• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Men när jag tittar på alternativ till ovanstående upplägg så ser jag ju att det finns andra fondkategorier som presterat betydligt bättre än exempelvis tillväxtmarknadsfonder över. Jag förstår att man ska ha en diversifierad portfölj, men är den inte redan tillräckligt diversifierad då 50% ligger i en globalfond?
Vad jag har hört (men inte kontrollerat själv) är att tillväxtmarknaderna står för 10% av det globala börsvärdet, men att de ofta inte ingår i globala indexfonder. Därför rekommenderas att komplettera globalfonder med tillväxtmarknadsfonder för att få rätt viktning jämfört med verkligheten. Sen om man tror att man kommer tjäna mer pengar för att man har en marknadsviktad global portfölj är en annan fråga...

Vad jag har hört (men inte kontrollerat själv) är att tillväxtmarknaderna står för 10% av det globala börsvärdet, men att de ofta inte ingår i globala indexfonder. Därför rekommenderas att komplettera globalfonder med tillväxtmarknadsfonder för att få rätt viktning jämfört med verkligheten. Sen om man tror att man kommer tjäna mer pengar för att man har en marknadsviktad global portfölj är en annan fråga...
Då är jag med på varför den kan vara bra att komplettera med tillväxtmarknadsfonder. Det som bara slog mig när jag tittade på historisk avkastning var att flertalet branschfonder och småbolagsfonder hade bättre avkastning än de flesta tillväxtmarknadsfonder som jag har tittat på. Och blev då lite fundersam kring om det inte bara är bättre att ta en småbolagsfond istället för tillväxtmarknadsfond när de ändå låg på samma risknivå och hade liknande avgifter.

Då är jag med på varför den kan vara bra att komplettera med tillväxtmarknadsfonder. Det som bara slog mig när jag tittade på historisk avkastning var att flertalet branschfonder och småbolagsfonder hade bättre avkastning än de flesta tillväxtmarknadsfonder som jag har tittat på. Och blev då lite fundersam kring om det inte bara är bättre att ta en småbolagsfond istället för tillväxtmarknadsfond när de ändå låg på samma risknivå och hade liknande avgifter.
Tillväxtfonder har höga avgifter allt som oftast. För höga. Mycket cash in till kostymerna.

U-länder har även hög risk som attan. Smartare att hitta tillväxtbolag/fonder i industriländer är min åsikt. Vad som händer i korrupta länder som Brasilien, Afrika, Kina osv kan man bara spå i spåglas om.

Myser lite med avanzas dyraste(?) fond. Vet att jag pratade om den i början på året, sen gick den ner, men nu rejält upp igen och ATH. :)

Ändå lite skönt att man gått in i denna mer och mer för att balansera upp skitarna Still och Embracer...

Myser lite med avanzas dyraste(?) fond. Vet att jag pratade om den i början på året, sen gick den ner, men nu rejält upp igen och ATH.

Ändå lite skönt att man gått in i denna mer och mer för att balansera upp skitarna Still och Embracer...
Var inne i den jag också, men gick ur i dippen. Hann aldrig gå in igen innan den stack för mycket. Mest nöjd att CTM rör på sig igen. Skönt med preliminära siffror för Q3, nu slipper man ha ångest innan rapport. Blir nog fin guidning framåt på rapportdagen tror jag, september var ju ATH.

Har ni tråkigt så gå in och läs Nelly-forumet på Avanza:

Längesedan jag såg sån desperation och självbedrägeri 😁

Hahaha jag köpte Nelly i megadippen idag!!!! Kastade in 20k’ish för skojs skull. Jag tänkte att jag kanske kan tjäna nån snabb tusing lr två imorrn och sälja av skiten. Forumdelen är f ö underhållande, helt verklighetsfrånvända individer stundtals. Vi får se om min lek biter mig i röven, kan ta risken efter senaste tidens resultat 🤘🤑

Hahaha jag köpte Nelly i megadippen idag!!!! Kastade in 20k’ish för skojs skull. Jag tänkte att jag kanske kan tjäna nån snabb tusing lr två imorrn och sälja av skiten. Forumdelen är f ö underhållande, helt verklighetsfrånvända individer stundtals. Vi får se om min lek biter mig i röven, kan ta risken efter senaste tidens resultat 🤘🤑
Och var hittar man denna underhallning? Klickade pa @Torstens link och kom till nagot trakigt faktablad...

Och var hittar man denna underhallning? Klickade pa @Torstens link och kom till nagot trakigt faktablad...
Klicka på forumfliken eller gå in på forumet och sök på bolaget för att få upp tillhörande diskussioner. 🙂

Screenshot_20211020-213509_Firefox.jpg

Tillväxtfonder har höga avgifter allt som oftast. För höga. Mycket cash in till kostymerna.

U-länder har även hög risk som attan. Smartare att hitta tillväxtbolag/fonder i industriländer är min åsikt. Vad som händer i korrupta länder som Brasilien, Afrika, Kina osv kan man bara spå i spåglas om.
Stort tack för tipset! Ska ge mig ut på jakt och se vad jag hittar. :)

Exakt, så det är bara att se till att pengarna finns tillgängliga så löser det sig, förutsatt att du får tilldelning dvs ;)

Senast när jag försökte få CTEK fick jag ingenting, så köpte när den dippade istället, men hade jag fått vid tilldelning hade det varit en riktigt fin resa - trist att missa dessa för att de blir övertecknade.
Tecknade mig på 2000 CTEK fick 50st😁 jaja bättre än noll.
Vad tror vi om Volvo cars lite Telia vibbar?

Tecknade mig på 2000 CTEK fick 50st😁 jaja bättre än noll.
Vad tror vi om Volvo cars lite Telia vibbar?
Jag hade garna tecknat mig for Volvo. Tror att kineserna kommer ta mer och mer marknadsandelar precis som forst japanerna och sedan koreanerna gjorde. Bara en tidsfraga.
Men nu sa far jag inte gora detta och far istallet kopa nagot annat.

Jag har en fin känsla för norsk hydros rapport imorgon. Oavsett ett intressant bolag. Jag laddade på ordentligt nu under em. Vi får se vad morgondagen ger.

Tillbaka
Topp