• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Många banker har redan nu börjat sänka listräntorna. Vad tror ni händer om riksbanken sänker på nästa möte i Augusti, kommer bankerna sänka ytterligare eller är det redan inprisat med sänkningarna de börjat med?

Bankerna jag noterar har sänkt är Skandia, SBAB och även Nordea.
Skulle säga att det redan är inprisat. Skandia sänkte med 25 punkter så de räknar kallt med minst det. De brukar vara ganska proaktiva.

Många banker har redan nu börjat sänka listräntorna. Vad tror ni händer om riksbanken sänker på nästa möte i Augusti, kommer bankerna sänka ytterligare eller är det redan inprisat med sänkningarna de börjat med?

Bankerna jag noterar har sänkt är Skandia, SBAB och även Nordea.
Bankerna har prisat in onsdagens dubbelsänkning.

Kul at Verve(tidigare MGI) rör på sig. Låg mycket back där ett tag(lite plus nu peppar peppar). Borde tolkat insiderköpen(vet inte för hur många miljoner VDn har köpt på sig sedan oktober) på vad som skulle komma lite bättre parallellt med att deras rapporter i princip alltid varit bra.
Får se om det fortsätter så här eller om många tar hem vinster. Jag fegade och vågade inte köpa något för att få ner mitt snitt lite mer när det mesta ballade ur för två veckor sen.

En gång i tiden hade jag snitt på närmare 48kr om jag kommer ihåg det rätt! Men har jobbat mig ner till 28 nu i alla fall! Kunde snittat ner mig betydligt men vågade inte pynta in mer :S

I oktober höll kursen på att bryta 9kr nedåt....

Senast ändrad:

Plus, ha koll på vad politiken hittar på med beskattning av ISK. Det höll på att bli dyrt/ogynnsamt men kommer delvis bli bättre upp till 300k. Men det kan samtidigt ge politiker incitament att låta skatten över 300k gå upp ”det drabbar ingen fattig”.

Är det väldigt långt kvar kan en del ligga på depå eller flyttas dit om ISK blir dyrt.

Tänkte köpa lite investeringsguld och kollar på tackor, 10g, 20g och 1oz. Finns en del svenska aktörer. Har ni några rekommendationer? Behöver man bry sig om det är UBS, Boliden eller Argor-Heraues?

Senast ändrad:
Tänkte köpa lite investeringsguld och kollar på tackor, 10g, 20g och 1oz. Finns en del svenska aktörer. Har ni några rekommendationer? Behöver man bry sig om det är UBS, Boliden eller Argor-Heraues?
Jag har också funderat lite i de banorna. Kollar t.ex på guldcentralen. När man kollar där är det rätt stor skillnad på utpris samt inpris om jag vill sälja. Då blir det ju direkt en förlust, självklart ska de tjäna pengar - men hur går man bäst till väga för att sälja och själv försöka tjäna pengar på det?

Jag har också funderat lite i de banorna. Kollar t.ex på guldcentralen. När man kollar där är det rätt stor skillnad på utpris samt inpris om jag vill sälja. Då blir det ju direkt en förlust, självklart ska de tjäna pengar - men hur går man bäst till väga för att sälja och själv försöka tjäna pengar på det?
Man måste nog tänka långsiktigt (5år+) för att det ska löna sig med att guldpriset stiger. Bästa spread verkar man få kring 9%.

.
Plus, ha koll på vad politiken hittar på med beskattning av ISK. Det höll på att bli dyrt/ogynnsamt men kommer delvis bli bättre upp till 300k. Men det kan samtidigt ge politiker incitament att låta skatten över 300k gå upp ”det drabbar ingen fattig”.

Är det väldigt långt kvar kan en del ligga på depå eller flyttas dit om ISK blir dyrt.

ISK var bra när räntorna var låga och innan politikerna smyghöjde i omgångar, höjde minimumnivån för hur låg schablonskatten kunde bli osv, vilket de med största sannolikhet kommer att göra i framtiden också.

Förutom smyghöjningarna, kan ISK i ett längre perspektiv vara sämre än ett VP konto.
Intressant artikel :

FED setter ned renten 18.9 og nye jobbmarkedstall kommer 6.9. Empiri viser at børsene faller de neste 6-7 månedene etter dette. Trolig lurt å vente med å kjøpe aksjer (long).

hmmm, kanske dags att flytta barnsparet då

"
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Regeringen inför en skattefri grundnivå för sparande på investeringssparkonto (ISK) och i kapitalförsäkring som uppgår till 150.000 kronor 2025 och höjs till 300.000 kronor 2026.

Det meddelade regeringen vid en pressträff på torsdagen.
"

"
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Regeringen inför en skattefri grundnivå för sparande på investeringssparkonto (ISK) och i kapitalförsäkring som uppgår till 150.000 kronor 2025 och höjs till 300.000 kronor 2026.

"

Jag har barnets KF konto i mitt namn hos Avanza. Kravet för att skattefria kontot för 300kkr måste då vara att ett nytt KF konto måste öppnas i hans namn?

"

"
Håll bara totala värdet under 8 pbb per barn. Annars lägger sig pappa staten i (Överförmyndare)!

"

"
Finns det något tak på hur många ISK man får ha per person? Leder detta till att alla skapar väldigt många ISK eller reglerar de det här på något vis?

Finns det något tak på hur många ISK man får ha per person? Leder detta till att alla skapar väldigt många ISK eller reglerar de det här på något vis?
Per person, antar att bankerna/FI kommer rapportera in sådant till Skatteverket på något smidigt sätt automagiskt, oavsett hur många ISK samt banker du har som privatperson

Senast ändrad:
Mm. Är det så det heter numera. Trodde det hette guldkant i tillvaron på ålderns höst. ^^

"– Nu blir det enklare att genom sparande bygga upp ett ”fuck off”-kapital. Det ska vara en fri- och trygghet att veta att man kan ta sig ur oönskade situationer, säger Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson Cecilia Rönn."

Mm. Är det så det heter numera. Trodde det hette guldkant i tillvaron på ålderns höst. ^^

"– Nu blir det enklare att genom sparande bygga upp ett ”fuck off”-kapital. Det ska vara en fri- och trygghet att veta att man kan ta sig ur oönskade situationer, säger Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson Cecilia Rönn."
Hehe, ja sen räcker ju inte 300k så långt om man ska använda det till "fuck off"-kapital...

Hej,
Vet inte om detta är rätt tråd men testar. Har sen längre tid tillbaka haft aktier i Aktieinvest som nu blivit uppköpta av Levler. Inte läst på och ska försöka göra det. Men vart har ni aktier och fonder och varför? Har även Avanza samt Nordnet och en av de större bankerna.
Vill kort minimera avgifterna 🤔

Hej,
Vet inte om detta är rätt tråd men testar. Har sen längre tid tillbaka haft aktier i Aktieinvest som nu blivit uppköpta av Levler. Inte läst på och ska försöka göra det. Men vart har ni aktier och fonder och varför? Har även Avanza samt Nordnet och en av de större bankerna.
Det korta svaret är läs tråden. Finns massor av bra information och en del trams imellan åt.

Hej,
Behöver inte alltid vara optimalt att enbart fokusera på att minimera avgifterna. Vad har du för mål med ditt sparande? Kan hjälpa dig välja en riktigt bra portfölj på Avanza eller NN om du vill. Kika på tabellen nedan vilken risknivå som kan passa dina sparmål:
IMG_1545.jpeg

Sålt av det sista i Evolution efter att ägt den i fem år. Inte sålt på några absoluta toppnivåer, men på ändå hyggliga nivåer, utom kanske nu med det sista. Nu får pengarna gå in i fonder istället och jobba vidare där.

Sålt av det sista i Evolution efter att ägt den i fem år. Inte sålt på några absoluta toppnivåer, men på ändå hyggliga nivåer, utom kanske nu med det sista. Nu får pengarna gå in i fonder istället och jobba vidare där.
Jag sitter kvar, tror på vändning snart. Om inte så tjänar de bra pengar och gör som swedish match dvs köper upp merparten av sina egna aktier över tid.

Jag gör val just nu i fondportföljen och har ett litet dilemma.
Aktivt förvaltade fonder har alltid kommit till sitt pris. Nu finns ju text Msave och SAVR som gör det betydligt billigare att investera i aktivt förvaltade fonder. Tex: Swedbank Robur Technology A. Där avgiften går från 1,35% på Avanza till 0,84% på Msave.

Ska man kliva på en plattform som tex Msave och köra aktivt förvaltande fonder rabatterat eller stanna på Avanza och köra indexfonder typ Avanza Global och Storebrand USA?
Vad säger ni?

Tillbaka
Topp