• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vet att den amerikanska 10-års räntan diskuterades tidigare i tråden och att det händer grejer när den närmare sig 1,5%.
Varför skulle någon vilja investera pengar i 10 år med en så usel ränta? Är det bara för att behålla värdet på pengarna?

Högriskaktier är en krydda som gör livet lite mer spännande, inte sant?? Den bästa nagelbitaren för egen del är nog fn Senzagen som utvecklar en testmetod för djurfria allergitester där de nu kommit till kommersiell fas och ska börja tjäna pengar. Om OECD-valideringen går igenom (efter tio års malande med EU-byråkrati...) vilket väntas bli beslutat denna månad... ja då kan det bli en ganska trevlig boost!

Vet att den amerikanska 10-års räntan diskuterades tidigare i tråden och att det händer grejer när den närmare sig 1,5%.
Varför skulle någon vilja investera pengar i 10 år med en så usel ränta? Är det bara för att behålla värdet på pengarna?
Säga att du äger Appleaktier som nu värderas till cirka 30 gånger vinsten och har en utdelning på 0,8% per år. När statslåneräntan är 0 känns ju detta som ett högt men kanske rimligt pris, din avkastning på kapitalet är totalt cirka 3,3%(1/30). Men det är ett högt pris. Om nu tioårsräntan stiger till 2%, så kan man alltså få 2% helt riskfri avkastning. Plötsligt framstår 3,3% avkastning när man tar risken att investera i en aktie som ett ganska högt pris. Under hösten 2018 var den amerikanska tioårsräntan över 3% och då fick vi en kraftig börsnedgång. Vid 3% skulle du ju i exemplet ovan få samma avkastning på en riskfri statsobligation som på aktien, vilket gör aktien dyr.

Säga att du äger Appleaktier som nu värderas till cirka 30 gånger vinsten och har en utdelning på 0,8% per år. När statslåneräntan är 0 känns ju detta som ett högt men kanske rimligt pris, din avkastning på kapitalet är totalt cirka 3,3%(1/30). Men det är ett högt pris. Om nu tioårsräntan stiger till 2%, så kan man alltså få 2% helt riskfri avkastning. Plötsligt framstår 3,3% avkastning när man tar risken att investera i en aktie som ett ganska högt pris. Under hösten 2018 var den amerikanska tioårsräntan över 3% och då fick vi en kraftig börsnedgång. Vid 3% skulle du ju i exemplet ovan få samma avkastning på en riskfri statsobligation som på aktien, vilket gör aktien dyr.
Tackar! :)

Är det inte så att snittet per år för S&P500 är 1,5%. Då blir ju 10-åringen mera värd en indexet för S&P500.

Dagens börspodd är riktigt riktigt bra. Inspirerande gäst!

Håller med, kändes som att john va tvungen att bita sig i läppen ibland när han inte höll med 😂

Intressant men rätt märkliga resonemang ändå.

I stora drag: Leta bolag med 20x uppsida, inom områden som kommer växa rejält kommande 10 åren, det är inte svårt att se tre år framåt i tiden. Stora bolag kommer fortsätta ta ännu större marknadsandelar.

Mja, så enkelt är det väl inte, speciellt inte för småsparare som inte kan besöka bolagen, träffa styrelse, VD, etc för att göra sin DD.

Ett exempel från dagens Market Makers-podd, för att göra en enkel jämförelse: 1985, datorer börjar bli superhett, 100-tals nya bolag kring datorer dyker upp, Commodore stod för 35% av hela marknaden medan Apple varslar en tredjedel av sina anställda, grundarna hoppade av eller fick kicken, rapporterna var skit.

Utifrån det som förmedlas i podden av Robert, vilket bolag hade man satsat på just då?

Commodore gick i konken 94, Apple är (ett av) världens största bolag idag.

Fondslakt idag igen. Hur tänker ni kring tålamodet med fonder vs aktier? Handelsbanken Hållbar Energi till exempel är ca -15% i år.

Hade en tanke att låta mars passera och sen göra en översyn. Men frågan är om det inte är en bättre idé att sälja av medan det är på plus, avvakta hur mars utvecklar sig och sedan hoppa på tåget igen, antingen med samma eller annat lok.

I stora drag: Leta bolag med 20x uppsida, inom områden som kommer växa rejält kommande 10 åren, det är inte svårt att se tre år framåt i tiden. Stora bolag kommer fortsätta ta ännu större marknadsandelar.

Mja, så enkelt är det väl inte, speciellt inte för småsparare som inte kan besöka bolagen, träffa styrelse, VD, etc för att göra sin DD.

Ett exempel från dagens Market Makers-podd, för att göra en enkel jämförelse: 1985, datorer börjar bli superhett, 100-tals nya bolag kring datorer dyker upp, Commodore stod för 35% av hela marknaden medan Apple varslar en tredjedel av sina anställda, grundarna hoppade av eller fick kicken, rapporterna var skit.

Utifrån det som förmedlas i podden av Robert, vilket bolag hade man satsat på just då?

Commodore gick i konken 94, Apple är (ett av) världens största bolag idag.
Vet inte. Han har ju lyckats rätt bra med sin strategi.

Men jag tog det inte så bokstavligt som du verkar gjort. Sådana specifika exempel kan man ju alltid rada upp. Grejen är väl att det då var lätt att se att datorer skulle bli stort generellt sett, och att man satsade på det istället för skrivmaskiner. Typ.

Fondslakt idag igen. Hur tänker ni kring tålamodet med fonder vs aktier? Handelsbanken Hållbar Energi till exempel är ca -15% i år.

Hade en tanke att låta mars passera och sen göra en översyn. Men frågan är om det inte är en bättre idé att sälja av medan det är på plus, avvakta hur mars utvecklar sig och sedan hoppa på tåget igen, antingen med samma eller annat lok.
Den kommer ju slaktas i morgon också då aktierna i den reflekterar dagens nedgång i USA. Var jäkligt sugen att sälja lite utav mitt innehav i den idag och köpa lite mera Spiltan investmentbolag. HHE är mitt största fondinnehav och visst hade det varit bra att vikta om lite där. Sist jag viktade om så gick jag miste om 10% uppgång i Swedbank ny teknik, så jag tror jag håller och hoppas på rekyl nästa vecka.

Vet inte. Han har ju lyckats rätt bra med sin strategi.

Men jag tog det inte så bokstavligt som du verkar gjort. Sådana specifika exempel kan man ju alltid rada upp. Grejen är väl att det då var lätt att se att datorer skulle bli stort generellt sett, och att man satsade på det istället för skrivmaskiner. Typ.
Jo, men som sagt, lite andra förutsättningar än vad gemene man har. Ska man omvandla tänket till oss småsparare så blir det svårare, tyckte John försökte få fram det genom några frågor, men vet inte om jag blev så mycket klokare av svaren som då kom.

Låt oss vända på det i stället, vad var det som var bra och inspirerande, tyckte du?

Ratt men anda fel tankt.
Garanterad avkastning har du pa statsobligationen. Utdelning pa aktien....vem vet? Ingen garanti alls.
Du kan tiodubbla (eller mer) dina pengar bara pa kursen under ett ar,och likaval kan din aktie bli vardelos om bolaget gar i KK.

Allt beror pa hur mycket risk du vill ta. Ar det riskfria alternativet sapass bra att det riskfyllda verkar mer och mer dumdristigt,ja da forsvinner mer kapital till alternativ ett. Mindre kapital pa marknaden (borsen) mindre mojlighet for stigande kurser. Ungefar som Rolexklockor i butik. Skyltfonstren fulla...laga priser pa begmarknaden. Tomma...hoga priser
Ar iallfall min teori

Många måste köpa stadsobligationer (fonder etc) och sedan har ju FED köpt bisarra mängder obligationer, om än kortare än 10 år. Sedan kan man ju köpa för att man vet att fed kommer köpa och pressa upp priset (ned räntan)

Räntan stiger ju dock nu för att folk inte vill det. De köper inte obligationerna och då stiger räntan. Eftersom de nu tror inflationen kommer vara högre och man därmed får sämre realränta för samma nominella ränta, samt att de tror fed kommer tvingas höja styrräntan tidigare.

Sedan tror jag inte så värst mkt på magiska gränser/nivåer. Nu är den för övrigt på 1.5693%.

I Tyskland är 10åringen på -0.4% och ecb får panik för att den är hög...

Man kan ju fundera lite på hur mkt CBs runt om i världen förstört. Något är fundamentalt fel om räntor kring 0 är problematiskt höga...

Senast ändrad:
Tesla nere på $600 i efterhandeln. Gissar att en del "aktiegurus" på Instagram kanske börjar framstå som lite mer normala nu när portföljen krymper.

De har det inte lätt när aktien inte går upp 50% en gång i månaden. Skönt att den kommer ned till lite mer normala nivåer.
Tyvärr så lockar deras "framgång" till sig folk som tror att börsen bara går upp och den senaste månaden har dessa "stackare" fått lära sig att så inte är fallet.

Nu ska jag panta lite burkar och köpa mer NIO 🚀

Man kan tyvärr redan nu börja läsa lite om nybörjare på placera där man börjar låta lite desperata efter ha lagt allt i tech och gröna aktier

Man kan tyvärr redan nu börja läsa lite om nybörjare på placera där man börjar låta lite desperata efter ha lagt allt i tech och gröna aktier
Mmm rätt skönt att inte vara en av dem nu men kände ju fomo i höstas...

Hur som. Funderar på att ladda på lite grönt idag, och big tech... hmmm. Svårt det där med tajming...

Var stoppar jag pengarna om jag vill ta del av kakan i det framtida rymdimperium Elon kommer skapa? Är det Tesla som gäller eller?

Var stoppar jag pengarna om jag vill ta del av kakan i det framtida rymdimperium Elon kommer skapa? Är det Tesla som gäller eller?
Just nu? Yes.

Det kommer ju en Starlink IPO "när de hittat ett sätt att börja tjäna pengar" enligt Musk själv. (nånstans på Twitter, orkar inte leta).

Som jag förstår det kommer SpaceX aldrig bli publikt och inte heller Boring Company eller SolarCity.

Just nu? Yes.

Det kommer ju en Starlink IPO "när de hittat ett sätt att börja tjäna pengar" enligt Musk själv. (nånstans på Twitter, orkar inte leta).

Som jag förstår det kommer SpaceX aldrig bli publikt och inte heller Boring Company eller SolarCity.
Ok, hur är känslan? Dags att stoppa in pengar där redan idag?

Edit:

Dom andra bolagen han pysslar med är egentligen mer intressanta för mig. Tesla har väl redan fått stor konkurrens från andra biltillverkare. Känns som om Elons personliga mål är att ta över rymden och att bilföretaget mer är en pengafabrik för att kunna uppnå större mål.

Önskar man kunde satsa pengarna direkt på Musk istället 😁.

Senast ändrad:

värsta är nog att så många kommer sälja bort sig totalt istället för att förstå att de ordnar sig oftast genom att sitta still bara....om de nu inte gått in helt tokiga bolag dvs

Tillbaka
Topp