• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vafan ska Kindred sluta på rött idag också? Var bombsäker på en ökning idag😅

Det är ju alltid kul! Som jag förstår så ordnade man B-aktierna just för att alla skulle ha möjlighet att investera i företaget. Lite knepigare att investera annars när det krävs typ 4 miljoner kronor för EN aktie😂

Typ så, hade att göra med att det började komma trackers/fonder med Berkshire som enda innehav för att småsparare skulle ha möjlighet att investera. Buffett var minst sagt inte överförtjust i att nån skar emellan där så därför infördes Class B.

Typ så, hade att göra med att det började komma trackers/fonder med Berkshire som enda innehav för att småsparare skulle ha möjlighet att investera. Buffett var minst sagt inte överförtjust i att nån skar emellan där så därför infördes Class B.
Han hade ju oxå kunnat splitta 1/2000, men jänkarna är inte lika pigga på det.
Tror det är för komplicerat för dem att inse att det saknas ett samband mellan värde på ett bolag och priset på en aktie i bolaget.

Är det inte så med Kindred att mycket av en potentiell kommande uppgång är ganska avhängig regleringarna i USA vad gäller sportbetting? Är inte så insatt i hur tongångarna i delstaterna ser ut, men det kan ju förklara varför en bra rapport inte ger en direkt uppgång som följd.

Är det inte så med Kindred att mycket av en potentiell kommande uppgång är ganska avhängig regleringarna i USA vad gäller sportbetting? Är inte så insatt i hur tongångarna i delstaterna ser ut, men det kan ju förklara varför en bra rapport inte ger en direkt uppgång som följd.
Inte heller så insatt men tycker man läser nyheter lite då och då om att olika delstater öppnar upp för spel så det verkar vara på väg åt rätt håll för spelbolagen.

Tuff konkurrens globalt med Twilio, samt Messagebird som precis köpte Sparkpost. Jag förstår inte helt och hållet deras business, och håller mig borta främst pga att konkurrenterna ser vassare ut.
På vilket sätt ser de vassare ut? Jag har också aningen svårt att få grepp och analysera marknaden och exakt vad de gör, vad som skiljer etc.

Det jag vet är att Sinch växer på kanonfint, och faktiskt tjänar pengar.

Har varit dålig på att spara och kan inte så mycket. Har haft lite i en lågrisk fond som gått bra som jag ska fortsätta ha på lång sikt. Men känner för att riskera lite mer. Har än så länge köpt aktier och tänkt lägga lite grann i krypto.

Men tips på bra fond? Typ 50k med mellan till hög risk och sparande cirka 2år. Enter småbolagsfond?

Har varit dålig på att spara och kan inte så mycket. Har haft lite i en lågrisk fond som gått bra som jag ska fortsätta ha på lång sikt. Men känner för att riskera lite mer. Har än så länge köpt aktier och tänkt lägga lite grann i krypto.

Men tips på bra fond? Typ 50k med mellan till hög risk och sparande cirka 2år. Enter småbolagsfond?

Vad är det för lågriskfond du har? En blandfond?

2 år är ingen bra horisont för högre risk. Ändra istället ditt långsiktiga sparande till en ren aktiefond, typ en global indexfond eller spiltans investmentbolag-fond med högre risk och växla ditt kortsiktiga sparande till något tryggare isf. För mig tänker du nämligen bakvänt. ☺️

Vad är det för lågriskfond du har? En blandfond?

2 år är ingen bra horisont för högre risk. Ändra istället ditt långsiktiga sparande till en ren aktiefond, typ en global indexfond eller spiltans investmentbolag-fond med högre risk och växla ditt kortsiktiga sparande till något tryggare isf. För mig tänker du nämligen bakvänt. ☺️
Ja precis.

Tack för tips. Jo det kan vara så att jag tänker bakvänt. Vad är tryggare på kort sikt?

Jag har inte sparat mycket tidigare av en ganska enkel anledning. Jag har inte haft tillräckligt med pengar. Men nu har jag lite över som jag har råd att förlora.

Senast ändrad:
Ja precis.

Tack för tips. Jo det kan vara så att jag tänker bakvänt.

Jag har inte sparat mycket tidigare av en ganska enkel anledning. Jag har inte haft tillräckligt med pengar. Men nu har jag lite över som jag har råd att förlora.

Börja läs på rikatillsammans (hemsida) för att skapa en grundkunskap om vettigt fondsparande. Alternativt vänd dig direkt till en tjänst som Lysa och besvara deras frågor för att se ungefär hur riskbenägen du egentligen är.

Är sparhorisonten inte längre än 2 år handlar det mesta fondsparande om att parera för inflationen, dvs ett lågrisksparande med förväntad avkastning om minst 2%/år. Vill du få möjlighet till en betydande utveckling och dra god nytta av ränta på ränta så öronmärk en del av ditt kapital till 100% aktiefonder med sparhorisont 6-10 år.

skräckblandat när Stillfront kommer med sin rapport imorgon.
Har inte gått bra sista tiden. Om den inte uppfyller det man väntar sig så lär det ..........

skräckblandat när Stillfront kommer med sin rapport imorgon.
Har inte gått bra sista tiden. Om den inte uppfyller det man väntar sig så lär det ..........

hoppade ur, vågar inte sitta kvar över rapport med tanke på hur det ser ut efter rapporter nuförtiden, tom när de är bra.
Men de kan lika gärna presentera förvärv imorgon och då kommer den nog sticka lite

hoppade ur, vågar inte sitta kvar över rapport med tanke på hur det ser ut efter rapporter nuförtiden, tom när de är bra.
Men de kan lika gärna presentera förvärv imorgon och då kommer den nog sticka lite
Är fortfarande back så jag ligger kvar. Har ingen stor post.

säg inte så :D

jag ligger back 13% har funderat ett tag på om jag skall sälja eller inte.
Säljer jag inte nu så lär jag få ha dem länge innan jag är +-0

säg inte så :D

jag ligger back 13% har funderat ett tag på om jag skall sälja eller inte.
Säljer jag inte nu så lär jag få ha dem länge innan jag är +-0

Jag lämnade helt börsen idag, sålde av allt och plockade hem vinsterna. Får se om när man kommer tillbaka framåt höst/vinter :) Finns säkert möjlighet för börsen att stiga lite till men med tanke på de helt orimliga reaktioner som kommit på riktigt bra kvartalsrapporter så tror jag att på tok för mycket förväntningar är inprisade i kurserna just nu.

Senast ändrad:
Jag lämnade helt börsen idag, sålde av allt och plockade hem vinsterna. Får se om när man kommer framåt höst/vinter :) Finns säkert möjlighet för börsen att stiga lite till men med tanke på de helt orimliga reaktioner som kommit på riktigt bra kvartalsrapporter så tror jag att på tok för mycket förväntningar är inprisade i kurserna just nu.
Måste erkänna att den tanken även har slagit mig de senaste dagarna! Känns som att ”snart kommer fallet”, men samtidigt har man ju tänkt så ett bra tag nu.

tenor.gif

Damn... vilken käftsmäll...

Tillbaka
Topp