Vad gör SAAB utöver JAS?
Kika här för utbudet.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad gör SAAB utöver JAS?
Det mesta militärt som kan tänkas mellan ubåtar och stridsflygplan plus en del civila produkter (ATM, MTM, säkerhetslösningar för kritisk samhällsinfrastruktur mm).Vad gör SAAB utöver JAS?
är den inte stängd sen i fredags?Sjukt att Moskvabörsen är ner -80% idag. Totalt ner 98% i år tycker synd om de som hade pengar investerat där. Hade tänkt ha en peng för några år sedan men avstod. Riskerna är alltid för höga med just Ryssland.
Gaspriser i Europa nu upp 60% på en dag på det holländska indexet. Frågan är hur många hundra procent det går upp innan det lönar sig att skeppa det. Finns dåligt med hamnar att ta emot samt processa gasen dock framförallt i Tyskland som bara har en enda. Om man nu ens får tag i några båtar just nu. Största problemet blir nog att det inte finns någon extra supply av gas tillgängligt.
Marknaden börjar prisa in en rejäl energikris som heter duga just nu. Kolet är upp 33% på en dag. Olja tickar också på stadigt uppåt just nu.
är den inte stängd sen i fredags?
![]()
Moskvabörsen håller stängt för tredje dagen i rad
Moskvabörsen kommer att hålla stängt även på onsdagen. Det uppger den ryska centralbanken, enligt Reuters.omni.se
Det är inte Moskvabörsen du länkar till, de håller stängt. Det där är ryska aktier som handlas i London via Dow JonesVerkar öppnat igen eller om man mäter index på något annat sätt.. https://www.di.se/bors/index/djrusgd-1100379/
Ryssland är stort men deras ekonomi är liten. Deras BNP är lägre än till exempel Italiens och hälften av Frankrikes.
Såg UG i går. Ingen vacker historia.Känns betryggande att ha stor exponering mot Ericsson just nu![]()
Absolut, men de är stora producenter av råvaror och energi som exporteras och används av västvärldens företag och konsumenter. Risken finns att det kommer slå kraftigt på inflationsutvecklingen och centralbankerna måste höja räntorna i ett läge där tillväxten vänder ned. Stagflation skulle slå hårt mot börserna.
Ja nu är vi i nedre delen av spannet dit jag trodde börsen skulle falla, och jag lovade mig att köpa så det sved. Men nu är jag fan nervös. Typ alla råvaror på nivåer som, vid bibehållen prisnivå, kommer leda till global lågkonjunktur. Och det i en period när inflationen är svinhög och kommer bli värre… Detta kan sluta riktigt riktigt illa för börsen…
Jag sålde av hela mitt innehav förra måndagen. Var osäker in i det sista innan jag slutligen tryckte på knappen, så här i efterhand känns det bra. Det enda som inte känns bra just nu är att ha så mycket pengar ståendes i ett vanligt sparkonto med den inflationstakten som är.
Ja nu är vi i nedre delen av spannet dit jag trodde börsen skulle falla, och jag lovade mig att köpa så det sved. Men nu är jag fan nervös. Typ alla råvaror på nivåer som, vid bibehållen prisnivå, kommer leda till global lågkonjunktur. Och det i en period när inflationen är svinhög och kommer bli värre… Detta kan sluta riktigt riktigt illa för börsen…
Känns Forf som att marknaden agerar i panik. Mönstret från Mars 2020 känns igen.
Jag förstår inte varför så många ska träffa botten vilket ju är extremt svårt istället för att snitta in sig och köpa de värsta dippdagarna.Men med det sagt är frågan när man ska gå in! Trodde att vi hade någon sorts botten i fredags och jag var redo att köpa på mig idag. Avvaktar nog ett par dagar iaf. Man vill heller inte missa uppgången, som kan gå fort.
Jag förstår inte varför så många ska träffa botten vilket ju är extremt svårt istället för att snitta in sig och köpa de värsta dippdagarna.
För mig är det nog en rädsla att köpa och sen se det går ner ytterligare 10-20%. Köper hellre på en trend där börsen gått plus fler dagar än minus. Klassisk björnmarknad är väl 3 ner 1 upp, vänds den trenden är det en köpsignal för mig (för att jag är feg). Men det går fort i hockey, missade redan idag fina köplagen när det nu ser att vända.
Men det kommer ju gå ner 10-20% oavsett om du träffar denna botten eller inte, korrigeringar och nedgångar är något man får räkna med. Inte ens experter kan ju träffa bottnarna och förespråkar sällan att man som lekman ska försöka träffa dessa ändå är det så många som sitter och väntar på det perfekta köpläget ist för att köpa in sig över tid.
Tror du missförstår mig. Jag är starkt övertygad om ”time in the market beats timing the market..”
Jag följde inte mitt eget råd efter min extremt enkla analys när coronakrashen kom. Jag började mitt sparande i kraschen så ligger fortfarande på plus men de har ju minskat stadigt.Jag sålde av hela mitt innehav förra måndagen. Var osäker in i det sista innan jag slutligen tryckte på knappen, så här i efterhand känns det bra. Det enda som inte känns bra just nu är att ha så mycket pengar ståendes i ett vanligt sparkonto med den inflationstakten som är.
Men du verkar ju inte agera därefter…
Inte? Har jag sagt att jag inte har några pengar på börsen? Jag har sparat och investerat på börsen i 30 år. Det enda jag spekulerar kring är när jag ska gå in med de likvider jag har nu.