Oavsett ståndpunkt i hela härvan kring WSB så undrar jag lite över era gissningar kring långsiktiga konsekvenser. Dels hur förtroendet för systemet har påverkats, men även om det leder till större klyftor inom det amerikanska samhället. Är det här bara en fis i rymden och något som kan skrattas bort? Var det ett uttryck för något större som legat och bubblat under ytan en längre tid? Kanske ett startskott för något värre? Eller var det bara några internet-troll som såg en chans att göra ett klipp på normala människors masspsykos?
Personligen tror jag att den Amerikanska framtiden är rätt mörk, men jag är i grunden rätt pessimistisk och sålde stort innan valet 2016 eftersom jag var säker på att Trump skulle vinna och USA skulle gå under. Inte för att jag trodde och tyckte att Trump var satan själv, utan snarare för att landet är splittrat sedan länge och klyftan mellan storstäderna och landsbyggden nog är större än vad gemene man tror.
I storstan har man stått och kliat sig i huvudet över att folk går in fast dom nästan garanterat kommer förlora pengar, utan att förstå att många av dom som köper inte bryr sig utan bara vill se allt brinna ner.
Alla civilisationer faller ju till slut, även om det känns som dom flesta tror att ens samtid ska vara för evigt. Gissningsvis trodde inte heller sovjeterna att dom skulle falla, inte heller adeln innan Franska revolutionen eller Romarna. Men allt har ett slut, frågan är om USA är på väg in i sitt eller om det bara är en kittlande tanke utan verklighetsförankring. Oavsett tror jag att det är en bumpy ride framöver för västvärlden, förhoppningsvis slutar det iaf inte med en krasch.
Kanske blev ett flummigt inlägg utan superhård koppling till trådens alla aktierekar, men jag tycker sånt här är betydligt mer intressant än att läsa om småbolagsraketer, förhoppningsvis finns det några av er som också tycker det och vill dela med sig av sina tankar och funderingar.