• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Da fick jag rad med en kall idag med...

20220324_141612_HDR.jpg
20220324_150152_HDR.jpg

Senast ändrad:
Bra dagar nu. Låt oss hoppas att Putin sakteligen drar sig tillbaka.

Detta innebär dock att jag får sälja av lite mer olja/energi, men vad gör det då de aktierna har gått riktigt bra.

"Teknik- och it-relaterade aktier fortsatte att gå bra. Apple steg 1,9 procent. Det är elfte dagen i rad som teknikjätten visar uppsidan vilket är den längsta sviten med uppgång sedan 2003."

Instämmer att det är mentalt skönt att det fått lite vind i seglet :)

Är SBB slut som folkaktie? Total slakt i år. -9% idag…riktkurs 1st malmöfalafel

Det gick från mitt bästa innehav till ett jävla bottensänke. Volatiliteten är banne mig som krypto nu!

Senast ändrad:

Det gick från mitt bästa innehav till ett jävla bottensänke. Volatiliteten är banne mig som krypto nu!
Ser ut och vara så, SSAB har blivit den "nya".. Blankarattacken var början för SBB:s ritktigt risiga år utveckling 2022 och som grädde på moset kom nu riktkursen från wallstreet.
Blir inte förvånad om Ilja gör ett riktigt jäkla mastodont köp idag.

Ser ut och vara så, SSAB har blivit den "nya".. Blankarattacken var början för SBB:s ritktigt risiga år utveckling 2022 och som grädde på moset kom nu riktkursen från wallstreet.
På pappret ser ju SBB ut att vara ett fynd, p/e 2,69 enligt Avanza. Frågan är hur många privatsparare som förblindas av det? Ca 74 % av SBB:s vinst 2021 var dock inte "pengar i handen" utan orealiserade värdeförändringar på deras fastigheter. Substansvärdet per aktie var 31/12 45 kr. Kursen i dagsläget på ca 40 kr bedömer jag därför inte som något fynd, med hänsyn osäkerheten kring räntor framöver.

Ligger -100k nu så jag får börja minska innehavet när aktien går upp en aning. OM den nu gör det…läget känns allt annat än stabilt. Annars får jag ”cut my losses” och acceptera nederlag samt allokera annorstädes.

Senast ändrad:

Jag lessnade på SBB och sålde mitt lilla innehav i torsdags, så det var lite flyt. Tror tyvärr på fortsatt nedgång.
Håller på att gå in i service-branschen till olja och gas. Tror den sektorn kommer lyfta. Många aktier i den sektorn har ju redan gått bra i år och under mars. Jag tar rygg på ”Naturgasturken” på Flashback och håller tummarna.

• Like
Reactions: PJZ
Vad är det för "fundamenta" som ändrats i SBB?

Att högre räntor påverkar fastighetsbolagen vet jag men det måste vara något mer.

Vad är det för "fundamenta" som ändrats i SBB?

Att högre räntor påverkar fastighetsbolagen vet jag men det måste vara något mer.
Blev alldeles för mycket när Viceroys blankning blev publik med deras rapport hur dom såg SBB.. Ilja svarade och gick på mot-attack bigtime.. För rörigt och många valde/väljer att ta hem vinster.

Detta kom nu som lite grädde på moset, blankarna känner på sig osäkerheten :
Mirabella Financial Services LLP har rapporterat in en ny position i Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB. Positionen uppgår till motsvarande -6 194 027 aktier (0,51% av kap.) per 2022-04-01.
De måste väl rapportera när deras position går över 0,5% har jag för mig.

Stora blankare jobbar ju aktivt med att misskreditera bolaget de blankat vilket kan vara bra att komma ihåg.

De måste väl rapportera när deras position går över 0,5% har jag för mig.

Stora blankare jobbar ju aktivt med att misskreditera bolaget de blankat vilket kan vara bra att komma ihåg.
Precis 0,5% är nya reglerna..
SBB har inte varit blankade så vitt jag vet men sedan Viceroy gav sig på Ilja och company så har det bara slutat med osäkerhet och rörigt.
Ilja och company har dementerat Viceroys rapport och gjort insynsköp av enorma summor, men de har hamnat under luppen och DI skrev artikel i helgen angående nedskrivningar och nu idag kom en nya blankare in i aktien.
Jag håller mig ifrån SBB nu..
Finns andra aktier jag istället placerar min slantar i.

Precis 0,5% är nya reglerna..
SBB har inte varit blankade så vitt jag vet men sedan Viceroy gav sig på Ilja och company så har det bara slutat med osäkerhet och rörigt.
Ilja och company har dementerat Viceroys rapport och gjort insynsköp av enorma summor, men de har hamnat under luppen och DI skrev artikel i helgen angående nedskrivningar och nu idag kom en nya blankare in i aktien.
Jag håller mig ifrån SBB nu..
Finns andra aktier jag istället placerar min slantar i.
Gick ur idag. Håller med om att det känns rörigt.

Mina herrar vad gör man med likvida medel på kort sikt numera? Har alltid haft en relativt stor andel kontant pga anledningar, men nu om vi ska ha 5% inflation så måste man ju göra något bättre med dem. Vad finns för alternativ om man vill skydda sig mot inflationen men ändå kunna realisera pengarna på 3-6 månader?

Tillbaka
Topp