• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Sjukt att Moskvabörsen är ner -80% idag. Totalt ner 98% i år tycker synd om de som hade pengar investerat där. Hade tänkt ha en peng för några år sedan men avstod. Riskerna är alltid för höga med just Ryssland.

Gaspriser i Europa nu upp 60% på en dag på det holländska indexet. Frågan är hur många hundra procent det går upp innan det lönar sig att skeppa det. Finns dåligt med hamnar att ta emot samt processa gasen dock framförallt i Tyskland som bara har en enda. Om man nu ens får tag i några båtar just nu. Största problemet blir nog att det inte finns någon extra supply av gas tillgängligt.

Marknaden börjar prisa in en rejäl energikris som heter duga just nu. Kolet är upp 33% på en dag. Olja tickar också på stadigt uppåt just nu.

Senast ändrad:
Sjukt att Moskvabörsen är ner -80% idag. Totalt ner 98% i år tycker synd om de som hade pengar investerat där. Hade tänkt ha en peng för några år sedan men avstod. Riskerna är alltid för höga med just Ryssland.

Gaspriser i Europa nu upp 60% på en dag på det holländska indexet. Frågan är hur många hundra procent det går upp innan det lönar sig att skeppa det. Finns dåligt med hamnar att ta emot samt processa gasen dock framförallt i Tyskland som bara har en enda. Om man nu ens får tag i några båtar just nu. Största problemet blir nog att det inte finns någon extra supply av gas tillgängligt.

Marknaden börjar prisa in en rejäl energikris som heter duga just nu. Kolet är upp 33% på en dag. Olja tickar också på stadigt uppåt just nu.
är den inte stängd sen i fredags?

Ryssland är stort men deras ekonomi är liten. Deras BNP är lägre än till exempel Italiens och hälften av Frankrikes.

Absolut, men de är stora producenter av råvaror och energi som exporteras och används av västvärldens företag och konsumenter. Risken finns att det kommer slå kraftigt på inflationsutvecklingen och centralbankerna måste höja räntorna i ett läge där tillväxten vänder ned. Stagflation skulle slå hårt mot börserna.

Jag hade en sådan jävla tur med mina Rysslands innehav. Var ganska rejält exponerad och trodde inte för en sekund att de skulle välja att gå in i Ukraina. Bjuder på två bilder. Finns så klart en del tidigare köp men då blev det inte lika tydligt hur jäkla nära det var.
Möblerade om en del och valde då att avsluta Ryssland helt. Lyckades tyvärr gå ur mina oljeinnehav ungefär samtidigt så det var ju inte lika lyckat kan man säga
IMG_20220302_202243.jpg
IMG_20220302_202309.jpg

Jag har slutat titta i portföljen och kör numera certifikat varje dag istället, går betydligt bättre än börsen.

+53% idag på BEAR OMX X20 vid försäljning.

Absolut, men de är stora producenter av råvaror och energi som exporteras och används av västvärldens företag och konsumenter. Risken finns att det kommer slå kraftigt på inflationsutvecklingen och centralbankerna måste höja räntorna i ett läge där tillväxten vänder ned. Stagflation skulle slå hårt mot börserna.

Sannslösa uppgångar nu. Fortsätter det kommer tillväxten att dö helt och hållet.

Olja +4%
Naturgas EU/UK +16%
Kol +16% samt närmare 80% på en vecka. Tror kanske kolet blir räddningen för många länder, finns en del kraftverk kvar samt att de inte går på max effekt idag.

Stora bomben framöver kan bli maten främst i tredje världen. En hel del grödor går ut genom svarta havet. Redan en del ostabila länder som också i sin tur faktiskt producerar råvaror.

Ja nu är vi i nedre delen av spannet dit jag trodde börsen skulle falla, och jag lovade mig att köpa så det sved. Men nu är jag fan nervös. Typ alla råvaror på nivåer som, vid bibehållen prisnivå, kommer leda till global lågkonjunktur. Och det i en period när inflationen är svinhög och kommer bli värre… Detta kan sluta riktigt riktigt illa för börsen…

Ja nu är vi i nedre delen av spannet dit jag trodde börsen skulle falla, och jag lovade mig att köpa så det sved. Men nu är jag fan nervös. Typ alla råvaror på nivåer som, vid bibehållen prisnivå, kommer leda till global lågkonjunktur. Och det i en period när inflationen är svinhög och kommer bli värre… Detta kan sluta riktigt riktigt illa för börsen…

Jag köper men försiktigt. Förväntar mig ytterligare fall.

Jag sålde av hela mitt innehav förra måndagen. Var osäker in i det sista innan jag slutligen tryckte på knappen, så här i efterhand känns det bra. Det enda som inte känns bra just nu är att ha så mycket pengar ståendes i ett vanligt sparkonto med den inflationstakten som är.

Jag sålde av hela mitt innehav förra måndagen. Var osäker in i det sista innan jag slutligen tryckte på knappen, så här i efterhand känns det bra. Det enda som inte känns bra just nu är att ha så mycket pengar ståendes i ett vanligt sparkonto med den inflationstakten som är.

Nej, det är ett jobbigt läge. Kan i alla fall konstatera att min globalfond är rätt OK eftersom tappet i värde kompenseras av kronans försvagning.

Känns Forf som att marknaden agerar i panik. Mönstret från Mars 2020 känns igen.

Men med det sagt är frågan när man ska gå in! Trodde att vi hade någon sorts botten i fredags och jag var redo att köpa på mig idag. Avvaktar nog ett par dagar iaf. Man vill heller inte missa uppgången, som kan gå fort.
Jag förstår inte varför så många ska träffa botten vilket ju är extremt svårt istället för att snitta in sig och köpa de värsta dippdagarna.

Det är nu man är tacksam för att man har en buffert och planerade utgifter för ex. semester för de kommande åren utanför börsen.
Sambon fick ett mindre arv vid början av januari, som hon frågade mig om hur hon skulle investera. Glad att jag bad henne avvakta lite med det då jag anade att det kunde bli lite svajig start på 2022, men den här situationen hade jag aldrig räknat med.
Månadssparar fortsatt som tidigare.

Jag förstår inte varför så många ska träffa botten vilket ju är extremt svårt istället för att snitta in sig och köpa de värsta dippdagarna.

För mig är det nog en rädsla att köpa och sen se det går ner ytterligare 10-20%. Köper hellre på en trend där börsen gått plus fler dagar än minus. Klassisk björnmarknad är väl 3 ner 1 upp, vänds den trenden är det en köpsignal för mig (för att jag är feg). Men det går fort i hockey, missade redan idag fina köplagen när det nu ser att vända.

För mig är det nog en rädsla att köpa och sen se det går ner ytterligare 10-20%. Köper hellre på en trend där börsen gått plus fler dagar än minus. Klassisk björnmarknad är väl 3 ner 1 upp, vänds den trenden är det en köpsignal för mig (för att jag är feg). Men det går fort i hockey, missade redan idag fina köplagen när det nu ser att vända.

Men det kommer ju gå ner 10-20% oavsett om du träffar denna botten eller inte, korrigeringar och nedgångar är något man får räkna med. Inte ens experter kan ju träffa bottnarna och förespråkar sällan att man som lekman ska försöka träffa dessa ändå är det så många som sitter och väntar på det perfekta köpläget ist för att köpa in sig över tid.

Men det kommer ju gå ner 10-20% oavsett om du träffar denna botten eller inte, korrigeringar och nedgångar är något man får räkna med. Inte ens experter kan ju träffa bottnarna och förespråkar sällan att man som lekman ska försöka träffa dessa ändå är det så många som sitter och väntar på det perfekta köpläget ist för att köpa in sig över tid.

Tror du missförstår mig. Jag är starkt övertygad om ”time in the market beats timing the market..”

Jag följde inte mitt eget råd efter min extremt enkla analys när coronakrashen kom. Jag började mitt sparande i kraschen så ligger fortfarande på plus men de har ju minskat stadigt.

Jag tänkte såhär. Om det är oroligt i världen känns det ju som att man bör sälja av allt och invänta vad som händer. Logiskt, jag vill inte jaga vinst, är ok med lugn uppgång. Vill snarare undvika stora förluster.

Sen kom detta med kriget. Var ju oroligt ett bra tag innan det bröt ut. Sålde jag av nått då? Nej jag tänkte att det nog kommer lugna sig och vända. Så min enda riktlinje för mig själv kunde jag inte ens följa.

Sålde tillslut av hälften av alla fonder och en del aktier så skalade av 60% ungefär, detta 3 dagar innan kriget drog igång. Hade jag gjort detta enligt min princip jag borde följt hade jag sluppit backa 3 månadslöner.

Men men, man lever och lär. Känns lugnare i kroppen nu iaf när jag ser att de backar dag för dag

Jag hade ögonen på Indonesien Energy Corp i fredags, men visste för lite och har avstått. Deras aktie är redan upp 50% i förhandeln idag. Känner personligen att det är för osäkert, men kul att följa ändå.

Gällande timing förespråkar jag ett mellanting. Säljer inte men stoppar nysparande när börsen känns dyr (som 2021 enligt mig). Kan man endast nyspara i begränsad omfattning är ett alternativ att skala av lite grann när det känns dyrt.

Som någon skrev är även jag oroad av prisutvecklingen på råvaror och dess implikationer på konjunkturen. Men försöker gå emot mina känslor och köper rätt mycket just nu. Har dock fortfarande likvider kvar för ytterligare nedgång. Sannolikt är botten inte nådd men vill inte riskera att missa uppstudsen.

Tillbaka
Topp