• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Det är helt utanför systemen, så ISK på något sätt är det tänkt :) Ja, jag har också pratat med rådgivare och det slutade väl med att en global indexfond vore det bästa, men ibland känns det lite tråkigt. I det här fallet är kanske tråkigt det bästa alternativet. Tack för råd!

Jag läser just nu boken "Winning Long-Term Games" av Luca Dellanna och redan tidigt i boken slår han fast:

"A counterintuitive rule is that if you grab merely-average market returns for above-average periods of time, you will get well-above-average outcomes."

Något senare i boken citerar han Morgan Housel då denne säger:

"If your investment returns are in the 50th percentile every year, you will probably end up in the top 5-10% over a 20-year period.".

Men visst är det lite tråkigt att sitta på röven och vänta. Man vill ju känna sig smart. :)

Sälja allt amerikanskt?!

Jag har sedan några år tillbaka större delen av mitt långsiktiga (pensions)sparande i denna: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/315115/handelsbanken-usa-index-a1-sek .

Har även grabbens barnbidrag in där för att spara till hans 18-årsdag (han är 5 idag och har redan över 100.000).

Vad tror ni om amerikanska marknaden? Globalfonder är ju också USA-tunga. Jag har också ca 30 år kvar till pension..

Sälja allt amerikanskt?!

Jag har sedan några år tillbaka större delen av mitt långsiktiga (pensions)sparande i denna: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/315115/handelsbanken-usa-index-a1-sek .

Har även grabbens barnbidrag in där för att spara till hans 18-årsdag (han är 5 idag och har redan över 100.000).

Vad tror ni om amerikanska marknaden? Globalfonder är ju också USA-tunga. Jag har också ca 30 år kvar till pension..

Kortsiktigt kanske det kan bli lite oroligt men på lång sikt känns det tryggt att ha innehav på amerikanska börsen.

Microsoft, Apple, Spotify och andra tech jättar känns väldigt safe då det nästintill är ett sjukligt beroende av att använda dessa produkter och tjänster framförallt i de yngre generationerna.

Lite spekulationer från min sida i alla fall. 🙂

Sälja allt amerikanskt?!

Sparar ungefär som du. Tänker inte sälja något nu när det eventuellt är en topp för att köpa tillbaka senare till lägre pris. Hela mitt upplägg går ut på att jag också har c:a 30 år kvar till pension. Jag sparar passivt i fonder istället för ett mer aktivt köp- och säljbeteende eftersom jag är inkapabel att bedöma när det är en topp eller en dal. Om du kan göra den bedömningen har jag den äran att i förtid gratulera dig till en ytterst god och tidig pensionering.

Microsoft, Apple, Spotify och andra tech jättar känns väldigt safe då det nästintill är ett sjukligt beroende av att använda dessa produkter och tjänster framförallt i de yngre generationerna.
Ursäkta lite off-topic och gubbighet men jag är rädd för att du har rätt med avseende på sjukligt beroende. Här är ett exempel på en tonårig som lägger i snitt 30 timmar i veckan på TikTok. Vet i tusan hur vanligt det är dock…

Har inte nerver till att hålla på med aktier så mina sparpengar hamnar på diverse småbanker med bra ränta och insättningsgaranti. Kollade som vanligt den 1'a januari igenom hur mycket ränta jag har fått under året som gick. Upptäckte då att Brocc (tidigare GCC) har sänkt räntan under hösten i flera steg från ca 3,5% till 1,0% i december. Ett rent hån så jag avslutade kontot och flyttade pengarna till ett nytt konto hos Moank, som ger 3,95% utan några begränsningar. Bättre än inget för att hålla inflationen stången. ;)
Jag gick in och kollade Moank men nu verkar det som om de kör 3,10%. Tänkte flytta lite från Collector som har 2,60% på sparkonto men då tror jag att jag låter de vara kvar.

Skönt att inte sitta på Nvidia-aktier. Givetvis gick Robur Tech ner ändå men fallet var inte så stort.
Frågan är också om kostnaderna som uppgetts för utvecklingen av DeepSeek verkligen är sanna. Förmodligen är de starkt sponsrade av staten vilket inte syns i boksluten.

Sälja allt amerikanskt?!

Min fond fick sig en rejäl kyss😁

Tillbaka
Topp