• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Mitt år :)
Screenshot_20221230_111350_Avanza.jpg

Inte suttit på händerna!
 

P-A

Sir Spamalot
Wow grattis!
Vill du berätta mer om hur du fick till det?
För mig gick det inget vidare men iaf bättre än genomsnittlig Avanzian och ”börsen”.
23E82BAD-5308-4B95-A9F5-6A99FC33E8BA.jpeg

Sedan har vi drygt 50% cash så helheten har klarat sig skapligt…

Som jag skrev nyss så gjorde jag en stor synd i aktiespararvärlden. Jag satsade allt på en häst och det betalade sig (Hexatronic). I efterhand bra, inledningsvis helt idiotiskt!
 
Ni har klarat er bra. Fick bli en lång överstrykning här.. tung i fastigheter och tech i USA och då sålde jag ändå SBB med vinst tidigare i år.
 

Bilagor

  • 63BBCDB0-1145-46D3-BBE0-E7DB4DCE9724.jpeg
    63BBCDB0-1145-46D3-BBE0-E7DB4DCE9724.jpeg
    70.8 KB · Visningar: 29

zeke_varg

Omega
Upp 32% i år. Jag krängde alla våra aktier sept förra året. Kvar hade vi de aktier som frugan har på sitt konto. Hon vill inte sälja av nostalgiska skäl.. Nu har vi några månadslöner i en aktie. Frun är ett geni! 🏆
 

Bilagor

  • B9DF9AFE-CED8-4001-AD02-290B57862684.png
    B9DF9AFE-CED8-4001-AD02-290B57862684.png
    105.2 KB · Visningar: 27

zeke_varg

Omega
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.

Tänkte att de kunde få stoppa in 50kr/månad el så och se hur det utvecklar sig. Kunna prata om vad som händer. Vad man kan investera i. Att få barnen till att spara och tänka långsiktigt även om det är små belopp. Förstår ju att vi vuxna behöver gå in och godkänna så inga problem så men var vänder man sig? Om någon redan gjort jobbet tar jag gärna emot tips. Bankkonto suger ju även för barnen..

Jag köpte aktier när jag var 14 år via pappa men minns inte hur det såg ut då. Minns bara att jag köpte/sålde aktier/optioner och knatade in på banken när jag var 18. Ett jävla meck och svindyr cortage. Tusenlappar i avgift ibland när jag var inne och vevade.
 

Makkanxd

Rolex
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.

Tänkte att de kunde få stoppa in 50kr/månad el så och se hur det utvecklar sig. Kunna prata om vad som händer. Vad man kan investera i. Att få barnen till att spara och tänka långsiktigt även om det är små belopp. Förstår ju att vi vuxna behöver gå in och godkänna så inga problem så men var vänder man sig? Om någon redan gjort jobbet tar jag gärna emot tips. Bankkonto suger ju även för barnen..

Jag köpte aktier när jag var 14 år via pappa men minns inte hur det såg ut då. Minns bara att jag köpte/sålde aktier/optioner och knatade in på banken när jag var 18. Ett jävla meck och svindyr cortage. Tusenlappar i avgift ibland när jag var inne och vevade.
Kan du inte bara öppna ett ISK i ditt namn som du döper till något bra?
Finns ju många fonder som inte kräver några stora pengar per transaktion. Då kan ni ju även prata om hur man kan tänka kring viktning och underliggande bolag om ni verkligen vill nörda ner er? :)


Exempelvis Avanza Global/Zero har köp från 1 kr.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.

Tänkte att de kunde få stoppa in 50kr/månad el så och se hur det utvecklar sig. Kunna prata om vad som händer. Vad man kan investera i. Att få barnen till att spara och tänka långsiktigt även om det är små belopp. Förstår ju att vi vuxna behöver gå in och godkänna så inga problem så men var vänder man sig? Om någon redan gjort jobbet tar jag gärna emot tips. Bankkonto suger ju även för barnen..

Jag köpte aktier när jag var 14 år via pappa men minns inte hur det såg ut då. Minns bara att jag köpte/sålde aktier/optioner och knatade in på banken när jag var 18. Ett jävla meck och svindyr cortage. Tusenlappar i avgift ibland när jag var inne och vevade.
Vi sparar åt barnen och det är inget de vet om. Med tanke på var mina prioriteringar låg när jag blev 18 så känns det rätt att både hålla det hemligt så länge som möjligt och att styra över vad pengarna skall användas till.

Vi sparar var för sig eftersom man inte kan dela på ett ISK men tanken du lyfter fram med att tidigt lära dem att spara är inte alls dum. Jag tänker dock att det är något som kan ske vid sidan om det ordinarie sparandet.
 
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.

Tänkte att de kunde få stoppa in 50kr/månad el så och se hur det utvecklar sig. Kunna prata om vad som händer. Vad man kan investera i. Att få barnen till att spara och tänka långsiktigt även om det är små belopp. Förstår ju att vi vuxna behöver gå in och godkänna så inga problem så men var vänder man sig? Om någon redan gjort jobbet tar jag gärna emot tips. Bankkonto suger ju även för barnen..

Jag köpte aktier när jag var 14 år via pappa men minns inte hur det såg ut då. Minns bara att jag köpte/sålde aktier/optioner och knatade in på banken när jag var 18. Ett jävla meck och svindyr cortage. Tusenlappar i avgift ibland när jag var inne och vevade.

Jag har öppnat ISK för vart och en av barnen i samband med att de föddes. Jag har fullmakt så insättningar och köp görs via mig. Dock kan inte jag eller barnen ta ut pengarna förrän de är 18, vilket är positivt, men samtidigt lite stelbent då jag nu i efterhand nog snarare hade startat ett Opti-konto i mitt namn där jag sparar för alla barnen samlat.
 
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.
Det du frågar efter finns inte mig veterligen. Det är alltid så att det måste vara en vuxen som sköter lådan så att säga, iaf de jag kollat.
 

zeke_varg

Omega
Det du frågar efter finns inte mig veterligen. Det är alltid så att det måste vara en vuxen som sköter lådan så att säga, iaf de jag kollat.
Låter rimligt iof. Det är ju trots allt förbjudet för kids att köpa en Trisslott.

MEN.. Vore ju en grej om barn kunde lägga en köporder och att båda föräldrarna klickar på accept via bankid.

Jag har redan månadsspar till kidsen i mitt eget namn. Jag skulle inte palla att de drar till Ibiza och drämmer av 250k på ett bräde el köper Gucciväskor som tappas bort i nån krogvända. Bara för att de får access till sitt konto när de fyllt 18. Bara för att jag höll i slantarna kanske inte nästa generation gör desamma. Min lösning behöver inte nödvändigtvis vara lösning för alla andra förstås.

Däremot tänker jag att de skulle kunna få med på ett mindre konto där jag hjälper dom o göra investeringar isf att bränna månadspengarna på kolasnören. Jag är en tråkfarsa kanske men sparande är fanimej en svaghet hos mänskligheten.
 
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.

Tänkte att de kunde få stoppa in 50kr/månad el så och se hur det utvecklar sig. Kunna prata om vad som händer. Vad man kan investera i. Att få barnen till att spara och tänka långsiktigt även om det är små belopp. Förstår ju att vi vuxna behöver gå in och godkänna så inga problem så men var vänder man sig? Om någon redan gjort jobbet tar jag gärna emot tips. Bankkonto suger ju även för barnen..

Jag köpte aktier när jag var 14 år via pappa men minns inte hur det såg ut då. Minns bara att jag köpte/sålde aktier/optioner och knatade in på banken när jag var 18. Ett jävla meck och svindyr cortage. Tusenlappar i avgift ibland när jag var inne och vevade.
Lysa har minimiinsättning på 200, men sedan kan man göra interna transaktioner mellan konton. Om det kan vara en lösning?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Låter rimligt iof. Det är ju trots allt förbjudet för kids att köpa en Trisslott.

MEN.. Vore ju en grej om barn kunde lägga en köporder och att båda föräldrarna klickar på accept via bankid.

Jag har redan månadsspar till kidsen i mitt eget namn. Jag skulle inte palla att de drar till Ibiza och drämmer av 250k på ett bräde el köper Gucciväskor som tappas bort i nån krogvända. Bara för att de får access till sitt konto när de fyllt 18. Bara för att jag höll i slantarna kanske inte nästa generation gör desamma. Min lösning behöver inte nödvändigtvis vara lösning för alla andra förstås.

Däremot tänker jag att de skulle kunna få med på ett mindre konto där jag hjälper dom o göra investeringar isf att bränna månadspengarna på kolasnören. Jag är en tråkfarsa kanske men sparande är fanimej en svaghet hos mänskligheten.

Yes. Vi tänker i samma banor. Jag fondsparar i en kapitalförsäkring åt min unge i mitt namn. Och pengarna kommer han att få pö om pö om han ber snällt, uppvisar god känsla för privatekonomi, och inte minst monetärt har bidragit till det han vill köpa (läs : det vi anser att han behöver köpa ^^).
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
När har ni skaffat egenhantering för spar för era kids? Någon nätmäklare ni rekar? Går det ens?

Det jag tänker mig är typ opti/lysa där kidsen själva kan spara. Lysa har minimiinsättning och opti ser ut att ha minimiålder 18 år.

Tänkte att de kunde få stoppa in 50kr/månad el så och se hur det utvecklar sig. Kunna prata om vad som händer. Vad man kan investera i. Att få barnen till att spara och tänka långsiktigt även om det är små belopp. Förstår ju att vi vuxna behöver gå in och godkänna så inga problem så men var vänder man sig? Om någon redan gjort jobbet tar jag gärna emot tips. Bankkonto suger ju även för barnen..

Jag köpte aktier när jag var 14 år via pappa men minns inte hur det såg ut då. Minns bara att jag köpte/sålde aktier/optioner och knatade in på banken när jag var 18. Ett jävla meck och svindyr cortage. Tusenlappar i avgift ibland när jag var inne och vevade.
Jag gör ungefär som flera andra här inne verkar det som. Kör ISK i eget namn men sparar där åt barnen. Sparformen jag valt är Sigmastocks aktierobot. Tanken är att ge barnen tillgång till pengarna kanske när de är kring 25, eller när de verkligen behöver dem på nåt vis. Vi får se och jag tänker att mognadsgraden får avgöra.
En del pengar som de fått under åren har de i sina egna namn och när de fyller 18 är pengarna deras att göra vad de vill med. Men från och med för ca år sen sparar jag bara åt dem i mitt eget namn.
För mig tog det ungefär ett år att bränna de få slantar mina päron sparat undan åt mig, som jag fick tillgång till den dagen jag fyllde 18 år. De pengarna gick nog typ bara till krogbesök. Visst var det en kul tid men onödigt så här i efterhand. Samtidigt var det så lite pengar så att egentligen var det inte hela världen.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hade jag hållt på med blankningar så hade jag nog blankat google(alphabet). Om detta stämmer kan det bli en riktig pungspark mot annonsintäkterna

Screenshot_20230104_080039_Omni.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hade jag hållt på med blankningar så hade jag nog blankat google(alphabet). Om detta stämmer kan det bli en riktig pungspark mot annonsintäkterna

Screenshot_20230104_080039_Omni.jpg
Nja, jag vet inte om du vet något jag inte vet. Men det var länge sedan Google search handlade om sökresultaten primärt. Microsoft är duktiga på att köpa eller bygga in innovationer i deras applikationer/OS men väldigt dåliga på att faktiskt kapitalisera på dessa.

Ofta köper de en överlägsen produkt och tar ner den till Microsoft-nivå.

Men jag har gärna fel, Google behöver konkurrens. Men jag kommer inte blanka något, eller ens köpa aktier.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nja, jag vet inte om du vet något jag inte vet. Men det var länge sedan Google search handlade om sökresultaten primärt. Microsoft är duktiga på att köpa eller bygga in innovationer i deras applikationer/OS men väldigt dåliga på att faktiskt kapitalisera på dessa.

Ofta köper de en överlägsen produkt och tar ner den till Microsoft-nivå.

Men jag har gärna fel, Google behöver konkurrens. Men jag kommer inte blanka något, eller ens köpa aktier.
Skulle säga att majoriteten av intäkterna är baserade på deras annonser. Om sökningarna på google blir för exakta blir annonsintäkterna sämre eftersom det genererar färre klick eller som fallet med GPT så kanske det finns en alternativ väg att söka information.

Sen tror jag inte att det kommer generera mycket mer pengar för microsoft, kanske marginellt i form av ökad förbruking av GPT som hostas i azure. Däremot kanske det påverkar googles dominans.

Allt detta är ju såklart en vild spekulation och inget jag själv kommer agera på, inte ens säkert att GPT kommer till bing

1672819616522.png
 

zeke_varg

Omega
Skulle säga att majoriteten av intäkterna är baserade på deras annonser. Om sökningarna på google blir för exakta blir annonsintäkterna sämre eftersom det genererar färre klick eller som fallet med GPT så kanske det finns en alternativ väg att söka information.

Sen tror jag inte att det kommer generera mycket mer pengar för microsoft, kanske marginellt i form av ökad förbruking av GPT som hostas i azure. Däremot kanske det påverkar googles dominans.

Allt detta är ju såklart en vild spekulation och inget jag själv kommer agera på, inte ens säkert att GPT kommer till bing

1672819616522.png
Används bing frivilligt? Seriös fråga. Har den bättrat på sig?

Googlade och såg en siffra på 10% av totalen av sökmotorer. Dock var det gammal info, 10år.
 

Bonumm

Panerai
Ha ha, ja äntligen lite fart 🥰 Ska bli spännande att se vad detta resulterar i. Man ligger ju några rollar back just nu i CTM. Jag skulle nöja mig med dryga 50-lappen. Då kommer jag ändå ut med lite plus. Köpte ju T0 för så mycket som 48,8, den stod ju i drygt 6kr häromdagen.
Har snittat ned mig rejält ifrån toppen men har rätt saftigt GAV ändå.
 
Topp