• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Oew

Rolex
gfdgf

Tänk, att i onsdags ha gett tummen upp till prognosen, och samtidigt sagt att det var över förväntan, till att idag, sänka den rekommendera kursen...
Vad var det som hände i onsdags? Gjorde Carnegie inte sin läxa? Var de för positiva?
https://www.avanza.se/placera/redak...erprints-prognos-klart-over-vara-estimat.html
Som sagt så om du endast tar del utav en liten pressrelease så kommer du inte få all information. Carnegie har själva sagt att efter onsdagens pressrelease så uppkom många frågor speciellt kring smarta kort och fings konkurrensfördel där. Helt enkelt så även om vissa av de siffror som presenterades motsvarar en uppsida ot Carnegie's estimat, så fanns också en del stora nedsidor bl.a som jag tidigare skrivit om behovet att penetrera ytterligare marknader. Om du endast läser estimaten som Carnegie respektive Fing har släppt så får du inte veta allt. Fingerprint har bl.a i sitt bull case om 8,5milj räknat med att få in Samsung som kund och därmed ha i princip hela marknaden förutom Apple. Detta var något som inte Carnegie räknat med i sin prognos och då i efterhand när man kunnat göra analyser med den nya informationen som kom igår från Fing så har de kunnat omanalysera framtiden för bolaget.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Räknade de med samsung? Eller eller att hela marknaden var möjlig utom Apple ?
Varit så många turer så jag har garanterat missat hälften av allt som skrivs
 

Oew

Rolex
Mja. Eftersom de inte har gått ut med der, så kan vi endast spekulera i om de har räknat med att få med Samsung.
Ja men kollar man på alla siffror de släppt och vilka delar av marknaden de nu har så är det bara rätt enkel slutledningsförmåga som krävs. Men självklart kan vi inte veta något med säkerhet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja men kollar man på alla siffror de släppt och vilka delar av marknaden de nu har så är det bara rätt enkel slutledningsförmåga som krävs. Men självklart kan vi inte veta något med säkerhet.
Men om vi nu spekulerar så tror jag att de får Samsung. I skrivande stund har fpc de bästa sensorerna. Samsungs telefoner har fått kritik för den dåliga sensorn. Dags att byta upp sig.
 

Oew

Rolex
Men om vi nu spekulerar så tror jag att de får Samsung. I skrivande stund har fpc de bästa sensorerna. Samsungs telefoner har fått kritik för den dåliga sensorn. Dags att byta upp sig.
Mycket möjligt att fing har bästa sensorn men Samsung tycker om att använda sig utav vertikal integrering och kan syna kan leverera sensorer till ett billigare pris till Samsung. Konkurrensen ökar även här om man vet inte vad som kommer vara branschstandard nästa år (sensorer under glas eller ultrasoniska)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Lite mer komplicerat än vad ni tror och om ni skulle läsa anledningarna bakom Carnegies ändring så skulle ni förstå. Det är absolut nya uppgifter som kommit fram och flera saker som både Fing och andra bolag sagt som ligger till grund för sänkningen. Flera av de uttalanden som Fing gjorde i onsdags har analyserats utav Carnegie och man har sett flera saker, först och främst att fing räknar sälja fler av de mindre sensorererna vilket genererar mindre intäkter, även att deras höga estimat inte är så troligt. Som tillägg på detta så för en långsiktig stabilitet och ökning utav aktien så behövs den från och med 2018 ungefär en utbredning av bolaget då total penetration utav surfplattor, telefoner osv leder till en relativt stillastående marknad. Därför behövs det att de tar marknadsandelar i smarta kort och det är i nuläget omöjligt att säga ifall de kommer göra det då man inte vet hur deras teknik kommer stå sig mot konkurrenter, inte heller vad som kommer att vara bransch standard. De själva har inte sagt mycket om konkurrensen mer än att den kommer öka, men inte hur de kommer ha en edge över konkurrenterna och det är lite oroväckande. Värt att tilläga är att Carnegie har dessutom i sin DCF analys gjort ett Bull & Bear case där de påpekat att det kan finnas en uppsida men att 570kr är den troliga.

Om man endast läser en kortare pressrelease så får man inte så mycket information om vad Fing egentligen gick ut med i onsdags, men kollar man lite mer ingående så ser man att det är en hel del annat som de släppt som många i varje fall inte ser som positivt. De har själva en oerhört optimistisk syn på bolagets framtid och det kommer visa sig nästa år hur allting faller. Men känner verkligen att det bör understrykas att det som analytikern på Carnegie gjort inte har något att göra med otillbörlig marknadspåverkan och det är väldigt otroligt att de skulle tjänat pengar på nedgången.
Bara för att Carnegie inte tjänat pengar på sitt velande så betyder ju inte det att de agerat professionellt. Eller att de förtjänar någons förtroende framgent.

Du verkar läsa in dig på FPC och är det något som är uppenbart så är det väl att det inte råder någon som helst konsensus. Självutnämnda orakel måste därför stå för sina uttalanden. Eller vända kappan efter vinden, som Carnegie.

Avslutningsvis vill jag betona att jag inte äger några aktier i FPC längre. Köpte på dryga 6:- för länge sedan. Det blev bra. Numera är jag inte särskilt road av bolagets uppenbara pajasfasoner avseende IR.
 

Oew

Rolex
Bara för att Carnegie inte tjänat pengar på sitt velande så betyder ju inte det att de agerat professionellt. Eller att de förtjänar någons förtroende framgent.

Du verkar läsa in dig på FPC och är det något som är uppenbart så är det väl att det inte råder någon som helst konsensus. Självutnämnda orakel måste därför stå för sina uttalanden. Eller vända kappan efter vinden, som Carnegie.

Avslutningsvis vill jag betona att jag inte äger några aktier i FPC längre. Köpte på dryga 6:- för länge sedan. Det blev bra. Numera är jag inte särskilt road av bolagets uppenbara pajasfasoner avseende IR.
Nej absolut det ena utesluter inte det andra, men det jag försökt förtydliga är att om man tar del utav Carnegies fulla analyser är det rätt tydligt att de agerat korrekt utifrån den information som fanns tillgänglig.
Ja jag läser in mig på fpc och väldigt många andra bolag och fpc är en intressant och farlig aktie att gå in på just som du säger för att det inte råder konsensus. Har inte några fing och köper aldrig aktier för kort sikt (framförallt för att jag inte är tillåten pga jobb) men kommer ändå fortsätta följa bolaget med spänning!
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Behöver en sten att luta mig mot så här i blåsten känner jag... innan magsåret rivs upp.
FPC, lämna skeppet eller hålla sig kvar?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Behöver en sten att luta mig mot så här i blåsten känner jag... innan magsåret rivs upp.
FPC, lämna skeppet eller hålla sig kvar?
Ingen vet hur det kommer gå för FPC framgent, men det är troligen säkert att anta att det kommer bli en skakig resa, uppåt eller neråt. Om du har anlag för magsår kanske du ska hålla dig borta från bolag av denna typ.
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Ingen vet hur det kommer gå för FPC framgent, men det är troligen säkert att anta att det kommer bli en skakig resa, uppåt eller neråt. Om du har anlag för magsår kanske du ska hålla dig borta från bolag av denna typ.
Alright, im with you på den! ska fixa lite is i magen så tror jag det här reder sig fint
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag är blygsammast av alla och nöjer mig med mina pengar tillbaka. Plus någon tia, eller så! ;)
Tänker inte vara den enda personen i Sverige som gått back på FPC!

Skämt åsido, jag gick in i det med hyfsat öppna ögon och överlever att tappa några tusenlappar.
Faktum är att jag tycker det är skitskoj (inte tappet i sig, så klart). Behövdes kanske att det inte skulle gå tokbra från första början för att man skulle försöka sätta sig lite mer i handeln i allmänhet.
Så även om FPC står för en större förlust, just nu, än vad mina andra innehav täcker upp så känns allting helt okej.

Huruvida Fingerprint faktiskt bär av uppåt igen... Tja... Det är ju något av en chansning. Beror, till stor del, på vad de lyckas göra av sitt försprång.
Jag kommer dock att ligga kvar.

Mest eftersom, att om jag säljer nu, att frun aldrig kommer låta mig komma nära en aktiedepå annars! ;)
 

bluetrain

Cartier
Kvalificerad gissning...
http://www.kambua.se/

Har för övrigt inte så mycket att säga om det, mer än att jag nog tycker att det är roligare att förvalta mina egna pengar.
...och att det är lite skumt att de presenterar en Spotify-lista(!) under Kontakt.

Du är inte helt ute och cyklar faktiskt angående betting. Idén är att spela på _väldigt_ lågoddsade matcher och då i snitt kunna vinna 7/10 gånger.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vart ska man leta efter företag som är relativt nystartade inom IT/Teknik?
Känner till OMX30 och där slutar kunskaperna om aktier ungefär :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Du är inte helt ute och cyklar faktiskt angående betting. Idén är att spela på _väldigt_ lågoddsade matcher och då i snitt kunna vinna 7/10 gånger.

Allvarligt... Är det vad de gör?
De är inte särskilt transparenta med detta när man klickar runt på sidan. Alls.

Hade en kollega som pysslade med detta tidigare.
D.v.s. spelade på lågoddsade matcher, spelade på att resultatet håller sig när det var nån minut kvar, etc, etc.
Oddsen var alltid tokigt låga och det tog sjukt mycket tid i anspråk - men visst, han gjorde någon tusenlapp varje månad.

Själv tyckte jag att det _helt_ tog bort charmen med att spela på sport och att tidsåtgången var alldeles för hög.
Han också, till slut. Lustigt nog så sammanföll hans avtagande intresse med att företaget började stänga av anslutningar till vissa, strategiska, sportsbetting-sajter! ;)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vad tror du själv? För att tjäna något på lågoddsare måste du gå in med riktigt stora summor. Förr eller senare missar du.

Sportsbetting handlar om att hitta spel där oddssättaren ligger fel. Vilket de sällan gör på just lågoddsare.

Har själv bevittnat ett projekt där en person trodde sig ha hittat "lösningen" på betting genom att spela på 1,001 odds.
 
Topp