• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

KPIF och Svenska 2åringen…
IMG_5708.png

Bostadsrally incoming

Brukar vanligen inte bry mig nämnvärt då jag är väldigt långsiktig. Men det svider lite när man precis gjort sitt första större köp på 2 månader igår... Haha. Nåväl.

Prosjekt eller drift? Edit: Med jag ”bygger” på för fullt så att de nya plattformarna ska börja producera så fort som möjlig, så da er du i prosjekt.

Fun fact
Hvis man er ansatt i AkerBP får man kjøpt aksjer med 25% rabatt i september/oktober hvert år. Maksimalt beløp er 20% av brutto årslønn. Aksjene bindes i 3 år og man slipper skatt på fordelen ved å kjøpe aksjer til rabattert pris.

Tror AkerBP skal ned til ca. 200 kroner de neste ukene, så det er bare å vente litt før man kjøper aksjer i AkerBP.

Senast ändrad:
Prosjekt eller drift? Edit: Med jag ”bygger” på för fullt så att de nya plattformarna ska börja producera så fort som möjlig, så da er du i prosjekt.

Fun fact
Hvis man er ansatt i AkerBP får man kjøpt aksjer med 25% rabatt i september/oktober hvert år. Maksimalt beløp er 20% av brutto årslønn. Aksjene bindes i 3 år og man slipper skatt på fordelen ved å kjøpe aksjer til rabattert pris.

Tror AkerBP skal ned til ca. 200 kroner de neste ukene, så det er bare å vente litt før man kjøper aksjer i AkerBP.
Liknar upplägget för Norconsult (där jag jobbar) som gick på börs nov 2023. Vi fick dock bara 20 % rabatt men slapp då lock up.

Börsen är ju bara några procent under ATH. Borde inte svida så mkt… om det faktiskt är början på en hårdlandning är det väl 20+% nedgång kvar.

Och nog känns det som vi kom märkligt lätt undan en historisk räntehöjningscykel från löjligt skuldsatt utgångspunkt.

Jag vet sannerligen inte hur det blir men ska bli mkt spännande att följa.

Börsen är ju bara några procent under ATH. Borde inte svida så mkt… om det faktiskt är början på en hårdlandning är det väl 20+% nedgång kvar.

Och nog känns det som vi kom märkligt lätt undan en historisk räntehöjningscykel från löjligt skuldsatt utgångspunkt.

Jag vet sannerligen inte hur det blir men ska bli mkt spännande att följa.
Yep, helt riktigt. Så sett ligger man ju fortfarande väldigt mycket plus iom senaste tidens uppgång. Det som sved idag var den osannolikt dåliga tajmingen.

Instämmer till fullo.

Fun fact

Ja, prosjekt.
Det er mye som skal skje med en gang og her må alle trekke i riktig og samme retning.
Det kanskje går «galt», men uansett så tar det ikke lang tid før man ligger på pluss når kranen er skrudd på.

25% rabatt har det alltid vært.
Da jeg satt i Stavanger i 2015 (vedlikehold/drift) så hadde de ansatte samme tilbud, jeg fikk ikke det då jeg er en «service minded guy» som selger seg til lavest bydende.
Grunnen til at jeg liker AkerBP er at jeg egentlig hadde Lundin, som ble splittet opp i AkerBP og Orrøn.
.
AkerBP har potensial til å vokse og er ikke like organisasjonstunge som Equinor.

Det med att man ær litt «uerfarne» kan være bra, men det betyr ikke per automatikk at det blir suksess.

Jeg liker at AkerBP har litt av fleksibilitet igjen og ikke blir dokumentasjonsidioter. .

Senast ändrad:
Ja, prosjekt.
Det er mye som skal skje med en gang og her må alle trekke i riktig og samme retning.
Det kanskje går «galt», men uansett så tar det ikke lang tid før man ligger på pluss når kranen er skrudd på.

25% rabatt har det alltid vært.
Da jeg satt i Stavanger i 2015 (vedlikehold/drift) så hadde de ansatte samme tilbud, jeg fikk ikke det då jeg er en «service minded guy» som selger seg til lavest bydende.
Grunnen til at jeg liker AkerBP er at jeg egentlig hadde Lundin, som ble splittet opp i AkerBP og Orrøn.
.
AkerBP har potensial til å vokse og er ikke like organisasjonstunge som Equinor.

Det med att man ær litt «uerfarne» kan være bra, men det betyr ikke per automatikk at det blir suksess.

Jeg liker at AkerBP har litt av fleksibilitet igjen og ikke blir dokumentasjonsidioter. .

Jobbar också en hel del inom olja och gas i vårt grannland, investerat i akerbp, equinor och Vårenergi. Dem letar mer olja/gas en aldrig förr. Och som du säger så går dem lite upp och ner men har ganska stadig utdelning.

Kanske läge att plocka upp cert i BTC och ETH. Går det ned mera så kan det bli något köp där tror jag. Lite perfekt storm där nu. BTC pressas av oroligheter och försäljning av MT-Gox BTC som jag förstått.

Många banker har redan nu börjat sänka listräntorna. Vad tror ni händer om riksbanken sänker på nästa möte i Augusti, kommer bankerna sänka ytterligare eller är det redan inprisat med sänkningarna de börjat med?

Bankerna jag noterar har sänkt är Skandia, SBAB och även Nordea.

Tillbaka
Topp