• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ryssland kommer ju bli ett u-land när detta är klart. Alla större företag håller ju på att avveckla verksamheten där. Börsen och rubeln kraschar. Detta kommer att kosta medelryssen enorma summor och minskad välfärd.
Orättvist och hemskt för den oskyldiga människan... tyvärr.

Orättvist och hemskt för den oskyldiga människan... tyvärr.
De oskyldiga människorna i Ryssland blir inte bombade i nuläget. Svårt att skydda ryska medelklassen under rådande omständigheter, men är inte det primärt Putins uppgift?

Ontopic: glad att jag växlade över 30% till guld och kontanter i december.

/B

De oskyldiga människorna i Ryssland blir inte bombade i nuläget. Svårt att skydda ryska medelklassen under rådande omständigheter, men är inte det primärt Putins uppgift?

Ontopic: glad att jag växlade över 30% till guld och kontanter i december.

/B
Pratade vi om de ekonomiska faktorerna för gemenman eller har jag missuppfattat nånting?

Jämnför inte äpplen med päron.

Härinne händer det inte mycket. Har alla cashat ut? Blir intressant och se vad Powell gör i morgon.
Roligare att skriva när det stiger. 🤑
Ska jag vara nöjd med något var det att jag sålde för att köpa en Expy i december samt att jag i början av feb sålde lite mer för att köpa en entusiastbil som legat på bucketlist länge och där rätt ex dök upp. I efterhand så känns det som att man fick rabatt. Resten ligger kvar. Förr eller senare vänder det tillbaka hoppas jag

Senast ändrad:
Härinne händer det inte mycket. Har alla cashat ut? Blir intressant och se vad Powell gör i morgon.

10% ned i år. Strukturerat om en del, där jag (lite för sent) sålt av, samt viktat om delar av fonderna till aktieinnehav. Äntligen kommit in i Alphabet och Inwido, men tiden får väl utvisa om det var rätt eller fel..
Ligger likvid knappa 20% just nu.

Inget skoj, men kunde varit värre. Och bättre.. 🤷🏻

Märker själv hur man blivit mindre intresserad när det gått ner, kollar inte Avanza lika ofta.
Ligger typ minus 20% i år. Inte cashat ut något, men inte heller stoppat in mer (lägenhetsköp hägrar så vill vara så likvid som möjligt, men vill inte sälja av efter nergången).

Enda undantaget var att jag vart så extremt sugen på LVMH, har velat komma in där länge och nu när det äntligen gått ner nallade jag lite från kontantinsatsen och köpte på mig.

Märker själv hur man blivit mindre intresserad när det gått ner, kollar inte Avanza lika ofta.
Ligger typ minus 20% i år. Inte cashat ut något, men inte heller stoppat in mer (lägenhetsköp hägrar så vill vara så likvid som möjligt, men vill inte sälja av efter nergången).

Enda undantaget var att jag vart så extremt sugen på LVMH, har velat komma in där länge och nu när det äntligen gått ner nallade jag lite från kontantinsatsen och köpte på mig.
För mig är det tvärtom. Loggar in betydligt mer för att hitta köp. I måndags förra veckan loggade jag säkert in över 5 ggr och köpte rätt mycket. Idag loggade jag in, såg den kraftiga uppgången, skakade på huvudet och loggade ut :).

Har småköpt lite och hade hoppats kunna månadssparat och även återinvesterat utdelningar nu under 2022 på låga nivåer, men det tycks vänt snabbare än så... men det är mycket kvar av året.

Imorrn är det dags igen herrar, vad tror ni om måndagen efter helt sanslösa tre blåa dagar i rad? Vem hade sett det komma…

Då är det bara en Bentley kvar innan man har kommit ikapp…

Jag sitter fortfarande på 15-20% likvider och köper varje gång det är större nedgångar men jag har viktat och bantat innehaven hos fjolårets raketer till något stabilare alternativ samt olja mm.

Nu har vi ju förvisso flertalet faktorer att ta i beaktning men krig medför historiskt sett 22 dagar av skakig börs och nu är vi förbi den punkten men man får ju hålla i åtanke att läget är skakigt och framtiden oviss så en krigskassa kommer garanterat behövas för vidare köp. Snart kommer även rapportsäsongen vilket brukar innebär uppgångar så låt oss hålla tummarna och hoppas på bättre tider.

Vem bryr sig om pengar en dag som denna....

20220320_133319.jpg

Har fått skala ner sparandet lite från typ 30% till runt 10% av disponibel inkomst som en följd av ökade utgifter. Men annars har jag egentligen inte ändrat något mer än att jag fyllt på i vissa bolag jag tror på när de varit låga.

Resonerar som att antingen så är det rea eller så är jag ändå rökt.

Dagens tips ha ha

9CDF3E31-F8EC-44E3-A95F-861EFC4CE2D6.png
0885D276-453E-4F29-BC35-92BC6BA5A594.png

84% direktavkastning, hur går det ihop? Jag har aldrig sett något liknande.
Jag har ägt aktien ett tag (sålde av på 5,90).

Mest för att jag initialt planerade att göra en snabb swing-trade, men det slutade upp med att jag ägde bolaget i nästan två år, och gjorde i slutändan ca +25%. Hade gärna legat kvar men har tröttnat lite på hur bristfällig kommunikationen varit av bolaget samt att ägarna dragit sig tillbaka rätt mycket och är nu endast kvar som strategiska konsulter. Lovat mig själv ett flertal gånger att sälja av när jag såg blå siffror, men ändå varit för girig i flera omgångar och i slutändan missat tåget - men inte denna gång.

Började med att skriva en lång text om bolaget men märkte sedan efter en googling att det redan finns rätt bra artiklar där ute om det, se länkar under:
Kort så har de sålt av det mesta i deras produktportfölj för att satsa helhjärtat på deras SaaS-tjänst "Bidbrain" som jag inte har stort förtroende till. Även om de kan anses vara undervärderade (lägre än vad de har i cash), så har jag som sagt tröttnat på bolaget helt och hållet.

Tillbaka
Topp