Jag är verkligen ingen expert, och kan inte svara på alla dina frågor, men
kanske kan jag svara på några av dina funderingar.
Först och främst tror jag bolagsformen spelar in här. Ska dina vänner startar ett AB? Handelsbolag, kommanditbolag? Även storleken på bolaget spelar roll? Är detta ett bolag som kommer omsätta miljoner redan första 1-2 åren eller kommer det ske i mindre skala?
Om det är ett AB de startar kan man emittera aktier som du köper och då är du indirekt ägare i företaget och har därmed vissa rättigheter, t.ex. rätt till din andel av eventuell vinst, rösträtt på bolagsstämman etc. Vid nyemission måste ett teckningsvärde på aktien upprätthållas vilket jag antar är relativt smidigt med hjälp av revisor ish.
Räkneexempel
Tecknar du sedan aktier för 100tkr, låt oss säga till kursen
10kr (så äger du nu totalt 10 000 onoterade aktier i bolaget). Onoterade aktier är extremt illikvida och prissättningen är inte alls lika dynamisk som i börsbolagen. Men det är heller inte svårare än i att i takt med att företaget utvecklas och förhoppningsvis gör bra ifrån sig, så är det helt upp till dig och eventuellt nästa köpare att göra upp om vad dina 10 000 till antalet aktier nu är värda. Men som aktieägare i ett AB kan du också förlora hela det investerade beloppet, så gör din DD och investera inte bara för att det är dina vänner (förutsatt att du inte är i en position där du är beredd att förlora allt, eller ifall de lovar ersätta dig ifall det går åt pipan).
Säg att ni är överens om att du ska få ditt investerade belopp återbetalat + 100% avkastning om företaget går bra. Då är det inte svårare än att de köper dina 10 000 aktier till kursen 20 kr (rent praktisk). Du får då in 200 tkr på ditt konto. Osäker på vilka kontotyper du kan äga onoterat men finns en risk beroende på konto att du då måste skatta ca 30% av vinsten, (men tror det finns sätt att komma runt detta med hjälp av tjänster som låter dig äga onoterat på t.ex. ISK eller KF.
Med det sagt så är detta ett väldigt förenklat exempel, och i verkligheten är det uppenbarligen ett flertalet andra faktorer som också spelar in.
Hoppas det var lite till hjälp iaf..
Du får pitcha caset för oss här på KS så kanske vi också kan teckna