• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Salesmayne

Panerai
Det är helt galet! Känns som att det är dags att lasta in lite pengar i Stillfront nu!
Men samtidigt lockar det att göra som @Nicbex och gå ur börsen ett tag, tills det blivit lite lugnare klimat😅

Det här med att försöka time’a marknaden hela tiden faller oftast inte ut väl för investeraren då gemene man inte har tillräcklig koll för att pricka rätt. Inte ens de flesta experter har det. Vad som däremot lönar sig är att investera de pengar man kan avvara (och som ej behövs inom en snar framtid) och låta dessa bubbla långsiktigt varpå ränta på ränta effekten i kombination med den icke-garanterade historiska avkastningen på ca 8% per år sakteligen gör dig rikare. Sammanfattningsvis bör man ha is i magen och sitta lugnt i båten. Börsen går upp och ner, din tid på börsen är till din fördel.

Juste, även om det är lätt hänt så försök att inte dras med i alla hyper kring bolag och alla haussande experter, dom har en agenda även om denna kan gynna dig kortsiktigt.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det här med att försöka time’a marknaden hela tiden faller oftast inte ut väl för investeraren då gemene man inte har tillräcklig koll för att pricka rätt. Inte ens de flesta experter har det. Vad som däremot lönar sig är att investera de pengar man kan avvara (och som ej behövs inom en snar framtid) och låta dessa bubbla långsiktigt varpå ränta på ränta effekten i kombination med den icke-garanterade historiska avkastningen på ca 8% per år sakteligen gör dig rikare. Sammanfattningsvis bör man ha is i magen och sitta lugnt i båten. Börsen går upp och ner, din tid på börsen är till din fördel.

Juste, även om det är lätt hänt så försök att inte dras med i alla hyper kring bolag och alla haussande experter, dom har en agenda även om denna kan gynna dig kortsiktigt.
Du har helt rätt i ditt resonemang!
Att tajma rätt har jag helt gett upp, det är omöjligt. Och om jag känner mig själv rätt så kommer jag att låta pengarna ligga kvar. Har dock fått en riktigt dålig feeling de senaste veckorna, när bra besked mottas med kraftiga nedgångar... Är rädd att så fort det börjar rasa lite, ja då kommer alla ”nya aktieägare” som nyligen gett sig in på börsen att paniksälja och förstärka raset ytterligare! Visserligen spelar det mindre roll på lång sikt, men lite mer kortsiktigt kan det få stora konsekvenser på börsen.

Men vem vet, samtidigt börjar det ljusna och coronarestriktionerna börjar lida mot sitt slut! Så det kan lika gärna bli spikrakt uppåt den kommande tiden. Den som lever får se helt enkelt🙂
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kvar i Instalco? Tog rygg efter ditt inlägg i slutet av mars och sålde igår på 367, tackar.
Jag har kvar. Jag är ganska långsiktig i dessa och har haft de länge. Trist såklart idag, men bolaget är fortfarande ett fint bolag som tjänar pengar och växer.

Överlag så kan jag tycka att det överreageras på rätt fina rapporter (Leo borträknat, den sög) sista tiden.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som var lyckligt lottad och fick tilldelning Safello? 1240% övertecknad. En nål i en höstack typ.
Jag fick inga så klart.
 
  • Like
Reactions: PJZ

strider

Panerai
Är det billigare att ha isk i fond via Swedbank eller via Avanza , till exempel Swedbank nyteknik.
Jag tänkte på förvaltningsavgiften.
 

Bonumm

Panerai
Aj aj, ingen rolig dag att vara tung i spelbranchen. Leo drog ned allt idag kändes det som. Men tror dock på att CTM kommer vara en bra bit över 60kr inför rapport. Köper mera CTM i morgon om det öppnar rött. Även om jag inte skulle köpa mera så kan jag inte låta bli. Ser ju väldigt bra ut framåt, ovv och uppköp och får vi en bra guide för April då tror jag det lossnar rejält.
 

Salesmayne

Panerai
Du har helt rätt i ditt resonemang!
Att tajma rätt har jag helt gett upp, det är omöjligt. Och om jag känner mig själv rätt så kommer jag att låta pengarna ligga kvar. Har dock fått en riktigt dålig feeling de senaste veckorna, när bra besked mottas med kraftiga nedgångar... Är rädd att så fort det börjar rasa lite, ja då kommer alla ”nya aktieägare” som nyligen gett sig in på börsen att paniksälja och förstärka raset ytterligare! Visserligen spelar det mindre roll på lång sikt, men lite mer kortsiktigt kan det få stora konsekvenser på börsen.

Men vem vet, samtidigt börjar det ljusna och coronarestriktionerna börjar lida mot sitt slut! Så det kan lika gärna bli spikrakt uppåt den kommande tiden. Den som lever får se helt enkelt🙂

Det är exakt så det fungerar, dom som är helt nya och kanske satsar lite pengar som eg är viktiga för dom får panik när det går dåligt och hoppar på happy happy tåget när siffrorna lyser blått. Time in the market beats timing the market!
 

Heimby

Cartier
Swedish match räddar dagen 😆 Det ser roligt ut när de gör split men gårdagens pris är kvar.
1620370154809.png
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är jag ensam om planen att nu jäklar ska jag minska ner antalet innehav till de bolag jag har koll på och ett par månader senare sitter man där med en jäkla massa olika innehav igen? 🙃
Du är inte ensam...
Efter lite uppgångar idag har jag dock sålt av några innehav, se hur lämge det håller?😅
 
Jäklar vad Goobit sprang iväg.

Synd man är sån fegis. Men får låta den landa lite och lasta in mer sen. Speciellt som krypto springer på
 
  • Like
Reactions: PJZ

Fargoth

Omega
Vad håller ni er till för nyhetsflöden för att hitta era aktier? Undrar också över vad ni kör med för taktik/tankesätt gällande köp och sälj. Jag har sen ett tag tillbaka gått över till Lysa för att slippa bekymmer då jag är kass med enskilda aktier. Har haft flera tillfällen att sälja av med skaplig vinst men girigheten tog över och det slutade med förlust istället.. Jag lägger för mycket i samma säck vilket ökar risken markant..
Tack för svaret! Jag tror att jag har haft det lätt för att ryckas med i mängden så numer är jag mer försiktig till aktietips.

Tror jag helt klart behöver göra upp en strategi för hur mina köp och sälj beslut ska se ut innan jag ger mig ut på marknaden igen.

Min grundregel är att aldrig sälja av aktier jag har köpt, och aldrig köpa mer av en aktie jag redan köpt.

Då slipper jag känna stress över att följa utvecklingen hos enskilda bolag, och det leder till en bra spridning, samtidigt som jag har utrymme till att försöka ägna mig åt timing och stock-picking när jag köper nya aktier. Regeln att inte sälja gör också att jag tänker igenom mer ordenligt innan jag köper.

Jag har också ett standardbelopp för aktieköp, som jag justerar lite efter magkänsla.

Båda dessa regler ger mig ramar som jag tycker underlättar mitt "aktieliv", och som jag kan avvika ifrån ibland men alltid har i bakhuvudet.

(Jag har intresserat mig mer seriöst för aktier i kanske fem år, och har typ hälften av mina investeringar i olika indexfonder (inkl. Lysa) och andra hälften i 40-talet aktier. Totalt någonstans fyra till fem årslöner, äger inget boende.)
 

ajs

Omega
2-Faktor
Min grundregel är att aldrig sälja av aktier jag har köpt, och aldrig köpa mer av en aktie jag redan köpt.

Då slipper jag känna stress över att följa utvecklingen hos enskilda bolag, och det leder till en bra spridning, samtidigt som jag har utrymme till att försöka ägna mig åt timing och stock-picking när jag köper nya aktier. Regeln att inte sälja gör också att jag tänker igenom mer ordenligt innan jag köper.

Jag har också ett standardbelopp för aktieköp, som jag justerar lite efter magkänsla.

Båda dessa regler ger mig ramar som jag tycker underlättar mitt "aktieliv", och som jag kan avvika ifrån ibland men alltid har i bakhuvudet.

(Jag har intresserat mig mer seriöst för aktier i kanske fem år, och har typ hälften av mina investeringar i olika indexfonder (inkl. Lysa) och andra hälften i 40-talet aktier. Totalt någonstans fyra till fem årslöner, äger inget boende.)
Aldrig sälja av? Tar du aldrig hem vinst? Har du någon superlång sparhorisont isåfall?

TIming har jag lagt med av med. Har lyckats några gånger men det är ju mestadels gambling.

Lite nyfiken på din fördelning i Lysa om du vill dela med dig, tänker då du redan kör så mycket aktier.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Min grundregel är att aldrig sälja av aktier jag har köpt, och aldrig köpa mer av en aktie jag redan köpt.

Då slipper jag känna stress över att följa utvecklingen hos enskilda bolag, och det leder till en bra spridning, samtidigt som jag har utrymme till att försöka ägna mig åt timing och stock-picking när jag köper nya aktier. Regeln att inte sälja gör också att jag tänker igenom mer ordenligt innan jag köper.

Jag har också ett standardbelopp för aktieköp, som jag justerar lite efter magkänsla.

Båda dessa regler ger mig ramar som jag tycker underlättar mitt "aktieliv", och som jag kan avvika ifrån ibland men alltid har i bakhuvudet.

(Jag har intresserat mig mer seriöst för aktier i kanske fem år, och har typ hälften av mina investeringar i olika indexfonder (inkl. Lysa) och andra hälften i 40-talet aktier. Totalt någonstans fyra till fem årslöner, äger inget boende.)
Tycker tvärtom vad gäller köp. Jag bestämmer mig för en aktie, och sedan fyller jag på under en längre period. Ibland blir den perioden kortare pga dippar där jag fyller på lite snabbare till mitt ”max”.
 
  • Like
Reactions: ajs

Fargoth

Omega
Aldrig sälja av? Tar du aldrig hem vinst? Har du någon superlång sparhorisont isåfall?

TIming har jag lagt med av med. Har lyckats några gånger men det är ju mestadels gambling.

Lite nyfiken på din fördelning i Lysa om du vill dela med dig, tänker då du redan kör så mycket aktier.

Om du med ta hem vinst menar du att ta ut pengar för konsumtion så nej, det gör jag aldrig. Om du menar att omallokera till andra investeringar så kan det i undantagsfall hända att jag säljer av delar av innehav som gått upp kraftigt, men aldrig hela.

Har ingen tydlig sparhorisont, men mellan 10 och 30 år skulle jag säga, är i första tredjedelen av mitt yrkesliv. På Lysa kör jag 80% aktier 20% räntor.

Det som sägs i den här intervjun minns jag stämde rätt bra med mina tankar: https://rikatillsammans.se/vandrande-rantefond/

Tycker tvärtom vad gäller köp. Jag bestämmer mig för en aktie, och sedan fyller jag på under en längre period. Ibland blir den perioden kortare pga dippar där jag fyller på lite snabbare till mitt ”max”.

Om du fyller på till en viss nivå och sedan hålller så låter det som rätt lika strategier i det långa loppet.
 
  • Like
Reactions: ajs

sharetracker

Cartier
Min grundregel är att aldrig sälja av aktier jag har köpt, och aldrig köpa mer av en aktie jag redan köpt.

Då slipper jag känna stress över att följa utvecklingen hos enskilda bolag, och det leder till en bra spridning, samtidigt som jag har utrymme till att försöka ägna mig åt timing och stock-picking när jag köper nya aktier. Regeln att inte sälja gör också att jag tänker igenom mer ordenligt innan jag köper.

Jag har också ett standardbelopp för aktieköp, som jag justerar lite efter magkänsla.

Båda dessa regler ger mig ramar som jag tycker underlättar mitt "aktieliv", och som jag kan avvika ifrån ibland men alltid har i bakhuvudet.

(Jag har intresserat mig mer seriöst för aktier i kanske fem år, och har typ hälften av mina investeringar i olika indexfonder (inkl. Lysa) och andra hälften i 40-talet aktier. Totalt någonstans fyra till fem årslöner, äger inget boende.)
Det skulle lika gärna varit jag som skrev det här. Jag säljer endast om en aktie gått upp 100%. Därtill köper jag bara aktier med utdelning. Siktar på en 30-35 årig investeringshorisont 😊
 
Topp