• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Arghhhhh varför sålde jag av Tesla???? Känns iofs meningslöst att ifrågasätta sina val, jag har köpt annat som gått lika bra. Men jag borde ha hodl’at 😁

Nåväl, segertåget fortsätter, det är bara att hålla tummarna!

• Like
Reactions: PJZ
Jag bytte idag ut mina Ethereum certifikat till en version utan avgift, så om det är någon annan som också sitter på krypto certifikat ifrån XBT (2.5% avgfit) så kan det vara en idé att byta till Valours variant utan förvaltningsavgift (https://www.avanza.se/borshandlade-...rtifikatet.html/1208273/ethereum-zero-sek-val)

Finns en Bitcoin version också.

För oss som är lite tråkiga och mossiga, vad innebär det här rent krasst?

Är det som att "köpa crypto" men på avanza? Har inte koll på cert men skulle vilja ha lite exponering mot crypto men orkar inte sätta upp en wallet

För oss som är lite tråkiga och mossiga, vad innebär det här rent krasst?

Är det som att "köpa crypto" men på avanza? Har inte koll på cert men skulle vilja ha lite exponering mot crypto men orkar inte sätta upp en wallet
Ja i korthet är det så. Det är ett certifikat med krypto som bas, tänk på samma sätt som du kan köpa ett certifikat med guld som bas.
Du slipper hålla på med en wallet och du kan dessutom ha det på en ISK så det är enkelt med beskattning.

"kostnaden" är ju då normalt en förvaltningsavgift (men på just detta cert är det 0) samt att du har en emittentrisk, dvs risken att bolaget som utfärdar certifikatet går under.

Ja i korthet är det så. Det är ett certifikat med krypto som bas, tänk på samma sätt som du kan köpa ett certifikat med guld som bas.
Du slipper hålla på med en wallet och du kan dessutom ha det på en ISK så det är enkelt med beskattning.

"kostnaden" är ju då normalt en förvaltningsavgift (men på just detta cert är det 0) samt att du har en emittentrisk, dvs risken att bolaget som utfärdar certifikatet går under.
Och för en annan som också är tråkig och mossig - vad är skillnaden på denna motsvarighet för Bitcoin vs Bitcoin XBT samt Bitcoin XBTE? Någon som har möjlighet att förklara för en rookie?

Senast ändrad:
Och för en annan som också är tråkig och mossig - vad är skillnaden på denna motsvarighet för Bitcoin vs Bitcoin XBT samt Bitcoin XBTE? Någon som har möjlighet att förklara för en rookie?
De två första Bitcoin vs Bitcoin XBT är två olika företag som står bakom certifikatet, egentligen det som var mitt första tips, XBT tar 2.5% förvaltningsavgift medans den andra har 0%, så mycket bättre för dig som investerare.

Bitcoin XBTE är ett bitcoin certifikat utfärdat av XBT men som handlas i Euro, till skillnad från de andra två som handlas i SEK.

De två första Bitcoin vs Bitcoin XBT är två olika företag som står bakom certifikatet, egentligen det som var mitt första tips, XBT tar 2.5% förvaltningsavgift medans den andra har 0%, så mycket bättre för dig som investerare.

Bitcoin XBTE är ett bitcoin certifikat utfärdat av XBT men som handlas i Euro, till skillnad från de andra två som handlas i SEK.
Stort tack för tydligt svar! Innebär det då att Bitcoin som är utfärdade av Valour och har 0% i förvaltningsavgift räknas prestera sämre än Bitcoin XBT som tar 2,5%? Jag tänker jämförelsen med aktivt förvaltade fonder vs passivt (indexfonder). Eller kan dessa jämförelser inte göras mot detta ekonomiska instrument?

Stort tack för tydligt svar! Innebär det då att Bitcoin som är utfärdade av Valour och har 0% i förvaltningsavgift räknas prestera sämre än Bitcoin XBT som tar 2,5%? Jag tänker jämförelsen med aktivt förvaltade fonder vs passivt (indexfonder). Eller kan dessa jämförelser inte göras mot detta ekonomiska instrument?
Nej, det här är ingen fond och ingen sån handel sker, det enda som ska spela roll är det underliggande värdet, dvs Bitcoin i detta fall.
0% avgift är mycket bättre för dig som investerare, 2.5% förvaltningsavgift innebär att XBT tar 2.5% av värdet varje år. Det finns en knapp på Avanza under avgifter "Se räkneexempel och specifikation" där kan du se vad skillnaden blir samt läsa lite mer.

Nej, det här är ingen fond och ingen sån handel sker, det enda som ska spela roll är det underliggande värdet, dvs Bitcoin i detta fall.
0% avgift är mycket bättre för dig som investerare, 2.5% förvaltningsavgift innebär att XBT tar 2.5% av värdet varje år. Det finns en knapp på Avanza under avgifter "Se räkneexempel och specifikation" där kan du se vad skillnaden blir samt läsa lite mer.
Tack för förklaringen! Då vet jag att det enbart är det underliggande värdet som värdet av produkten baseras på och att det inte sker någon aktiv förvaltning (du får ursäkta rookie-frågorna). Men det jag inte förstår är då varför exempelvis XBT har nästan dubbelt så många ägare som Valour-varianten och ett betydligt högre pris? Är det enbart baserat på att den produkten funnits längre på marknaden?

Bonusfråga: Om man skulle vara intresserad av att diversifiera sin kryptoexponering är det då bättre att satsa på en börshandlad produkt likt denna? Enligt produktbladet består produkten av cirka 44% Bitcoin, 36% polkadot, 13% etherum och lite annat.

Tack för förklaringen! Då vet jag att det enbart är det underliggande värdet som värdet av produkten baseras på och att det inte sker någon aktiv förvaltning (du får ursäkta rookie-frågorna). Men det jag inte förstår är då varför exempelvis XBT har nästan dubbelt så många ägare som Valour-varianten och ett betydligt högre pris? Är det enbart baserat på att den produkten funnits längre på marknaden?

Bonusfråga: Om man skulle vara intresserad av att diversifiera sin kryptoexponering är det då bättre att satsa på en börshandlad produkt likt denna? Enligt produktbladet består produkten av cirka 44% Bitcoin, 36% polkadot, 13% etherum och lite annat.
Ja precis, den har funnits längre, därför jag tipsade här för många vet nog inte om att det har kommit alternativ.

Bonusfråga: Kan inte uttala mig om den, är inte alls insatt och vill egentligen inte ge råd vad man bör köpa.

Ett råd jag dock vill ge är att krypto är extremt volatilt och sätt inte in mer än vad du är villig att förlora. Det kan gå helt åt helvete. Som referens har jag under 3% investerat i krypto.

Ja precis, den har funnits längre, därför jag tipsade här för många vet nog inte om att det har kommit alternativ.

Bonusfråga: Kan inte uttala mig om den, är inte alls insatt och vill egentligen inte ge råd vad man bör köpa.

Ett råd jag dock vill ge är att krypto är extremt volatilt och sätt inte in mer än vad du är villig att förlora. Det kan gå helt åt helvete. Som referens har jag under 3% investerat i krypto.
Många och stora tack igen! 🙂

Och tack för rådet! Även här är tanken att crypto ska utgöra en rätt liten del av mitt sparande och jag är helt med på att 100% av investerat belopp kan försvinna. Tycker dock det är väldigt intressant att ha en liten summa investerad. :)

Någon här som har tankar om KDEV, Karolinska development. Ser på pappret ut att ha en låg värdering.
Jag har en liten post här då jag jobbar i ett företag som servar läkemedelsindustrin. Man vet ju inte vilka substanser som kommer fungera för en viss sjukdom, men det som är bra med Karolinska är att de investerar i bolag som kommit förbi prekliniska studier. Så substanserna är i aktiva i någon mening. Men om de inte har någon positiv effekt i fas-II, läggs projektet ner.
Så som jag läser det så har de fem läkemedesstudier (i olika bolag) under 2021 och om någon kommer ut som positiv, bör ju aktien stiga. Men det kanske redan är inräknat i kursen idag?

Evolution upp, bra rapport att vänta?
Bra kommer den absolut att bli (i vanlig ordning), vad marknaden har för förväntningar kan man dock aldrig veta. Q4:an lär dock bli en bomb om spelartillväxten fortsätter se ut som den gjort de senaste veckorna. Oavsett vilket så är det skönt med lite medvind igen, fyllde på för tidigt i dippen som vanligt men alltid lätt att vara efterklok:)

Hur tjänar de pengar? Är det dolda växelavgifter eller får de procent på courtaget? Om Valour som ligger bakom certifikatet konkar, är ens pengar borta då?

Hur tjänar de pengar? Är det dolda växelavgifter eller får de procent på courtaget? Om Valour som ligger bakom certifikatet konkar, är ens pengar borta då?
Är väl som många fonder, de lockar med 0% avgift och tjänar pengar på andra tjänster, du kan ju läsa på deras hemsida samt så finns prospektet på Avanza. De har också rätt att höja avgiften upp till 2.5%.

Beror ju på hur de konkar, läs på om emittentrisk om du är intresserad av att veta mer.

Är väl som många fonder, de lockar med 0% avgift och tjänar pengar på andra tjänster, du kan ju läsa på deras hemsida samt så finns prospektet på Avanza. De har också rätt att höja avgiften upp till 2.5%.

Beror ju på hur de konkar, läs på om emittentrisk om du är intresserad av att veta mer.

Tack! Höll på att redigera mitt inlägg när du citerade mig så jag klistrar in det här nedan istället.

Följande står i prospektet gällande konkurs:
Om Emittenten hamnar i en konkurssituation kan de tillgångar som den innehar som säkerhet realiseras för att uppfylla sina förpliktelser gentemot investerare och kontantintäkterna från detta kommer att betalas ut i den prioritetsordning för betalningar som gäller för produkten. Dessa intäkter kanske inte är tillräckliga för att fullgöra alla förpliktelser och göra alla betalningar för värdepapperen. Under dessa omständigheter kanske du inte kan få ut det fulla värdet av dina värdepapper och detta kan leda till att du förlorar en del eller hela din investering. Det finns inget kompensations- eller garantisystem på plats som kan kompensera för hela eller någon av denna förlust.

Antar att denna risk är omöjligt att komma ifrån när man handlar med certifikat? Vill nämligen hitta ett riskfritt* och smidigt sätt att handla för mindre summor utan att behöva använda en Wallet och få allt uppätet av avgifter. Gissar att det är en omöjligt ekvation? :D

(*riskfritt existerar inte, men ni fattar vad jag menar..)

Tillbaka
Topp