Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hade varit tenbagger idag om jag höll positionen. Älskar back trading- Jag är fortsatt bullish Bonesupport trots att 1 års försening i USA-lanseringen av Cerament G sänkt kursen med nästan 25%.
- Befintlig business växer kraftigt trots pandemi vilket är enormt styrketecken, och VD upprepar guidance om 40 % CAGR.
- Jag utnyttjar denna dipp och fortsätter tanka aktier
- Detta bör absolut inte ses som köprek men bifogar bolagsöversikt för den som är intresserad. Kanske du @vaniljglass
Synd att man är en pussy som bara köpte ett fåtal efter en dipp. Första köpet var på strax under 20:-Hade varit tenbagger idag om jag höll positionen. Älskar back trading
Hursomhaver vart det ingen dålig affär ändå.
Om total avgift har summerats korrekt. Courtage och växlingsavgift brukar mig veterligen sällan vara inkluderad i avgiften för en ETF.Fråga till mer pålästa, skillnad på en ”klassisk” fond och ETF.
Om båda speglar samma underliggande index, och har samma avgift. Då är den enda skillnaden i snabbheten man kan köpa sälja?
Eller missar jag något annat? Tack
Känner igen det där med att vara en fegis när det gäller att köpa i dippen men man har gått på en och annan mina så är nog klokt att va försiktig och glädjas åt det som går bra även om det bara handlar om ynka 9 aktierSynd att man är en pussy som bara köpte ett fåtal efter en dipp. Första köpet var på strax under 20:-
Antalet aktier spelar ju verkligen 0 roll. Grattis till fint köpKänner igen det där med att vara en fegis när det gäller att köpa i dippen men man har gått på en och annan mina så är nog klokt att va försiktig och glädjas åt det som går bra även om det bara handlar om ynka 9 aktier
Så är det naturligtvis, lätt att vara efterklok men man önskar ju alltid att man investerat mer i ett sånt läge.Antalet aktier spelar ju verkligen 0 roll. Grattis till fint köp
Jag är grym på gårdagens lottoradSå är det naturligtvis, lätt att vara efterklok men man önskar ju alltid att man investerat mer i ett sånt läge.
Ungefär som dig trots en del dåliga affärer/beslut. Men jag ska vara 100% ärlig och säga att för min del beror mitt utfall på typ 99% tur. Men det är som med golfen, tur eller inte, det syns inte på scorekortet
Inte särskilt stor procentuell diff mellan ditt och mitt utfallMedelmåttan. Visar fondportföljen 2024.
Hade nästan enbart indexfonder fram till nyligen.
Kände mig modig och köpte några stabila aktier, Assa Abloy osv och de var ju väldigt volatila upptäckte jag. . Starkt plus på aktierna initialt men de visade röda siffror i slutet på året.
2024 var året då jag kände mig modig. Köpte även robur tech
Dyrt köp.
Inte särskilt stor procentuell diff mellan ditt och mitt utfall
Absolut. Men som jag skrev när jag postade mitt utfall rör det sig i princip uteslutande om tur. Men får hålla tummarna att Fru Fortuna är på min sida även i årLite coolt ändå. Får jämföra om ett år igen.
bra rally i år. Hur länge tar det innan Trump kommer med något utspel som raderar ut det?
Why Trumponomics Could Lead to Trumpflationbra rally i år. Hur länge tar det innan Trump kommer med något utspel som raderar ut det?
Gissar det också. Låg helt fullinvesterad men nu har jag lastat av ordentligt och avvaktar nästa rasTippar på två veckor. Då är hot om tullar och tullarna i full rullning.
Jag har varit lite slarvig och inte startat spara till pensionen ännu, men jag ska jobba 33 år till så det finns ändå ganska mycket tid kvar Jag har lite huvudbry med vad jag ska välja, är redo att ta en del risk eftersom det är sån enormt lång tidshorisont. Hur hade ni gjort? Fonder, eller bara aktier? Eller göra det enkelt med Lysa? Har både Lysa och Avanza idag och båda har gått helt okej.
Med så lång tidshorisont och låg kunskap hade jag kört fonder och eventuellt något/några investmentbolag om du vill få lite puls. Slå index kan alla göra något eller några år i rad, men att göra det i det långa loppet är väl i stort sett omöjligt. Ramla inte ner i massa kaninhål av små skitbolag som utlovas som nästa stora grej, det går i regel åt helvete för samtliga sådana bolag och få som köper säljer i rätt tid. En bra riktlinje när det kommer till investeringar tycker jag är ju mer som skrivs av anonyma amatörer om bolag, desto större signal att hålla sig borta.Jag har varit lite slarvig och inte startat spara till pensionen ännu, men jag ska jobba 33 år till så det finns ändå ganska mycket tid kvar Jag har lite huvudbry med vad jag ska välja, är redo att ta en del risk eftersom det är sån enormt lång tidshorisont. Hur hade ni gjort? Fonder, eller bara aktier? Eller göra det enkelt med Lysa? Har både Lysa och Avanza idag och båda har gått helt okej.
Jag hade hållit det enkelt, sätt upp ett automatiskt månadssparande i en globalfond med låg avgift. Men med den sparhorisonten hade jag även valt en global småbolagsfond som kompliment, men med övervikt på förstnämnda. T.ex.Jag har varit lite slarvig och inte startat spara till pensionen ännu, men jag ska jobba 33 år till så det finns ändå ganska mycket tid kvar Jag har lite huvudbry med vad jag ska välja, är redo att ta en del risk eftersom det är sån enormt lång tidshorisont. Hur hade ni gjort? Fonder, eller bara aktier? Eller göra det enkelt med Lysa? Har både Lysa och Avanza idag och båda har gått helt okej.
Det är helt utanför systemen, så ISK på något sätt är det tänkt Ja, jag har också pratat med rådgivare och det slutade väl med att en global indexfond vore det bästa, men ibland känns det lite tråkigt. I det här fallet är kanske tråkigt det bästa alternativet. Tack för råd!33 år kan ge goda resultat. Är det i en tjänstepensionslösning eller pensionförsäkring av något slag eller helt utanför de systemen på vanliga depåer och ISKer du planerar investera? Har du snackat med en rådgivare?
Om du inte är intresserad, insatt och har gott om tid skulle jag säga att du bör undvika enskilda aktier. Och även om du köper enskilda aktier ibland är billiga, breda indexfonder en riktigt bra bas i portföljen. Eller Lysa då, det kanske ersätter de där indexfonderna för många.
Tack för råd! Det är lätt att läsa runt på olika sidor och tro att man börjar få lite koll, men i själva verket kan man ingentingMed så lång tidshorisont och låg kunskap hade jag kört fonder och eventuellt något/några investmentbolag om du vill få lite puls. Slå index kan alla göra något eller några år i rad, men att göra det i det långa loppet är väl i stort sett omöjligt. Ramla inte ner i massa kaninhål av små skitbolag som utlovas som nästa stora grej, det går i regel åt helvete för samtliga sådana bolag och få som köper säljer i rätt tid. En bra riktlinje när det kommer till investeringar tycker jag är ju mer som skrivs av anonyma amatörer om bolag, desto större signal att hålla sig borta.
Ps. Jag är också en anonym amatör så lita inte på det jag skriver heller
Tack för tips, det får nog bli så!bara köpa billiga indexfonder och månadsspara. Fire and forget.
Som tidigare nämnt krävs väldigt mycket tid, intresse och tur för att slå index.
Tack för tips, sparar i dessa fonder fast inte till pensionen redan. Är kanske bara att öppna ett till ISK och fortsätta på samma bana till pensionen.Jag hade hållit det enkelt, sätt upp ett automatiskt månadssparande i en globalfond med låg avgift. Men med den sparhorisonten hade jag även valt en global småbolagsfond som kompliment, men med övervikt på förstnämnda. T.ex.