Hej alla,
Varit och snokat mycket i tråden men aldrig skrivit något - så here it goes. Jag ska sätta upp ett antal sparkonton för långtidssparande och tar gärna emot lite råd. Upplever att jag idag inte riktigt har tiden (småbarnsförälder) att verkligen sätta min in i aktiehandel så har bestämt mig för att satsa på fonder.
Jag har tre stycken olika sparhorisonter - 35 (pension), 18 (barnsparande) och 10 (klättra Mount Everest) år. I mitt val av fonder har jag kört stenhårt på aktiefonder och tittat på riskskala, morningstar-rating och utveckling över tid. Mitt val har fallit på högriskfonder som ligger på 6 på rskskala. I portföljen för 10 års-sparandet har jag en globalfond (50%), en sverigefond (30%) och en småbolagsfond (20%).
Så, till frågan - hur många fonder bör/tycker ni man ska ha på den andra kontona? Förstår det som att den rekommenderade fördelningen är:
- Globalfond (50%)
- Sverigefond (25%)
- Tillväxtmarknad (10-15%)
- Branschfond (10-15%).
Men när jag tittar på alternativ till ovanstående upplägg så ser jag ju att det finns andra fondkategorier som presterat betydligt bättre än exempelvis tillväxtmarknadsfonder över. Jag förstår att man ska ha en diversifierad portfölj, men är den inte redan tillräckligt diversifierad då 50% ligger i en globalfond?
Skulle det funka att enbart hålla sig till 3 fonder (som jag gjort på 10 års-kontot) även på de andra två? Har testat portföljgeneratorer som bland annat föreslår två globalfonder och två Sverigefonder, men det känns ju verkligen som kaka på kaka?
Sorry för långt och potentiellt svamligt inlägg. Är rätt ny inom området och uppskattar all hjälp jag kan få.