• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vad tror vi om EVO? Är det bara en reaktion på att ägarna sålde 4 miljoner aktier i går eller dras de även med ner av den allmänna nedgången?
EVO är väl en stor del av OMX30?
Svårt att säga, men personligen tror jag på en (som vanligt nu för tiden) överdriven reaktion på ägarnas försäljning. Tycker fortfarande EVO levererar fina resultat och ser ingen anledning annars för att backa 10%. Så fort jag läste nyheten förstod jag att det kommer störtdyka idag...

om de började för ett år sen borde de klara sig ganska bra ändå. lider mest med folk som kom in nyligen, dessa människor kommer förlora en hel del pengar om de inte har tålamod och ligger lång
Det är jag ju! 😄 Har dock gått in med stor försiktighet eftersom jag är fullt medveten om att jag inte har en aning om vad jag sysslar med 😊

Vad tror vi om EVO? Är det bara en reaktion på att ägarna sålde 4 miljoner aktier i går eller dras de även med ner av den allmänna nedgången?
Överreaktion som vanligt. De såldes dessutom på 1480.

Inget konstigt att mångmiljardärer hämtar hem några miljarder. Det skulle jag också ha gjort. De har ju fortfarande ofantligt mycket aktier kvar.

Överreaktion som vanligt. De såldes dessutom på 1480.

Inget konstigt att mångmiljardärer hämtar hem några miljarder. Det skulle jag också ha gjort. De har ju fortfarande ofantligt mycket aktier kvar.
Tänkte precis samma! Om man hade så mycket aktier som de har, då hade man nog ändå sålt av en del och hämtat hem någon miljard. Hade man fått många fina klockor för😂

Jag tänker att det är en blandning av allmän nedgång plus ägarförsäljningen. Ingenting fundamentalt har ju förändrats i bolaget så köpte man EVO på 1700 borde man ju inte ha några problem att köpa under 1400. Jag hade förbannat tur och krängde av en hel del av mitt innehav runt 1650 men har nu börjat köpa tillbaka. Hade dock inte samma tur att sälja av typ embracer, sinch och plejd när dom stod på ATH 😁

En spaning som nybörjare vid en nedgång är att man bara ser kommentarer om att det är köpläge, folk överreagerar, Warren Buffet-citat etc. Vart är alla dom där som säljer? Alla verkar vara coollugna och sitta still i båten, vart är kommentarerna från alla som säljer av? 😄

Senast ändrad:
En spaning som nybörjare vid en nedgång är att man bara ser kommentarer om att det är köpläge, folk överreagerar, Warren Buffer-citat etc. Vart är alla dom där som säljer? Alla verkar vara coollugna och sitta still i båten, vart är kommentarerna från alla som säljer av? 😄
Jag gissar på att de blundar för allt med aktier och göra och aldrig vill höra talas om eländet mer😜 Det är sjukt många som sitter på aktier som de inte har koll på just nu, och därför blir det överreaktioner åt alla möjliga håll. Men tror personligen att många av de som paniksäljer idag inte är så aktiva på aktieforum etc.

Allmän nedgång. Sist det såldes utav så hände det inget speciellt med kursen vad jag kommer ihåg. Det var ju även DI:s syn på saken i en artikel igår. Nu kanske det bidrog lite och hjälpte till lite att det blev några flera procent på den röda sidan.

PLTR backade nästan 7% igår och visade -10% i callen, ser nu att de är 4% upp idag. Något att vara glad åt en dag som denna.
Köpte CTM TO i dippen idag, det var nog en bra affär. Köpte du några också @Nissenutz ?

PLTR backade nästan 7% igår och visade -10% i callen, ser nu att de är 4% upp idag. Något att vara glad åt en dag som denna.
Köpte CTM TO i dippen idag, det var nog en bra affär. Köpte du några också @Nissenutz ?
Nope inte än. Fick lös 20k efter att ha sålt alla småskvättar och funderar ändå starkt på att köpa CTM för dom.

Har också palantir och ser att deras uppgång på 7% nu gör att jag iaf gått lite plus under dagen.

Så står i valet och kvalet att köra vettiga valet med investor B. Eftersom jag inte är bra på efterforskning utan går på magkänsla (skitdumt jag vet, jag bör bara köra fonder).

Eller köpa Catena för dom som väldigt många talar gott om. Och de flesta tips som faktiskt sägs i den här tråden har ju gått bra ser jag i efterhand. Så ni som gör research gör det ju rätt bra.

Detta kanske har dryftats i tråden innan, ber om överseende med min fråga i så fall. Det gäller det här med IPO:er och frustrationen att inte få tilldelning.

Det är ju bökigt att frigöra slantar för att ha möjlighet att teckna. Är det någon här som "löst" det med att köra på belåning på kontot så att man slipper att ha cash på kontot för att om man har tur få tilldelning? Funkar det i så fall smidigt? Får man tilldelning så utnyttjas krediten och annars inte helt enkelt?

Jag är inte intresserad av att använda mig av belåning för annat än möjligen för detta ändamål.

Detta kanske har dryftats i tråden innan, ber om överseende med min fråga i så fall. Det gäller det här med IPO:er och frustrationen att inte få tilldelning.

Det är ju bökigt att frigöra slantar för att ha möjlighet att teckna. Är det någon här som "löst" det med att köra på belåning på kontot så att man slipper att ha cash på kontot för att om man har tur få tilldelning? Funkar det i så fall smidigt? Får man tilldelning så utnyttjas krediten och annars inte helt enkelt?

Jag är inte intresserad av att använda mig av belåning för annat än möjligen för detta ändamål.
Exakt så. Skitsmidigt. Avanza har ju "superlånet", så beroende hur mycket pengar du har investerat i vissa aktier som ingår i denna "ränta" så får du låna räntefritt upp till ett visst belopp. Så du behöver inte betala tillbaka omedelbart om du nu skulle få tilldelning eftersom du lånar till 0% ränta.

Exakt så. Skitsmidigt. Avanza har ju "superlånet", så beroende hur mycket pengar du har investerat i vissa aktier som ingår i denna "ränta" så får du låna räntefritt upp till ett visst belopp. Så du behöver inte betala tillbaka omedelbart om du nu skulle få tilldelning eftersom du lånar till 0% ränta.
Hur fungerar det lite mer konkret? Tar jag ett lån som kopplas till mitt ISK?

Hittade mer info här: https://www.avanza.se/kundservice.h...kreditlosningen-pa-isk-och-kapitalforsakring/

Jag har belåning hos Avanza som jag har använt i detta syfte. 0% ränta upp till 50kkr om du har värdepapper som kvalar in för detta. Tänk på att belåningen är per konto, så sök för alla konton du har om du vill maximera låneutrymmet, och se till att du inte överskrider taket per konto.

Jag har belåning hos Avanza som jag har använt i detta syfte. 0% ränta upp till 50kkr om du har värdepapper som kvalar in för detta. Tänk på att belåningen är per konto, så sök för alla konton du har om du vill maximera låneutrymmet, och se till att du inte överskrider taket per konto.
Det stämmer att du har låneutrymmer för varje konto, men du får inte låna mer än 50kkr till 0% ränta, tekniskt så går det att göra på sidan, men enligt avtalet för superlånet är det inte tillåtet.

Det stämmer att du har låneutrymmer för varje konto, men du får inte låna mer än 50kkr till 0% ränta, tekniskt så går det att göra på sidan, men enligt avtalet för superlånet är det inte tillåtet.
Ja, kanske var otydlig där, jag menade att även om man uppfyller kraven för 0% ränta upp till 50kkr totalt så måste man se till att man inte kommer upp i nästa räntenivå på varje enskilt konto baserat på de värdepapper man har på sina enskilda konton.

Har vi några Angler gamingägare? Tycker det är lite svårt att få grepp om deras innehav om de nu är ett investmentbolag. Lönsamhet och stadig tillväxt är ju där. Har sneglat ett tag och man blir ju lite sugen nu efter ett fall på nästan 20% idag.

Har vi några Angler gamingägare? Tycker det är lite svårt att få grepp om deras innehav om de nu är ett investmentbolag. Lönsamhet och stadig tillväxt är ju där. Har sneglat ett tag och man blir ju lite sugen nu efter ett fall på nästan 20% idag.
Jag har en del. Bra rapport tycker jag. Har varit med ett tag. Jag sitter kvar +20% efter dagens nedgån.

Vill bara instämma i att det är mycket smidigt med kontokredit. Brukar numera alltid köpa aktier först och föra över pengar efteråt om det behövs.

BFD5D8F2-416C-4436-AF41-2D48F113D252.jpeg

Tillbaka
Topp