• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Mina herrar vad gör man med likvida medel på kort sikt numera? Har alltid haft en relativt stor andel kontant pga anledningar, men nu om vi ska ha 5% inflation så måste man ju göra något bättre med dem. Vad finns för alternativ om man vill skydda sig mot inflationen men ändå kunna realisera pengarna på 3-6 månader?

Ja du, vad ska man göra egentligen? Sitter med för mycket kontanter själv men känns inte riktigt sunt att stoppa in de i marknaden just nu då det är pengar jag vill kunna nyttja kommade 2-3 år. Ser att sparräntorna kryper upp lite men det är inga höjdarsiffror än. Typ 2% eller så om man binder på 3 år...

Ja du, vad ska man göra egentligen? Sitter med för mycket kontanter själv men känns inte riktigt sunt att stoppa in de i marknaden just nu då det är pengar jag vill kunna nyttja kommade 2-3 år. Ser att sparräntorna kryper upp lite men det är inga höjdarsiffror än. Typ 2% eller så om man binder på 3 år...
Nej det är precis problemet. Det är för dålig synk mellan värdepapper och när jag är sugen på att köpa saker. Därav att jag måste ha en del kontant. Men det suger ju om dessa minskar 3-5% i värde per år framöver. Blir rätt dyrt.

Mina herrar vad gör man med likvida medel på kort sikt numera? Har alltid haft en relativt stor andel kontant pga anledningar, men nu om vi ska ha 5% inflation så måste man ju göra något bättre med dem. Vad finns för alternativ om man vill skydda sig mot inflationen men ändå kunna realisera pengarna på 3-6 månader?
Personligen hade lagt 10-20 % i fonder och resten på ett räntekonto konto med insättningsgarani och fritt uttag.

Får försöka hitta några lågriskfonder (men 3-6 mån är lite risky) med hyfsad avkastning är väl lättare sagt än gjort just nu

Senast ändrad:

3-6 mån är ju väldigt kort tid, vettefan vad det finns för alternativ. Kameo är väl ett ok alternativ men då snackar vi minimum 10-12 mån.

Räntekonto ger väl nästintill inget idag? Att satsa på fonder med så kort sparhorisont förefaller även dumdristigt oavsett hur låg risk dom har.
0.5-0,6 är bättre än 0. Fonder oavsett tidshorisont kan lika väl ge dig + eller - några % och bör ses som en risk men om man kan leva med att 10-20% av summan omfattas så anser jag att det är en kalkylerad risk. Sen är det upp till den enskilde att själv avgöra vad man är bekväm med. Finns inget som heter riskfri avkastning.

Personligen så tycker jag inte att pengar som behövs inom 12 månader ska finnas i något annat än på kontot

Jag sålde 40% av innehavet i SBB idag (det kan bli mer). Jag är trött på aktiens kräftgång samt värderingen då bolaget är tungt belånat och vi som allmänt känt står inför räntehöjningar. Synd då det är trevligt med månadsutdelare.

Jag snittar nog in mig när botten är satt vid 30’ish kr eller dylikt men just nu fortsätter det fria fallet (-42% i år).

Jag sålde 40% av innehavet i SBB idag (det kan bli mer). Jag är trött på aktiens kräftgång samt värderingen då bolaget är tungt belånat och vi som allmänt känt står inför räntehöjningar. Synd då det är trevligt med månadsutdelare.

Jag snittar nog in mig när botten är satt vid 30’ish kr eller dylikt men just nu fortsätter det fria fallet (-42% i år).
Samma här. Sålde 50% av innehavet i dag med en liten förlust. Resten får vara kvar ett tag.

Vad är det för "fundamenta" som ändrats i SBB?

Att högre räntor påverkar fastighetsbolagen vet jag men det måste vara något mer.
Inget fundamenta vad jag vet. Varför måste det vara mer? En förutsättning för att de har kunnat växa är ett gynnsamt klimat för räntor - finns farhågor att en betydligt mindre gynnsam miljö väntar. Tar man SBB har grundaren utan större eget kapital i ryggen byggt upp en av de större fastighetsbolagen i Sverige på rekordtid. Det är självklart att det måste ha skett med en stor portion risk - genom stor skuldsättning och aggressiv uppvärdering av fastigheter. Att som lekman förstå finansieringen av bolagsbygget är omöjligt med en djungel av räntebärande värdepapper, tilläggsköpeskillingar och ägande av intresse- och samriskbolag.

Min uppfattning är inte att SBB är ett lågriskbolag som platsar som den nya "folkaktien", vilket man lätt kan förledas att tro när man ser till deras fastighetsinnehav och hyresgäster.

Så har jag alltid resonerat tidigare, men nu har ju kostnaden för den "bekvämligheten" dragit iväg ordentligt.

Samma dilemma här. Sitter med 90% likvida medel, ca en årslön på bankkonto. Minst hälften av det vill jag kunna ha tillgång till inom ett år. Känns inget vidare att garanterat tappa en massa med inflationen. Överväger guld men har nog varit för långsam med att gå in.

Känns någon global indexnära fond med låg avgift som ett rimligt alternativ för det jag inte behöver inom ett år?

Normalt sett har jag ogärna investerat pengar i fonder och aktier som jag inte kunnat avvara i minst 3 år, gärna längre. Idag är världsläget minst sagt instabilt varför det kan kännas skönt med en stor buffert. Blir det världskrig bör det väl vara bra att ha det mesta i guld?

Samma dilemma här. Sitter med 90% likvida medel, ca en årslön på bankkonto. Minst hälften av det vill jag kunna ha tillgång till inom ett år. Känns inget vidare att garanterat tappa en massa med inflationen. Överväger guld men har nog varit för långsam med att gå in.

Känns någon global indexnära fond med låg avgift som ett rimligt alternativ för det jag inte behöver inom ett år?

Normalt sett har jag ogärna investerat pengar i fonder och aktier som jag inte kunnat avvara i minst 3 år, gärna längre. Idag är världsläget minst sagt instabilt varför det kan kännas skönt med en stor buffert. Blir det världskrig bör det väl vara bra att ha det mesta i guld?
Blir det världskrig vill du nog ta ut en hel del kontanter och omsätta en del till mat och förnödenheter samt cigg, sprit och annat som man kan muta sig fram med. Guld är praktiskt också, men det har stuckit så mycket på sista tiden.

Så har jag alltid resonerat tidigare, men nu har ju kostnaden för den "bekvämligheten" dragit iväg ordentligt.
Förutom det uppenbara svaret att inte investera pengar du ska ha inom kort beror det på om du vet vad du ska köpa? Kanske köpa något likvärdigt med hög likviditet för att skydda mot inflation och värdeförändring.
Om du tänker köpa något i euro kanske du kan parkera pengar i den valutan för att i alla fall ta bort valutarisken.
Är du sugen på en klocka för 100k närmaste året men vet inte vilken så parkera pengarna i en lättsåld dj eller liknande.

Blir det varldskrig sa ar det battre att ha konserver rent vatten medicin och bransle an fysiskt guld som....ja vem vill ha det nar varlden star i brand runtomkring dig?
Hur mycket guld far (fick) en invanare i Mariupol ge for ett mal varm mat? Sjukvard? Vem bytte?

Darmed inte sagt att det inte ar dumt att ha en hog med guld istf sedlar i handelse av oroliga tider.

Blir det varldskrig sa ar det battre att ha konserver rent vatten medicin och bransle an fysiskt guld som....ja vem vill ha det nar varlden star i brand runtomkring dig?
Hur mycket guld far (fick) en invanare i Mariupol ge for ett mal varm mat? Sjukvard? Vem bytte?

Darmed inte sagt att det inte ar dumt att ha en hog med guld istf sedlar i handelse av oroliga tider.

Allt det är redan fixat. Inte säkert att det blir fullt krig här om det blir världskrig och då kan nog guld behålla värdet mer än dollar, yuan och sek.

3-6 månader känns alldeles för kort tid.
Tycker det finns flera trevliga bolag att välja mellan i olika sektorer och listor.
SSAB känns som de har mer att ge, Volvo, Electrolux B, Embracer, Calliditas och Biovica om du vill "krydda" till det..
Finns givetvis många fina bolag därtill :happyhappy:

Kan du inte tanka dig att aga en aktie i tio ar sa ska du inte ens fundera pa att aga den i tio minuter.
Aktier har jag redan. Dessa vill jag sälja när det är läge, inte när det inte är det ;)

Haha ja om det bara är 3-6månader så strunta i börsen :) https://www.kameo.se/ är annars smutt!.. det är kortsiktigheten som sätter käppar i hjulen för dig
Det där låter intressant men utbetalningar osv kan väl inte vara löpande utan kommer när fastigheter mm säljs? Jag vill inte ha en ryckighet utan helst en jämn avkastning.

Aktier har jag redan. Dessa vill jag sälja när det är läge, inte när det inte är det ;)

Det där låter intressant men utbetalningar osv kan väl inte vara löpande utan kommer när fastigheter mm säljs? Jag vill inte ha en ryckighet utan helst en jämn avkastning.

Du får utbetalningar varje månad sedan den fulla summan när tidsfristen är ute vilket är mellan 8-14 mån. Jag har valt 10-12 mån lån med låg risk. Det känns inte helt safe att låna ut pengar till företag i riskgrupp D/E även om räntan är 10-12%. Men sådant får ju varje person avgöra själv och läsa på.

Du får utbetalningar varje månad sedan den fulla summan när tidsfristen är ute vilket är mellan 8-14 mån. Jag har valt 10-12 mån lån med låg risk. Det känns inte helt safe att låna ut pengar till företag i riskgrupp D/E även om räntan är 10-12%. Men sådant får ju varje person avgöra själv och läsa på.
Ett mycket trevligt upplägg i en konstig tid som vi lever i. Och kommer bli rörigare bolåneräntorna har redan bankerna skruvat upp och 5-åringen är på strax över 3%, de kommer slå hårt på högt belånade "ung-vuxna".

Tillbaka
Topp