• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ähh.. det vänder lagom till att man ska köpa nya fondandelar för månadslönen. Aldrig har tillfälliga nedgångar sammanfalligt kring den 25:e. Gud förbjude att man skulle få några procent fler andelar för sina pengar. Det är en konspiration.

Ja, jag skojar.
Haha om det nu är så är det ju lätt löst. Köp annan tid på månaden:)

En del av mig skulle ändå tycka det var intressant att uppleva en annan era av finanspolitik, även om jag också hade blivit slaktad såklart. Jag funderar på hur man skulle kunna komma vinnande ur det. Inte så lätt…

Ps. Jag säger inte att jag tror det blir så. Ds
Jag sitter också och funderar hur man kan gå vinnande ur en kris... jag själv har knappt upplevt någon.

Ligger just nu rätt likvid med mina pengar också. Får se vad som händer!

1642201016830.png

Jag funderar på hur man skulle kunna komma vinnande ur det. Inte så lätt…

Jag personligen kommer att gå in tyngre i guld än vad de flesta rekommenderar. Blir det en krash har man då möjligheten att eventuellt sälja guldet och köpa på sig aktier billigt eller ligga kvar med guldet som ändå dämpat fallet avsevärt.

Jag sitter också och funderar hur man kan gå vinnande ur en kris... jag själv har knappt upplevt någon.

Ligger just nu rätt likvid med mina pengar också. Får se vad som händer!

1642201016830.png
Ja inte självklart. Att ha massa cash är ju värdelöst när inflationen är hög, men såklart bättre än fallande tillgångar. Jag sade för ett år sedan i denna tråd att man ju kunde köpa råvaror och banker om man oroade sig för inflation, men vet inte hur länge det är rätt. Om ekonomin dör är ju inte råvaror eller banker nödvändigt bra, om än kanske bättre än högt värderade bolag.

jag tror att man får se på sin ekonomi som helhet i ett sådant här läge. Fast ränta på bolån är ju lite av en hedge - om räntorna stiger är ju risken avsevärd att dina tillgångar backar. Det är ju då skönt att inte också få höjda kostnader. Råvaror är nog också rätt bra som diversifiering. Gruvbolag etc kan vara skapligt. Tror helt enkelt man får försöka se på helheten och acceptera att vissa innehav kommer prestera sämre, men kanske minskar risken för total pannkaka. Att ha allt i ett fåtal högt värderade bolag går ju bra sålänge det går bra men kan ju också snabbt bli -70% i ett riktigt jobbigt scenario med snabbt stigande räntor.

man kanske även ska fundera på geografi. USA kommer ju troligen höja mkt mer än oss, så jag tänker att Sverige kanske är bättre ändå, iaf om man ska äga högt värderade bolag? (Alltså inte bara Sverige, men kke lite mer än usa).

Lätt är det inte iaf och tror man ska passa sig för tvärsäkra uttalanden baserade på vad som funkar någon viss period. Tänker att det är helt olika vad som funkar med hög inflation och vad som funkar med hög inflation och stigande räntor. Bostäder tex funkar nog toppen i hög inflation men knappast bra med stigande räntor. Då kanske hyresfastigheter eller så är bättre.

• Like
Reactions: PJZ
Jag är strax på +/- 0 från att ha varit kring 30-40 % upp innan energi, ryss- och omikron-krisen. Sålde av ca 20 % förra veckan för att ha lite likviditet.

Kikade på min frus sparande, hon lät Avanzas portföljgenerator skapa en fördelning för ett år sedan. Hon låg på +44 % i fredags. Hon vann

Index slog mig med en procent förra året och nu vinner den även på att den sjunkit mindre än min portfölj. Huruvida det är bra eller inte att köra stock picking talar sitt tydliga språk:banghead:

Det var ju bra att man sålde PLTR och GNOG, de går ju bara åt ett håll. Usch va rött tech går. Jäkligt nöjd att man fimpa Ny teknik i höstas medans man fortfarande var bra plus.
Det enda som gått bra i år som jag har är Volvo Cars.
Får hoppas på att öppningen av betting i NY sätter fart på CTM nu till våren och att återköp av aktierna kommer igång igen.

Det var ju bra att man sålde PLTR och GNOG, de går ju bara åt ett håll. Usch va rött tech går. Jäkligt nöjd att man fimpa Ny teknik i höstas medans man fortfarande var bra plus.
Får hoppas på att öppningen av betting i NY sätter fart på CTM nu till våren och att återköp av aktierna kommer igång igen.
RSI snart nere på $10, galet.

Har kvar pltr. Har ingen jättestor summa men ändå tråkigt att bara se rött.

Börjar faktiskt fundera på om de inte är dags att sälja dom och stoppa in någon annanstans

• Like
Reactions: PJZ
Någon som har koll på något bra nyproduktion runt sälen? Mindre fristående bostadsrätt typ attefallshus. Säljs innan tillträde för extremt mycket mer.

21 min till slakt. Jag är lite glad att jag sålde av 1/3 av innehaven nyligen men omx precall på -1,5% o stora nedgångar i krypto topp 4 kommer att svida ändå 😱😱😱😱

Tillbaka
Topp