• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Blev en smula förvånad i morse 🙂
74F1170B-E490-4BBC-938A-85312A4D1CC3.jpeg
😅
3759B000-8EA5-497F-A9E0-267196C4F8AF.jpeg

Om du med ta hem vinst menar du att ta ut pengar för konsumtion så nej, det gör jag aldrig. Om du menar att omallokera till andra investeringar så kan det i undantagsfall hända att jag säljer av delar av innehav som gått upp kraftigt, men aldrig hela.

Har ingen tydlig sparhorisont, men mellan 10 och 30 år skulle jag säga, är i första tredjedelen av mitt yrkesliv. På Lysa kör jag 80% aktier 20% räntor.

Det som sägs i den här intervjun minns jag stämde rätt bra med mina tankar: https://rikatillsammans.se/vandrande-rantefond/

Om du fyller på till en viss nivå och sedan hålller så låter det som rätt lika strategier i det långa loppet.
Men om caset i en aktie ändras, eller förutsättningar i övrigt.
Har du tex köpt Kinnevik för exponering mot näthandeln och de säljer Zalando så är ju ditt case dött, eller om det kommer en Pandemi och du sitter på SAS och Scandic för att folk gillar att resa.
Känns som en trubbig regel, men alla får naturligtvis investera som de själva känner sig trygga med.

Köpte igår två bull certifikat med 3 ggr hävstång, lång, via Avanza. Aldrig gjort detta tidigare men fick en ingivelse och sålde av Siemens Energy som är ca 10% av portföljen för detta. Något mer än hävstång (upp/ner) och avgift att tänka på?

Har du tex köpt Kinnevik för exponering mot näthandeln och de säljer Zalando så är ju ditt case dött, eller om det kommer en Pandemi och du sitter på SAS och Scandic för att folk gillar att resa.
Känns som en trubbig regel, men alla får naturligtvis investera som de själva känner sig trygga med.
Du har rätt i sak men om aktien är köpt på 10-30 års sikt är det nog troligt att folk bor på hotell igen, flyger och att Investor hittar nått annat e-handelsbolag/whatever att köpa in sig i. Time in the market beats timing in the market. Eller hur är det talesättet går 😉

Köpte igår två bull certifikat med 3 ggr hävstång, lång, via Avanza. Aldrig gjort detta tidigare men fick en ingivelse och sålde av Siemens Energy som är ca 10% av portföljen för detta. Något mer än hävstång (upp/ner) och avgift att tänka på?
En viktig grej med certifikat är att det är avräkning varje dag. Det gör att även små nedgångar äter upp kapitalet rätt snabbt om man håller dem över tid.
Säg att du har en aktie som faller från 100 till 90 en dag, och sedan går den upp 11% till 100 igen. Du är break even.
Om du har ett 3x cert faller den till 70, räknas av, och nästa dag går kursen upp 33% och du har då 93kr på kontot.

Edit: har väl inte med avräkningen att göra utan endast procenträkningens natur att göra egentligen.

En viktig grej med certifikat är att det är avräkning varje dag. Det gör att även små nedgångar äter upp kapitalet rätt snabbt om man håller dem över tid.
Säg att du har en aktie som faller från 100 till 90 en dag, och sedan går den upp 11% till 100 igen. Du är break even.
Om du har ett 3x cert faller den till 70, räknas av, och nästa dag går kursen upp 33% och du har då 93kr på kontot.

Edit: har väl inte med avräkningen att göra utan endast procenträkningens natur att göra egentligen.
Ja, urholkningseffekten blir stor om underliggande tillgång går lite upp och ned. Går den bara upp så blir det extra hävstång då det blir ränta på ränta effekten. Så man ska passa sig för att sitta på bullcert för länge.

Jo men det är ju det som kallas urholkningseffekt. Vill du ha hävstång över längre perioder än intradag, köp minifutures!

Tack alla. Jag har tänkt att ha hävstången ett par tre månader iaf. Till nästa kvartalsrapport. Kanske skall byta till mini future då. Det ena bull certet är Kindred som förövrigt har varit och är mitt största innehav på isk. Vad betyder siffrorna 21,19, 24 osv

Bilagor

• A8250F50-519B-4CEC-85E6-B4A6A992C0E1.png
    A8250F50-519B-4CEC-85E6-B4A6A992C0E1.png
    30.2 KB · Visningar: 16
Tack alla. Jag har tänkt att ha hävstången ett par tre månader iaf. Till nästa kvartalsrapport. Kanske skall byta till mini future då. Det ena bull certet är Kindred som förövrigt har varit och är mitt största innehav på isk. Vad betyder siffrorna 21,19, 24 osv
Inget i praktiken. Bara hur många minis som emitterats av banken. Jag förslår att du kikar igenom några guider om handel med minis, finns bra genomgångar både på Avanza och Nordnet. Finns en del saker du verkligen behöver ha koll på som stop-loss, indikativ hävstång, spread och hur Market Makern fungerar.

Mitt grundcase är att om jag regelbundet köper slumpmässiga aktier och aldrig säljer dem så borde jag prestera ungefär som index på lång sikt. Det är i princip så jag ser på mitt aktiesparande, men istället för en "äkta" slump så försöker jag mig på lite stock-picking.

Sen tillåter jag mig avvikelser, lite utrymme för att spela aktiespelet som lärorik hobby. Men att jag i stort håller mig till grundstrategin gör att jag inte behöver känna stress att följa enskilda företag när livet i övrigt tar mycket tid, samt tvingar fram en god diversifiering.

Inget i praktiken. Bara hur många minis som emitterats av banken. Jag förslår att du kikar igenom några guider om handel med minis, finns bra genomgångar både på Avanza och Nordnet. Finns en del saker du verkligen behöver ha koll på som stop-loss, indikativ hävstång, spread och hur Market Makern fungerar.
Som du skriver fanns mycket matnyttigt att läsa på Avanza. Bull passar inte mitt syfte. Minis bättre. Tack.

Jag kanner mig riktigt nojd med att ha kopt pa mig just hotell restauranger kryssningsfartyg flygbolag olja/gasproducenter och service nar corona skramde upp hela varlden i Mars 2020....

Nagra axplock

SM-Energy betalade jag $1.85 for och igar var slutkursen $17.79
CCL $9.75 och igar $26.76
BSET (varfor man nu skulle sluta kopa mobler kan man ju fundera pa...) $5.00 igar $35.95
CAKE $17.50 igar $63.78
DRI $30 igar $142.38
RRGB $7.75 igar $ 35.57

Sa nog gar det upp tillbaka relativt fort till de prisnivaer som gallde fore Corona(eller har iallfall gjort for mig) sa ser man till den aspekten ar vardeokningen inte sa stor.
Men for mig som prickade den absoluta botten ar den astronomisk.

Sa vad ar lardomen av detta da? Jo sitter man bara still i baten och later tiden ga sa brukar det mesta ordna upp sig,men givetvis kraver det starka nerver.

Som avsutning far jag val onska alla har inne en en bra kommande borsvecka.

MvH
P

Jag kanner mig riktigt nojd med att ha kopt pa mig just hotell restauranger kryssningsfartyg flygbolag olja/gasproducenter och service nar corona skramde upp hela varlden i Mars 2020....

Nagra axplock

SM-Energy betalade jag $1.85 for och igar var slutkursen $17.79
CCL $9.75 och igar $26.76
BSET (varfor man nu skulle sluta kopa mobler kan man ju fundera pa...) $5.00 igar $35.95
CAKE $17.50 igar $63.78
DRI $30 igar $142.38
RRGB $7.75 igar $ 35.57

Sa nog gar det upp tillbaka relativt fort till de prisnivaer som gallde fore Corona(eller har iallfall gjort for mig) sa ser man till den aspekten ar vardeokningen inte sa stor.
Men for mig som prickade den absoluta botten ar den astronomisk.

Sa vad ar lardomen av detta da? Jo sitter man bara still i baten och later tiden ga sa brukar det mesta ordna upp sig,men givetvis kraver det starka nerver.

Som avsutning far jag val onska alla har inne en en bra kommande borsvecka.

MvH
P
Snyggt prickat!
Visst är det så att över tid går det mesta uppåt.
Jag menade bara att om man låser sig på att inte sälja och caset förändras riskerar man sitta på en trött häst i stället för att byta till en pigg och fräsch.
Sedan är det ju som op sa att hans strategi minskar oro och tid man behöver lägga, vilket såklart inte ska underskattas!
Jag gör ungefär så med mina fonder då jag tycker fondhandel är trist, men aktierna omvärderar jag dagligen om jag ska öka eller minska då jag tycker det är roligt.

Snyggt prickat!
Visst är det så att över tid går det mesta uppåt.
Jag menade bara att om man låser sig på att inte sälja och caset förändras riskerar man sitta på en trött häst i stället för att byta till en pigg och fräsch.
Sedan är det ju som op sa att hans strategi minskar oro och tid man behöver lägga, vilket såklart inte ska underskattas!
Jag gör ungefär så med mina fonder då jag tycker fondhandel är trist, men aktierna omvärderar jag dagligen om jag ska öka eller minska då jag tycker det är roligt.

Tack for berommet.

Men i arlighetens namn ar det nog mera tur an skicklighet i mitt fall. Jag resonerade helt enkelt som sahar.

Om aktie X var varderad till Y fore Coronanedgangen sa bor den ju rimligtvis ga tillbaka till den nivan nar det finns vaccin etc och varlden borjar att atergar till hur det var fore Corona
Och det har visat sig vara helt riktigt och aven i manga fall har den (aktien alltsa) stigit langt over vad den stod i sag Januari 2020.

Daremot sa TROR jag pa fortsatt uppgang i just de brancher jag namnde da folk (iallfall har) ar sa utleda pa att sitta hemma att man vill aka nagonstans.
Vart spelar mindre roll salange det inte ar hemma. Flyg och Kryssningar verkar ga spikrakt uppat vad galler bokningar,men det ar langt kvar till 2019 nivaer.
Man vill ga ut och ata&dricka, Aka bil till slakt&vanner bara for att saga hej och halsa pa.

Men nar borsen slar rekord pa rekord kanns det sa dyrt att kopa in sig sa jag har statt vid sidan om i nagra manader nu.
Och det har ju sahar i efterhand visat sig vara riktigt dumt ekonomiskt sett.

Du har ratt i att om det fundamentala i ett bolag andras sa kanske man ska halla lite extrakoll. Men ingenting sager ju att en stor forandring ar enbart negativ.
Det kan ju ga at det andra hallet med,
Att den trotta hasten far lite arsenik och springer som en galopphast...iallafall ett litet tag

Min svarighet ar att hitta nya bolag jag tror pa till ett pris jag vill betala. Att salja av for att ha pengarna pa banken kanns sadar.....Noll ranta..eller ja 0.07% kunde man erbjuda om jag laste beloppet pa 5 manader.
Pa 36manader blev det hissande 0.35%....sa ren kapitalforstorelse da inflationen nog ar narmare 3% just nu

Och i butikerna finns inga roliga Rolex AP eller PP heller.....

Trevlig Lordag!

Senast ändrad:
Efter att ha börjat känna lite stress över mina innehav då de mesta aktier jag ägt börjat gå dåligt så sålde jag av en del småskvättar och ska lägga dom på investor B istället (typ 30k).

Stressen infaller då jag ser att jag sedan start i mars 2020 ligger några procent back på aktier men typ 30% på fonder. Visserligen har de mesta gått ner nu men vill ha mera peace of mind och bevisligen gör fonderna mig rikare än min vilja med enskilda aktier.

Få bort massa små röda värden och börja på nytt. Fick en känsla av att jag skulle ta summan av skvättarna och lägga allt på CTM men då skulle jag nog inte känna speciellt mkt mindre stress.

Efter att ha börjat känna lite stress över mina innehav då de mesta aktier jag ägt börjat gå dåligt så sålde jag av en del småskvättar och ska lägga dom på investor B istället (typ 30k).

Stressen infaller då jag ser att jag sedan start i mars 2020 ligger några procent back på aktier men typ 30% på fonder. Visserligen har de mesta gått ner nu men vill ha mera peace of mind och bevisligen gör fonderna mig rikare än min vilja med enskilda aktier.

Få bort massa små röda värden och börja på nytt. Fick en känsla av att jag skulle ta summan av skvättarna och lägga allt på CTM men då skulle jag nog inte känna speciellt mkt mindre stress.
Ja, själv så sitter jag med nästan 50% i CTM. Var ju jäkligt segt fram tills före årsskiftet, nu sista tiden så har det gått bra +100% på stamaktien och dryga +200% i TO.
Personligen så tror jag CTM kommer vara en bit över 60kr inför rapport och öka på rapporten. Viktigt är att de guidar för en bra start på Q2.
Vill du ha lite hävarm på aktien så köper man TO. Den köps billigare (-18,9kr + tidsvärdet). Man får ju en procentuell högre ökning med den. Dock så gäller ju det åt båda håll. En TO ger ju en rätten att köpa en aktie för 18,90kr. Nackdelen är ju att den inte handlas i så stor volym. CTM har en aktiv kanal på discord. Där kan man få lite info ifrån likasinnade, finns en del där med stora innehav.
Men som sagt inget köpråd utan bara lite info om vad jag tror.

Blir även spännande att se vad som sägs på stämman nu den 12/5. Många med mig hoppas på återköp utav aktier. De har ju tidigare också flaggat för utdelning men då måste bonden lösas innan de kan fatta beslut om utdelning. Nu verkar de försöka refinansiera bonden med bättre villkor med bl.a. banklån om jag förstått saken rätt, läs sista PM.

Hursom så blir 2021 ett spännande år för CTM.

Någon som har tips på ett användarvänligt analysverktyg(desktop)? Pillade lite med Aktiespararnas under dagen men det känns trögt och gammalt. Kan tänka mig att betala en slant. Börsdata.se?

Edit: Inte noga med att sitta och titta på sånt här nedan, mer kunna se bolags siffror över tid på ett pedagogiskt sätt och ha en bra överblick på min portfölj.
1620676947427.png

Senast ändrad:
är det här sättningen som kommer hålla i sig ett tag vi ser nu? :)
Ja självklart!
NU GÅR DET NERÅT!!!
Sälj sälj sälj.

Antingen är läget att allt bara stiger och det ska ryggdunkas över hur många procent man gjort på något obskyrt bettingbolag, men om det går minus ett tag, då pratar man nästan om domedagen och vissa säljer i panik och klarar inte av röda siffror...

Ja självklart!
NU GÅR DET NERÅT!!!
Sälj sälj sälj.

Antingen är läget att allt bara stiger och det ska ryggdunkas över hur många procent man gjort på något obskyrt bettingbolag, men om det går minus ett tag, då pratar man nästan om domedagen och vissa säljer i panik och klarar inte av röda siffror...

hehe men erkänn det är lite komiskt att läsa när det blir panik direkt :D

jag vettifan hur länge det kommer hålla i sig detta, men det känns som att det inte direkt att går att förklara bort inflationen lite lätt längre. Det är brist på så jävla jävla mycket varor och råvaror och snabba prisökningar är ett tecken på det. Q2 kommer nog vara hyggligt sur i alla fall. iofs, q2 brukar vara sur oavsett

Senast ändrad:
Det är ju inte helt ovanligt att sommaren är lite trögare, och sett över den välidgt positiva resan vi haft så kan de väl vara rimligt att de skuttar ner lite ett tag nu.

Jag behåller de bolagen jag äger idag för inget har ändrats inom de den senaste månaden så känns onödigt att sälja av.

Fyllde på lite extra i Goobit bara för att. Den var ju upp 60% så nu när den dök 16% imorse så passa jag på

Lider med de som började investera för ett år sedan och lever i tron att börsen bara går upp. Eller inte...

om de började för ett år sen borde de klara sig ganska bra ändå. lider mest med folk som kom in nyligen, dessa människor kommer förlora en hel del pengar om de inte har tålamod och ligger lång

om de började för ett år sen borde de klara sig ganska bra ändå. lider mest med folk som kom in nyligen, dessa människor kommer förlora en hel del pengar om de inte har tålamod och ligger lång
Absolut, men det var många som började intressera sig för börsen i samma veva som Corona, troligtvis för att de jobbade hemifrån, och sen har de haft en fantastisk resa uppåt utan en tanke på att den där resan till månen är långt ifrån spikrak.

Minns själv när jag började för 4-5 år sedan och på allvar funderade på om jag skulle sluta jobba och bara pyssla med aktier. Förstod inte riktigt att det var konjunkturen som drev på mina vinster.

Vad tror vi om EVO? Är det bara en reaktion på att ägarna sålde 4 miljoner aktier i går eller dras de även med ner av den allmänna nedgången?
EVO är väl en stor del av OMX30?

Tillbaka
Topp