Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Men om caset i en aktie ändras, eller förutsättningar i övrigt.Om du med ta hem vinst menar du att ta ut pengar för konsumtion så nej, det gör jag aldrig. Om du menar att omallokera till andra investeringar så kan det i undantagsfall hända att jag säljer av delar av innehav som gått upp kraftigt, men aldrig hela.
Har ingen tydlig sparhorisont, men mellan 10 och 30 år skulle jag säga, är i första tredjedelen av mitt yrkesliv. På Lysa kör jag 80% aktier 20% räntor.
Det som sägs i den här intervjun minns jag stämde rätt bra med mina tankar: https://rikatillsammans.se/vandrande-rantefond/
Om du fyller på till en viss nivå och sedan hålller så låter det som rätt lika strategier i det långa loppet.
Du har rätt i sak men om aktien är köpt på 10-30 års sikt är det nog troligt att folk bor på hotell igen, flyger och att Investor hittar nått annat e-handelsbolag/whatever att köpa in sig i. Time in the market beats timing in the market. Eller hur är det talesättet gårMen om caset i en aktie ändras, eller förutsättningar i övrigt.
Har du tex köpt Kinnevik för exponering mot näthandeln och de säljer Zalando så är ju ditt case dött, eller om det kommer en Pandemi och du sitter på SAS och Scandic för att folk gillar att resa.
Känns som en trubbig regel, men alla får naturligtvis investera som de själva känner sig trygga med.
En viktig grej med certifikat är att det är avräkning varje dag. Det gör att även små nedgångar äter upp kapitalet rätt snabbt om man håller dem över tid.Köpte igår två bull certifikat med 3 ggr hävstång, lång, via Avanza. Aldrig gjort detta tidigare men fick en ingivelse och sålde av Siemens Energy som är ca 10% av portföljen för detta. Något mer än hävstång (upp/ner) och avgift att tänka på?
Ja, urholkningseffekten blir stor om underliggande tillgång går lite upp och ned. Går den bara upp så blir det extra hävstång då det blir ränta på ränta effekten. Så man ska passa sig för att sitta på bullcert för länge.En viktig grej med certifikat är att det är avräkning varje dag. Det gör att även små nedgångar äter upp kapitalet rätt snabbt om man håller dem över tid.
Säg att du har en aktie som faller från 100 till 90 en dag, och sedan går den upp 11% till 100 igen. Du är break even.
Om du har ett 3x cert faller den till 70, räknas av, och nästa dag går kursen upp 33% och du har då 93kr på kontot.
Edit: har väl inte med avräkningen att göra utan endast procenträkningens natur att göra egentligen.
Jo men det är ju det som kallas urholkningseffekt. Vill du ha hävstång över längre perioder än intradag, köp minifutures!En viktig grej med certifikat är att det är avräkning varje dag. Det gör att även små nedgångar äter upp kapitalet rätt snabbt om man håller dem över tid.
Säg att du har en aktie som faller från 100 till 90 en dag, och sedan går den upp 11% till 100 igen. Du är break even.
Om du har ett 3x cert faller den till 70, räknas av, och nästa dag går kursen upp 33% och du har då 93kr på kontot.
Edit: har väl inte med avräkningen att göra utan endast procenträkningens natur att göra egentligen.
Med minisar så slipper man urholkningseffekten.Jo men det är ju det som kallas urholkningseffekt. Vill du ha hävstång över längre perioder än intradag, köp minifutures!
Inget i praktiken. Bara hur många minis som emitterats av banken. Jag förslår att du kikar igenom några guider om handel med minis, finns bra genomgångar både på Avanza och Nordnet. Finns en del saker du verkligen behöver ha koll på som stop-loss, indikativ hävstång, spread och hur Market Makern fungerar.Tack alla. Jag har tänkt att ha hävstången ett par tre månader iaf. Till nästa kvartalsrapport. Kanske skall byta till mini future då. Det ena bull certet är Kindred som förövrigt har varit och är mitt största innehav på isk. Vad betyder siffrorna 21,19, 24 osv
Mitt grundcase är att om jag regelbundet köper slumpmässiga aktier och aldrig säljer dem så borde jag prestera ungefär som index på lång sikt. Det är i princip så jag ser på mitt aktiesparande, men istället för en "äkta" slump så försöker jag mig på lite stock-picking.Men om caset i en aktie ändras, eller förutsättningar i övrigt.
Har du tex köpt Kinnevik för exponering mot näthandeln och de säljer Zalando så är ju ditt case dött, eller om det kommer en Pandemi och du sitter på SAS och Scandic för att folk gillar att resa.
Känns som en trubbig regel, men alla får naturligtvis investera som de själva känner sig trygga med.
Som du skriver fanns mycket matnyttigt att läsa på Avanza. Bull passar inte mitt syfte. Minis bättre. Tack.Inget i praktiken. Bara hur många minis som emitterats av banken. Jag förslår att du kikar igenom några guider om handel med minis, finns bra genomgångar både på Avanza och Nordnet. Finns en del saker du verkligen behöver ha koll på som stop-loss, indikativ hävstång, spread och hur Market Makern fungerar.
Men om caset i en aktie ändras, eller förutsättningar i övrigt.
Snyggt prickat!Jag kanner mig riktigt nojd med att ha kopt pa mig just hotell restauranger kryssningsfartyg flygbolag olja/gasproducenter och service nar corona skramde upp hela varlden i Mars 2020....
Nagra axplock
SM-Energy betalade jag $1.85 for och igar var slutkursen $17.79
CCL $9.75 och igar $26.76
BSET (varfor man nu skulle sluta kopa mobler kan man ju fundera pa...) $5.00 igar $35.95
CAKE $17.50 igar $63.78
DRI $30 igar $142.38
RRGB $7.75 igar $ 35.57
Sa nog gar det upp tillbaka relativt fort till de prisnivaer som gallde fore Corona(eller har iallfall gjort for mig) sa ser man till den aspekten ar vardeokningen inte sa stor.
Men for mig som prickade den absoluta botten ar den astronomisk.
Sa vad ar lardomen av detta da? Jo sitter man bara still i baten och later tiden ga sa brukar det mesta ordna upp sig,men givetvis kraver det starka nerver.
Som avsutning far jag val onska alla har inne en en bra kommande borsvecka.
MvH
P
Snyggt prickat!
Visst är det så att över tid går det mesta uppåt.
Jag menade bara att om man låser sig på att inte sälja och caset förändras riskerar man sitta på en trött häst i stället för att byta till en pigg och fräsch.
Sedan är det ju som op sa att hans strategi minskar oro och tid man behöver lägga, vilket såklart inte ska underskattas!
Jag gör ungefär så med mina fonder då jag tycker fondhandel är trist, men aktierna omvärderar jag dagligen om jag ska öka eller minska då jag tycker det är roligt.
Ja, själv så sitter jag med nästan 50% i CTM. Var ju jäkligt segt fram tills före årsskiftet, nu sista tiden så har det gått bra +100% på stamaktien och dryga +200% i TO.Efter att ha börjat känna lite stress över mina innehav då de mesta aktier jag ägt börjat gå dåligt så sålde jag av en del småskvättar och ska lägga dom på investor B istället (typ 30k).
Stressen infaller då jag ser att jag sedan start i mars 2020 ligger några procent back på aktier men typ 30% på fonder. Visserligen har de mesta gått ner nu men vill ha mera peace of mind och bevisligen gör fonderna mig rikare än min vilja med enskilda aktier.
Få bort massa små röda värden och börja på nytt. Fick en känsla av att jag skulle ta summan av skvättarna och lägga allt på CTM men då skulle jag nog inte känna speciellt mkt mindre stress.
Hoppas inte!!!! Men det känns absolut inte omöjligt med tanke på hur oförskämt bra börsen gått under lång tid nu.är det här sättningen som kommer hålla i sig ett tag vi ser nu?![]()
Ja självklart!är det här sättningen som kommer hålla i sig ett tag vi ser nu?![]()
Ja självklart!
NU GÅR DET NERÅT!!!
Sälj sälj sälj.
Antingen är läget att allt bara stiger och det ska ryggdunkas över hur många procent man gjort på något obskyrt bettingbolag, men om det går minus ett tag, då pratar man nästan om domedagen och vissa säljer i panik och klarar inte av röda siffror...
Man kan alltid skylla på ett barn när det går dåligtLider med de som började investera för ett år sedan och lever i tron att börsen bara går upp. Eller inte...
Lider med de som började investera för ett år sedan och lever i tron att börsen bara går upp. Eller inte...
Absolut, men det var många som började intressera sig för börsen i samma veva som Corona, troligtvis för att de jobbade hemifrån, och sen har de haft en fantastisk resa uppåt utan en tanke på att den där resan till månen är långt ifrån spikrak.om de började för ett år sen borde de klara sig ganska bra ändå. lider mest med folk som kom in nyligen, dessa människor kommer förlora en hel del pengar om de inte har tålamod och ligger lång