• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Absolut :) Hur brukar ”säljstrategin” se ut? Misstänker att det svänger rejält första dagen och blir väl omöjligt att tajma en topp. Ska man sälja efter 10 min? 2 timmar?
Beror på hur mycket du vill riska. Sitter du och realtidsföljer kan du kanske få en lite större kaka.

Jag kommer släppa direkt 09 och nöja mig med det oavsett så länge det är mer än 0.0%

Jag började intressera mig för börsen för nån månad sen. Har fondsparat tidigare utan någon vidare tillväxt.

Än så länge har det gått ganska bra 😊
5DC7FD98-E1D5-407D-9E09-296934187FE9.jpeg

Screenshot_2021-06-13-13-58-20-635_se.avanzabank.androidapplikation.jpg

Nästan 60 upp i år. Sedan beror det ju på om det är ett lite mindre spänningskonto eller ett större konto. Detta är mitt totala innehav och ja jag har haft en del tur men ni vet friskt vågat osv. Jag handlar nästan uteslutande på amerikanska. Körde en del miljöföretag inför valet och prickade rätt. Just nu kör jag annars mycket stål och uran samt en del andra råvaror. Haft bra resa med CLF sista tiden.jag gillar när det svänger lite. Helst uppåt.
Hur mycket kapital i ditt totala innehav, vågade placeringar tänker jag mig.
1-9k?
10-99k?
100-299k?
300-499k?
500-799k?
800-1000k?
1000k+?

Ganska ointressant att se dessa glädjegrafer över vad folk har åstadkommit, jag förstår, ni är glada och taggade på att visa inför andra vad ni har presterat. Blir lite biased också, många som kanske känner FOMO. Folk har tappat fattningen kring avkastning/börsen sen Corona. Är det era lekkonton där ni lägger in några tusenlappar om året? Är det eran pensionsparning? Ni får säkert tycka jag är sur. Men det är som när det är bra dagar på börsen och det full aktivitet i denna tråd, sen när det blir rött två dagar i rad säljer folk för de inte klarar av det mer och "det här är sättningen, lika bra att sälja nu och plocka hem vinsten", "Marknaden kan må bra av lite korrigering", resan neråt skulle ju börja enligt många här, själv satt jag och väntade på den och skulle köpa mer. Jag tänkte, nä nu måste killarna på klocksnack-forumet ha rätt, väntade och väntade och väntade...Har väntat i över en månad nu tror jag, men jag köper på i vanlig takt istället, det verkar tryggas så, då träffar man både toppar och dalar.

1-9k?
10-99k?
100-299k?
300-499k?
500-799k?
800-1000k?
1000k+?

Ganska ointressant att se dessa glädjegrafer över vad folk har åstadkommit, jag förstår, ni är glada och taggade på att visa inför andra vad ni har presterat. Blir lite biased också, många som kanske känner FOMO. Är det era lekkonton där ni lägger in några tusenlappar om året? Är det eran pensionsparning? Ni får säkert tycka jag är sur. Men det är som när det är bra dagar på börsen och det full aktivitet i denna tråd, sen när det blir rött två dagar i rad säljer folk för de inte klarar av det mer och "det här är sättningen, lika bra att sälja nu och plocka hem vinsten", "Marknaden kan må bra av lite korrigering", resan neråt skulle ju börja enligt många här, själv satt jag och väntade på den och skulle köpa mer. Jag tänkte, nä nu måste killarna på klocksnack-forumet ha rätt, väntade och väntade och väntade...Har väntat i över en månad nu tror jag, men jag köper på i vanlig takt istället, det verkar tryggas så, då träffar man både toppar och dalar.
"Hur mycket kapital i ditt totala innehav, vågade placeringar tänker jag mig."

Jag förstår inte riktigt frågan. Jag klargjorde ju att grafen var mitt totala innehav på Avanza. Undrar du över hur mycket pengar jag har på mitt Avanza konto? Då är svaret ditt sista alternativ plus 1000k synd att du inte hade fler alternativ. Jag klargjorde också att jag gillar när det svänger. Jag kan leva utan de där pengarna. Både nu och som pensionär. Är en enkel människa. Du kan få en ny graf imorgon om du vill. Vi swemet ägare käkade middag ute idag.

Senast ändrad:
"Hur mycket kapital i ditt totala innehav, vågade placeringar tänker jag mig."

Jag förstår inte riktigt frågan. Jag klargjorde ju att grafen var mitt totala innehav på Avanza. Undrar du över hur mycket pengar jag har på mitt Avanza konto? Då är svaret ditt sista alternativ plus 1000k synd att du inte hade fler alternativ. Jag klargjorde också att jag gillar när det svänger. Jag kan leva utan de där pengarna. Är en enkel människa. Du kan få en ny graf imorgon om du vill. Vi swemet ägare käkade middag ute idag.
Fantastiskt, 2 miljoner och plocka 60% upp på första halvåret? Och sen säga att man kan leva utan de pengarna som alltså är ditt totala innehav, det är kaxigt men häftigt! Hatten av för dig. Om du inte bryr dig om 2 miljoner kronor så förväntar jag mig att du alltid kan käka middag ute :cigar:.

1-9k?
10-99k?
100-299k?
300-499k?
500-799k?
800-1000k?
1000k+?

Ganska ointressant att se dessa glädjegrafer över vad folk har åstadkommit, jag förstår, ni är glada och taggade på att visa inför andra vad ni har presterat. Blir lite biased också, många som kanske känner FOMO. Folk har tappat fattningen kring avkastning/börsen sen Corona. Är det era lekkonton där ni lägger in några tusenlappar om året? Är det eran pensionsparning? Ni får säkert tycka jag är sur. Men det är som när det är bra dagar på börsen och det full aktivitet i denna tråd, sen när det blir rött två dagar i rad säljer folk för de inte klarar av det mer och "det här är sättningen, lika bra att sälja nu och plocka hem vinsten", "Marknaden kan må bra av lite korrigering", resan neråt skulle ju börja enligt många här, själv satt jag och väntade på den och skulle köpa mer. Jag tänkte, nä nu måste killarna på klocksnack-forumet ha rätt, väntade och väntade och väntade...Har väntat i över en månad nu tror jag, men jag köper på i vanlig takt istället, det verkar tryggas så, då träffar man både toppar och dalar.
Behover/ska man inte salja sa kan det ju vara skit samma om jag ar upp 2M eller ner 2M. Samma antal aktier ligger ju pa kontot,och samma utdelningar trillar in varje manad/kvartal/halvar/ar.
Just nu ar det ratt bra vad galler okad utdelning fran manga bolag som helt eller delvis kapade under 2020 ( nar jag kopte for fullt}. Mellan 10-50% mer delar de ut iar...vilket aterinvesteras.

Mitt dilemma ar foljande. Jag saljer av all. Skiter i detta med aktier. Jag vill sova pa natten....men nu ligger jag somnlos istallet och ororar mig for inflationen som ater upp mina pengar som nu siter pa ett bankkonto med hela 0.05% ranta per ar.....
Allt som slar bankrantan maste ju vara ett bra alternativ anda fram till dess att jag faktiskt ska gora nagot for mina slantar. Da kan det ju vara intressant vad portfoljen ar vard och vad jag faktiskt kan kopa for dessa pengar
Fram till dess ar det ju bara siffror pa en skarm..eller??

Behover/ska man inte salja sa kan det ju vara skit samma om jag ar upp 2M eller ner 2M. Samma antal aktier ligger ju pa kontot,och samma utdelningar trillar in varje manad/kvartal/halvar/ar.
Just nu ar det ratt bra vad galler okad utdelning fran manga bolag som helt eller delvis kapade under 2020 ( nar jag kopte for fullt}. Mellan 10-50% mer delar de ut iar...vilket aterinvesteras.

Mitt dilemma ar foljande. Jag saljer av all. Skiter i detta med aktier. Jag vill sova pa natten....men nu ligger jag somnlos istallet och ororar mig for inflationen som ater upp mina pengar som nu siter pa ett bankkonto med hela 0.05% ranta per ar.....
Allt som slar bankrantan maste ju vara ett bra alternativ anda fram till dess att jag faktiskt ska gora nagot for mina slantar. Da kan det ju vara intressant vad portfoljen ar vard och vad jag faktiskt kan kopa for dessa pengar
Fram till dess ar det ju bara siffror pa en skarm..eller??
Alternativet är förstås bostäder om man kan avvara pengarna under längre tid. I Flen, Åre, Tjörn, Spanien el Bahamas el vad nu pengarna räcker till.

Har funderat lite på det här med den nya ISK-skatten som diskuterats.
Förstår inte riktigt hur de tänkt sig att den ska fungera om de nu sätter en gräns på tex 3 miljoner.
Är man ett par stycken i familjen är det ju bara att dela upp så att alla kommer under gränsvärdet.

Kanske jag som tänker fel, eller?

Förstår inte riktigt hur de tänkt sig att den ska fungera om de nu sätter en gräns på tex 3 miljoner.
Är man ett par stycken i familjen är det ju bara att dela upp så att alla kommer under gränsvärdet.

Det enda som är säkert är väl att de i så fall skulle se till att du alltid oavsett får betala skatten :) Men jag håller med, den känns svår att realisera på ett bra sätt. Kanske har man räknat med att folk kommer utnyttja den möjligheten. Blir ju också fint med "ISK-målvakter" som står på konton för att folk ska slippa skatta :D

F.ö. så är nu Creaspac tecknat på två konton. Ska bli spännande :)

Det enda som är säkert är väl att de i så fall skulle se till att du alltid oavsett får betala skatten :) Men jag håller med, den känns svår att realisera på ett bra sätt. Kanske har man räknat med att folk kommer utnyttja den möjligheten. Blir ju också fint med "ISK-målvakter" som står på konton för att folk ska slippa skatta :D
Sen kan man säkert starta bolag som äger ISK-kontona på något vis osv. Tror de får problem.

Vi får se hur det blir.
Detta är som gjort för att göra att folk inte ska spara mer utan konsumera eller pressa in ännu mer pengar i bostadsmarknaden, det gäller att hålla bostadsmarknaden uppblåst!
Men det är nog ändå ett långt steg att börja beskatta ISK på det viset, vågat att börja röra sådant när det snart är läge för val tänker jag mig?

Vi får se hur det blir.
Detta är som gjort för att göra att folk inte ska spara mer utan konsumera eller pressa in ännu mer pengar i bostadsmarknaden, det gäller att hålla bostadsmarknaden uppblåst!
Men det är nog ändå ett långt steg att börja beskatta ISK på det viset, vågat att börja röra sådant när det snart är läge för val tänker jag mig?
Jag tycker det luktar "dra uppmärksamheten från andra skattehöjningar" genom att snacka lite runt ISK. De kanske lugnar sig med detta sen, men kommer med något som upplevs mildare och mer förnuftigt (som ränteavdraget).

RevolutionRace då? Verkar vara blandade rekar, men jag personligen tror inte på dem i längden. Varumärket känns liksom inte värt så mycket. Känns som att det lätt kan komma någon annan som lyckas bli trendiga och ta över marknaden. Känns generellt som en väldigt trendkänslig marknad där folk köper det andra köper. Sättet de startat på är coolt, men det är en annan sak att hålla sig kvar i längden. De är heller inte riktigt med på hållbarhetståget. Möjligtvis att det rusar första dagen dock.

Jag tycker det luktar "dra uppmärksamheten från andra skattehöjningar" genom att snacka lite runt ISK. De kanske lugnar sig med detta sen, men kommer med något som upplevs mildare och mer förnuftigt (som ränteavdraget).

Helt enig om detta i kombination med att det är en testballong. Det kommer komma en rad av dessa i god tid innan valet för att se vad som är värt att driva och inte. I utredningen är förslag till tak lågt satt men när det blev ramaskri var Andersson snabbt ute med att det var ett missförstånd och pratade om tak på 3 miljoner. Bara att vänja sig med utspel, attack och reträtt på repeat ju närmre valet vi kommer.

Kommer troligen aldrig gå igenom krävs majoritet i riksdagen för sånt här. Ett borgerligt parti som går med på detta har bränt sina skepp för gott. Känns som något man kör för att hålla igång det ideologiska spelet.

Sen finns det liksom ingen tanke alls kring hur man ska stoppa flöde till tex fastigheter och andra tillgångar. Eller ens stoppa att pengarna hamnar i en depå, vilket torde bli fördelaktigt i synnerhet då räntorna går upp och vid nedgång på börsen. KF kommer kräva reformer också.

Tidigare var förmögenhetsskatten så att man kunde skriva tillgångar på barn, släktingar och annat. Man fick det dubbla beloppet om man var gifta eller sambo också. Oerhört vanligt bland de som var rika att köra dessa upplägg.

Som helhet är inte olika slags förmögenhetsskatter ett effektivt sätt att få in skattemedel.

RevolutionRace då? Verkar vara blandade rekar, men jag personligen tror inte på dem i längden. Varumärket känns liksom inte värt så mycket. Känns som att det lätt kan komma någon annan som lyckas bli trendiga och ta över marknaden. Känns generellt som en väldigt trendkänslig marknad där folk köper det andra köper. Sättet de startat på är coolt, men det är en annan sak att hålla sig kvar i längden. De är heller inte riktigt med på hållbarhetståget. Möjligtvis att det rusar första dagen dock.
Tror det var igår jag läste att DI avrådde från att teckna pga överdriven värdering.

Alternativet är förstås bostäder om man kan avvara pengarna under längre tid. I Flen, Åre, Tjörn, Spanien el Bahamas el vad nu pengarna räcker till.
Ja sjalvklart finns det ett alternativ som jag(man) tror ar battre an borsen sa ska jag (man) givetvis investera dar. Nu sa kan jag tycka att det ar mycket enklare att kopa en hog med REITs for att fa bade spridning av vad for sorts fastigheter jag investerar i samt forhoppningsvis professionellt urval samt forvaltning av dessa,samt en manatlig eller kvartalsvis utdelning.
Jag har ingen lust eller storre kunskap att forvalta fastigheter som dessutom kan vara langt ifran dar jag faktiskt bor.

Men likval som fastigheter kan jag (man) kopa gamla bilar,dockor,tavlor,vapen,frimarken,guld&silver eller varfor inte Rolexklockor. Salange det gar uppat over tid sa spelar det ju ingen roll. Dessutom ar ju fysiska objekt man kan "leka" mad bra mycket roligare an siffror pa en skarm,om an inte lika lonsamt..

Trevlig Tisdag!

• Like
Reactions: PJZ

F.ö. så är nu Creaspac tecknat på två konton. Ska bli spännande :)
Galler ju att du litar 100% pa malisen....sa inte malis drar till Mallis med din slant ( eller ja det ar ju inte din slant langre.....)

Vi får se hur det blir.
Givetvis maste alla konsumera allt. Annars blir det ingen moms och punktskatter in till statskassan.

Det ar haftigt att betala skatt sa Mona...sa ni som sparar ar tontar,och det blir inga likes pa Insta!

Sanningen ar val att pengarna ar slut aven om ingen vill saga detta. Fiins mycket som inte far namnas som kostar ofantliga summor per ar.
Och det gar inte ta av den som inget har....men pengarna maste in pa nagot satt.

Jag undrar samma sak.
”..och ett flertal tekniska utmaningar är ännu inte testade kommersiellt.”
Från kvartalsrapporten. Skulle gissa på att det är många år bort innan man ser några riktiga intäkter om det någonsin kommer några. För högrisk för mig men det är ju olika såklart 👍🏼

Anmält mig för lite Creaspac. Tycker att idén är kul och har lite Bure Spac sedan den noteringen. Blir nog inget jättedrag i noteringen, men ska bli spännande att se vad de identifierar för bolag att gå in i.

Blodigt idag förr oss som har en del betting. Nervös marknad som drog ned hela sektorn pga Hindenburg som släppt rapport om Draftking. Inga nya nyheter att viss inkomst kommer ifrån den ej reglerade marknaden. Står ju tex klart i Evos rapport enligt DI. Överreaktion tycker jag och köpte mera TO1 i CTM.

Jag tror jag handlar lite andra sektorer än vad som är vanligt här. Tänkte lägga in ngn av mina bubblare som är mycket hög risk men också enorm potential. Gillar du inte när det rör på sig så inget för dig helt enkelt. Läs också på själv, se det som ett lästips primärt. Dagens lästips blir således

Athabasca Oil Corporation​

Blodigt idag förr oss som har en del betting. Nervös marknad som drog ned hela sektorn pga Hindenburg som släppt rapport om Draftking. Inga nya nyheter att viss inkomst kommer ifrån den ej reglerade marknaden. Står ju tex klart i Evos rapport enligt DI. Överreaktion tycker jag och köpte mera TO1 i CTM.
Det var lite jobbigt, har nog för mycket betting i portföljen märkte jag. Köpte lite mer evolution dock.

Det var lite jobbigt, har nog för mycket betting i portföljen märkte jag. Köpte lite mer evolution dock.
Utav aktier så har jag nog 80% betting om inte mer. Har ju gått som tåget i år. Är inte orolig för framtiden. Alla länder börjar ju öppna upp och delstaterna i USA öppnar ju upp mer och mer. Så framtiden ser ljus ut. DI pratade ju också i morse att CTM är lågt värderad och en öppköpskandidat. Hade varit najs med ett bud över 100kr där. Jag tror att vi kan ta 100 kr i slutet på detta år ändå utan bud.

Utav aktier så har jag nog 80% betting om inte mer. Har ju gått som tåget i år. Är inte orolig för framtiden. Alla länder börjar ju öppna upp och delstaterna i USA öppnar ju upp mer och mer. Så framtiden ser ljus ut. DI pratade ju också i morse att CTM är lågt värderad och en öppköpskandidat. Hade varit najs med ett bud över 100kr där. Jag tror att vi kan ta 100 kr i slutet på detta år ändå utan bud.
Hoppas verkligen din profetia slår in även denna nivå 🤗

Hela sektorn är ganska attraktivt värderad jämfört med mycket annat faktiskt. Kambi, Betsson, Leo, Kindred och CTM.

En lite avstickare från värdepapper men ändå relaterat till att få pengar att växa.

Fotbolls EM börjar i dag och jag tänkte se om jag kan få en liten insats att växa. Har satt in 1000:- och kommer att spela på de flesta matcherna tills pengarna eller turneringen är slut. Spelar bara på utgången i matchen, 1X2.

Gjorde en liknande grej på SHL i höstas där insatsen var 500:- och tre månader senare tog jag ut 2.000:-
Upp 53% efter 5 dagar 😊

Undviker matcher med för höga odds (undantaget Frankrikes match mot Tyskland).

Tillbaka
Topp