• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Nej inget vidare tyvärr. Omx30 är mycket en maktgrej och för mycket banker vilka inte tjänar pengar under dessa lågräntetider. Finns drivor med bättre fonder som kostar "nästan ingenting".

Alla har ju inte köpt på 400+ finns många som varit med sen 10-30. De som var med tidigt gjorde GROVA pengar på detta. 5-30x utan problem. Plus vinsten i att ha roligt och politiska budskapet för vissa. Förlorare är de som klivit in för en dryg vecka sedan och senare.

Vågar inte ligga utanför men ska sänka belåningen i portföljen närmaste månaderna. Kanske kommer lite köplägen.
Bankerna tjänar iofs mer pengar än någonsin. De kommer dock tjäna ännu mer pengar om räntorna går upp så där har du en poäng i att resultaten är lägre än vad de skulle kunna vara i en annan räntemiljö. Svenska banker är dessutom väldigt lågt värderade jämfört med i princip alla andra bolag som diskuteras i denna tråd.

5B2148E0-F937-4F28-88F2-B4C0C9130A90.jpeg
Men i manupulation uppåt blir iaf folk rikare!

Embracer upp ca 11% hittills idag. Släppte nyheten att de förvärvar Gearbox som inkluderar flera populära spelserier, kanske främst Borderlands. Samtidigt toppar deras Skövde-utvecklade spel Valheim bästsäljarlistan på Steam. Jag ser fortsatt stor potential i Embracer och ökar min position. Rapport kommer 18 februari.

Det där är så jäkla roligt.. vad bra att vi lyssnar på 20-åriga Denise som den typiske investeraren 😂 hade hon någon som helst kunskap om bolaget när hon gick in eller hade hon fått ”ett hett tips” av sin 20-åriga kompis? Hade Gamestop värderats som ett nytt företag istället för att ta hänsyn till deras gamla affärsmodell så är det ju fortfarande undervärderat just nu.. dom har bra kapital, ny styrelse och vd och en bra plan för att ställa om verksamheten och detta har redan (med ehandeln delvis boostad av corona) visat fantastiska omsättningsökningar men har idag ett totalt börsvärde som understiger deras årsomsättning 2020... kalla mig fanboi men jag tror stenhårt på denna aktie på 2-5 års sikt.. shortsqueezen var/är bara en möjlighet att tjäna snabba pengar och då får man ju skylla sig själv om man säljer med en brakförlust 🤪

Det där är så jäkla roligt.. vad bra att vi lyssnar på 20-åriga Denise som den typiske investeraren 😂 hade hon någon som helst kunskap om bolaget när hon gick in eller hade hon fått ”ett hett tips” av sin 20-åriga kompis? Hade Gamestop värderats som ett nytt företag istället för att ta hänsyn till deras gamla affärsmodell så är det ju fortfarande undervärderat just nu.. dom har bra kapital, ny styrelse och vd och en bra plan för att ställa om verksamheten och detta har redan (med ehandeln delvis boostad av corona) visat fantastiska omsättningsökningar men har idag ett totalt börsvärde som understiger deras årsomsättning 2020... kalla mig fanboi men jag tror stenhårt på denna aktie på 2-5 års sikt.. shortsqueezen var/är bara en möjlighet att tjäna snabba pengar och då får man ju skylla sig själv om man säljer med en brakförlust 🤪
Fast ändå pinsamt att ledningen inte använde den sjuka värderingen för att plocka in nytt kapital för att ställa om bolaget?

Fast ändå pinsamt att ledningen inte använde den sjuka värderingen för att plocka in nytt kapital för att ställa om bolaget?

om du menar att de borde sålt aktier precis som AMC gjorde så var det för att det inte får göra det tror jag. De är nära rapport. Jag kan ha fel här så rätta mig gärna om det är någon som har koll.

kan nog tänka mig att de hade sålt och betalat av sin skuld på 600M USD direkt om de fick

Senast ändrad:
Embracer upp ca 11% hittills idag. Släppte nyheten att de förvärvar Gearbox som inkluderar flera populära spelserier, kanske främst Borderlands. Samtidigt toppar deras Skövde-utvecklade spel Valheim bästsäljarlistan på Steam. Jag ser fortsatt stor potential i Embracer och ökar min position. Rapport kommer 18 februari.
Köpte en fin post för en vecka sen så jag är nöjd! Gillar bolaget men framför allt gillar jag Wingefors.

Trevliga dagar på börsen den senaste tiden. Kul att CTM äntligen börjat röra på sig. I dessa GME tider så måste man ju avsluta med två 🚀🚀

Fortfarande lite häpen att APPL sackar efter stark rapport förra veckan. Samtidigt ännu mer häpen att AMZN inte fick en positiv boost av sin rapport. Att Bezos tar rollen som styrelseordförande isf vd kanske är den våta filten. Nåväl... Portföljen fick en rejäl positiv injektion via Embracer vilket jag inte såg komma för ett dygn sedan. Av de nämnda är Kindred det fjärde av de större innehaven så hoppas och tror på en stark rapport även där nästa vecka.
Nåväl... Tålamod är en dygd...

Vad tror ni om Embracers uppgång? Har själv svårt att uppskatta signifikansen av nyheterna som kom igår, den har ju redan ökat 20+ procent sedan dess men är det fortfarande köpläge?

Bankerna tjänar iofs mer pengar än någonsin. De kommer dock tjäna ännu mer pengar om räntorna går upp så där har du en poäng i att resultaten är lägre än vad de skulle kunna vara i en annan räntemiljö. Svenska banker är dessutom väldigt lågt värderade jämfört med i princip alla andra bolag som diskuteras i denna tråd.
Hur är din syn på banker och andra mer traditionella värdebolag just nu? Är bankerna lågt värderade, eller lågt värdera i förhållande till övrig börs som är övervärderad?

Eller är börsen övervärderad, hur värderar vi bolag när inga andra placeringsmöjligheter finns?...

Nu har jag påbörjat en liten utdelningssektion. Har haft Loomis sedan tidigare och fyllt på med Handelsbanken A och Intrum.

Handelsbanken är min hemmabank och även om alla banker saknar skrupler så har SHM till skillnad från Swedbank och Nordea inte riktigt haft handen så djupt nere i kakburken gällande pengatvätt. Har tidigare haft ett ideologisk motstånd mot att äga aktier i Intrum och det är möjligt att den byts ut så småningom.

Det skulle vara intressant oatt höra andra bra tips på stabila utdelningsaktier som gärna får ha ett längre perspektiv gällande ägandet.

Skärmavbild 2021-02-03 kl. 15.30.49.png

Vad tror ni om Embracers uppgång? Har själv svårt att uppskatta signifikansen av nyheterna som kom igår, den har ju redan ökat 20+ procent sedan dess men är det fortfarande köpläge?
Både Embracer och Stillfront växer ju genom uppköp och gör ökande vinster. Deras värderingar är såklart höga med gamla traditionella mått, men helt i par med dagens internationella värderingar, där finns det utrymme på för tillväxt i BV. Går hela världens börser ner till mer normala nivåer så drabbar ju det även dessa, men fortsätter världens marknader som de gör i dessa tider med tillväxt och låga räntor så ser jag att båda bolagen kommer att fortsätta gå bra även i utveckling på börsen. Så tänker jag.

Vänder ju alltid någon gång. Men känns som fan och hans moster handlas upp innan. SHB lockar ändå litegrann efter deras omstruktureringar. Förstår inte den låga utdelningen samt att man ger bort pengar till sin personal. Antar man vill ha en lägre kurs pga återköp eller något. Ej aktieägarvänligt i vart fall.

Tycker bankerna förutom räntenettot har en del strukturella problem. Swed har sin penningtvätt och ska klabba med något holdingbolag i Östeuropa nu. Otroligt kass plattform som blev hackad för nån vecka sedan.

Frågan är också var kunderna kommer köpa alla dessa tjänster i framtiden. Är inte glasklart att det blir från banker.

Någon som ska teckna i Fractal? Har inte jättekoll på utvecklingen inom tillbehör till PC, men jag vet att de var en klar favorit vid PC-bygge tidigare samt att deras produkter aldrig svikit. Har själv handlat tre cases därifrån, men inte tänkt på framtida potential. Någon som är mer insatt i marknaden idag och har lust att dela med sig? :)

Nu har jag påbörjat en liten utdelningssektion. Har haft Loomis sedan tidigare och fyllt på med Handelsbanken A och Intrum.

Handelsbanken är min hemmabank och även om alla banker saknar skrupler så har SHM till skillnad från Swedbank och Nordea inte riktigt haft handen så djupt nere i kakburken gällande pengatvätt. Har tidigare haft ett ideologisk motstånd mot att äga aktier i Intrum och det är möjligt att den byts ut så småningom.

Det skulle vara intressant oatt höra andra bra tips på stabila utdelningsaktier som gärna får ha ett längre perspektiv gällande ägandet.

Skärmavbild 2021-02-03 kl. 15.30.49.png
Möjligen Volvo? Såg nått om utdelning på 15kr?

Tillbaka
Topp