• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag har under en längre tid sparat i fonder med låga avgifter. Har inte haft något intresse av att vara aktiv på börsen men börjar att se tjusningen mer och mer. Har det senaste halvåret påbörjat en liten aktieportfölj. Mottager gärna feedback på min tunna aktieportfölj och tips på breddning.

Så här ser det ut idag:

LYqZfL6.png

Någon som tecknat Resurs Holding inför introduktionen på fredag? Funderar på att knipa en chans-post på 200 aktier på kort sikt.

Spara långsiktigt och underskatta inte ränta på ränta principen.
Väldigt kort svar! Men det ligger alldeles för mycket bakom för att ge ett bättre svar.

Några frågor du måste ställa dig själv.

-Hur mycket kan jag undvara i månaden?
-Hur mycket har jag i startkapital?
-Behöver jag pengarna om ett par månader? Eller kan jag undvara dom 5 år eller mer? (Gärna över 10)
-Hur stor risk är jag beredd att ta? (Det är vanligare att man tar lite högre risk vid långsiktigt sparande)
-Hur aktiv kommer jag vara i mitt sparande? Kommer jag se över mina placeringar regelbundet? Eller kan en förvaltare vara ett alternativ?

Det bästa jag rekommendera dig är att gå en kurs eller läsa lite böcker om du är genuint intresserad för att börja med dina placeringar.

Lycka till! Och ha tålamod :)

Spara långsiktigt och underskatta inte ränta på ränta principen.
Väldigt kort svar! Men det ligger alldeles för mycket bakom för att ge ett bättre svar.

Några frågor du måste ställa dig själv.

-Hur mycket kan jag undvara i månaden?
-Hur mycket har jag i startkapital?
-Behöver jag pengarna om ett par månader? Eller kan jag undvara dom 5 år eller mer? (Gärna över 10)
-Hur stor risk är jag beredd att ta? (Det är vanligare att man tar lite högre risk vid långsiktigt sparande)
-Hur aktiv kommer jag vara i mitt sparande? Kommer jag se över mina placeringar regelbundet? Eller kan en förvaltare vara ett alternativ?

Det bästa jag rekommendera dig är att gå en kurs eller läsa lite böcker om du är genuint intresserad för att börja med dina placeringar.

Lycka till! Och ha tålamod :)

Gå en kurs?

Någon som tecknat Resurs Holding inför introduktionen på fredag? Funderar på att knipa en chans-post på 200 aktier på kort sikt.
Blev tilldelade 100 aktier á 55kr. Sålde strax efter öppning för 56,40. Tur att det var courtage-fritt... Men dagens lunch betald i alla fall :p

Happy days (med abnorm avkastning) are over. I alla fall om man får tro på McKinsey.

Bara att ställa in sig på att jobba längre (dvs senare pension) och att spara mer.

The forces that have driven exceptional investment returns over the past 30 years are weakening, and even reversing. It may be time for investors to lower their expectations.

svg_MGI_Diminishing_returns_Ex1.ashx

http://www.mckinsey.com/industries/.../why-investors-may-need-to-lower-their-sights

Intressant.

Och förmodligen lika fel som alla andra framtidsprofetior. :)

Blue horseshoe loves Paynova
Paynova kommer bli en tung turn around. Har "väldigt" stor post där. Hela resan sedan nya affärsplanen arbetades fram under 2013, med Daniel i spetsen, har gått galant efter de förutsättningar de haft.

Självklart finns det risker, det gör det alltid. Men risk/rewarden är i Mina ögon riktigt fin, mkt "tack vare" att ryktet från "gamla Paynova" lever kvar och att ekonomin varit ansträngd under utvecklingen av nya tjänsten. De var tidigare ypperligt vassa på rent usla affärsbeslut och tafflig kommunikation.
Resan från att ha arbetat i en väldigt reglerad öresbransch som PSP till att bli en stark spelare inom konsumentkrediter med tungt mervärde för e-handlarna, kommer strax att sätta fart.

Det är iaf en kort summering av min bild. Tipsar ingen att köpa, men jag tipsar gärna om att läsa in sig på Paynova och dess historia och marknad för att göra en egen bedömning.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oew
Paynova kommer bli en tung turn around. Har "väldigt" stor post där. Hela resan sedan nya affärsplanen arbetades fram under 2013, med Daniel i spetsen, har gått galant efter de förutsättningar de haft.

Självklart finns det risker, det gör det alltid. Men risk/rewarden är i Mina ögon riktigt fin, mkt "tack vare" att ryktet från "gamla Paynova" lever kvar och att ekonomin varit ansträngd under utvecklingen av nya tjänsten. De var tidigare ypperligt vassa på rent usla affärsbeslut och tafflig kommunikation.
Resan från att ha arbetat i en väldigt reglerad öresbransch som PSP till att bli en stark spelare inom konsumentkrediter med tungt mervärde för e-handlarna, kommer strax att sätta fart.

Det är iaf en kort summering av min bild. Tipsar ingen att köpa, men jag tipsar gärna om att läsa in sig på Paynova och dess historia och marknad för att göra en egen bedömning.
Har länge själv varit sugen på att gå in där men det är så jäkla tråkig omsättning, händer inte så mycket. Vad tror du händer med Paynova inom ett spann på säga 1 år?

Har länge själv varit sugen på att gå in där men det är så jäkla tråkig omsättning, händer inte så mycket. Vad tror du händer med Paynova inom ett spann på säga 1 år?

Nej, det är en tråkig aktie absolut. Jag tradear ingenting, så jag tänker inte så mkt på daglig basis. Jag tror dock att det kommer att hända mycket i aktien i år, mot sensommar, rapporten för Q2.

Den rapporten kommer för mig vara avgörande, ser den ut som jag räknar på att den kommer göra med siffror och ökad kundstock (Paynova riktar sig enbart mot Stora aktörer), så kommer jag att öka mitt innehav och då få höja mitt GAV rätt markant. För om så är fallet ser jag inget stopp.

Mina tips just nu.
Kinnevik (utdeln snart)
Unibet borde spelas endel kring vm o os!

Tillbaka
Topp