• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Riley

Panerai
Kan bli stökigt

_20220227_235410.JPG
_20220227_235343.JPG
 
  • Like
Reactions: PJZ

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Kommer påverka hela världsekonomin när ett så stort land i princip blir utestängt från global ekonomi. Nu verkar väl inte alla banker inkluderas så kke fortfarande går att köpa energi från Ryssland men det blir nog mkt svårt och dessutom har ryssarna sprängt en gasledning i Ukraina. Överhängande risk för mkt höga energipriser vilket pressar företagen, men det kommer också innebära stora problem för alla som är beroende av olika varor från Ryssland. Många företag kan få produktionsproblem tex pga det. Sedan höga energikostnader på det…

Mao borde det ha en negativ effekt på produktion generellt och pressar upp inflationen ytterligare i ett redan ansträngt läge. Som sagt har risken för stagflation definitivt ökat.

Och sedan finns ju risken för ett världskrig och annat som bör skrämma även börsen…?

Långsiktigt bör bolag inom försvar, cyberförsvar och energiomställning vara mkt gynnade närmsta åren. Världen kommer behöva ställa om sin energiinfrastruktur och energimix (var uppenbart innan men nu också jävligt bråttom). Världen kommer också behöva bygga upp sin armé ngt jävulskt (Tyskland har redan gått ut och annonserat mkt stora ökningar på försvarsbudget). Det bör också lägga ännu mer fokus på cybersäkerhet.

Men som sagt kan det eventuellt bli ett par jobbiga år för börsen generellt..
Kommer bli tufft i dag tror jag, risken för världskrig är verkligen överhängande nu. Får se om t.ex Kina passar på nu och tar över Taiwan.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Varför? Har herrn missat helgens händelser?

Sanktionerna mot Ryssland samt kriget bör påverka börsen en del idag gissningsvis.
Det har nog inte undgått någon vad som händer. Att det är skrämmande är vi nog alla överens om. Hur det påverkar börsen är en annan fråga. Uppenbarligen var det inte värt mer än en nedgång av omx på under 2% just nu.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det har nog inte undgått någon vad som händer. Att det är skrämmande är vi nog alla överens om. Hur det påverkar börsen är en annan fråga. Uppenbarligen var det inte värt mer än en nedgång av omx på under 2% just nu.
Nä man verkar bedöma att man ändå kan fortsätta köpa rysk energi. Hoppar över köp idag.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Köpte mig en hygglig mängd Ferronordic under hundringen idag. Haft dom under bevakning ett tag. Ett nytt innehav och såklart gambling i detta läge.
Finns en analys från november på Carnegies hemsida, med riktkursen på 380kr om du inte läst den. Ganska intressant, men visar också hur snabbt det kan svänga.

Har inga aktier själv i Ferronordic.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Finns en analys från november på Carnegies hemsida, med riktkursen på 380kr om du inte läst den. Ganska intressant, men visar också hur snabbt det kan svänga.

Har inga aktier själv i Ferronordic.
Har läst om dom några ggr i börsveckan men avvaktat pga av exponering Ryssland. Nu försvann halva börsvärdet på 5 dagar så jag hoppas att det kommer finnas en uppsida. Även en hög direktavkastning på runt 10% om informationen på Avanza stämmer.
 

Bonumm

Panerai
Allt blev blått i portföljen idag. Det hade man ju inte räknat med.
@1965ek Är du inte rädd att de helt enkelt går ur Ryssland helt och hållet, det vore ju förödande då de har mestadelen av deras affärer där? Det är det som hindrar mig att dra en lott just nu.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Allt blev blått i portföljen idag. Det hade man ju inte räknat med.
@1965ek Är du inte rädd att de helt enkelt går ur Ryssland helt och hållet, det vore ju förödande då de har mestadelen av deras affärer där? Det är det som hindrar mig att dra en lott just nu.
En lott är nog en bra analys. Lagt en stop loss sälj för 90 om den skulle nå 95. Förhoppningsvis ett litet skyddsnät iaf.
Lycka till! Själv gör jag aldrig som jag säger. Ville köpa Nibe, Vestas och SAAB i förra veckan av anledningarna jag skrev ovan. Men inte gjorde jag det… :(
Tack. Det började bra iaf. Som sagt ett högt risktagande från min sida.
 

FlipSwede

Rolex
Nejmen titta sa gront och skont det slutade for mig idag.
Men vad spelar det for roll nar ingenting jag vill kopa finns tillgangligt till listpris oavsett om det galler bil klocka eller bostad....suck
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Säkert flera här med mer kunskap om krypto, hur ser ni på ökad risk för reglering/transparens när det kanske visar sig att krypto blir ett verktyg för att underminera eu/usas sanktioner mot Ryssland?

Kina vad jag vet vill väl i princip redan förbjuda kryptovalutor. Så motstånd från stora nationer lär ej finnas. Är detta första gången vi på riktigt ser att krypto kan ”skada” våra ekonomiska system som väst-världen förlitar sig på.

Säger varken bu eller bä och har en del innehav (cert) själv även om jag nu börjat tänka i dessa banor.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Säkert flera här med mer kunskap om krypto, hur ser ni på ökad risk för reglering/transparens när det kanske visar sig att krypto blir ett verktyg för att underminera eu/usas sanktioner mot Ryssland?

Kina vad jag vet vill väl i princip redan förbjuda kryptovalutor. Så motstånd från stora nationer lär ej finnas. Är detta första gången vi på riktigt ser att krypto kan ”skada” våra ekonomiska system som väst-världen förlitar sig på.

Säger varken bu eller bä och har en del innehav (cert) själv även om jag nu börjat tänka i dessa banor.
Jag tror på reglering för att få krypto rumsrent. Plus krav på kundkännedom vid handel, vilket är det stora problemet avseende svarta ekonomin.
Kina gillar krypto, så länge den är centraliserad :)
 

ETMC

Omega
Spännande att se hur Saabs aktie utvecklas imorgon efter kvällens tal.. Nästan 40% upp sedan kriget börjat och med ökad satsning på totalförsvaret samt upprustning runt om o Europa låter det ju som att alla möjligheter finns för att det ska gå bra för företaget?

Är dock inte så insatt i hela kedjan/beroenden runt deras produkter och tjänster. Vad tror ni mer kunniga?
 

Bonumm

Panerai
Spännande att se hur Saabs aktie utvecklas imorgon efter kvällens tal.. Nästan 40% upp sedan kriget börjat och med ökad satsning på totalförsvaret samt upprustning runt om o Europa låter det ju som att alla möjligheter finns för att det ska gå bra för företaget?

Är dock inte så insatt i hela kedjan/beroenden runt deras produkter och tjänster. Vad tror ni mer kunniga?
Det är ju inte så att den gått dåligt de senaste dagarna heller.
 
Topp