• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Passat på och fylla på lite i mina långa innehav. Mestadels HM, SHB och Byggmax.
Fan vilka fina trades man kan göra nu om man bara har tiden.. Försöker göra lite korta affärer via mobilen men blir bara halvdant, tyvärr :pompus:
Låter bra, är glad att jag plockade på mig mer invisio igår, upp nästan 10% idag. Även B&b tools levererade en superrapport igår och ska försöka gå in lite mer där snart!

Jag har ett tag haft tankar på att lägga in lite pengar i fonder för att få någon som helst avkastning. Tänker mig ett ganska långsiktigt sparande på i alla fall 5 år. Läst på så mycket att jag känner att indexfonder vore lämpligt för mig som inte är så insatt och helst bara låter pengarna ligga och gotta sig utan att behöva göra några större justeringar.

Funderar på Avanza Zero som ju sjunkit 21 procent senaste 6 månaderna. När tror ni det är dags att köpa in sig? Nu? Bör man även lägga lite pengar i en räntefond? I så fall vilken?

Jag har ett tag haft tankar på att lägga in lite pengar i fonder för att få någon som helst avkastning. Tänker mig ett ganska långsiktigt sparande på i alla fall 5 år. Läst på så mycket att jag känner att indexfonder vore lämpligt för mig som inte är så insatt och helst bara låter pengarna ligga och gotta sig utan att behöva göra några större justeringar.

Funderar på Avanza Zero som ju sjunkit 21 procent senaste 6 månaderna. När tror ni det är dags att köpa in sig? Nu? Bör man även lägga lite pengar i en räntefond? I så fall vilken?

Ett enkelt grundupplägg vore en svensk indexfond t.ex. avanza zero och en billig globalfond, såsom Danske invest global index. Sen lite räntor som dämpning, en kort och en lång räntefond kanske. Spiltan räntefond sverige och amf räntefond lång är två förslag.

Ger en hyfsad spridning och låg avgift, bara att börja spara.

Edit: Tänk på att det kan vara en god ide att gå in stegvis med pengarna under en längre period, kanske under 6-12 mån beroende på hur du känner, för att minska risken.

Senast ändrad:
Jahapp, sen sist så har jag sålt Tesla (bra beslut med facit i hand) och snittat ner mig i samtliga innehav. Trots det rejält mycket mer minus och ingen vändning i sikte.

freefallin.PNG

Now I'm free, free fallin'...
:dead:

Senast ändrad:
Jahapp, sen sist så har jag sålt Tesla (bra beslut med facit i hand) och snittat ner mig i samtliga innehav. Trots det rejält mycket mer minus och ingen vändning i sikte.

Du har glömt editera bort ditt innehav i fonderna (antal).

OnT: Hoppas det vänder snart, riktigt tråkig syn detta :/

Du har glömt editera bort ditt innehav i fonderna (antal).

OnT: Hoppas det vänder snart, riktigt tråkig syn detta :/

Tack för att du sa till :) Det är väl inte hela världen om någon orkar räkna ut hur mycket jag har i min global-fond då det är ett ganska litet innehav men editerade bort det i vilket fall som helst, onödigt att skylta med på ett publikt forum.

Visst svider det, men mest tråkigt är det att inte ha likvider nog att kunna köpa mer. Om man bara visste om det ska falla 20% till eller vända upp inom kort :D

Tack för att du sa till :) Det är väl inte hela världen om någon orkar räkna ut hur mycket jag har i min global-fond då det är ett ganska litet innehav men editerade bort det i vilket fall som helst, onödigt att skylta med på ett publikt forum.

Visst svider det, men mest tråkigt är det att inte ha likvider nog att kunna köpa mer. Om man bara visste om det ska falla 20% till eller vända upp inom kort :D
Förutsatt att du har lång horisont är det bara att fortsätta snitta ner. Vändning kommer förr eller senare :greedy:

freefallin.PNG

Säkrare portfölj får man leta efter. Ser riktigt bra ut. Bara stora kvalitetsbolag. Tkr du har bra snitt ändå. Ta på dig kaptensmössan och rid ut stormen ;)

Säkrare portfölj får man leta efter. Ser riktigt bra ut. Bara stora kvalitetsbolag. Tkr du har bra snitt ändå. Ta på dig kaptensmössan och rid ut stormen ;)
Tack! :) Javisst är det bara att rida ut stormen, skönt att sitta på kvalitets-aktier i tider som dessa - det enda man gräms över är som sagt att inte kunna köpa fler.

Tankar kring Tesla?
Relativt nedtryckt för stunden (även om den hoppat upp en "skvätt" idag - tack vare nyheten om Model III-presentationen i mars, antar jag).
Har inte läst på något (alls), men om man ser det i tidsperspektivet fram till lansering av nämnda modell så borde man väl kunna göra någon liten peng?

Eller har jag bara rosenfärgade glasögon på mig för att det är en biltillverkare? Och då dessutom en biltillverkare som tillverkar något jag verkligen tror på - Elbilar!

freefallin.PNG

Tycker du har en bred och bra portfölj. Är övertygad om att den kommer ge avkastning på längre sikt. Är själv inte heller så likvid som jag önskar nu efter lite mer köp senaste veckan. Funderar nästan på att ta ut lite lån för att köpa när börsen är nedtryck, men vi får se hur det blir med det!

Att blanda känslor och affärer är en dålig kombo. :p
Det är inte så mycket känslor som principen att inte placera pengar i en verksamhet där jag inte har förtroende för ledningen. Titta på Akelius-preffen och spektaklet kring den. Näe, jag stoppar pengarna någon annan stans.

Vad tror ni? Ska börsen ner ytterligare 30-40% innan vi kan se en långsiktig vändning?
Dysterkvistarna anser att OMX30 ska ner till 700-800 innan vi kan börja om.
Som perspektiv så kan vi titta på grafen för OMX30 sedan 1996.
Då ser vi att vi idag ligger på ca 1250 med nuvarande nergång/korrigering vilket motsvarar toppnivån 2007 och vi har ytterligare en bit ner innan vi kommer ner till toppnivån 2011..

Historien behöver så klart inte säga något om framtiden. Men..
Med denna graf i bakhuvudet så undrar jag om jag inte gick in för tidigt och med lite för mycket de senaste veckorna?
Borde kanske väntat i 6 månader till?
Nu kommer i och för sig utdelningar till våren som ska återinvesteras men ändå.
Tankar och funderingar?
10.000kronors frågan är om detta bara en mindre korrigering eller är vi på väg mot Armageddon?
De lärde tvistar.
image.png

• Like
Reactions: LS
Vad tror ni? Ska börsen ner ytterligare 30-40% innan vi kan se en långsiktig vändning?
Dysterkvistarna anser att OMX30 ska ner till 700-800 innan vi kan börja om.
Som perspektiv så kan vi titta på grafen för OMX30 sedan 1996.
Då ser vi att vi idag ligger på ca 1250 med nuvarande nergång/korrigering vilket motsvarar toppnivån 2007 och vi har ytterligare en bit ner innan vi kommer ner till toppnivån 2011..

Historien behöver så klart inte säga något om framtiden. Men..
Med denna graf i bakhuvudet så undrar jag om jag inte gick in för tidigt och med lite för mycket de senaste veckorna?
Borde kanske väntat i 6 månader till?
Nu kommer i och för sig utdelningar till våren som ska återinvesteras men ändå.
Tankar och funderingar?
10.000kronors frågan är om detta bara en mindre korrigering eller är vi på väg mot Armageddon?
De lärde tvistar.
image.png

Brukar också ta fram samma graf, titta och konstatera att nu är de ner i botten som gäller. Sen går man in och kollar fundamenta på bolagen och då får man en ny bild och ser att flera bolag har kommit ner till en attraktiv värdering. Att träffa botten är ju extremt svårt om inte omöjligt så jag köper på mig då och då på riktigt blodiga dagar och behåller sedan. För mig får de gärna rasa vidare, är långsiktig och sitter med kvalitetsbolag så rea är alltid välkommet!

Brukar också ta fram samma graf, titta och konstatera att nu är de ner i botten som gäller. Sen går man in och kollar fundamenta på bolagen och då får man en ny bild och ser att flera bolag har kommit ner till en attraktiv värdering. Att träffa botten är ju extremt svårt om inte omöjligt så jag köper på mig då och då på riktigt blodiga dagar och behåller sedan. För mig får de gärna rasa vidare, är långsiktig och sitter med kvalitetsbolag så rea är alltid välkommet!

Jag håller med och kör själv samma taktik.
Gick ur börsen helt för några månader sedan för att ligga helt likvid och började gå in för ett tag sedan då värderingarna och direktavkastningarna började se väldigt attraktiva ut.
Men har den där gnagande känslan att jag gick in för tidigt nu när de likvida medlen börjar sina på ISKn..
Nåväl, hur som helst så känns det som det kommer att vara en spännande tid vi går till mötes med många nya möjligheter :)

Jag håller med och kör själv samma taktik.
Gick ur börsen helt för några månader sedan för att ligga helt likvid och började gå in för ett tag sedan då värderingarna och direktavkastningarna började se väldigt attraktiva ut.
Men har den där gnagande känslan att jag gick in för tidigt nu när de likvida medlen börjar sina på ISKn..
Nåväl, hur som helst så känns det som det kommer att vara en spännande tid vi går till mötes med många nya möjligheter :)

Kör samma. Redan bränt hela likviden och köpt lite på kredit. Känner också att det kanske var tidigt men har en del kredit kvar om det fortsätter ner. Bara surt om man sitter och väntar för länge och sen när det går upp är man för sen på bollen. Jag har långsiktigt tänk så då funkar det att acceptera minus i portföljen ett längre tag. Kollade igår och hela mitt innehav ger 6% direktavkastning, och då har jag ändå en del bolag i portföljen som inte delar ut alls eller väldigt lite. Gick in i en liten post på Qliro t.ex efter att läst http://snaljapen.se/2016/01/qliro-sverigest-mest-hatade.html. Ingen utdelning utan mer som en Trisslott. Går det så går det. Många av Qlirogruppens bolag använder jag själv i min vardag.

Någon som har lite tankar på kring vilken fond man ska spara till nyfödda?
Tänker en tidshorisont på 18 år där man stoppar in lite pengar varje månad.

Kör samma. Redan bränt hela likviden och köpt lite på kredit. Känner också att det kanske var tidigt men har en del kredit kvar om det fortsätter ner. Bara surt om man sitter och väntar för länge och sen när det går upp är man för sen på bollen. Jag har långsiktigt tänk så då funkar det att acceptera minus i portföljen ett längre tag. Kollade igår och hela mitt innehav ger 6% direktavkastning, och då har jag ändå en del bolag i portföljen som inte delar ut alls eller väldigt lite. Gick in i en liten post på Qliro t.ex efter att läst http://snaljapen.se/2016/01/qliro-sverigest-mest-hatade.html. Ingen utdelning utan mer som en Trisslott. Går det så går det. Många av Qlirogruppens bolag använder jag själv i min vardag.

Håller med om att det är riktigt bra risk/reward i Qliro just nu. Börsvärde på 1 miljard och P/S på 0,19. Frågan är ju hur pass mer billigt det kan bli. Lyckas man bli av med alla dessa ständigt återkommnde "engångsposter" så kan de nog bli bra.

Tillbaka
Topp