• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bonumm

Panerai
mycket sånt worldwide nu på hotell och flygbolag. bara en tidsfråga innan samhällen öppnar upp igen men det känns som vissa har väldigt bråttom just nu. siffrorna scandic och sas visar upp är inte vackra
Precis, nog för att börsen alltid blickar framåt men här känns det lite för tidigt. Men kul för er som var med upp.
 
Kan inte förstå att Scandic gått så stark på sista tiden. Kan ju inte se att det vänder förrän tidig höst för dem. De blöder ju rätt rejält nu.

Läste på DI att det var några rejäla ordrar som makulerades i måndags. Har ju varit bra drag i aktien sedan dess
Börsen är ju framåtblickande, men som sagt, jag ser inte heller något inom en överskådlig framtid som skulle trigga senaste "kursruset", jag tror att det kommer finnas lägen framöver att gå in igen på en lägre kurs.

Edit: Ja, du beskrev ju det precis nu!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Snart är (förhoppningsvist) vaccinet godkänt mot Kvarka hos hästar. Jag har en liten förhoppningspost i Intervacc, som utökades lite mer igår med färskhemtagna Enlabs-pengar. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Efter lyckad Enlabs-exit igår så tänkte jag vara mogen och hålla dessa pengar likvida. Hur länge lyckades jag hålla den disciplinen tro? Någon timme igår. Sen köpte jag nytt för rubbet. Haha. 😆

Finns för mycket gott att köpa. Jolo och allt sånt där ni vet. Utökade bara i mina senaste köp Kindred, Pexip och Intervacc dock.
 

Bonumm

Panerai
Efter lyckad Enlabs-exit igår så tänkte jag vara mogen och hålla dessa pengar likvida. Hur länge lyckades jag hålla den disciplinen tro? Någon timme igår. Sen köpte jag nytt för rubbet. Haha. 😆

Finns för mycket gott att köpa. Jolo och allt sånt där ni vet. Utökade bara i mina senaste köp Kindred, Pexip och Intervacc dock.
Ha ha, ja det är fan omöjligt att ligga likvid 🤑
 

1965ek

Patek
2-Faktor
NIO ner 10% i dag och ca 30% från toppen för en knapp månad sedan. Dags att kliva på?
Sålde mina på $58. Bränt mig på andra men kommit ur med ett överskott totalt sett. Har inte magen att ha den här typen av starkt volatila aktier i bolag med kortare historik. Kan säkert bli bra men lika gärna ner i källaren. Är själv extremt skeptisk till bolag som haussas starkt på youtube och forum... Lycka till oavsett din analys av köp eller ej.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sålde mina på $58. Bränt mig på andra men kommit ur med ett överskott totalt sett. Har inte magen att ha den här typen av starkt volatila aktier i bolag med kortare historik. Kan säkert bli bra men lika gärna ner i källaren. Är själv extremt skeptisk till bolag som haussas starkt på youtube och forum... Lycka till oavsett din analys av köp eller ej.
Köpte en liten post 😊
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Är det fortfarande så att skattebeskedet skickas ut beronde på slutsiffra i personnumret? Isf. borde jag få besked idag.

Kommer ju idag fram till 9 mars. Men har lite tålamod i år då jag är orolig för en fet skuld. Har väldigt dålig koll på skatten ärligt talat.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är det fortfarande så att skattebeskedet skickas ut beronde på slutsiffra i personnumret? Isf. borde jag få besked idag.

Kommer ju idag fram till 9 mars. Men har lite tålamod i år då jag är orolig för en fet skuld. Har väldigt dålig koll på skatten ärligt talat.
Du har inte ISK?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har än så länge bara pumpat in mer och mer pengar i fondsparande via ISK men hur fungerar det om man någon gång skulle vilja sälja för att t.ex. omfördela? Det är väl 30% på eventuell vinst men måste man själv hålla koll på alla försäljningar med allt vad det innebär (inköpspris, nuvarande värde osv) och deklarera vinst eller är det en automatiserad process som finns förtryckt på kommande års deklaration?

Det var inte riktat mot dig specifikt utan var bara ett inflik i diskussionen då jag precis som Kessler har noll koll på hur beskattningen fungerar och det är så klart fritt fram för vem som helst som känner sig manad att besvara frågan. 😊
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har än så länge bara pumpat in mer och mer pengar i fondsparande via ISK men hur fungerar det om man någon gång skulle vilja sälja för att t.ex. omfördela? Det är väl 30% på eventuell vinst men måste man själv hålla koll på alla försäljningar med allt vad det innebär (inköpspris, nuvarande värde osv) och deklarera vinst eller är det en automatiserad process som finns förtryckt på kommande års deklaration?

Det var inte riktat mot dig specifikt utan var bara ett inflik i diskussionen då jag precis som Kessler har noll koll på hur beskattningen fungerar och det är så klart fritt fram för vem som helst som känner sig manad att besvara frågan. 😊
Se mitt svar ovan. Du behöver inte hålla reda på köp och försäljningar och det är det fina med ISK.

Företaget där du har dina ISK:n kommer att rapportera in skatten till Skatteverket.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor

HSK

Patek
2-Faktor
Se mitt svar ovan. Du behöver inte hålla reda på köp och försäljningar och det är det fina med ISK.

Företaget där du har dina ISK:n kommer att rapportera in skatten till Skatteverket.
Det var det jag var lite fundersam kring då man alltid har hört att fördelen med ISK är just schablonbeskattningen men samtidigt tolkade jag informationen på Skatteverkets hemsida som att man utöver detta även betalar skatt på den eventuella vinst man gör vid försäljning.

Hos Handelsbanken benämns fondsparandet som depåkonto och jag tolkade det som att när man genomför en eventuell försäljning och då överför pengarna till ISK-kontot så klassas det som en försäljning som ska beskattas. Det kanske bara är jag som har blandat ihop begreppen? :bag:
Om du överför värdepapper från en depå till ett investeringssparkonto

Om du har flyttat värdepapper från exempelvis en vanlig depå till ett investeringssparkonto anses överföringen vara en avyttring (försäljning). Redovisa försäljningen som en kapitalvinst eller en kapitalförlust i din deklaration. Det gör du i inkomstdeklarationen året efter det år du förde över värdepappren. Detta innebär att du till exempel ska redovisa en överföring av marknadsnoterade aktier på bilaga K4 avsnitt A. Du betalar 30 procent skatt på dina kapitalvinster.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det var det jag var lite fundersam kring då man alltid har hört att fördelen med ISK är just schablonbeskattningen men samtidigt tolkade jag informationen på Skatteverkets hemsida som att man utöver detta även betalar skatt på den eventuella vinst man gör vid försäljning.

Hos Handelsbanken benämns fondsparandet som depåkonto och jag tolkade det som att när man genomför en eventuell försäljning och då överför pengarna till ISK-kontot så klassas det som en försäljning som ska beskattas. Det kanske bara är jag som har blandat ihop begreppen? :bag:
När du för över från en vanlig depå så säljs det ja, och du behöver skatta 30% på vinsten.

På ISK och kapitalförsäkring så behöver du inte tänka eller göra något. Schablonen kommer färdig på deklarationen. Det enda man behöver tänka på är att försöka ha utdelande utländska bolag i kapitalförsäkring pga källskatten på utdelningar. Med KF på avanza och nordnet så får du den delen av utländska källskatten som dras tillbaka med något års fördröjning på kontot. Med ISK får du sköta allt sånt själv och det är typ omöjligt och inte värt det.
 

ErikGBG

Audemars
Varför går det inte att investera i amerikanska etfer hos avanza och hur gör jag för att göra det från sverige? kthxbye

hittade: gvs var det eu som vill ”skydda” mig från att investera.....
 

Bilagor

  • E3E8DA3D-C8E4-471D-86AE-099129359494.png
    E3E8DA3D-C8E4-471D-86AE-099129359494.png
    85.8 KB · Visningar: 28

Torsten

Vacheron
2-Faktor
När du för över från en vanlig depå så säljs det ja, och du behöver skatta 30% på vinsten.

På ISK och kapitalförsäkring så behöver du inte tänka eller göra något. Schablonen kommer färdig på deklarationen. Det enda man behöver tänka på är att försöka ha utdelande utländska bolag i kapitalförsäkring pga källskatten på utdelningar. Med KF på avanza och nordnet så får du den delen av utländska källskatten som dras tillbaka med något års fördröjning på kontot. Med ISK får du sköta allt sånt själv och det är typ omöjligt och inte värt det.
Rätta mig om jag har fel men man behöver väl inte göra någonting med utländska utdelningar på ISK om man är beredd att "förlora" den skatt som dragits i aktiens hemland?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ryktas om att fed idag ska annonsera köp av 10åringen för att pressa ner räntan. Om så blir faller bör det kunna bli glada miner för tech och guld.

Om inte kke det å andra sidan blir mer blod. Lite stök kan det nog bli iaf....


PS. Jag vet såklart inget. Ds
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Varför går det inte att investera i amerikanska etfer hos avanza och hur gör jag för att göra det från sverige? kthxbye

hittade: gvs var det eu som vill ”skydda” mig från att investera.....
Japp. Blev så för nått år sedan. Gör det skitjobbigt när man funderar på att ta hem lite vinst i ETFer man har sedan innan när man vet att man inte kommer få köpa nya sedan.
 
Topp