• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Historiskt sett har allt rörligt varit bäst men det säger såklart inget om att det alltid kommer vara så. Bundet ska man dock se som en trygghet, inget man gör för att tjäna pengar.

Banken tar ut en premie för att binda räntan, en riskpremie som beror på hur säker prognosen är. Som en försäkring helt enkelt. Svårt att ge exakt källa men här står kort om det tex http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/09/04/bunden-ranta-extra-1-000-krm/

Sorry om vi går för mycket OT :)
Ja historiskt är det få tillfällen där man gynnats av att ha endast bunden, men det handlar inte bara om att de tar ut en riskpremie ut också att den ränta du betalar är bestämd vid ett tillfälle, så du kan pricka in rätt/fel tid att binda den. Ofta så höjs räntan rätt fort och kan stiga mycket på 3 månader. Därför menar jag att en blandning av de båda är optimalt då du kan hålla din riskprofil lite lägre och samtidigt få en bra ränta.

Ja historiskt är det få tillfällen där man gynnats av att ha endast bunden, men det handlar inte bara om att de tar ut en riskpremie ut också att den ränta du betalar är bestämd vid ett tillfälle, så du kan pricka in rätt/fel tid att binda den. Ofta så höjs räntan rätt fort och kan stiga mycket på 3 månader. Därför menar jag att en blandning av de båda är optimalt då du kan hålla din riskprofil lite lägre och samtidigt få en bra ränta.
Optimalt bolån är 3månaders. Basta. Vill man vara säker eller känner en risk att hamna på för dyr ränta så kränger man o köper billigare boende.

Fast ränta är en försäkring. En helt onödig försäkring för en stor majoritet..

Någon som har tips på billiga/lågt värderade bolag med hög uppsida?:) behöver ej vara långvarigt. Och självklart. High reward/high risk brukar hänga ihop

Värt att gå in med en slant trots uppgången? Kommer den fortsätta tro?

Upp är jag ganska säker på att den kommer gå. Men jag har en tidshorisont som sträcker sig över 2017 (då de sköt på oTWD idag). Sen efter det får vi se. Men jag hoppas den vänder ner igen imorgon så jag kommer in. Var lite dumt och gick ut då det alltid kommer en rekyl. Men nu är jag lite orolig. Första och sista gången i STAR. :)

Upp är jag ganska säker på att den kommer gå. Men jag har en tidshorisont som sträcker sig över 2017 (då de sköt på oTWD idag). Sen efter det får vi se. Men jag hoppas den vänder ner igen imorgon så jag kommer in. Var lite dumt och gick ut då det alltid kommer en rekyl. Men nu är jag lite orolig. Första och sista gången i STAR. :)

jag sitter i star :) och tror vi kommer kursdubbla då vi i nuvarande moment fort, lever på payday 2 och det är mkt. på gång :)

* Orphan Drug Designation beviljad av FDA USA

* Orphan Drug Designation beviljad av EMA Europa

* Orphan Drug Designation (särläkemedelsstatus) ger sju respektive tio års marknadsexklusivitet från FDA respektive EMA.

* 6 MSEK i stöd beviljat 2015 av EU:s Eurostars finansieringsprogram

* I Eurostarprogramet finns 3 partners - Bioneer och Klifo i Danmark samt Biotechpharma i Litauen som under 1 år arbetar i samma projekt och vars forskningsresultat direkt gynnarToleranzia som leder gruppen.

* Brett patentskydd som är godkänt i Sverige, Australien och Japan och som härutöver befinner sig i nationell fas i EU, USA, Kanada, Kina och Indien.

* Utöver myastenia gravis, har plattformsteknologin utvärderats mot ytterligare tre indikationer ¿ reumatoid artrit, multipel skleros och diabetes typ 1

* Toleranzia har drygt 26 MSEK i kassan.

* Världsmarknaden för behandling av Myastenia Gravis är idag värderad till cirka 500 miljoner kronor baserat på dagens behandlingar, som inriktas på att mildra symptomen, muskelsvaghet och muskeltrötthet, som i allvarliga fall kan drabba andningen.

* Toleranzias produkt förväntas ge en bestående och botande effekt - inte enbart symptomlindrande som dagens mediciner.
Om en behandling som botar lanseras på marknaden förväntas den bli förstahandsvalet för behandling och vara värd minst 9 miljarder svenska kronor.

Vilken dag! :)
Ökade lite i Johnson & Johnson och Atlas Copco. Vill in i Castellum också men avvaktar någon dag och ser om den går att få lite billigare. Vad tror ni, är allt glömt och det är dags att dra mot nya toppar eller kraschar vi igen nästa vecka?

Vilken dag! :)
Ökade lite i Johnson & Johnson och Atlas Copco. Vill in i Castellum också men avvaktar någon dag och ser om den går att få lite billigare. Vad tror ni, är allt glömt och det är dags att dra mot nya toppar eller kraschar vi igen nästa vecka?
På måndag kommer jag ha svårt att hålla mig från att gå in en del...

Satt idag och störde mig på alla uppgångar. Nu kändes det dyrt fast det fortfarande var låga kurser. Hoppas på fall nästa vecka då jag fegade idag. Fixat kredit på 100K också ifall det ser riktigt bra ut.

Star har helt ärligt betalat all min lyxkonsumtion sista åren. Varenda klocka. Sälja lite Star – köpa klocka, har varit melodin. Nu fortsätter de att övertyga gång på gång.

Nyheten nu är lite svår att greppa för mig då Asien är som en annan planet. Jag kände inte ens till bolaget eller Crossfire. Funkar Crossfire som IP här i västvärlden? Det är inte samma lika som over there. Men det kan mycket väl bli kanon. Däremot är jag övertygad om att PD2 kommer att sälja helt absurt mycket i Asien, likväl som oTWD när det väl kommer över hela världen nästa år.
Och så har vi en hel del nya releaser att se fram emot även detta år, trots att de sköt på oTWD ett år. Geminose, Dead by daylight, John Wick VR och även kanske Raid och Payday Mobile. Raid ska iallafall visas på E3 enligt senaste årsredovisningen. StarVR kan bjuda på oväntade trevligheter även om det inte släpps detta år. Det kommer bli fullspäckat. :)

Hur gör du själv vid din bolåneförhandling när du har olika löptider på lånen och således är inlåst till banken? Flyttar halva bolånet? För du talar väl av egen erfarenhet och inte bara utifrån vad du hört någon annan säga eller läst i DI?

Nej, ska man nu nödvändigtvis binda ska man sikta på samma löptider på hela lånet. Och måste man binda för att kunna sova gott har man troligen förköpt sig.

Hur gör du själv vid din bolåneförhandling när du har olika löptider på lånen och således är inlåst till banken? Flyttar halva bolånet? För du talar väl av egen erfarenhet och inte bara utifrån vad du hört någon annan säga eller läst i DI?

Nej, ska man nu nödvändigtvis binda ska man sikta på samma löptider på hela lånet. Och måste man binda för att kunna sova gott har man troligen förköpt sig.
Inga konstigheter att förhandla trots olika löptider. Förhandlar båda var för sig och tycker det är ett enkelt sätt att sprida risk. Merparten av den bundna är dessutom kopplat till det lån jag tog för att köpa preffar så bra att kunna räkna på det mer då.

Inga konstigheter att förhandla trots olika löptider. Förhandlar båda var för sig och tycker det är ett enkelt sätt att sprida risk. Merparten av den bundna är dessutom kopplat till det lån jag tog för att köpa preffar så bra att kunna räkna på det mer då.
Tror inte du hängde med på vad jag menar. Ditt främsta kort i förhandlingen är att ta ditt pick och pack och gå någon annan stans. Hur ska det gå till om delar av bolånet är bundet?

Tror inte du hängde med på vad jag menar. Ditt främsta kort i förhandlingen är att ta ditt pick och pack och gå någon annan stans. Hur ska det gå till om delar av bolånet är bundet?
Okej var inte helt med tidigare, men absolut klart att det är svårare att förhandla när man bundit, endast den rörliga delen som jag är flexibel med då. Men jag räknar inte med att förhandla om den bundna räntan. Räntan är redan rekordlåg och kommer knappast gå mycket lägre. Det betyder då att 3 mån räntan nu är rätt nära om inte på det lägsta den kommer vara. Därför om jag förhandlar endast när jag skriver kontrakt på min 5 åriga bundna så bör den ligga också då nära botten. De flesta är överrens om att räntan ska upp, och då är det inte lönt att förhandla om en ränta som jag bundit när den varit lägre.
Alla exempel som tas på rörligt vs fast blir också lite fel då de är under en tid av fallande räntor vilket gynnar kortare löptider. Är övertygad om att det kommer se annorlunda ut framöver
ETR.jpg

Sedan för att gå in på en till sak som påstås lite fel här är allt snack om den bundna räntan. Folk här verkar tro att bankerna bara gör en prognos och utefter det sätter sina räntor men det är långt ifrån sanningen. Visst kan bankerna göra prognoser, men det som bestämmer kundens ränta är vilken ränta de kan låsa in på annat håll. Statskuldväxlar och andra mer avancerade papper används av bankerna för att kunna säkra sin ränta under de löptider som de lånar ut och på så sätt hålla sig svart hela tiden.

Tack igen till Starbreeze. Sålde lite Star i måndags (var inte oroliga, inget baiss, har grymt mycket Star kvar för flera år framåt) för att finansiera ytterligare en klocka. Väntas in imorgon. :)

Det skulle vara kul att se vad ni KS:are har för portföljer i dagsläget. Gör en liten snabb presentation vad ni har för bolag och just varför ni tror på dem.

Själv har jag sysslat med aktier sedan senaste stora kraschen 2008. Swingtradar väldigt mycket och det är min primära inkomstkälla sedan flera år. Det passerar mängder av bolag revy men det är tre bolag som jag har på lite längre sikt utanför tradingen:

1. Starbreeze. Ägare sedan 2010. Rent tur att jag köpte dem då jag inte var den vassaste kniven i branschen på den tiden. Dessutom var bolaget då ett rent förhoppningsbolag. Men lite tur måste man ha ibland. Jag behåller pga att deras framtid ser helt fantastiskt ut. Ledande personer har ett starkt ägande. Uppenbart gott kontaktnät i underhållningsbranschen. Fina avtal. Fina kommande projekt. De har ett fint kassaflöde, marginal och vinst, dock cykliska som alla bolag i branschen, men de jobbar med en affärsmodell ändå som ger bra kontanta flöden och som fungerat utmärkt sedan Bo tog över.
2. Next. Följ de som är smartare än en själv brukar vara smart. Ola och Melker i detta fall. Bolaget i sig är intressant. Ingen värdering i sektorn att tala om eller bli svettig av. Finns mycket att växa om/när de får fler kontrakt. Kontraktet med Dell tyder på att de har en fungerande produkt, och jag tror absolut fler kontrakt följer. En storkund brukar ofta leda till flera och vara en "branschöppnare." I sådana fall kommer de inte skvalpa runt 1 miljards börsvärde som på sistone. Hög risk, men bra risk/reward.
3. Gaming Corps. Här har jag en ganska liten post som jag köpte på mig vid IPO våren 2015 och strax efter. Ett ganska intressant bolag. Förhoppningsbolag med hög risk. Gillar dock inte att VD sagt att nya kontrakt/uppdrag skulle komma under 2015 vilket inte uppfylldes till fullo. En VD som snackar för specifikt utan att leverera är aldrig bra. Behåller trots allt då jag synar spelet och nya eventuella uppdrag. Min insats är så pass liten i sammanhanget att jag kan leva med kraftig nedgång.
4. ca 10% likvid.

Hög risk javisst. Långsiktiga bolag jag tidigare ägt under många år men nu ligger utanför är Apple, HM, Investor, Lupe och Starbucks.

Själv får jag mina pengar att minska, men har inte sålt av något jag tappa i höstas utan hoppas det går upp igen.
Lite förhoppningsbolag som anoto, medicpen och tc-tech finns i min portfölj tillsammans med lite större som Ericsson, SEB, Investor och tyvärr SSAB. Rätt kul men fyfan vad jag märkte att jag inte har nerver när jag ägde fingerprint ett tag..

Det skulle vara kul att se vad ni KS:are har för portföljer i dagsläget. Gör en liten snabb presentation vad ni har för bolag och just varför ni tror på dem.

Själv har jag sysslat med aktier sedan senaste stora kraschen 2008. Swingtradar väldigt mycket och det är min primära inkomstkälla sedan flera år. Det passerar mängder av bolag revy men det är tre bolag som jag har på lite längre sikt utanför tradingen:

1. Starbreeze. Ägare sedan 2010. Rent tur att jag köpte dem då jag inte var den vassaste kniven i branschen på den tiden. Dessutom var bolaget då ett rent förhoppningsbolag. Men lite tur måste man ha ibland. Jag behåller pga att deras framtid ser helt fantastiskt ut. Ledande personer har ett starkt ägande. Uppenbart gott kontaktnät i underhållningsbranschen. Fina avtal. Fina kommande projekt. De har ett fint kassaflöde, marginal och vinst, dock cykliska som alla bolag i branschen, men de jobbar med en affärsmodell ändå som ger bra kontanta flöden och som fungerat utmärkt sedan Bo tog över.
2. Next. Följ de som är smartare än en själv brukar vara smart. Ola och Melker i detta fall. Bolaget i sig är intressant. Ingen värdering i sektorn att tala om eller bli svettig av. Finns mycket att växa om/när de får fler kontrakt. Kontraktet med Dell tyder på att de har en fungerande produkt, och jag tror absolut fler kontrakt följer. En storkund brukar ofta leda till flera och vara en "branschöppnare." I sådana fall kommer de inte skvalpa runt 1 miljards börsvärde som på sistone. Hög risk, men bra risk/reward.
3. Gaming Corps. Här har jag en ganska liten post som jag köpte på mig vid IPO våren 2015 och strax efter. Ett ganska intressant bolag. Förhoppningsbolag med hög risk. Gillar dock inte att VD sagt att nya kontrakt/uppdrag skulle komma under 2015 vilket inte uppfylldes till fullo. En VD som snackar för specifikt utan att leverera är aldrig bra. Behåller trots allt då jag synar spelet och nya eventuella uppdrag. Min insats är så pass liten i sammanhanget att jag kan leva med kraftig nedgång.
4. ca 10% likvid.

Hög risk javisst. Långsiktiga bolag jag tidigare ägt under många år men nu ligger utanför är Apple, HM, Investor, Lupe och Starbucks.
Gillar bolag som visat att de kan tjäna pengar under lång tid och har gjort ett enda undantag med giganten Apple. Du gäspar förmodligen over tråkfaktorn i min långa portfölj nedan, men den har slagit index (måttligt) 7 av de senaste 8 åren. Innehaven är ungefär jämt balanserade, med något övervikt på Apple och Novo Nordisk, som gått starkt. Innehaven i denna portfölj är tänkt att hållas länge och utgör en betydande andel (65%) av mina totala nettotillgångar exkl fastighet.

Apple
Atlas C
Berkshire Hathaway
Castellum
Handelsbanken
H&M
Kinnevik
Lundbergs
Novo Nordisk
Tele2

Utöver portföljen ovan har jag ett passivt sparande i indexfonder (ca 10% av mina tillgångar)
DNB Global Index / Avanza Z / Spiltan Investmentbolagfond

Och en swing-portfölj på 25% av nettotillgångarna som varierar mellan helt likvid och helt investerad.
Senaste besökarna i denna portfölj var
Boliden Bear X5
Redsense Medical
Immunicum
Ericsson

Tillbaka
Topp