• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ja absolut, jag är expert på att sälja för tidigt...
Men ibland känner man att man har på papper en bra vinst ex vs sitt andra sparande/kapital
Men girigheten tar över :)

Men om ni alla verkligen vill att börsen ska gå upp
Gå ihop och skicka över en rejäl slant till mig
Jag satsar allt på att den ska gå ner och då blir det säkert raka motsatsen
Desto mer ni swishar desto snabbare upp går det ;)

Har också börjat intressera mig för aktier men tänkte starta med att skyffla in lite pengar i en aktiefond.
Öppnade ett konto hos Avanza och fick då ett Aktie & fond-konto och ett Investeringssparkonto.
Vilket ska jag sätta in pengar på om jag tänker köpa en aktiefond?
Det är ISK (investeringssparkonto) du ska använda. Du betalar skatt på totala beloppet varje år och är förifyllt på deklarationen. Enklare och billigare än ett vanligt aktiekonto.

Bra dag igår och väldigt bra drag i HM. Tyvärr ser det ut att bli kortvarigt, terminerna pekar ner ca 1,5% för OMXS30 idag.

Lite OT: men vad tror ni om bolånen? Det är ändå sparad krona. Tror ni det är dags att binda hela bolånet och att det kmr fortsätta uppåt nu inom den kommande framtiden? :)

Vet inte hur insatt du är @InFeFe och hoppas inte du tar det som att jag dumförklarar dig, men tar det från början så kanske någon annan har nytta av det om inte annat. :)

Det du får vid bunden ränta är vad bankens analytiker spår att räntan kommer ligga på i snitt över tidsperioden plus en premie som kan vara olika stor beroende på hur säker prognosen är. Ex: Om räntan år 1 är 2% och 4% år 2 så kommer genomsnittsräntan vara 3% över två år. Kör du rörligt kostar det dig alltså 3%. Om du istället bundit räntan hade du kunnat bli erbjuden något i stil med 3,5% (under förutsättning att banken räknat helt rätt).

Det finns i princip två anledningar att binda räntan;
1. Man tror att man kan spå räntebanan än bankens analytiker och spår en större ränteuppgång (eller långsammare räntenedgång) än banken räknar med
2. Man har inte råd med kraftigt höjd ränta under en kort period utan betalar hellre dessa pengar plus premie utspridda över en större tid.

Ett bättre alternativ tycker jag är att köra allt rörligt och bestämma sig för att "räntan är 5%". Sedan extra-amorterar man mellanskillnaden mellan sin nuvarande ränta och sin låtsasränta varje månad. Om räntan går upp sänker man helt enkelt amorteringen och privatekonomin påverkas inte på annat sätt än att man amorterar lite långsammare.

Kul med fart i tråden
Ren nyfikenhet men är det många här som amorterar?
Bland mina vänner (ca 30år) är det rätt dåligt på den sidan
Kör som jag skrev ovan. Banken drar 1750kr i amortering varje månad och utöver det amorterar jag 2000kr extra - totalt 3750. Det hade säkert gå att få bättre avkastning genom att lägga in alla pengar på börsen men på det här sättet blir det lite bättre riskspridning.

Nu börjar även Industrivärlden närma sig 5% direktavkastning. Ett sätt för oss lata att slippa enskilda innehav i Sandvik, Handelsbanken, SSAB, SCA, Ericsson, Volvo, Skanska, och ICA .

Vet inte hur insatt du är @InFeFe och hoppas inte du tar det som att jag dumförklarar dig, men tar det från början så kanske någon annan har nytta av det om inte annat. :)

Det du får vid bunden ränta är vad bankens analytiker spår att räntan kommer ligga på i snitt över tidsperioden plus en premie som kan vara olika stor beroende på hur säker prognosen är. Ex: Om räntan år 1 är 2% och 4% år 2 så kommer genomsnittsräntan vara 3% över två år. Kör du rörligt kostar det dig alltså 3%. Om du istället bundit räntan hade du kunnat bli erbjuden något i stil med 3,5% (under förutsättning att banken räknat helt rätt).

Det finns i princip två anledningar att binda räntan;
1. Man tror att man kan spå räntebanan än bankens analytiker och spår en större ränteuppgång (eller långsammare räntenedgång) än banken räknar med
2. Man har inte råd med kraftigt höjd ränta under en kort period utan betalar hellre dessa pengar plus premie utspridda över en större tid.

Ett bättre alternativ tycker jag är att köra allt rörligt och bestämma sig för att "räntan är 5%". Sedan extra-amorterar man mellanskillnaden mellan sin nuvarande ränta och sin låtsasränta varje månad. Om räntan går upp sänker man helt enkelt amorteringen och privatekonomin påverkas inte på annat sätt än att man amorterar lite långsammare.

Kör som jag skrev ovan. Banken drar 1750kr i amortering varje månad och utöver det amorterar jag 2000kr extra - totalt 3750. Det hade säkert gå att få bättre avkastning genom att lägga in alla pengar på börsen men på det här sättet blir det lite bättre riskspridning.
Tycker det här blir en sanning med modifikation, den rörliga räntan tjänar de ju pengar på också, och jag vet inte att bankerna skulle ha högre marginal på bunden mot rörlig ränta men om det är så får du gärna skicka någon mer information kring detta. Det enda är väl att tar du bunden ränta så får banken också samma trygghet som du får iom att de kan beräkna inkomsterna och därför kan ha mer kontroll? Det bästa är väl ändå att köra en blandning av båda, binda upp en del och köra rörligt på en del, historiskt så har det varit bäst i varje fall.

Tycker det här blir en sanning med modifikation, den rörliga räntan tjänar de ju pengar på också, och jag vet inte att bankerna skulle ha högre marginal på bunden mot rörlig ränta men om det är så får du gärna skicka någon mer information kring detta. Det enda är väl att tar du bunden ränta så får banken också samma trygghet som du får iom att de kan beräkna inkomsterna och därför kan ha mer kontroll? Det bästa är väl ändå att köra en blandning av båda, binda upp en del och köra rörligt på en del, historiskt så har det varit bäst i varje fall.
Historiskt sett har allt rörligt varit bäst men det säger såklart inget om att det alltid kommer vara så. Bundet ska man dock se som en trygghet, inget man gör för att tjäna pengar.

Banken tar ut en premie för att binda räntan, en riskpremie som beror på hur säker prognosen är. Som en försäkring helt enkelt. Svårt att ge exakt källa men här står kort om det tex http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/09/04/bunden-ranta-extra-1-000-krm/

Sorry om vi går för mycket OT :)

Har du tid att förklara vad direktavkastningen har för betydelse? Vilka är berättigade till avkastningen?
Direktavkastning är företagets utdelning dividerat med aktuell aktiekurs. Till exempel, ett företag som delar ut 9 kronor per aktie och med kursen 300 kronor har en direktavkastning på 3 procent. Direktavkastningen kan jämföras med bankräntan. Det är den avkastning man får kontant varje år efter företagets bolagsstämma.

Direktavkastning är företagets utdelning dividerat med aktuell aktiekurs. Till exempel, ett företag som delar ut 9 kronor per aktie och med kursen 300 kronor har en direktavkastning på 3 procent. Direktavkastningen kan jämföras med bankräntan. Det är den avkastning man får kontant varje år efter företagets bolagsstämma.
Tack! Och när måste man äga aktien för att få ta del av avkastningen?

Okej! Så om jag skulle köpa Tele2 idag och kursen inte rör sig tills utdelning skulle jag få ca 19% av 75:- = 15:- per aktie i utdelning?
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5386/tele2-b

Avanza 'fuckar up' beräkningen för direktavkastning. Om du tittar längre ner på sidan så ser du att Tele2 extrautdelade 10 kronor per aktie förra året. Ordinarie utdelning var 4,85 per aktie vilket ger en helt annan procentsats, men Avanza väljer alltid att lägga ihop dessa.

Därmed var ju förra årets utdelning de facto 19% men om det blir någon extra utdelning i år vet man ju inte.

Fyllt på i Industrivärden, Ratos och SHB. Har man pengar man kan vara utan i 5-10 år så är det faktiskt ganska bra kurser i dagsläget :)

Tillbaka
Topp