• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Men nu till min fråga: vet någon varför Transtema fortfarande går så bra? Borde de inte också gå ner när fler och fler går till jobbet?
Om jag minns Transtema rätt så jobbade de mycket med att gräva ner fiber för 5-6 år sedan men har sedan dess ställt om till att serva näten istället och skrivit avtal med stora telekombolag som Telia.

Googlade lite snabbt och hittade den här artikeln som beskriver det rätt bra:

Näten de servar kommer ju att finnas kvar och användas oavsett om folk går tillbaka till sina kontor.

Jag köpte rätt mycket runt 2017 och har legat back tills för några månader sedan. Har fortfarande kvar en post men har sålt av det mesta.

Om jag minns Transtema rätt så jobbade de mycket med att gräva ner fiber för 5-6 år sedan men har sedan dess ställt om till att serva näten istället och skrivit avtal med stora telekombolag som Telia.

Googlade lite snabbt och hittade den här artikeln som beskriver det rätt bra:

Näten de servar kommer ju att finnas kvar och användas oavsett om folk går tillbaka till sina kontor.

Jag köpte rätt mycket runt 2017 och har legat back tills för några månader sedan. Har fortfarande kvar en post men har sålt av det mesta.
Tack för den googlingen! Det verkar som den nya strategin ger bra kassaflöde; det är roligt med en aktie som kompenserar för Stora och Embracer🙂

Någon som teckna sig på flat, verkar som att det blir 250 aktier till den som sökt?
Sökte på tre konton på Avanza, har fått totalt 768st. (Antar att de är fördelade jämnt över kontona) Det går att se om du kör en portföljrapport. (Om den nu stämmer, men det får man väl anta.) Jag sökte fler än min-antalet på två av tre konton.
Får se hur fördelningen blir på Nordnet.

Såg att man kunder teckna Volvo Cars via SEB. Kan man hoppas att det går att teckna via Avanza också?
Säkert imorgon? Ansökan börjar imorgon så då får vi hoppas att det finns på Avanza och Nordnet också.

Jag skulle gärna teckna men det är så tråkigt att bara få för någon tusenlapp (om man har tur) så man tappar lite intresset för IPOs. Volvo kommer ju bli stekhett bland svenska småsparare kan jag tänka mig så att man skulle få tilldelning lär vara som att köpa en triss.

Säkert imorgon? Ansökan börjar imorgon så då får vi hoppas att det finns på Avanza och Nordnet också.

Jag skulle gärna teckna men det är så tråkigt att bara få för någon tusenlapp (om man har tur) så man tappar lite intresset för IPOs. Volvo kommer ju bli stekhett bland svenska småsparare kan jag tänka mig så att man skulle få tilldelning lär vara som att köpa en triss.
Det inte verkar ga att teckna har vilket ar skit..... Tror namligen precis som du att den som lyckas fa tilldelning har omedelbart tjanat slant.

• Like
Reactions: PJZ

Ja, dök upp i dag: https://www.avanza.se/kampanjer/volvocars.html

Om man skulle vilja några Volvo; har ni någon erfarenhet om det är lättare att få tilldelning via Avanza/Nordnet än vanlig bank, eller är det lika svårt?

Om man skulle vilja några Volvo; har ni någon erfarenhet om det är lättare att få tilldelning via Avanza/Nordnet än vanlig bank, eller är det lika svårt?
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll. Ju fler olika konton du anmäler intresse via ju större är chansen.

Det som känns lite konstigt med just Volvo är att SEB anger att man får tilldelning 28/10 men inte behöver betala förrän 1/11 🤔
Men man måste väl ändå ha täckning på kontot 28/10?

Kanske bara är jag som blandar ihop när likviden ska finnas och när den faktiskt dras.

Jag som är trög!

När behöver jag ha pengar på kontot för att ha möjlighet till tilldelning?
För att ha möjlighet till tilldelning behöver du ha tillräckligt med pengar tillgängligt på kontot från och med att anmälningsperioden stänger, det vill säga den 26 oktober kl. 23:59, till och med likviddagen den 1 november 2021.

Exakt, så det är bara att se till att pengarna finns tillgängliga så löser det sig, förutsatt att du får tilldelning dvs ;)

Senast när jag försökte få CTEK fick jag ingenting, så köpte när den dippade istället, men hade jag fått vid tilldelning hade det varit en riktigt fin resa - trist att missa dessa för att de blir övertecknade.

Exakt, så det är bara att se till att pengarna finns tillgängliga så löser det sig, förutsatt att du får tilldelning dvs ;)

Senast när jag försökte få CTEK fick jag ingenting, så köpte när den dippade istället, men hade jag fått vid tilldelning hade det varit en riktigt fin resa - trist att missa dessa för att de blir övertecknade.
Synd att man bara kunde teckna sig med ett ISK...

Men det ska väl bli en "folk aktie" så alla som ansökt får 10 st eller något sånt :rolleyes:

Volvo har nog god potential att bli nya Telia, gällande såväl popularitet bland småsparare som avkastning ;-). Så nej, inget jag kommer att teckna.

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll. Ju fler olika konton du anmäler intresse via ju större är chansen.

Det som känns lite konstigt med just Volvo är att SEB anger att man får tilldelning 28/10 men inte behöver betala förrän 1/11 🤔
Men man måste väl ändå ha täckning på kontot 28/10?
Tack, då får jag testa två konton och se vad som händer.

Hoppas ingen sålde EVO för det dippade lite. 6st plusdagar på raken och går starkt idag med :) Gaming på G igen.

Ökade rejält men skalat av nu och behåller grundpositionen. Sålde man EVO i dippen ska man nog inte syssla med aktier, då inget fundamentalt ändrats i caset, utan alla pilar pekar uppåt. Tror inte folk förstår hur liten del livemarknaden är, och resan i USA och Asien har bara börjat.

Någon mer än jag som är inne i Xpecunia? Jag har varit med sedan pre IPO på 2 kr/st och nu är det snart dags för rapport för Q3.
De bryter Etherium eller annan kryptovaluta (AI väljer mest fördelaktiga) med solkraft och markvärme på Island. Kraftig expansion och bra priser på eth bådar gott på kort sikt, om krypto finns kvar framöver ser det bra ut på lång sikt också, vilket jag personligen tror.

Den intresserade kan kolla på den finansiella infon för mer input.

Någon mer än jag som är inne i Xpecunia? Jag har varit med sedan pre IPO på 2 kr/st och nu är det snart dags för rapport för Q3.
De bryter Etherium eller annan kryptovaluta (AI väljer mest fördelaktiga) med solkraft och markvärme på Island. Kraftig expansion och bra priser på eth bådar gott på kort sikt, om krypto finns kvar framöver ser det bra ut på lång sikt också, vilket jag personligen tror.

Den intresserade kan kolla på den finansiella infon för mer input.
2kr? Jag var med på den riktade emissionen men betalade 3,75kr. Tecknade typ ett år innan IPOn.

Jag kom med när Topright delade ut större delen av sitt innehav av XPEc till sina aktieägare, kan ha varit 2018.
Gratulerar :)
Ah då vet jag. Jag hoppade inte på då, utan senare vid den riktade som sagt.

Sålde ut mig lite för tidigt men det blev ju bra ändå. Tyvärr kunde jag inte få den på ISK utan på mitt AF så det blev en del skatt.

Jag hade personligen inte gått in inden igen utan hellre satsat direkt i krypto eller kryptocert om jag ville exponera mig mot krypto.

Gratulerar :)
Ah då vet jag. Jag hoppade inte på då, utan senare vid den riktade som sagt.

Sålde ut mig lite för tidigt men det blev ju bra ändå. Tyvärr kunde jag inte få den på ISK utan på mitt AF så det blev en del skatt.

Jag hade personligen inte gått in inden igen utan hellre satsat direkt i krypto eller kryptocert om jag ville exponera mig mot krypto.
Förstår. Lärde mig att flytt AF -> ISK ska göras vid dipp 😅
Tror på denna på 2-3 års sikt. Sakta men säkert uppåt då de bygger koncernen på ett smart vis. Att de saknar användare och säljer sina coins direkt på en global marknad som är öppen 24/7 är ytterligare en fördel.
Gillar soldelen i affärsidén vilket var mitt huvudsakliga argument att gå in, en no brainer helt enkelt än så länge.
Tror på krypto också men är mer osäker på hur bra uppgång det blir på 2-3 år.

• Like
Reactions: PJZ
Hej alla,

Varit och snokat mycket i tråden men aldrig skrivit något - så here it goes. Jag ska sätta upp ett antal sparkonton för långtidssparande och tar gärna emot lite råd. Upplever att jag idag inte riktigt har tiden (småbarnsförälder) att verkligen sätta min in i aktiehandel så har bestämt mig för att satsa på fonder.

Jag har tre stycken olika sparhorisonter - 35 (pension), 18 (barnsparande) och 10 (klättra Mount Everest) år. I mitt val av fonder har jag kört stenhårt på aktiefonder och tittat på riskskala, morningstar-rating och utveckling över tid. Mitt val har fallit på högriskfonder som ligger på 6 på rskskala. I portföljen för 10 års-sparandet har jag en globalfond (50%), en sverigefond (30%) och en småbolagsfond (20%).

Så, till frågan - hur många fonder bör/tycker ni man ska ha på den andra kontona? Förstår det som att den rekommenderade fördelningen är:
  • Globalfond (50%)
  • Sverigefond (25%)
  • Tillväxtmarknad (10-15%)
  • Branschfond (10-15%).

Men när jag tittar på alternativ till ovanstående upplägg så ser jag ju att det finns andra fondkategorier som presterat betydligt bättre än exempelvis tillväxtmarknadsfonder över. Jag förstår att man ska ha en diversifierad portfölj, men är den inte redan tillräckligt diversifierad då 50% ligger i en globalfond?

Skulle det funka att enbart hålla sig till 3 fonder (som jag gjort på 10 års-kontot) även på de andra två? Har testat portföljgeneratorer som bland annat föreslår två globalfonder och två Sverigefonder, men det känns ju verkligen som kaka på kaka?

Sorry för långt och potentiellt svamligt inlägg. Är rätt ny inom området och uppskattar all hjälp jag kan få. :)

Hej alla,

Varit och snokat mycket i tråden men aldrig skrivit något - så here it goes. Jag ska sätta upp ett antal sparkonton för långtidssparande och tar gärna emot lite råd. Upplever att jag idag inte riktigt har tiden (småbarnsförälder) att verkligen sätta min in i aktiehandel så har bestämt mig för att satsa på fonder.

Jag har tre stycken olika sparhorisonter - 35 (pension), 18 (barnsparande) och 10 (klättra Mount Everest) år. I mitt val av fonder har jag kört stenhårt på aktiefonder och tittat på riskskala, morningstar-rating och utveckling över tid. Mitt val har fallit på högriskfonder som ligger på 6 på rskskala. I portföljen för 10 års-sparandet har jag en globalfond (50%), en sverigefond (30%) och en småbolagsfond (20%).

Så, till frågan - hur många fonder bör/tycker ni man ska ha på den andra kontona? Förstår det som att den rekommenderade fördelningen är:
  • Globalfond (50%)
  • Sverigefond (25%)
  • Tillväxtmarknad (10-15%)
  • Branschfond (10-15%).

Men när jag tittar på alternativ till ovanstående upplägg så ser jag ju att det finns andra fondkategorier som presterat betydligt bättre än exempelvis tillväxtmarknadsfonder över. Jag förstår att man ska ha en diversifierad portfölj, men är den inte redan tillräckligt diversifierad då 50% ligger i en globalfond?

Skulle det funka att enbart hålla sig till 3 fonder (som jag gjort på 10 års-kontot) även på de andra två? Har testat portföljgeneratorer som bland annat föreslår två globalfonder och två Sverigefonder, men det känns ju verkligen som kaka på kaka?

Sorry för långt och potentiellt svamligt inlägg. Är rätt ny inom området och uppskattar all hjälp jag kan få. :)
Du har inte kollat Lysa? Om man vill släppa och inte bry sig.

Du har inte kollat Lysa? Om man vill släppa och inte bry sig.
Tack för tipset! Hade inte koll på dem sedan innan. Men tanken är väl egentligen inte att släppa helt. Gillar ändå att nörda ner mig, men kanske inte på den nivån att jag behöver hålla mig uppdaterad på en daglig basis. Då har ett fondsparande känts rätt. Jag får nörda ner mig och välja investeringar själv, men blöder inte ekonomiskt om jag missar senaste rapporten från ett företag. :)

Tillbaka
Topp