• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

53115D12-4F51-42D9-A2D8-D60B53AF2A70.jpeg
Skönt med välbalanserad portfölj, låter månadssparen rulla och balanserar om (till aktier då) allt eftersom viktningen blir ojämn. Kör en golden butterfly (40% aktier, 20% guld, 20% korta resp långa räntor)

Om Putin är på väg att rycka i nödbromsen kanske börsen blir lite gladare. Det var ju ett antal experter som förutsade att ryssarna skulle få slut på resurser efter 10-12 dagars äventyrande så kanske är vad som håller på att ske.

Hade inte jag köpt klocka denna vecka så hade nog jag gått in med mera deg på börsen idag tror jag. Var jäkligt sugen i morse att öka men har inga pengar över om klockan ska betalas.

Mycket bra 🤩
Jag önskar jag hade köpt denna för något år sedan, innan den sjuka prisökningen.
CADC4097-5090-4936-B69F-DD5F118C78BF.jpeg

Edit: Det var ju du som skrev i en annan tråd om att du kunde få den för list, får man fråga vad listpriset är i dagsläget? På Rolex hemsida får jag bara upp "price on request". När jag tog den där bilden för nåt år sedan vill jag minnas att den låg på 358k. Nu börjar det iofs bli OT så det skriker om det, sorry...

Mycket bra 🤩
Jag önskar jag hade köpt denna för något år sedan, innan den sjuka prisökningen.
CADC4097-5090-4936-B69F-DD5F118C78BF.jpeg

Edit: Det var ju du som skrev i en annan tråd om att du kunde få den för list, får man fråga vad listpriset är i dagsläget? På Rolex hemsida får jag bara upp "price on request". När jag tog den där bilden för nåt år sedan vill jag minnas att den låg på 358k. Nu börjar det iofs bli OT så det skriker om det, sorry...
Tror det är 438k

För oss som ligger tungt i råvaror är det ju onekligen glada dagar. Men det har ju funnits en anledning att ligga tung just där även om den senare utvecklingen var oväntad och skyndade på saker och ting. Lite surt med mitt halvstora kliv ur oljan. Passar på att tipsa om att spana in lite geotekniska bolag cgg är ett. Passar också på att slå ett slag för GEVO ligger back där men tror fortfarande stenhårt på dem. Vi bör kunna se en kraftig uppsida där snart, tiden för det är helt rätt. Själv köpte jag idag lite tenngruvor.

Senast ändrad:
För oss som ligger tungt i råvaror är det ju onekligen glada dagar. Men det har ju funnits en anledning att ligga tung just där även om den senare utvecklingen var oväntad och skyndade på saker och ting. Lite surt med mitt halvstora kliv ur oljan. Passar på att tipsa om att spana in lite geotekniska bolag cgg är ett. Passar också på att slå ett slag för GEVO ligger back där men tror fortfarande stenhårt på dem. Vi bör kunna se en kraftig uppsida där snart, tiden för det är helt rätt. Själv köpte jag idag lite tenn gruvor.
Håller med, den som knäcker hur man byter från "oljebyggstenar" till förnybara "oljeliknade byggstenar", till ett rimligt pris, måste börja gå bra.

• Like
Reactions: PJZ
För oss som ligger tungt i råvaror är det ju onekligen glada dagar. Men det har ju funnits en anledning att ligga tung just där även om den senare utvecklingen var oväntad och skyndade på saker och ting. Lite surt med mitt halvstora kliv ur oljan. Passar på att tipsa om att spana in lite geotekniska bolag cgg är ett. Passar också på att slå ett slag för GEVO ligger back där men tror fortfarande stenhårt på dem. Vi bör kunna se en kraftig uppsida där snart, tiden för det är helt rätt. Själv köpte jag idag lite tenn gruvor.
Ska Europa kompensera för all olja ifrån Ryssland så borde det börja borras efter ny olja. Då borde hela den sektorn också få ett lyft.

Oljan kan fås ifrån andra länder än RU, Iran, Venezuela, US... Så oklart om de behöver borras effer ny olja.

Jag är inte helt inspelad på läget nu men Iran fick ju reducera sin export med upp till 80% pga av sanktioner som Trump införde (2018) om jag kommer ihåg det rätt

Senast ändrad:
Oljan kan fås ifrån andra länder än RU, Iran, Venezuela, US... Så oklart om de behöver borras effer ny olja.

Jag är inte helt inspelad på läget nu men Iran fick ju reducera sin export med upp till 80% pga av sanktioner som Trump införde (2018) om jag kommer ihåg det rätt
Det kommer behöva borras efter mer olja. Även om man släpper på reserver och ber andra producenter exportera mer så kommer det sannolikt kombineras med incitament för att borra. I bästa fall blir det ett ganska rörligt oljepris som kan slå ganska mycket. Alternativet är ju att olja och andra råvaror generellt ökar till tidigare ej skådade nivåer och driver inflation. Ytterligare driven inflation och mycket osäkra ekonomiska utsikter sätter centralbanker i kläm ordentligt med lättare kassor. En åtstramning riskerar en recession och en rejäl kris. Skenande priser på råvaror är ju ett utbudsproblem och det brukar centralbanker ofta låta vara men här har vi redan en ganska rejäl inflation och sedan kommer detta som kaka på kaka....

Mesta oljan är upptäckt redan. Kommer bli tight med oljesupply. Väst kan få handla med länder som Venezuela(släppta sanktioner) och Iran(låta de bygga kärnkraft). EU kommer få skramla med kassan och köpa upp det man kan i form av energi.

Om Putin är på väg att rycka i nödbromsen kanske börsen blir lite gladare. Det var ju ett antal experter som förutsade att ryssarna skulle få slut på resurser efter 10-12 dagars äventyrande så kanske är vad som håller på att ske.

Det är inga små krav man lägger fram. Ungefär vad Finland fick efter WW2.

Avväpning i det korta perspektivet. Dvs fred men det kan man inte lita på.

Neutralitet dvs troligen inget Nato/EU. Så nuvarande ledning ryker ju.

Erkänna Krim som del av Ryssland.

Erkänna utbrytarrepublikerna som egna suveräna nationer. Dvs med Putins "definition" av gränserna som är mycket större.

Senast ändrad:
Absolut, det är ingen bra deal för Ukraina och tror inte de kommer att gå med på detta alls. Men att Putin börjar backa från att ta över hela landet till att kompromissa i alla fall lite grann tyder på att saker kanske inte riktigt gått som planerat och de börjar leta efter en exit strategy.

Samtidigt säger Tyskland nej till importstopp av olja och gas från Ryssland. Så inom EU lär det endast ske på frivillig basis hos enskilda företag.

Någon som har koll på hur stor andel av Rysslands export av olja och gas som går till USA?
Inte riktigt svar på frågan men rysk olja stod för 3% av USA:s oljeimport.

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp