• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag gör val just nu i fondportföljen och har ett litet dilemma.
Aktivt förvaltade fonder har alltid kommit till sitt pris. Nu finns ju text Msave och SAVR som gör det betydligt billigare att investera i aktivt förvaltade fonder. Tex: Swedbank Robur Technology A. Där avgiften går från 1,35% på Avanza till 0,84% på Msave.

Ska man kliva på en plattform som tex Msave och köra aktivt förvaltande fonder rabatterat eller stanna på Avanza och köra indexfonder typ Avanza Global och Storebrand USA?
Vad säger ni?
Aktivt förvaltade temafonder brukar sällan betala sig i längden. Vill man följa forskningen är det bättre att gå brett, tex 100% DNB global (så slipper du extrem ESG screening som Avanza och Storebrand sysslar med). Vill du ta högre risk och öka förväntad avkastning kan du övervikta mot SmallCapValue ETF, alternativt belåna portföljen. En skvätt Avanza Emerging Markets och Plus Allabolag skadar inte heller om man vill ha det.

Senast ändrad:
Screenshot_20241014_182118_Firefox.jpg

Tjena.
Tänkte jag skulle dubbelkolla med er bättre vetande i denna tråden.
Jag hoppas få möjlighet att gå in med pengar i en nyemission i ett bolag jag tror skarpt på. Det börjar verkligen lossna för dem men de behöver ha in en del pengar för att överleva en stund till innan de visar svarta siffror.
Frågan är om jag ska gå in med privata pengar eller om jag bör gå in via bolag. Jag har möjlighet till både och, så det spelar mig egentligen ingen roll.
Spontant tänker jag att det är bättre att gå via ett bolag. Vid utdelning så antar jag att det är vanlig bolagsskatt på resultatet, medan det blir en högre skattesats ifall jag tar det privat? Om jag tar det via bolag så kan jag ju använda pengarna lite som jag vill, fall det nu går bra. Jag kan plocka en del via lågbeskattad utdelning och om jag måste så kan jag givetvis ta ut som lön men det ser jag inte som sannolikt.
Hur hade ni tänkt?
Förhoppningen är att min andel ska vara värd 5-10 gånger pengarna inom 5-6 år. Investeringen är i storleksordningen 500-1000 Tkr beroende på hur stor andel jag kommer åt. Givetvis är jag medveten om att det kan skita sig men jag är ganska säker på att det inte kan bli sämre än att jag får tillbaka pengarna och lite till i värsta fall.

Tjena.
Jag hoppas få möjlighet att gå in med pengar i en nyemission i ett bolag jag tror skarpt på. Det börjar verkligen lossna för dem men de behöver ha in en del pengar för att överleva en stund till innan de visar svarta siffror.
Frågan är om jag ska gå in med privata pengar eller om jag bör gå in via bolag. Jag har möjlighet till både och, så det spelar mig egentligen ingen roll.
Spontant tänker jag att det är bättre att gå via ett bolag. Vid utdelning så antar jag att det är vanlig bolagsskatt på resultatet, medan det blir en högre skattesats ifall jag tar det privat? Om jag tar det via bolag så kan jag ju använda pengarna lite som jag vill, fall det nu går bra. Jag kan plocka en del via lågbeskattad utdelning och om jag måste så kan jag givetvis ta ut som lön men det ser jag inte som sannolikt.
Hur hade ni tänkt?
Förhoppningen är att min andel ska vara värd 5-10 gånger pengarna inom 5-6 år. Investeringen är i storleksordningen 500-1000 Tkr beroende på hur stor andel jag kommer åt. Givetvis är jag medveten om att det kan skita sig men jag är ganska säker på att det inte kan bli sämre än att jag får tillbaka pengarna och lite till i värsta fall.
Har tyvärr inget svar att ge, men lycka till!!

Tjena.
Hur hade ni tänkt?
Är det ett fåmansbolag, kolla nya reglerna?

Är målet notering?

Hos oss var det många som bildade passiva holdingbolag för att få ta ut årlig utdelning till gynnsam skatt.

Jag valde rakt av K12 och betala min skatt. Vill inte omfatras av bolagsregler med redovisning etc.

Är det ett fåmansbolag, kolla nya reglerna?

Är målet notering?

Hos oss var det många som bildade passiva holdingbolag för att få ta ut årlig utdelning till gynnsam skatt.

Jag valde rakt av K12 och betala min skatt. Vill inte omfatras av bolagsregler med redovisning etc.
Ja mitt bolag är ett fåmansbolag som jag driver själv. Jag har det som ett sidobolag. Fakturerar lite grand och äger del i en fastighet i detta bolag, men har aldrig plockat ut något ur bolaget. Jag har snabbt läst igenom de nya reglerna och per idag så har jag detta bolag för utdelning till schablonregeln, även om jag ännu inte tagit ut nåt som sagt var. Jag har ett annat bolag som jag driver där jag plockar ut med löneunderlag. De nya reglerna kommer innebära att det blir ett samlat underlag även om man har två bolag som man tidigare tagit olika typer av utdelning i om jag fattar rätt.

Oavsett så har jag ju en slant att ta ut till schablonregeln i mitt lilla bolag när jag får möjlighet.

Målet är inte IPO utan snarare att de blir uppköpta av någon drake i samma bransch vad det lider.

Ja mitt bolag är ett fåmansbolag som jag driver själv. Jag har det som ett sidobolag. Fakturerar lite grand och äger del i en fastighet i detta bolag, men har aldrig plockat ut något ur bolaget. Jag har snabbt läst igenom de nya reglerna och per idag så har jag detta bolag för utdelning till schablonregeln, även om jag ännu inte tagit ut nåt som sagt var. Jag har ett annat bolag som jag driver där jag plockar ut med löneunderlag. De nya reglerna kommer innebära att det blir ett samlat underlag även om man har två bolag som man tidigare tagit olika typer av utdelning i om jag fattar rätt.

Oavsett så har jag ju en slant att ta ut till schablonregeln i mitt lilla bolag när jag får möjlighet.

Målet är inte IPO utan snarare att de blir uppköpta av någon drake i samma bransch vad det lider.
Svaret hittar du nog i ett excel med jämförelser mellan modellerna och hypotetiska utfall. Sen får man vara nöjd med valet :)

Tjena.
Hur hade ni tänkt?
Med brasklapp för att min information är gammal.

Ingen bolagsskatt på näringsbetingade innehav vilket onoterade aktier är. Ingen vinstskatt i bolaget alltså.

Du kan alltså plocka ut vinsten lågbeskattat om utrymmet räcker till. Men det blir problem om det går "för bra".

Då kan man låta företaget vila under en karenstid på fem hela kalenderår för att sedan ta ut pengarna utan att "drabbas" av 3:12 regler.

Men ta hjälp av en skattejurist för det bästa upplägget för dig.

Samma här. Tecknade mig för 500 och fick 20😡 Hur funkar tilldelningen egentligen, kör de 20st till alla som tecknat under ett visst belopp? Stefan Persson kanske också fick 20 aktier.
Ja samma här fick 2% av vad jag tecknat för så gissar på ungefär samma tilldelningsprincip som när EQT gick in på börsen. Kommer bli vild handel vid öppning

Samma här, 20 st. Numera ett klassiskt knep för att så många som möjligt ska få tilldelning och skapa intresse att köpa mer

kursen ligger redan på 75 enligt avanza

Tillbaka
Topp