Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sluta! Jag har ju investerat i Coinshare som äger XBTJag bytte idag ut mina Ethereum certifikat till en version utan avgift, så om det är någon annan som också sitter på krypto certifikat ifrån XBT (2.5% avgfit) så kan det vara en idé att byta till Valours variant utan förvaltningsavgift (https://www.avanza.se/borshandlade-...rtifikatet.html/1208273/ethereum-zero-sek-val)
Finns en Bitcoin version också.
Ser ut som ett inlägg man kan se på Instagram-profilerna.Jag har en fin känsla för norsk hydros rapport imorgon. Oavsett ett intressant bolag. Jag laddade på ordentligt nu under em. Vi får se vad morgondagen ger.
Var mest ett tips för att göra dig rik så du får råd med en Rolex. Vi får se om det fungerar. Allt bäst.Ser ut som ett inlägg man kan se på Instagram-profilerna.
Jag bytte idag ut mina Ethereum certifikat till en version utan avgift, så om det är någon annan som också sitter på krypto certifikat ifrån XBT (2.5% avgfit) så kan det vara en idé att byta till Valours variant utan förvaltningsavgift (https://www.avanza.se/borshandlade-...rtifikatet.html/1208273/ethereum-zero-sek-val)
Finns en Bitcoin version också.
Ja i korthet är det så. Det är ett certifikat med krypto som bas, tänk på samma sätt som du kan köpa ett certifikat med guld som bas.För oss som är lite tråkiga och mossiga, vad innebär det här rent krasst?
Är det som att "köpa crypto" men på avanza? Har inte koll på cert men skulle vilja ha lite exponering mot crypto men orkar inte sätta upp en wallet
Och för en annan som också är tråkig och mossig - vad är skillnaden på denna motsvarighet för Bitcoin vs Bitcoin XBT samt Bitcoin XBTE? Någon som har möjlighet att förklara för en rookie?Ja i korthet är det så. Det är ett certifikat med krypto som bas, tänk på samma sätt som du kan köpa ett certifikat med guld som bas.
Du slipper hålla på med en wallet och du kan dessutom ha det på en ISK så det är enkelt med beskattning.
"kostnaden" är ju då normalt en förvaltningsavgift (men på just detta cert är det 0) samt att du har en emittentrisk, dvs risken att bolaget som utfärdar certifikatet går under.
De två första Bitcoin vs Bitcoin XBT är två olika företag som står bakom certifikatet, egentligen det som var mitt första tips, XBT tar 2.5% förvaltningsavgift medans den andra har 0%, så mycket bättre för dig som investerare.Och för en annan som också är tråkig och mossig - vad är skillnaden på denna motsvarighet för Bitcoin vs Bitcoin XBT samt Bitcoin XBTE? Någon som har möjlighet att förklara för en rookie?
Stort tack för tydligt svar! Innebär det då att Bitcoin som är utfärdade av Valour och har 0% i förvaltningsavgift räknas prestera sämre än Bitcoin XBT som tar 2,5%? Jag tänker jämförelsen med aktivt förvaltade fonder vs passivt (indexfonder). Eller kan dessa jämförelser inte göras mot detta ekonomiska instrument?De två första Bitcoin vs Bitcoin XBT är två olika företag som står bakom certifikatet, egentligen det som var mitt första tips, XBT tar 2.5% förvaltningsavgift medans den andra har 0%, så mycket bättre för dig som investerare.
Bitcoin XBTE är ett bitcoin certifikat utfärdat av XBT men som handlas i Euro, till skillnad från de andra två som handlas i SEK.
Nej, det här är ingen fond och ingen sån handel sker, det enda som ska spela roll är det underliggande värdet, dvs Bitcoin i detta fall.Stort tack för tydligt svar! Innebär det då att Bitcoin som är utfärdade av Valour och har 0% i förvaltningsavgift räknas prestera sämre än Bitcoin XBT som tar 2,5%? Jag tänker jämförelsen med aktivt förvaltade fonder vs passivt (indexfonder). Eller kan dessa jämförelser inte göras mot detta ekonomiska instrument?
Tack för förklaringen! Då vet jag att det enbart är det underliggande värdet som värdet av produkten baseras på och att det inte sker någon aktiv förvaltning (du får ursäkta rookie-frågorna). Men det jag inte förstår är då varför exempelvis XBT har nästan dubbelt så många ägare som Valour-varianten och ett betydligt högre pris? Är det enbart baserat på att den produkten funnits längre på marknaden?Nej, det här är ingen fond och ingen sån handel sker, det enda som ska spela roll är det underliggande värdet, dvs Bitcoin i detta fall.
0% avgift är mycket bättre för dig som investerare, 2.5% förvaltningsavgift innebär att XBT tar 2.5% av värdet varje år. Det finns en knapp på Avanza under avgifter "Se räkneexempel och specifikation" där kan du se vad skillnaden blir samt läsa lite mer.
Ja precis, den har funnits längre, därför jag tipsade här för många vet nog inte om att det har kommit alternativ.Tack för förklaringen! Då vet jag att det enbart är det underliggande värdet som värdet av produkten baseras på och att det inte sker någon aktiv förvaltning (du får ursäkta rookie-frågorna). Men det jag inte förstår är då varför exempelvis XBT har nästan dubbelt så många ägare som Valour-varianten och ett betydligt högre pris? Är det enbart baserat på att den produkten funnits längre på marknaden?
Bonusfråga: Om man skulle vara intresserad av att diversifiera sin kryptoexponering är det då bättre att satsa på en börshandlad produkt likt denna? Enligt produktbladet består produkten av cirka 44% Bitcoin, 36% polkadot, 13% etherum och lite annat.
Många och stora tack igen!Ja precis, den har funnits längre, därför jag tipsade här för många vet nog inte om att det har kommit alternativ.
Bonusfråga: Kan inte uttala mig om den, är inte alls insatt och vill egentligen inte ge råd vad man bör köpa.
Ett råd jag dock vill ge är att krypto är extremt volatilt och sätt inte in mer än vad du är villig att förlora. Det kan gå helt åt helvete. Som referens har jag under 3% investerat i krypto.
Jag har en liten post här då jag jobbar i ett företag som servar läkemedelsindustrin. Man vet ju inte vilka substanser som kommer fungera för en viss sjukdom, men det som är bra med Karolinska är att de investerar i bolag som kommit förbi prekliniska studier. Så substanserna är i aktiva i någon mening. Men om de inte har någon positiv effekt i fas-II, läggs projektet ner.Någon här som har tankar om KDEV, Karolinska development. Ser på pappret ut att ha en låg värdering.
Bra kommer den absolut att bli (i vanlig ordning), vad marknaden har för förväntningar kan man dock aldrig veta. Q4:an lär dock bli en bomb om spelartillväxten fortsätter se ut som den gjort de senaste veckorna. Oavsett vilket så är det skönt med lite medvind igen, fyllde på för tidigt i dippen som vanligt men alltid lätt att vara efterklokEvolution upp, bra rapport att vänta?
Nej, det här är ingen fond och ingen sån handel sker, det enda som ska spela roll är det underliggande värdet, dvs Bitcoin i detta fall.
0% avgift är mycket bättre för dig som investerare, 2.5% förvaltningsavgift innebär att XBT tar 2.5% av värdet varje år. Det finns en knapp på Avanza under avgifter "Se räkneexempel och specifikation" där kan du se vad skillnaden blir samt läsa lite mer.
Är väl som många fonder, de lockar med 0% avgift och tjänar pengar på andra tjänster, du kan ju läsa på deras hemsida samt så finns prospektet på Avanza. De har också rätt att höja avgiften upp till 2.5%.Hur tjänar de pengar? Är det dolda växelavgifter eller får de procent på courtaget? Om Valour som ligger bakom certifikatet konkar, är ens pengar borta då?
Är väl som många fonder, de lockar med 0% avgift och tjänar pengar på andra tjänster, du kan ju läsa på deras hemsida samt så finns prospektet på Avanza. De har också rätt att höja avgiften upp till 2.5%.
Beror ju på hur de konkar, läs på om emittentrisk om du är intresserad av att veta mer.
Fick kraftigt reducerad tilldelning (25%)Spännande med Volvo Cars. Känns som alla fått tilldelning.
Ansökte om 200 och fick 110. Spännande att vara med från börjanFick kraftigt reducerad tilldelning (25%)