Så kan man ju också se det. Smart.Håller med om hur otroligt dumt det är men väljer att köpa och se det som skatteåterbäring![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så kan man ju också se det. Smart.Håller med om hur otroligt dumt det är men väljer att köpa och se det som skatteåterbäring![]()
Jadå jag är kvar tills något drastiskt händer eller jag hittar något jag tror mer på. Och just nu är det mitt näst största aktieinnehav.Ligger kvar! Tror trenderna i stort talar för sektorn i USA de närmsta åren, men har inte läst på tillräckligt för att ha en målkurs för exit klar för mig. Själv då?
När grabbens långtids-fond portfölj går bättre än min egen portfölj.
Stoltheten tar sig en jävel. Men förhoppningsvis blir ungen rik![]()
InvestorNu har jag påbörjat en liten utdelningssektion. Har haft Loomis sedan tidigare och fyllt på med Handelsbanken A och Intrum.
Handelsbanken är min hemmabank och även om alla banker saknar skrupler så har SHM till skillnad från Swedbank och Nordea inte riktigt haft handen så djupt nere i kakburken gällande pengatvätt. Har tidigare haft ett ideologisk motstånd mot att äga aktier i Intrum och det är möjligt att den byts ut så småningom.
Det skulle vara intressant oatt höra andra bra tips på stabila utdelningsaktier som gärna får ha ett längre perspektiv gällande ägandet.
![]()
Så framtiden skulle vara ljusare i Europa?Personligen tror jag att den Amerikanska framtiden är rätt mörk,
Helt enig. Vilka svin.Volvo skulle jag nu inte köpa av rent principiella skäl. Riktigt sunkigt att ta in stora Corona-bidrag av våra skattepengar och sen ha utdelning, utan att betala tillbaka våra pengar.
Bil kan du köpa det är ett annat företag, Volvo AB gör lastbilar, entreprenad maskiner och marinmotorer mmHelt enig. Vilka svin.
Tycker man borde höjt allas skatt med någon procent 2020 för att det ska vara tydligt att det är just folks skattepengar man tar till att "rädda företagen". När Volvo sedan delar ut sitt stöd är det ju bokstavligen som att ta från skattebetalarna och ge till aktieägarna. Kommer nog faktiskt aldrig köpa en Volvo, varken bil eller aktie nu.
Då blir det ingen lastbilBil kan du köpa det är ett annat företag, Volvo AB gör lastbilar, entreprenad maskiner och marinmotorer mm
/ P
Bara för det är mörkt i USA är det per automatik inte ljust härSå framtiden skulle vara ljusare i Europa?
Sverige med enorma "integrationsutmaningar" och kontinenten där folk slutat att föda barn?
USA har problem men de är inte större än Europas.
Vad jag läst så fick Volvo ca 1.3 miljarder i permitteringsstöd då fabrikerna var stängda och 20.000 anställda saknade arbetsuppgifter.Volvo skulle jag nu inte köpa av rent principiella skäl. Riktigt sunkigt att ta in stora Corona-bidrag av våra skattepengar och sen ha utdelning, utan att betala tillbaka våra pengar.
Problemet är att massor av småföretag har inte ens fått stöd. Småföretagarna har drabbats hårdast av denna kris. Volvo och vissa andra bolag med stora kassor har i många fall utnyttjat detta för att bli av personal och göra kostnadsbesparingar. Detta är fel på så många sätt, och det säger jag som röstat moderaterna nästan hela mitt liv.Vad jag läst så fick Volvo ca 1.3 miljarder i permitteringsstöd då fabrikerna var stängda och 20.000 anställda saknade arbetsuppgifter.
Ett alternativ hade varit att säga upp de anställda och de hade då fått gå på a-kassa och/eller söka olika typer av bidrag. Ett Volvo i konkurs hade troligen kostat samhället betydligt mer.
Ett återbetalningskrav borde ha funnits med som ett villkor för alla bolag som tagit emot stöd om det nu var planen från början från regeringen, att få tillbaka pengarna.
Det skulle i så fall innebära att även småföretag skulle betala tillbaka så fort de gjorde en vinst. Utvecklingen av bolagen skulle hämmas av det.
Med tanke på vad vår nuvarande och tidigare regeringar ödslat pengar på har jag inga problem med att man "gav" 1.3 miljarder i stöd till Volvo och miljarder till andra företag.
Därför att man måste ju göra aktieägarna nöjda!Problemet är att massor av småföretag har inte ens fått stöd. Småföretagarna har drabbats hårdast av denna kris. Volvo och vissa andra bolag med stora kassor har i många fall utnyttjat detta för att bli av personal och göra kostnadsbesparingar. Detta är fel på så många sätt, och det säger jag som röstat moderaterna nästan hela mitt liv.
Volvo har varslat 7000 personer, men väljer ändå att slå svenskt rekord i en aktieutdelning på 30 miljarder när de just fått 1,3 miljarder i bidrag är rent av ohederligt, när andra storföretag med stora kassor har avstått ekonomiska stöd just för att kunna ha utdelningar. Varför inte återanställa dessa 7000 istället för att dela ut 30 miljarder kan jag fråga mig.
Nåja. Nu gläds vi åt att techdeppet verkar vara över för denna gång i Sverige, och båda småspararfavoriterna Stillfront och Embracer börjar röra sig uppåt igen.
Förresten var det ingen som följde mitt tips om fonden Thematica Future mobility ett tag tillbaka? Den har gått bäst av alla fonder listade hos Avanza sedan årsskiftet, och blev plötsligt mitt största fondinnehav. Oväntat men kul!![]()
Har Volvo AB varslat 7000 anställda i Sverige? Jag har inte hängt med i detta riktigt och hittar inte rätt när jag googlar.Problemet är att massor av småföretag har inte ens fått stöd. Småföretagarna har drabbats hårdast av denna kris. Volvo och vissa andra bolag med stora kassor har i många fall utnyttjat detta för att bli av personal och göra kostnadsbesparingar. Detta är fel på så många sätt, och det säger jag som röstat moderaterna nästan hela mitt liv.
Volvo har varslat 7000 personer, men väljer ändå att slå svenskt rekord i en aktieutdelning på 30 miljarder när de just fått 1,3 miljarder i bidrag är rent av ohederligt, när andra storföretag med stora kassor har avstått ekonomiska stöd just för att kunna ha utdelningar. Varför inte återanställa dessa 7000 istället för att dela ut 30 miljarder kan jag fråga mig.
Har Volvo AB varslat 7000 anställda i Sverige? Jag har inte hängt med i detta riktigt och hittar inte rätt när jag googlar.
Jinxade du den?Jodå jag köpte den förra veckan. Antagligen helt fel tidpunkt så förvänta dig att den störtar
Vad har Volvo Cars med det här att göra?Därför att man måste ju göra aktieägarna nöjda!
Nä sjukt, håller med dig.
Stöd kinesisk tillverkare som skiter i Sverige - köp Volvo?
Volvo trucks näst största ägare är kineser kanske han syftar påVad har Volvo Cars med det här att göra?
Vad har Volvo Cars med det här att göra?
Asså, där jag jobbar har så här 1 år senare inga pengar betalats ut iaf. Man får glatt ta lån tills stödet kommer som maggan sa, Håll ut!Permitteringsstödet är knuten till en viss anställd och innebär att lönekostnaden för individen minskar men den finns fortfarande där, det är inte en nettointäkt för bolagen.
Lösningen har kanske inte varit perfekt men vad skulle en bättre lösning vara? 20 000 uppsagda på ett bräde som i Volvos fall?
Massor småföretag har också fått ta del av stöden. Myglel och halvmygel med egenföretagere som permitterar sig själva lär vara hyggligt stort.
Många av de som inte får det går miste om stöden för att de velat undvika skatt tidigare år.
Tack för länken!![]()
Svenskt rekord i aktieutdelning mitt under coronakrisen
Lastbilstillverkaren Volvo trotsar coronakrisen och ökade vinsten med 34 procent det fjärde kvartalet 2020, visar bokslutet i dag. Aktieägarna får dela på 30 miljarder i utdelning. Samtidigt har Volvo fått över en miljard i krisstöd av de svenska skattebetalarna.www.svt.se
Men det gör ju inte bolaget till kinesiskt direkt, till skillnad från Volvo Cars som inte finns på börsen och ägs av Geely.Volvo trucks näst största ägare är kineser kanske han syftar på
Ne men dom får ju i princip då 8.5% av utdelning och stödet hårddraget.Men det gör ju inte bolaget till kinesiskt direkt, till skillnad från Volvo Cars som inte finns på börsen och ägs av Geely.
Restaurangbranschen verkar bortglömd eller sist prioriterad? Det är intrycket jag fått från de jag känner i branschen. Många ställen kommer inte att överleva etc. Vad har du hört från din arbetsgivare angående stöden, är de på gång? Det hela är så dåligt skött så det är otroligt. Men jag antar att det är viktigare för politikerna att smöra för näringstopparna än den hårt arbetande restaurangägaren Ali?Asså, där jag jobbar har så här 1 år senare inga pengar betalats ut iaf. Man får glatt ta lån tills stödet kommer som maggan sa, Håll ut!
Asså, där jag jobbar har så här 1 år senare inga pengar betalats ut iaf. Man får glatt ta lån tills stödet kommer som maggan sa, Håll ut!
Nej, helt tvärtom. Driver du eget med anställda som är permiterade? Du betalar ut full lön till dina anställda som går hemma och med tur får du igen pengarna genom stöd ett halvår eller mer senare. Dvs du har utgifter men ej inkomster.Stöd för korttidsarbete har väl betalats ut per omgående och så får man i efterhand visa att kraven uppfylls och i annat fall betala tillbaka.