• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag försöker köpa lite andra bolag än bara tech som jag varit så tung i flera år nu. Portföljen är fortfarande techbaserad men lite nya tillskott har kommit. QS har jag på Nordea för jag kör nästan all småtrading därifrån då de har billigare courtage för mig.

Apple och Still har ju varit sänken 2021 men jag behåller. Annars känns det bra och om inte det blir rejäla nedgångar eller krascher av räntan eller annat så blir nog 2021 ett bra år i slutändan också. :)
EE87E30E-9F15-402D-B6DD-F2DE1E5858A3.png
Sitter relativt lika men har Kindred som största innehav. Annars Embracer, Apple och till skillnad mot dig Disney i den ordningen, Betting, gaming, tech och streaming/nöje så ser ingen anledning att risksprida mer just nu. De andra innehaven är små i jämförelse. Otroligt nära Nio igår men fegade ur pga strategin att aldrig äga bolag som inte går med vinst.

Mitt mest spännande techbolag som är nyköpt är Pexip. De tror jag mycket på. Däremot blev det ingen ökning i veckan för jag är nöjd med antalet jag har.

Pexip är en konkurrent till Zoom/Teams kan man säga men har stora säkerhetsfördelar. Bl a har de redan ca hälften av alla läkarmöten online i USA. De vänder sig helt enkelt till företag där säkerhet står högt, såna som inte kan använda oskyddade tjänster som Zoom etc.
Intressant! Jag ska läsa in mig. Användandet av videolösningar har ju exploderat av uppenbara skäl och det finns många exempel på hur säkerhetsaspekten har förbisetts och möten våldgästats av oinbjudna. Jag tänker t ex på den holländske journalisten som i november demonstrerade detta genom att enkelt lyckas ansluta till ett topphemligt videomöte mellan EU:s försvarsministrar.

Antar att det finns fler konkurrenter dock? Vet inte hur det ser ut i Sverige riktigt men Visiba Care t.ex. har sedan flera år plattform för säkra videomöten i vårdsammanhang.

Intressant! Jag ska läsa in mig. Användandet av videolösningar har ju exploderat av uppenbara skäl och det finns många exempel på hur säkerhetsaspekten har förbisetts och möten våldgästats av oinbjudna. Jag tänker t ex på den holländske journalisten som i november demonstrerade detta genom att enkelt lyckas ansluta till ett topphemligt videomöte mellan EU:s försvarsministrar.

Antar att det finns fler konkurrenter dock? Vet inte hur det ser ut i Sverige riktigt men Visiba Care t.ex. har sedan flera år plattform för säkra videomöten i vårdsammanhang.
Här är en rätt bra genomgång. Såklart risken är hög. Men de har stora fina kunder, växer (kostar vinsten just nu) och börjar få bra marknadsandelar i vissa segment.

Det är ju långt ifrån min största post så inget all-in här inte. Men en kul krydda imo.

Gräv där du står! För de allra flesta finns det bra chanser att tjäna extra ! Helt enkelt genom sunt förnuft. Tänka, fråga snällt informera om din målsättning. Hugg på de chanser som dyker upp. Börja med å tråla efter klockor i släkten! Spara de du vill ha sälj resten in med pengarna på rolex klockkontot. Lägg till ett lågt månadssparande 100-200kr som påminnelse samt drivkraft till hur många. Gånger du skall slå ditt egna låga månadssparande!

Läs på många saker är oförklarligt dyra å ofta inte känt att det är så för alla. Bifogar bild på. Krukor som kostar en slant ( hyfsat välkänt idag ) men inte för några år sedan dvs av den stora massan Det är där fynden ligger å väntar

Säljer du krukorna? Vill ha! :)

Ja så blir det förhoppningsvis. Det får vi hoppas på. Igår var den största rörelsen under en intradag på över ett år i staterna. Stockholm borde reagera upp bra på måndag. För oss med tillväxtbolag och tech så tar ju dessa dagar rätt hårt.
Varfor skulle en nedgang ta hart om du inte maste salja?
Snarare ett utmarkt lage att ladda in nagra hundratusen till (om planboken tillater) i de bolag du tror pa.

Ja, Tesla har ju tappad rejält sedan toppen. Men jag tror de kommer tillbaks. Själv så kan jag inte stuva om så mycket. Har inte så himla många aktier ca 10st och de jag har tror jag på. Borde vikta ned mig i CTM men de har ju bästa tiden framför sig så det innehavet får växa till sig ett tag till. Ska sälja när jag kan ta vinsten och köpa något roligt i helguld.
Det gillar jag!
Du har ett mal med ditt sparande,och vet vad du ska anvanda dina pengar till. Verkar som manga bara sparar for att...ja det kan vara bra att ha.
Var sjalv sadan tills jag rakade ut for en olycka for 4ar sedan. Numer forsoker jag ocksa ha ett mal. Nar det ar uppnatt sa ska pengarna spenderas,och sedan borjar jag om med mitt sparande.
Livet ar kort. Man vet aldrig nar och hur det kan ta slut eller forandras rejalt.Och den som har mest pengar pa kyrkogarden vinner inget pris.

Det gillar jag!
Du har ett mal med ditt sparande,och vet vad du ska anvanda dina pengar till. Verkar som manga bara sparar for att...ja det kan vara bra att ha.
Var sjalv sadan tills jag rakade ut for en olycka for 4ar sedan. Numer forsoker jag ocksa ha ett mal. Nar det ar uppnatt sa ska pengarna spenderas,och sedan borjar jag om med mitt sparande.
Livet ar kort. Man vet aldrig nar och hur det kan ta slut eller forandras rejalt.Och den som har mest pengar pa kyrkogarden vinner inget pris.
Själv sparar jag så jag kan leva och köpa "vad jag vill" utan att behöva oroa mig. Ser sparandet som uppskjuten konsumtion istället för att göra som många andra och bränner av pengarna på onödigt skit. Aldrig heller hört någon som ångrat att dom sparat mycket pengar.

Själv sparar jag så jag kan leva och köpa "vad jag vill" utan att behöva oroa mig. Ser sparandet som uppskjuten konsumtion istället för att göra som många andra och bränner av pengarna på onödigt skit. Aldrig heller hört någon som ångrat att dom sparat mycket pengar.
Inte angrat att man sparat istf att anvanda slantarna till nagot vettigt.....det beror nog helt och hallet pa hur gammal du ar.
Men jag haller helt och hallet med dig att det finns riktigt stora pengar att spara/anvanda till nagot vettigare bara genom att inte konsumera vardelos skit. En enkel sak som att ta en kaffemugg med sig i bilen vs att stanna pa macken sparar val minst 20kr.
Koper man en kaffe om dagen sa blir det 400kr/manad. Inte nagon dalig start pa ett manadssparande for den som sager sig "Inte ha rad"

Varfor skulle en nedgang ta hart om du inte maste salja?
Snarare ett utmarkt lage att ladda in nagra hundratusen till (om planboken tillater) i de bolag du tror pa.
Nedgångar är alltid psykiskt jobbigt, mer eller mindre, och det är bra att det är så. Så lär man sig risk management. Den som säger annat ljuger för sig själv, eller hänger för mycket på placera.

Nedgångar är alltid psykiskt jobbigt, mer eller mindre, och det är bra att det är så. Så lär man sig risk management. Den som säger annat ljuger för sig själv, eller hänger för mycket på placera.
Dar haller jag inte med dig. Behover jag inte salja,har lang sparhorisont, har pengar att kopa mer for sa ser jag en nedgang som en mojlighet att kopa billigt.
Tex runt kl 12 i Fredags..
Men vi ar alla olika.

Hursomhelst sa onskar jag att alla lyckas med sitt sparande och faktiskt en dag far njuta av de slantar ni sparar ihop

Kan man i orderdjupet i t.ex Avanza, strax innan 09:00, se på ett ungefär var open call kommer starta?
Bumpar. Om jag i orderdjupet ser att priset precis innan 09:00 är 39 SEK (jämviktspriset) - Bör min order då gå igenom om jag lägger den på 40 kr för att köpa eller t.ex 38 för att sälja? Om jag lägger in den precis innan öppning.

Eller ser man inte vad det exakta jämviktspriset kommer bli?

Bumpar. Om jag i orderdjupet ser att priset precis innan 09:00 är 39 SEK (jämviktspriset) - Bör min order då gå igenom om jag lägger den på 40 kr för att köpa eller t.ex 38 för att sälja? Om jag lägger in den precis innan öppning.

Ja det brukar gå igenom.

Jag gör ofta så. Men med mer marginal för att säkert vinna plats i turordningen för jämnviktspriset för öppning. Man går före i tur ju högre/lägre bud man har. Ganska smart.

Någon som har ARK invests ETFer? Funderar på att vikta om lite fonder och kanske ta in ARK innovation, den har ju backat bra nu och det kanske är läge att gå in.

Du kan inte köpa deras ETF:er. EU-lag som förbjöd det för några år sedan om jag inte har fel.
Kan och kan, det verkar visserligen vara ovanligt då det krävs en massa information på svenska men enligt detta inlägg ska bl.a. Lyxor tydligen kunna erbjuda möjlighet att handla i amerikanska ETFer. 😊

Jag har noll koll på ämnet och minns bara att det togs upp i tråden ganska nyligen. Jag antar att det är detta ni syftar på?

Verkar inte så. Kan ju lägga köporder på Avanza i alla fall.

Jag kan inte köpa, kan du verkligen det?
Kan och kan, det verkar visserligen vara ovanligt då det krävs en massa information på svenska men enligt detta inlägg ska bl.a. Lyxor tydligen kunna erbjuda möjlighet att handla i amerikanska ETFer. 😊
Syfta specifikt på ARKs ETF:er och de kan inte jag köpa iallafall.

Jag kan inte köpa, kan du verkligen det?

Syfta specifikt på ARKs ETF:er och de kan inte jag köpa iallafall.
Jag trodde jag kunde lägga en order då jag kunde trycka på köp och bekräfta. Provade lägga en order nu och fick besked att man bara kunde sälja. Jäkla skit 😰 Varför ska EU lägga sig i vilka jäkla värdepapper jag ska få köpa.

Jag trodde jag kunde lägga en order då jag kunde trycka på köp och bekräfta. Provade lägga en order nu och fick besked att man bara kunde sälja. Jäkla skit 😰 Varför ska EU lägga sig i vilka jäkla värdepapper jag ska få köpa.
Svaret ar MiFID II (om jag fattat det ratt sa ar ett EU krav att utgivaren av ETF ger ut ett PRIIP-faktablad pa svenska)

Tillbaka
Topp