• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag köpte poolbolaget Gullberg Jansson som Börsveckan rekade igår. Verkar intressant och ganska attraktivt värderat, dessutom behöver jag sprida mer från IT. Kul bransch dessutom, måhända konjekturstyrd men just nu har ju folk utrymme för lyxkonsumtion.

Många av mina bästa investeringar har jag fått i tips från Börsveckan, bolag som jag inte skulle känna till annars, såsom Instalco, Sinch och Enlabs m fl.

Hoppade upp duktigt igår. Hoppas det fortsätter........
Men verkligen! Får hoppas vi ser 10kr+ till hösten åtminstone.

I övrigt gillar jag starkt Dometic Group.

Aktien känns väldigt stark, bra momentum som skrivs ovan, extrem efterfrågan för friluftsliv camping m.m. Worldwide. Sprängfylld kassa för fler förvärv och idag kom insiderköp på 1.5 milj av chef för region EMEA. Rapport en månad bort.

Ni som slagit index iår, vad sitter ni på för guldkorn som dragit upp er portfölj? Mer än CTM😊
Innehaven på Avanza och Swedbank är båda upp dryga 30% i år.

Evolution har bidragit mest till utveckling, men även Embracer, Investor och CTM även om jag var sent in.

Definitivt sämst har Stillfront gått men ligger ändå på plus.

Nu är det mycket av året kvar så ställer du samma fråga i slutet av december kanske svaret inte är lika muntert. :)

Senast ändrad:
Har suttit och amatörpillat med diverse filter i betalversionen av börsdata.se's terminal och hittat Provide IT i Göteborg. Någon som är van att göra FA och orkar ta en snabb kik? Tycker själv dom ser intressanta ut men jag missar säkert något.

En lite avstickare från värdepapper men ändå relaterat till att få pengar att växa.

Fotbolls EM börjar i dag och jag tänkte se om jag kan få en liten insats att växa. Har satt in 1000:- och kommer att spela på de flesta matcherna tills pengarna eller turneringen är slut. Spelar bara på utgången i matchen, 1X2.

Gjorde en liknande grej på SHL i höstas där insatsen var 500:- och tre månader senare tog jag ut 2.000:-

En lite avstickare från värdepapper men ändå relaterat till att få pengar att växa.

Fotbolls EM börjar i dag och jag tänkte se om jag kan få en liten insats att växa. Har satt in 1000:- och kommer att spela på de flesta matcherna tills pengarna eller turneringen är slut. Spelar bara på utgången i matchen, 1X2.

Gjorde en liknande grej på SHL i höstas där insatsen var 500:- och tre månader senare tog jag ut 2.000:-
Lite EM betting är givet, men det brukar vara ett rätt säkert kort för mig i hur man får pengar att försvinna😊

Jag har Nordea. Hur gör jag för att teckna Creaspac? Dyker den upp på Nordeas sida den 12:e?
Om jag inte ser fel så är det SEB och Avanza som gäller.
Är det flera som funderar på att teckna? Jag tecknade Bures spac och har den. Men har lite deg på Avanza efter jag tecknade Linc som man kanske borde investera.

Jag kan inte minnas att det här har varit uppe för diskussion tidigare. Tankar? Det var något snack om hur det beskattas men det flög över huvudet på mig som simpel tråkfondsparare. 😅

Screenshot_20210612-152027_Facebook.jpg

Screenshot_2021-06-13-13-58-20-635_se.avanzabank.androidapplikation.jpg

Nästan 60 upp i år. Sedan beror det ju på om det är ett lite mindre spänningskonto eller ett större konto. Detta är mitt totala innehav och ja jag har haft en del tur men ni vet friskt vågat osv. Jag handlar nästan uteslutande på amerikanska. Körde en del miljöföretag inför valet och prickade rätt. Just nu kör jag annars mycket stål och uran samt en del andra råvaror. Haft bra resa med CLF sista tiden.jag gillar när det svänger lite. Helst uppåt.

Senast ändrad:
Om jag inte ser fel så är det SEB och Avanza som gäller.
Är det flera som funderar på att teckna? Jag tecknade Bures spac och har den. Men har lite deg på Avanza efter jag tecknade Linc som man kanske borde investera.
Det innebär att jag måste öppna konto? Är det så att man anmäler sig under perioden och sen ”lottas” vilka som får tilldelning eller?

Jag köpte poolbolaget Gullberg Jansson som Börsveckan rekade igår. Verkar intressant och ganska attraktivt värderat, dessutom behöver jag sprida mer från IT. Kul bransch dessutom, måhända konjekturstyrd men just nu har ju folk utrymme för lyxkonsumtion.

Många av mina bästa investeringar har jag fått i tips från Börsveckan, bolag som jag inte skulle känna till annars, såsom Instalco, Sinch och Enlabs m fl.

Köpte dessa i november och de har ju minst sagt varit en fin investering! En solig sommar så ser vi nästa hundralapp inom en snart framtid ;)

Det innebär att jag måste öppna konto? Är det så att man anmäler sig under perioden och sen ”lottas” vilka som får tilldelning eller?

Om du vill teckna dig innan så ja.

Normen på sistone via Avanza är att alla får, men en mindre post än man tecknar.

Jag tecknar för att sälja direkt.

Creades är stora och duktiga. Men jag sitter redan på bures Spac. Så nu är de mest för att ta hem "gratis" pengar i form av rusningen vid öppning.

Normen på sistone via Avanza är att alla får, men en mindre post än man tecknar.

Creades är stora och duktiga. Men jag sitter redan på bures Spac. Så nu är de mest för att ta hem "gratis" pengar i form av rusningen vid öppning.
Jag kommer att göra samma. Blir en gratislunch kanske :)

Nej sektorn är lite halvsur och inte så het.

Physitrack, Creaspac och Acast är mycket mer intressanta närmaste tiden.

Creaspac. Funderar på att teckna. Vanligtvis sysslar jag inte alls med aktier längre och skulle heller aldrig trycka in pengar i något jag inte begriper. Men introduktioner känns som att det kanske kan vara ett undantag. Känslan är att "alla" introduktioner rusat vid öppning senaste tiden. Är det idioti att teckna detta utan att ha en aning om vad bolaget gör eller varför den skulle rusa vid öppning? Senast var det väl Hemnet jag sneglade på och tyckte verkligen inte att det var värt, men tydligen rusade väl den med helt galet vid öppning så verkar som att folk gör allt för att hitta någonstans att stoppa in pengar nu...

Förnuftet säger ifrån lite när jag inte har koll på varför det rusar och när jag dessutom drivs av FOMO då man missat massa fina introduktioner som "alla" andra håvar in på. Men kanske blir teckning ändå som sagt :D Känner att jag behöver krydda mina trista indexfonder med en lekhink på något sätt...

Gick ockås in lite i Gullberg Jansson. Den tillväxten de visat till den värderingen var svår att motstå. Folk flyttar ut från stan mer och mer så efterfrågan kan nog hålla i.

Creaspac. Funderar på att teckna. Vanligtvis sysslar jag inte alls med aktier längre och skulle heller aldrig trycka in pengar i något jag inte begriper. Men introduktioner känns som att det kanske kan vara ett undantag. Känslan är att "alla" introduktioner rusat vid öppning senaste tiden. Är det idioti att teckna detta utan att ha en aning om vad bolaget gör eller varför den skulle rusa vid öppning? Senast var det väl Hemnet jag sneglade på och tyckte verkligen inte att det var värt, men tydligen rusade väl den med helt galet vid öppning så verkar som att folk gör allt för att hitta någonstans att stoppa in pengar nu...

Förnuftet säger ifrån lite när jag inte har koll på varför det rusar och när jag dessutom drivs av FOMO då man missat massa fina introduktioner som "alla" andra håvar in på. Men kanske blir teckning ändå som sagt :D Känner att jag behöver krydda mina trista indexfonder med en lekhink på något sätt...
Just en SPAC vet du ju på förhand inte vad den ska göra.

Creades ska hitta ett bolag och ta de till börsen. Så det handlar om att lita på förvaltarna om du tänker hålla länge.

Varit en jäkla hype i USA, som nu verkar kylnat av rejält.

Just en SPAC vet du ju på förhand inte vad den ska göra.

Creades ska hitta ett bolag och ta de till börsen. Så det handlar om att lita på förvaltarna om du tänker hålla länge.

Varit en jäkla hype i USA, som nu verkar kylnat av rejält.
Du ser, så bra koll hade jag. :D Tack för info! Hålla länge var inget jag tänkte utan det är sälja direkt som gäller i så fall. Såg att 100 aktier a 100 kr var minsta teckning. Men man får troligtvis mindre?

Du ser, så bra koll hade jag. :D Tack för info! Hålla länge var inget jag tänkte utan det är sälja direkt som gäller i så fall. Såg att 100 aktier a 100 kr var minsta teckning. Men man får troligtvis mindre?
Sannolikt får du kanske, 30 st? det beror på hur många som tecknar osv.

Men räkna med att du får hela så du inte får en chock när det dras 10k :)

Sannolikt får du kanske, 30 st? det beror på hur många som tecknar osv.

Men räkna med att du får hela så du inte får en chock när det dras 10k :)
Absolut :) Hur brukar ”säljstrategin” se ut? Misstänker att det svänger rejält första dagen och blir väl omöjligt att tajma en topp. Ska man sälja efter 10 min? 2 timmar?

Tillbaka
Topp