• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Dahlc

Panerai
2-Faktor
Det är onekligen ett tufft och stökigt börsklimat. Jag lättar upp stämningen lite och säger som Birgit Friggebo, jag tycker att vi gemensamt sjunger We shall overcome! (Och inväntar köplägen) ;)
CD73ADE4-1876-4778-B374-8CE251EAEC4A.jpeg
 

aadde81

Cartier
Och du menar att uppvärderingen är tveksamt gjord?
Annars är ju ett fastighetsbolags värde tätt kopplat till just detta.

Nu var det inte skrivet till mig men det finns det ingen anledning att tro. Men ett högre ränteläge framöver ökar avkastningskraven, vilket gör att fastighetsvärdena bör minska. Affärsmodellen är ju baserad på stabila hyresintäkter men bra tillväxt (uppvärdering) på fastighetsvärdena.
 

zeke_varg

Omega
En liten känslig grej om koppling till Ryssland som nära aldrig dras upp är att Sverige köper 30-40% av uranet därifrån vi brassar upp i våra kärnkraftverk. Antivind- och antisollobbyn som också ofta propagerar för ny kärnkraft drar inte upp den kopplingen så där jättetydligt.

Hur funkar det i övrigt med investeringar i Ryssland? Folk har stora pensionspengar i ryska fonder. Finns det historiskt någon sådan förändring att bryta/förbjuda handel med börser i fördömda länder?
Vattenfall verkar läsa på KS o ta affärsmässiga beslut. Tråden ligger i framkant helt klart.

7DAC4717-6215-4F29-BBFB-1F77F0E709FC.png
 

Belfort

Omega
Skönt man ligger tung med massa guld/silver/olja/kol/uran, detta var det många som såg komma långa vägar. BTFD på RSX snart också :)
Självklart såg du det komma. Måste ha missat dina tidigare inlägg om hur det skulle gå? Går inte att läsa dina tidigare inlägg. Det är få som trott att Ryssland skulle köra en invasion som det vore andra världskriget igen, oavsett vad underrättelsetjänsten pekat på. Det är lätt i efterhand, det är som alla andra som såg det komma med Apple, Bitcoin, Tesla och pandemin...
 

Bottega

Cartier
Fråga, vad är smartast här. Investera månadssparet som vanligt nu i dagarna eller vänta 1-2v för att få börsen stt stabilisera sig. Egeeentligen spelar det ingen jätteroll tror jag för att jag ligger lång i mina positioner. Hur resonerar ni? Tack på förhand
 

leicaphile

Panerai
Fråga, vad är smartast här. Investera månadssparet som vanligt nu i dagarna eller vänta 1-2v för att få börsen stt stabilisera sig. Egeeentligen spelar det ingen jätteroll tror jag för att jag ligger lång i mina positioner. Hur resonerar ni? Tack på förhand

Jag köper precis som vanligt då jag inte är smart nog för att försöka tajma börsen.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Självklart såg du det komma. Måste ha missat dina tidigare inlägg om hur det skulle gå? Går inte att läsa dina tidigare inlägg. Det är få som trott att Ryssland skulle köra en invasion som det vore andra världskriget igen, oavsett vad underrättelsetjänsten pekat på. Det är lätt i efterhand, det är som alla andra som såg det komma med Apple, Bitcoin, Tesla och pandemin...
Var väl dock lätt att se energi och guld stiga i detta scenario. Dock faller redan energi tillbaka pga mesiga sanktioner. Gas är nu billigare än förra veckan och olja är på samma pris som i förrgår. Lik förbannat är det sällan så lätt ;)
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Var väl dock lätt att se energi och guld stiga i detta scenario. Dock faller redan energi tillbaka pga mesiga sanktioner. Gas är nu billigare än förra veckan och olja är på samma pris som i förrgår. Lik förbannat är det sällan så lätt ;)
Lösningen är att bidra med några miljarder till en vinnande presidentkandidat i USA. Då tror jag att en helt ny värld av förutsedda händelser (insider-info) öppnar sig. Men jag har inga bevis, och inte medlen heller för den delen :)
 

FlipSwede

Rolex
Skönt med lite uppgång. Synd bara att det mesta är ifrån bottennivåer. Lång väg att vandra till +
Det ar forhoppningsvis som sa att bade du och jag har tid pa oss innan pengarna pa borsen ska/maste konsumeras.
Och formodligen blir det fler elandigheter innan dess tyvarr. Men i slutanden iallafall om man ska se historiskt sa har det alltid aterhamtat sig.

Trevlig Fredag pa er alla
 

Dr Hochblume

Panerai
Men jag måste nog säga att det inte är så dåligt i alla fall. Jag gick in på börsen under sommaren 2021, när allt var på ATH, och fick ju aldrig någon fart på mina investeringar; efter tre månader var jag på +-0 och sedan gick det neråt. Jag missade ju alla uppgångar från Coronanerstället, och jag är ledsen för alla som behöver pengarna nu, typ pensionering, men nu när allt har backat, ja då har jag ju möjlighet att vara med på ett rally. Så om jag backar lite, så är det inte så tokigt när jag tänker efter. Dock tycker jag krypto borde gå bättre🙃
 

Bonumm

Panerai
Men jag måste nog säga att det inte är så dåligt i alla fall. Jag gick in på börsen under sommaren 2021, när allt var på ATH, och fick ju aldrig någon fart på mina investeringar; efter tre månader var jag på +-0 och sedan gick det neråt. Jag missade ju alla uppgångar från Coronanerstället, och jag är ledsen för alla som behöver pengarna nu, typ pensionering, men nu när allt har backat, ja då har jag ju möjlighet att vara med på ett rally. Så om jag backar lite, så är det inte så tokigt när jag tänker efter. Dock tycker jag krypto borde gå bättre🙃
Ja crypto är inte den hedge som många tror. De största följer ju Nasdaqs svängningar.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hur mycket ner på börsen blir det i morgon tror ni?
Rätt mkt tror jag. Tänkte köpa mer imorgon (givet att det nu faller). Risken är väl att detta blir väldigt utdraget, och eftersom det även kommer innebära ännu högre inflation finns klar risk för stagflation med stigande räntor och avkyld ekonomi. Det skulle vara katastrof för börsen.

Måste dock medge att jag blivit väldigt påverkad av detta (har även en kompis som är Ukrainare) så tänker väldigt lite på börsen och mycket på allt annat…
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tror du inte att uteslutandet av ryska banker från Swift kommer att påverka morgondagen?
Ingen aning. Skulle det vara negativt för svenska börsen menar du? Som det varit sista tiden så kan ju vad som helst ge en skjuts upp eller ner så vad jag tror är nog inget värt något alls. Är mer bekymrad över vad herrn ifråga gör när han blir pressad i ett hörn ekonomiskt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ingen aning. Skulle det vara negativt för svenska börsen menar du? Som det varit sista tiden så kan ju vad som helst ge en skjuts upp eller ner så vad jag tror är nog inget värt något alls. Är mer bekymrad över vad herrn ifråga gör när han blir pressad i ett hörn ekonomiskt.
Kommer påverka hela världsekonomin när ett så stort land i princip blir utestängt från global ekonomi. Nu verkar väl inte alla banker inkluderas så kke fortfarande går att köpa energi från Ryssland men det blir nog mkt svårt och dessutom har ryssarna sprängt en gasledning i Ukraina. Överhängande risk för mkt höga energipriser vilket pressar företagen, men det kommer också innebära stora problem för alla som är beroende av olika varor från Ryssland. Många företag kan få produktionsproblem tex pga det. Sedan höga energikostnader på det…

Mao borde det ha en negativ effekt på produktion generellt och pressar upp inflationen ytterligare i ett redan ansträngt läge. Som sagt har risken för stagflation definitivt ökat.

Och sedan finns ju risken för ett världskrig och annat som bör skrämma även börsen…?

Långsiktigt bör bolag inom försvar, cyberförsvar och energiomställning vara mkt gynnade närmsta åren. Världen kommer behöva ställa om sin energiinfrastruktur och energimix (var uppenbart innan men nu också jävligt bråttom). Världen kommer också behöva bygga upp sin armé ngt jävulskt (Tyskland har redan gått ut och annonserat mkt stora ökningar på försvarsbudget). Det bör också lägga ännu mer fokus på cybersäkerhet.

Men som sagt kan det eventuellt bli ett par jobbiga år för börsen generellt..
 
Topp