• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Gillar bolag som visat att de kan tjäna pengar under lång tid och har gjort ett enda undantag med giganten Apple. Du gäspar förmodligen over tråkfaktorn i min långa portfölj nedan, men den har slagit index (måttligt) 7 av de senaste 8 åren. Innehaven är ungefär jämt balanserade, med något övervikt på Apple och Novo Nordisk, som gått starkt. Innehaven i denna portfölj är tänkt att hållas länge och utgör en betydande andel (65%) av mina totala nettotillgångar exkl fastighet.

Apple
Atlas C
Berkshire Hathaway
Castellum
Handelsbanken
H&M
Kinnevik
Lundbergs
Novo Nordisk
Tele2

Utöver portföljen ovan har jag ett passivt sparande i indexfonder (ca 10% av mina tillgångar)
DNB Global Index / Avanza Z / Spiltan Investmentbolagfond

Och en swing-portfölj på 25% av nettotillgångarna som varierar mellan helt likvid och helt investerad.
Senaste besökarna i denna portfölj var
Boliden Bear X5
Redsense Medical
Immunicum
Ericsson
Nejdå. Du har en bra portfölj. Värdeinvestering. Jag investerar ju inte likadant bara. Tradar. Inga årslånga positioner förutom Starbreeze. Vissa perioder genom åren när jag varit less på att vara så aktiv och haft grafsjukan har jag haft liknande portföljer, varav mest värdebolag.

Efter gårdagen har nu Apple 7,03 i ev/ebitda, och en ROE på 40%. Otroligt billig i dagsläget, blir ett spännande år!

Det har ju uttryckts viss oro med att iphone tappat i försäljning och att de är väldigt beroende av just bra försäljning på den. Är det något du funderat något kring?
Nja för att klargöra så har inte IPhone tappat i försäljning utan ökningen har minskats, det var en ökning på modesta 0,4% jämfört med föregående år. Kollar man på siffrorna så är IPhone det absolut största delen till Apples framgång, även om de har andra saker (Apple pay) som jag tror kan bli ännu större i framtiden. Det har alltid varit viktigt för Apple med lanseringar av banbrytande produkter och tror att vi kommer få se fler av det i år med, samt att iPhone 7 släpps vilket lär generera en del. Sen är största anledningen till att jag är övertygad om Apple som investering att de i dagsläget har en kassa på 38% av sin market cap i kontanter vilket motsvarar över 200 miljarder dollar. Den enda anledningen jag ser till att ha en sån kassa är att de ska starta en bank.

Tappar den 8,26 procent så brukar det tyda på att det inte var en neutral rapport ;)
Ibland är marknaden underlig, rapporten var helt enligt förväntan...vilket även analysen påtalar. Men marknaden verkar vara trötta på företaget vilket förorsakar sådana kursfall. Jag valde att köpa in mig idag, runt botten :) Blir en spännande vår och förvånar mig om vi inte är upp i åtminstone 70-80 kr innan midsommar.

Tror även vi kommer se insiderköp nu närmaste dagarna, insiders köpte för inte länge sedan för ca 90 kr st om jag inte missminner mig :) Ska försöka få loss lite mer kapital och öka om den fortfarande är billig imorgonbitti

Ibland är marknaden underlig, rapporten var helt enligt förväntan...vilket även analysen påtalar. Men marknaden verkar vara trötta på företaget vilket förorsakar sådana kursfall. Jag valde att köpa in mig idag, runt botten :) Blir en spännande vår och förvånar mig om vi inte är upp i åtminstone 70-80 kr innan midsommar.

Tror även vi kommer se insiderköp nu närmaste dagarna, insiders köpte för inte länge sedan för ca 90 kr st om jag inte missminner mig :) Ska försöka få loss lite mer kapital och öka om den fortfarande är billig imorgonbitti
Självklart är marknaden trött på ett bolag som inte visar vinst, skummade deras rapport lite snabbt och är väl inte lika optimistisk. Skulle vara intressant att höra varför du tycker de borde ha en värdering på 3+milj. Tycker inte ökningen i försäljning sker i superhög takt medans förlusterna ökar snabbare. Det tillsammans med att bolagets kassa rinner ut kan ju vara varningstecken. Men är som sagt inte särskilt insatt i bolaget utan detta är bara en snabb tanke jag fick när jag läste, som sagt intressant att höra vad du tycker!

Vad tror ni om att investera lite i HM, Apple och handelsbanken? Känns som alla tre är rätt låga nu.
Det tror jag personligen är en bra idé och jag har själv ökat i just dessa bolag senaste månaden. Detta förutsätter dock att du har lång tidshorisont (åtminstone 5-10 år). Närmsta tiden kommer det säkert vara ganska skakigt.

Självklart är marknaden trött på ett bolag som inte visar vinst, skummade deras rapport lite snabbt och är väl inte lika optimistisk. Skulle vara intressant att höra varför du tycker de borde ha en värdering på 3+milj. Tycker inte ökningen i försäljning sker i superhög takt medans förlusterna ökar snabbare. Det tillsammans med att bolagets kassa rinner ut kan ju vara varningstecken. Men är som sagt inte särskilt insatt i bolaget utan detta är bara en snabb tanke jag fick när jag läste, som sagt intressant att höra vad du tycker!

@Richard1987 jag är faktiskt också intresserad av att höra. Du lyckades bra 2015 absolut, men sättet du haussar allt från Orexo, Friman, Prebona, Insplorion, CombiGene, OreZone... Listan kan göras väldigt lång.
När du skriver dina inlägg med referenser och urklipp av andras analyser så gör du aldrig klart över Din kortsiktighet, utan anspelar på ofta på att "investeringen" är långsiktig.

Jag säger inte att det är fel, alla har sitt eget ansvar över sina pengar och hur man agerar med dessa. Men, köra tugget här på KlockSnack?

Har inte skrivit något varken om friman, prebona, insplorion, combigene, orezone, åtminstone inte på KS. Var någon som frågade om tips, och jag tipsade om att kika närmare på Orexo...skrev även att det troligen kommer insiderköp nu när kursen är nedtryckt vilket också infriats (http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?reporttype=0&culture=sv-SE&publdate=2016-02-02). Vi är alla vuxna människor, tar egna beslut och investerar därefter...köper du bara för att någon säger att det potentiellt kan bli en vinnare så förtjänar du att förlora. Finns inga genvägar.

Inte sugen på att diskutera..känns som att den goda tonen kommer försvinna. Om det jag skrivit uppfattats som stötande ber jag om ursäkt. Väljer att lämna tråden till er andra nu.

Har ju bara gjort några få inlägg här på "få pengar att växa" men vet att jag gjort en person glad i alla fall. Tipsade om Fastout och dagen efter drar den 100 procent och jag fick ett PM från en KS medlem som tackade för tipset...han hade tjänat 70 procent på sin investering. Som sagt, man är själv ansvarig för vad man lägger sina pengar på...bara för att jag säger att "kika på Rolex sub, ser nice ut" betyder det inte att du måste gå och köpa en Rolex sub hos en AD och sen skylla på mig för att du inte är nöjd med köpet.

Senast ändrad:
Det tror jag personligen är en bra idé och jag har själv ökat i just dessa bolag senaste månaden. Detta förutsätter dock att du har lång tidshorisont (åtminstone 5-10 år). Närmsta tiden kommer det säkert vara ganska skakigt.

Har faktiskt efter jag skrev här investerat i både HM och Apple. Handelsbanken får bli nästa steg. Men som du säger är det investeringar med en längre tidshorisont.

Har inte skrivit något varken om friman, prebona, insplorion, combigene, orezone, åtminstone inte på KS. Var någon som frågade om tips, och jag tipsade om att kika närmare på Orexo...skrev även att det troligen kommer insiderköp nu när kursen är nedtryckt vilket också infriats (http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?reporttype=0&culture=sv-SE&publdate=2016-02-02). Vi är alla vuxna människor, tar egna beslut och investerar därefter...köper du bara för att någon säger att det potentiellt kan bli en vinnare så förtjänar du att förlora. Finns inga genvägar.

Inte sugen på att diskutera..känns som att den goda tonen kommer försvinna. Om det jag skrivit uppfattats som stötande ber jag om ursäkt. Väljer att lämna tråden till er andra nu.

Har ju bara gjort några få inlägg här på "få pengar att växa" men vet att jag gjort en person glad i alla fall. Tipsade om Fastout och dagen efter drar den 100 procent och jag fick ett PM från en KS medlem som tackade för tipset...han hade tjänat 70 procent på sin investering. Som sagt, man är själv ansvarig för vad man lägger sina pengar på...bara för att jag säger att "kika på Rolex sub, ser nice ut" betyder det inte att du måste gå och köpa en Rolex sub hos en AD och sen skylla på mig för att du inte är nöjd med köpet.

Ah tycker inte du behöver sluta skriva
Personligen är det intressant att höra vad folk investerar i, sen om man är kortsiktigt/långsiktigt det är ju väldigt olika från person till person
Rent krasst tycker jag det är roligare att läsa om små volatila bolag än stora stabila kolosser. Sen om jag väljer att handla där är en annan sak men man får iallafall upp ögonen för nya bolag
Lite som moderna vs vintageklockor kanske
Man kan göra fynd men är du inte påläst så kan du bränna dig som fan :)

Givetvis fel i systemen men ser inte så roligt ut när man loggade in i morse. Nästan en mille back :)

-909266.jpg

Vilken slakt idag. Försökte plocka några bra direktavkastare. Tele2, Nordea & Industrivärden. Industrivärden spekuleras om höjd utdelning dessutom.

Givetvis fel i systemen men ser inte så roligt ut när man loggade in i morse. Nästan en mille back :)

-909266.jpg
Trodde först du syftade på att utveckligen stod på -7,4% och att det motsvarade en mille. Rejäl portfölj :)

HM under 270kr och industrivärden knappt 130kr idag. Inte direkt nivåer man trodde få se den närmsta tiden bara för ett år sen.

Skapade ISK hos Avanza till alla tre barn idag. Gick all in 50% Ratos, 25% H&M och 25% Industrivärden. Dom kan plocka ut pengarna om 14 respektive 16.5 år. Tänkte fylla på med jämna mellanrum och även kanske köra lite Avanza Zero. Möjligtvis köper jag en mindre post var med högre risk.

Några tips på högriskare som kan vara bra på 15 års sikt?

Skapade ISK hos Avanza till alla tre barn idag. Gick all in 50% Ratos, 25% H&M och 25% Industrivärden. Dom kan plocka ut pengarna om 14 respektive 16.5 år. Tänkte fylla på med jämna mellanrum och även kanske köra lite Avanza Zero. Möjligtvis köper jag en mindre post var med högre risk.

Fingerprint :)
Alla har olika åsikter men jag är nöjd hitills
Annars Tobii som har häftig teknologi

Har du inte tänk att sitta och bevaka portföljerna de närmaste 14 året så är det väl bättre att satsa på en fond som fokuserar på tillväxtföretag, teknikföretag, tillväxtmarknader eller vad du nu känner för? Surt om du satsar på en högoddsare, får jackpot om 3 år men säljer inte av innan de dyker igen när en konkurrent sveper mattan under dom - eller något i den stilen... :)

Fingerprint :)
Alla har olika åsikter men jag är nöjd hitills
Annars Tobii som har häftig teknologi

Mmm... Femton är är nog rimligt.
Jag är inte ett dugg nöjd (-30%-ish)*, men blir väl kanske det inom 15 år! :)

Men jag tycker nog ändå att @n155e har ett förslag som är bättre.
Mycket som kan hända med alla typer av bolag under så pass lång tid - men särskilt med högriskare.

*För er som räknar - jodå, jag köpte när den var som ABSOLUT dyrast. Trots att många här avrådde - tack för det!
Men, men... Pengarna är "glömda", och får stanna tills dess att de visar svart.

Ja köpte du på ATH mot dagens förstår jag att det inte är skitkul :(

Äsch. Jag överlever!
Vilket kanske uppfattas som ett lite väl casual sätt att se på pengar. Och tro mig, jag har inte så pass mycket att jag borde vara särskilt casual!
...det rörde sig dock inte om särskilt mycket pengar, och jag är trots allt glad att jag fick tummarna loss att faktiskt börja titta lite på värdepapper. Har gått plus på lite annat - om än inte i tillräckligt stor omfattning!

Har du inte tänk att sitta och bevaka portföljerna de närmaste 14 året så är det väl bättre att satsa på en fond som fokuserar på tillväxtföretag, teknikföretag, tillväxtmarknader eller vad du nu känner för? Surt om du satsar på en högoddsare, får jackpot om 3 år men säljer inte av innan de dyker igen när en konkurrent sveper mattan under dom - eller något i den stilen... :)
Jodå. Det är klart att jag kommer hålla koll :)

Efter suttit nu i två veckor och stirrat & handlat på börsen behövde jag en paus och valde andra sätt att få pengarna att växa. Martin Whatson tror jag på och kan mycket väl bli en ny Banksy. Fick en av MARTIN WHATSON ANGEL ACID YELLOW ED OF 10 - LONDON SHOW 2013. Fanns 10 gula & 10 gröna. Såldes slut på 30 sekunder "trots" priset på 500£. Denna tror jag verkligen kommer växa i värde. Roligare än aktier då man kan ha den på väggen och njuta. Hans förra ängel från 2013 som dessutom var i 125 upplaga såldes för 175£. Hitta en idag på ett galleri i US för 1950$. Visst överpris men säger ändå en del. Här bild på min:
DSC02690.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp