, förhoppningsvis finns det några av er som också tycker det och vill dela med sig av sina tankar och funderingar.

Oavsett ståndpunkt i hela härvan kring WSB så undrar jag lite över era gissningar kring långsiktiga konsekvenser. Dels hur förtroendet för systemet har påverkats, men även om det leder till större klyftor inom det amerikanska samhället. Är det här bara en fis i rymden och något som kan skrattas bort? Var det ett uttryck för något större som legat och bubblat under ytan en längre tid? Kanske ett startskott för något värre? Eller var det bara några internet-troll som såg en chans att göra ett klipp på normala människors masspsykos?

Personligen tror jag att den Amerikanska framtiden är rätt mörk, men jag är i grunden rätt pessimistisk och sålde stort innan valet 2016 eftersom jag var säker på att Trump skulle vinna och USA skulle gå under. Inte för att jag trodde och tyckte att Trump var satan själv, utan snarare för att landet är splittrat sedan länge och klyftan mellan storstäderna och landsbyggden nog är större än vad gemene man tror.
I storstan har man stått och kliat sig i huvudet över att folk går in fast dom nästan garanterat kommer förlora pengar, utan att förstå att många av dom som köper inte bryr sig utan bara vill se allt brinna ner.

Alla civilisationer faller ju till slut, även om det känns som dom flesta tror att ens samtid ska vara för evigt. Gissningsvis trodde inte heller sovjeterna att dom skulle falla, inte heller adeln innan Franska revolutionen eller Romarna. Men allt har ett slut, frågan är om USA är på väg in i sitt eller om det bara är en kittlande tanke utan verklighetsförankring. Oavsett tror jag att det är en bumpy ride framöver för västvärlden, förhoppningsvis slutar det iaf inte med en krasch.

Kanske blev ett flummigt inlägg utan superhård koppling till trådens alla aktierekar, men jag tycker sånt här är betydligt mer intressant än att läsa om småbolagsraketer, förhoppningsvis finns det några av er som också tycker det och vill dela med sig av sina tankar och funderingar.
Rekommenderar usa-podden om du inte redan lyssnar. Väldigt objektiva analyser där mycket av det du pratar om tas upp. Man tror lätt att det man upplever nu är det värsta men USA har varit splittrat läänge och kommer sannolikt vara det i framtiden också. Sen tror jag mer på time in market än att försöka tajma marknaden

Vet att time in the market beats market timing etc men pga marknadsklimatet är jag beredd att offra eventuellt lite extra avkastning för att begränsa nedsidan. Enkel risk/reward.

Har hämtat mycket vinst senaste månaden och är numera 30-40% likvid. Krigskassan bygger jag succesivt och hoppas på att de här monstervärderingarna ska försvinna. Korrektion på 15-20% är mycket välkommet (ännu mer i vissa sektorer som ESG, tech bla).

Investor finns i portföljen främst för: diversifiering samt likviditetsskydd (då jag äger få innehav varav två i vilka likviditeten riskerar torka upp ifall det vill sig illa). Men man ska inte heller underskatta att det är ett av få IB som fortfarande handlas till substansrabatt. Vidare får man nu också ca 25% onoterat samt exponering mot EQT.
Vore kul att höra en motivering på Netflix. Har dålig koll på dem.

Fyller du på nu eller hur resonerar du?

på tal om calmark, denna var trevlig i DN. har också investerat, karlstad bolag etc 😜.

tror inte vi är långt ifrån CE märkning och produktion av covid produkten

F2BAC537-0694-47F0-9D5C-AA07E23BDAA2.png

space x som bolag ligger under/som en del av tesla har jag för mig

Fast det är nog viktigt att förstå att det ena är ett privat företag och det andra ett börsnoterat, publikt företag. Med det sagt är det nog många som via Tesla-aktien egentligen investerar i Musk, vilket jag kan se en poäng i. Det är två företag som samarbetar nära, delar styrelsemedlemmar och som båda bärs av Musks visioner.

Rekommenderar usa-podden om du inte redan lyssnar. Väldigt objektiva analyser där mycket av det du pratar om tas upp. Man tror lätt att det man upplever nu är det värsta men USA har varit splittrat läänge och kommer sannolikt vara det i framtiden också. Sen tror jag mer på time in market än att försöka tajma marknaden

Har inte lyssnat på den podden så tackar för tipset! Brukar mest lyssna på obskyra små höger- och vänsterpoddar för att få höra "båda" sidorna.

Exakt just nu är väl inte det värsta, LA-riots var väl några resor värre för att ta ett exempel. Jag ser dock inte på detta som en enskild och isolerad händelse utan snarare som en länk i en lång kedja som sträcks över flera år där vi kanske inte ens har sett slutet, eller ens slutet på början?

Du har helt rätt med det du skriver om att tajma marknaden, jag sover dock bättre med en slant utanför istället för att vara all in. Det är helt irrationellt men det känns bra i magen och det är väl det viktigaste i livet.

på tal om calmark, denna var trevlig i DN. har också investerat, karlstad bolag etc 😜.

tror inte vi är långt ifrån CE märkning och produktion av covid produkten

F2BAC537-0694-47F0-9D5C-AA07E23BDAA2.png
Har också kollat lite Calmark och var nära att gå in på 7,40 för någon vecka sedan men har avvaktat lite. Får se om man kanske lägger in lite kaffepengar i denna. Produkten är helt klart intressant.

Har också kollat lite Calmark och var nära att gå in på 7,40 för någon vecka sedan men har avvaktat lite. Får se om man kanske lägger in lite kaffepengar i denna. Produkten är helt klart intressant.

läs på mer om bolaget. tror inte du kommer bli besviken. bra storägare också. är nu under första halvåret det mesta ska komma igång med produktion. många distributörer klara och det viktigaste av allt, produkterna är mycket intressanta.

https://www.di.se/analys/nara-400-000-sparare-har-fatt-betala-dyrt-for-att-ata-gratis/

intressant läsning om indexfonder likt Avanza zero, som enligt vissa bara är ett dumsnålt alternativ

Nej inget vidare tyvärr. Omx30 är mycket en maktgrej och för mycket banker vilka inte tjänar pengar under dessa lågräntetider. Finns drivor med bättre fonder som kostar "nästan ingenting".

Om nu tråden inte ska vara Flashback med hetsande av köp, kanske även tråden borde undvika att vara Flashback och gotta sig i att folk förlorar pengar.

Alla har ju inte köpt på 400+ finns många som varit med sen 10-30. De som var med tidigt gjorde GROVA pengar på detta. 5-30x utan problem. Plus vinsten i att ha roligt och politiska budskapet för vissa. Förlorare är de som klivit in för en dryg vecka sedan och senare.

Vågar inte ligga utanför men ska sänka belåningen i portföljen närmaste månaderna. Kanske kommer lite köplägen.

Usa var betydligt mer splittrat under både 50, 60 och 70-talet. Inte gick deras ekonomi spec dåligt för det precis

Ni som är lite mer aktiva och dessutom spar till barn: Hur ser fördelningen ut aktier/fonder i barnsparandet? Antar att upplägget kanske är det samma som pensionssparandet att det övervägande aktier som skiftas till majoritet fonder när det är dags att plocka ut?
Jag kör själv bara fonder till barnen som jag månadssparar i. Främst eftersom jag har en kapitalförsäkring för varje barn (4 st) och det skulle bli ett satans meckande om alla skall ha samma aktier i alla 4 försäkringar. Fibblande utan dessa like.

Är inte riktigt med på varför man skulle skifta aktier mot fonder när det är dags att plocka ut pengarna, iaf inte om det är AKTIE-fonder du menar när du skriver fonder.

För inspiration kan du följa Jonas Bernhardsson som jag tycker är en sund profil med goda tankar om sparande generellt, Han redovisar själv sitt sparande till barn och Premiepensionen vilket jag tycker är föredömligt.

Ni som är lite mer aktiva och dessutom spar till barn: Hur ser fördelningen ut aktier/fonder i barnsparandet? Antar att upplägget kanske är det samma som pensionssparandet att det övervägande aktier som skiftas till majoritet fonder när det är dags att plocka ut?
Månadssparar i dessa till barnen i ett isk i vårt namn (ej barnens). Så vi kan styra att alla får lika mkt vid en viss ålder. Synd om en får mkt mer än den andra pga tajming.
Screenshot_20210202-211539_Avanza.jpg

Ver inte om det är superbra men det viktigaste är nog att man sparar :)

Usa var betydligt mer splittrat under både 50, 60 och 70-talet. Inte gick deras ekonomi spec dåligt för det precis
Verkligen, men då var majoriteten på väg uppåt och fick det bättre, Idag är väl fler på väg neråt och får det sämre? Ekonomin har väl skiftat en del från att gynna många till att gynna färre och du är nog överlag gladare att gå från bojor till skitjobb än att gå från fabriken till arbetslös. Se exempelvis https://www.cbpp.org/research/pover...ics-on-historical-trends-in-income-inequality som anser att skiftet till det sämre började på 1970-talet.

Även om det var hemskt med segregationen och splittringarna inom landet på 1950-talet, så var det inte så farligt eftersom folk hade det rätt najs eller åtminstone fick det bättre. Det blir farligt först när dom som har haft det bra får det sämre och det är oftast så många civilisationer börjar gunga i grunden.

Vidare springer väl Kina snabbare och snabbare i loppet om världens ekonomiska stormakt och USA är visserligen USA, men högmod går väl alltid före fall.

Tittar vi på Sverige så är ju dom flesta rätt glada, vi har överlag det najs, speciellt vi som bor i bra delar av Stockholm exempelvis. Värre är det för stackarna i avfolkningsorter där det finns noll jobb och mindre service eller dom som sitter fast i något ghetto utan framtidsutsikter. Lyckligtvis är det relativt få och knyta näven i fickan sitter så djupt rotat i folksjälen att det inte lär börja gunga speciellt mycket i vår båt. I USA är det dock lite annorlunda kultur och betydligt större sociala klyftor. Lägg till ett befolkningsunderlag som är 33 gånger större än Sverige så går det nog att hitta tillräckligt många galningar för att det ska bli knas.

Oavsett är väl det smartaste egentligen att bara fortsätta skyffla in pengar i fonder. Det har funkar i många år och lär ju funka i väldigt många år till. Domedagsprofeter i foliehatt har allt som oftast helt fel, men jag tycker ändå att det är intressant att diskutera såna scenarion :)

Utan att orka gå in på ekonomisk teori och ideologi för mycket så håller jag i princip inte med om något i ditt resonemang. Ökade klyftor är enligt mig inget problem så länge dom i botten får det bättre.
Den extrema fattigdomen i usa är idag lägre än på t ex 50-talet. Sett till folkmängd så klart.
Men visst, vargen som klättrar upp för kullen är alltid hungrigare än den som står där uppe osv etc.
Äger två stycken utländska bolag, båda från USA.

VIlken jäkla pump and dump det blev.

Nä, tacka vet jag Tesla. Där har det bara varit pump utan dump sista åren. :)

Kan man se hur många som ägde Gamestop på Avanza/Nordnet för 2,3,6 månader sen?
Det här ger en viss inblick i alla fall. Gissningsvis avsevärt lägre om man går någon månad eller två tillbaka.

Tillbaka
Topp