• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Restaurangbranschen verkar bortglömd eller sist prioriterad? Det är intrycket jag fått från de jag känner i branschen. Många ställen kommer inte att överleva etc. Vad har du hört från din arbetsgivare angående stöden, är de på gång? Det hela är så dåligt skött så det är otroligt. Men jag antar att det är viktigare för politikerna att smöra för näringstopparna än den hårt arbetande restaurangägaren Ali?
Så är det så klart. Restaurangbranschen består av invandrare och unga. Inga politiska kontakter dvs.
Blir man tvingad att stänga bör man få stöd genast kan man tycka.
Kommer bli väldigt många konkurser i år. Tråkigt men påverkan på ekonomin i stort tror jag blir marginellt om man ska återknyta till topis

Nej, helt tvärtom. Driver du eget med anställda som är permiterade? Du betalar ut full lön till dina anställda som går hemma och med tur får du igen pengarna genom stöd ett halvår eller mer senare. Dvs du har utgifter men ej inkomster.
Har du råkat missförstå något får du så klar noll. Kul när man betalat full lön till någon i 6 månader....
Nej men har god insyn i flera bolag som permitterat både ägare och anställda och alla har fått pengar mer eller mindre direkt. Efter avstämning händer det att de blir återbetalningsskyldiga pga. att man inte uppfyllt kraven. Ex. jobbat för mycket eller inte varit anställd i jämförelsemånaden.

Nåja. Nu gläds vi åt att techdeppet verkar vara över för denna gång i Sverige, och båda småspararfavoriterna Stillfront och Embracer börjar röra sig uppåt igen. :)

Förresten var det ingen som följde mitt tips om fonden Thematica Future mobility ett tag tillbaka? Den har gått bäst av alla fonder listade hos Avanza sedan årsskiftet, och blev plötsligt mitt största fondinnehav. Oväntat men kul! :)
Jag köpte oxå och kommer nog att peta in lite till då och då.

Jag köpte oxå och kommer nog att peta in lite till då och då.
Jag petar också in lite hela tiden. På Savr mest.

Men det gäller att ha bra koll här om förvaltarna sköter sig. Går man igenom bolagen så är det inte direkt bolag som tjänar pengar, utan förhoppningsbolag i en (troligen) framtida stor bransch.

Volvo skulle jag nu inte köpa av rent principiella skäl. Riktigt sunkigt att ta in stora Corona-bidrag av våra skattepengar och sen ha utdelning, utan att betala tillbaka våra pengar.

Volvo har typ skatteplanerat sen Dackefejden ungefär. Betalar inga stora mängder skatt. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-nolltaxerar

Så framtiden skulle vara ljusare i Europa?

Sverige med enorma "integrationsutmaningar" och kontinenten där folk slutat att föda barn?

USA har problem men de är inte större än Europas.

Håller med USA har problem men knappast större än EU. De har mer frihet samt bättre demografi.

Jag petar också in lite hela tiden. På Savr mest.

Men det gäller att ha bra koll här om förvaltarna sköter sig. Går man igenom bolagen så är det inte direkt bolag som tjänar pengar, utan förhoppningsbolag i en (troligen) framtida stor bransch.
Jag bara köpte, kollade bara vilka som var topp tio och tänkte att litium ska väl alla ha 😊

Jag bara köpte, kollade bara vilka som var topp tio och tänkte att litium ska väl alla ha 😊
Det är gruvor och prospektering, samtliga med kraftigt minus-p/e, och som gått rakt upp sista månaderna. Såna där gruvaktier kan gå lika snabbt ner, så det är ingen fond att lägga i byrålådan och glömma bort. Men jag tror på den för nu. ;)

Innan jag reggar konto, har Nordnet samma typ av forum som Avanza som man inte kan undvika att se om man går in på en specifik aktie?

Någon som ska teckna aktier i Fractal som har IPO nu? Funderar på att teckna.
Har inte läst in mig på bolaget mer än det som står via avanza. Hur/vad får dig att vilja gå in?
Överväger det. Bra, kvalitativa produkter i en marknad som lär växa rejält i framtiden. Se t.ex. hur e-sporten förväntas växa och i takt med det intresset från investerare. Fin tillväxt senaste åren i bolaget. Att TIN fonder är cornerstoneinvesterare är ju också en positiv signal kortsiktigt och långsiktigt. Kortsiktigt talar ju hela börsklimatet att det kan bli en rivstart också.

Mitt vanliga sparkonto+ på Avanza har börjat visa en summa rött under kontoinnehavet. Ligger på -200 kr. Vad är det för? Någon bugg eller ska dom försöka ge en ångest över att man förlorar pengar ”mot” inflationen?

En fråga till er som kan lite om bolagsekonomi.

Ett par kompisar ska starta en verksamhet och behöver kapital utöver det de själva går in med.

Det jag undrar är om investerare alltid får x antal aktier i bolaget eller om de bara går in med x antal kronor utan att få aktier?

Säg att verksamheten går bra och de lovar mig att jag ska få tillbaka det investerade beloppet + 100%. Hur görs en sån utbetalning? Krävs det att man har aktier så att man kan få utdelning eller lägger man upp det som ett lån som betalas tillbaka?

Skulle ni rekommendera att man skapar ett AB för den här typen av transaktion? Blir det mer fördelaktigt skattemässigt?

Är helt grön på det här området men skulle uppskatta alla tips ni har 😊

En fråga till er som kan lite om bolagsekonomi.

Ett par kompisar ska starta en verksamhet och behöver kapital utöver det de själva går in med.

Det jag undrar är om investerare alltid får x antal aktier i bolaget eller om de bara går in med x antal kronor utan att få aktier?

Säg att verksamheten går bra och de lovar mig att jag ska få tillbaka det investerade beloppet + 100%. Hur görs en sån utbetalning? Krävs det att man har aktier så att man kan få utdelning eller lägger man upp det som ett lån som betalas tillbaka?

Skulle ni rekommendera att man skapar ett AB för den här typen av transaktion? Blir det mer fördelaktigt skattemässigt?

Är helt grön på det här området men skulle uppskatta alla tips ni har 😊
Jag är verkligen ingen expert, och kan inte svara på alla dina frågor, men kanske kan jag svara på några av dina funderingar.

Först och främst tror jag bolagsformen spelar in här. Ska dina vänner startar ett AB? Handelsbolag, kommanditbolag? Även storleken på bolaget spelar roll? Är detta ett bolag som kommer omsätta miljoner redan första 1-2 åren eller kommer det ske i mindre skala?

Om det är ett AB de startar kan man emittera aktier som du köper och då är du indirekt ägare i företaget och har därmed vissa rättigheter, t.ex. rätt till din andel av eventuell vinst, rösträtt på bolagsstämman etc. Vid nyemission måste ett teckningsvärde på aktien upprätthållas vilket jag antar är relativt smidigt med hjälp av revisor ish.

Räkneexempel
Tecknar du sedan aktier för 100tkr, låt oss säga till kursen 10kr (så äger du nu totalt 10 000 onoterade aktier i bolaget). Onoterade aktier är extremt illikvida och prissättningen är inte alls lika dynamisk som i börsbolagen. Men det är heller inte svårare än i att i takt med att företaget utvecklas och förhoppningsvis gör bra ifrån sig, så är det helt upp till dig och eventuellt nästa köpare att göra upp om vad dina 10 000 till antalet aktier nu är värda. Men som aktieägare i ett AB kan du också förlora hela det investerade beloppet, så gör din DD och investera inte bara för att det är dina vänner (förutsatt att du inte är i en position där du är beredd att förlora allt, eller ifall de lovar ersätta dig ifall det går åt pipan).

Säg att ni är överens om att du ska få ditt investerade belopp återbetalat + 100% avkastning om företaget går bra. Då är det inte svårare än att de köper dina 10 000 aktier till kursen 20 kr (rent praktisk). Du får då in 200 tkr på ditt konto. Osäker på vilka kontotyper du kan äga onoterat men finns en risk beroende på konto att du då måste skatta ca 30% av vinsten, (men tror det finns sätt att komma runt detta med hjälp av tjänster som låter dig äga onoterat på t.ex. ISK eller KF.

Med det sagt så är detta ett väldigt förenklat exempel, och i verkligheten är det uppenbarligen ett flertalet andra faktorer som också spelar in.

Hoppas det var lite till hjälp iaf.. :)

Du får pitcha caset för oss här på KS så kanske vi också kan teckna ;)

Jag är verkligen ingen expert, och kan inte svara på alla dina frågor, men kanske kan jag svara på några av dina funderingar.

Först och främst tror jag bolagsformen spelar in här. Ska dina vänner startar ett AB? Handelsbolag, kommanditbolag? Även storleken på bolaget spelar roll? Är detta ett bolag som kommer omsätta miljoner redan första 1-2 åren eller kommer det ske i mindre skala?

Om det är ett AB de startar kan man emittera aktier som du köper och då är du indirekt ägare i företaget och har därmed vissa rättigheter, t.ex. rätt till din andel av eventuell vinst, rösträtt på bolagsstämman etc. Vid nyemission måste ett teckningsvärde på aktien upprätthållas vilket jag antar är relativt smidigt med hjälp av revisor ish.

Räkneexempel
Tecknar du sedan aktier för 100tkr, låt oss säga till kursen 10kr (så äger du nu totalt 10 000 onoterade aktier i bolaget). Onoterade aktier är extremt illikvida och prissättningen är inte alls lika dynamisk som i börsbolagen. Men det är heller inte svårare än i att i takt med att företaget utvecklas och förhoppningsvis gör bra ifrån sig, så är det helt upp till dig och eventuellt nästa köpare att göra upp om vad dina 10 000 till antalet aktier nu är värda. Men som aktieägare i ett AB kan du också förlora hela det investerade beloppet, så gör din DD och investera inte bara för att det är dina vänner (förutsatt att du inte är i en position där du är beredd att förlora allt, eller ifall de lovar ersätta dig ifall det går åt pipan).

Säg att ni är överens om att du ska få ditt investerade belopp återbetalat + 100% avkastning om företaget går bra. Då är det inte svårare än att de köper dina 10 000 aktier till kursen 20 kr (rent praktisk). Du får då in 200 tkr på ditt konto. Osäker på vilka kontotyper du kan äga onoterat men finns en risk beroende på konto att du då måste skatta ca 30% av vinsten, (men tror det finns sätt att komma runt detta med hjälp av tjänster som låter dig äga onoterat på t.ex. ISK eller KF.

Med det sagt så är detta ett väldigt förenklat exempel, och i verkligheten är det uppenbarligen ett flertalet andra faktorer som också spelar in.

Hoppas det var lite till hjälp iaf.. :)

Du får pitcha caset för oss här på KS så kanske vi också kan teckna ;)
Tack! 😊

Jag ska kolla med dem hur de tänkt sig hantera min eventuella investering när vi träffas i veckan. Ville bara ha lite input på hur man kan eller brukar göra och vilket som är bäst rent skattetekniskt.

Lite kul, en gammal klasskamrats man som startade Fractal.

Jag själv kör med ett Fractal-chassi.
Men de verkar ha blivit ikappsprugna inom vissa kategorier.

Tecknade mig för en post

Ser att fractal verkar vara populär inför IPO.
Tveka inte att påpeka ifall det är något jag missat eller missförstått. Detta är bara en väldigt simpel sammanfattning.

Här är min snabba take på företaget:

• Fractal gör chassi och kylningsprodukter för byggande av egna datorer
  • Man har varit verksamma i lite mer än 10 år och har omsättnings-CAGR på 28% sedan 2010
  • Chassi utgör främsta produkten och utgör över 80 % av sales
  • Fractal verkar inom premiumsegementet
  • tredje störst i världen (omsättningsmässigt)
  • drivs av starka trender som gaming, e-sport, twitch, streaming och självklart ökat intresse att bygga egna datorer
  • idag säljs produkterna av distributörer men man har planer på att utveckla direct 2 consumer kanaler online under 2022 vilket borde generera marginalexpansion
  • average kunden är 30 år gammal vilket jag tycker är positivt då det innebär att man har kapitalstarka kunder
  • detta märks, nästan 50 % spenderar mer än $2000 / år på sin dator
  • bra andel RR (återkommande intäkter) 55% ----> slutsats: produkten är sticky
  • bruttomarginal på nästan 40%
  • PE på 14,5 är lågt sett till dagens värderingar och för att företag som växer nästan 30% årligen, men det är hårdvara
  • men innan jag säger vare sig det är billigt är dyrt måste jag göra en djupare analys där jag kan kontrollera att det inte ligger spök i garderoben
  • Q4 2020 presterade man inte alls särskilt, -10% jämfört med Q4-2019 (??) måstre undersöka vidare varför
  • framtidsutsikterna är lite klena (CAGR på 10%) och alltså inte längre några 28%. Det kan förklaras av att de vill underpromise and overdeliver men utmanade tillväxtmål ger bolag incitament att jobba hårdare. 10% känns därför lite väl fegt
  • vidare verkar man inte heller ha planer på att förbättra marginaler nämnvärt. Känns nästan som att man redan nu förbereder sig för att gå från tillväxtbolag till värdebolag
  • man guidar för negativ organisk tillväxt under 2021
  • TIN verkar ha tecknat vilket trots allt får ses som ett stort styrketecken
  • har inte tid att sätta mig in djupare i de finansiella rapporterna atm

Slutsats. Efter väldigt snabb överblick tycker jag ändå det verkar intressant och sett till multiplar ser det lockande ut. Jag är desto mer osäker på hur starka moats man har och får inte toppenkänsla för ledningen efter lite trötta finansiella mål.

Ska överväga om detta är ett bolag jag orkar analysera på riktigt, först då, efter analys, DCF-värdering etc. vet jag om jag ska teckna eller inte.

Intressant kanskeutveckling av gröna miljöbolag efter president Bidens intentioner att satsa på klimatsmarta energiomställningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp