• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Mina tips just nu.
Kinnevik (utdeln snart)
Unibet borde spelas endel kring vm o os!
Av ren nyfikenhet. Varför skulle Unibet vara ett bra köp för att folk kommer spela under VM och OS? Det är ju knappast en nyhet att folk spelar så det måste väl vara inräknat i priset? Finns det någon orsak till att folk skulle spela mer (på Unibet) än väntat just kring detta VM/OS?

Av ren nyfikenhet. Varför skulle Unibet vara ett bra köp för att folk kommer spela under VM och OS? Det är ju knappast en nyhet att folk spelar så det måste väl vara inräknat i priset? Finns det någon orsak till att folk skulle spela mer (på Unibet) än väntat just kring detta VM/OS?
Man kan såklart köpa vilken spelaktie man nu önskar.
Just unibet har rek köp fr börsveckan samt swedbank riktkurs 125. Di m flera tror på större uppgång här.

Paynova kommer bli en tung turn around. Har "väldigt" stor post där. Hela resan sedan nya affärsplanen arbetades fram under 2013, med Daniel i spetsen, har gått galant efter de förutsättningar de haft.

Självklart finns det risker, det gör det alltid. Men risk/rewarden är i Mina ögon riktigt fin, mkt "tack vare" att ryktet från "gamla Paynova" lever kvar och att ekonomin varit ansträngd under utvecklingen av nya tjänsten. De var tidigare ypperligt vassa på rent usla affärsbeslut och tafflig kommunikation.
Resan från att ha arbetat i en väldigt reglerad öresbransch som PSP till att bli en stark spelare inom konsumentkrediter med tungt mervärde för e-handlarna, kommer strax att sätta fart.

Det är iaf en kort summering av min bild. Tipsar ingen att köpa, men jag tipsar gärna om att läsa in sig på Paynova och dess historia och marknad för att göra en egen bedömning.
Håller med dig och tror starkt på dem, helt enkelt en överlägsen produkt och tror att det blir ett spännande år. Det är en av mina tyngsta poster i dagsläget och tror jag kommer köpa på mig mer under sommaren.

Jag tyckte de var dyra st i teckning. Vad motiverade dig att teckna?

Har inte satt mig in jättemycket. Men har fått uppfattningen att det är en ganska rättvis värdering av bolaget. Två stundande spelsläpp inom en månad. Trogna fans. Stor efterfrågan på aktierna. Kommer bli bra detta.

Fick dessutom väldigt bra intryck av Fredrik Wester i podcasts förra veckan.
https://soundcloud.com/borspodden/avsnitt-140-year-2100
https://soundcloud.com/sparpodden/sparpodden-ep-128-paradox-till-borsen

Har inte satt mig in jättemycket. Men har fått uppfattningen att det är en ganska rättvis värdering av bolaget. Två stundande spelsläpp inom en månad. Trogna fans. Stor efterfrågan på aktierna. Kommer bli bra detta.

Fick dessutom väldigt bra intryck av Fredrik Wester i podcasts förra veckan.
https://soundcloud.com/borspodden/avsnitt-140-year-2100
https://soundcloud.com/sparpodden/sparpodden-ep-128-paradox-till-borsen

Mkt sant. Fredrik hade svar på tal och var väldigt förtroendeingivande! Blir nog teckning ändå :)

Har aktier i ett bolag som kom med en väldigt positiv rapport nyligen vilket fick kursen att öka drygt 15%. Planen är att köpa på mig mer i samma bolag och jag undrar därför om kursen brukar sjunka efter den inledande kursuppgången?

Har aktier i ett bolag som kom med en väldigt positiv rapport nyligen vilket fick kursen att öka drygt 15%. Planen är att köpa på mig mer i samma bolag och jag undrar därför om kursen brukar sjunka efter den inledande kursuppgången?
Oftast kommer det vinsthemtagningar, men det är omöjligt att pricka in toppar och dalar och den kan lika väl gå upp 15% till innan den tappar lite.

Eller så går den ner. Om den inte går upp, vill säga.
Får inget bättre svar när jag frågar den magiska spåkulan heller
7097366541_afdd15c84a_b.jpg

Fråga gällande outnyttjade underskottsavdrag.

"Ingen aktivering av uppskjuten skattefordran på skattemässiga underskott redovisas. Outnyttjade underskottsavdrag i moderbolaget uppgår till 142,0 MSEK".

Kan man se ett sådant ansamlat underskottsavdrag som en "dold tillgång" i ett bolag? Om verksamheten närmar sig avveckling, kan detta vara till någon nytta? Om så, hur räknar man värdet i ett underskottsavdrag?

Tack på förhand för lite klarheter.

Jag har hållit på med aktier i många år, här är min långa portfölj:
Atlas Copco B
Billerud-Korsnäs
Handelsbanken B
Lundbergföretagen
Skanska
Industrivärden C
Investor B
SEB A
Castellum
Unibet

Ovanstående är stora innehav. Jag har även några småslattar jag lyft in under nedgången i vintras/våras och som alla understiger en månadslön (har en horisont på ca 1 år i dessa men kan hålla dem längre vid en större krasch):
H&M
Betsson
Ericsson B

Jag har för närvarande följande på bevakningslistan:
Heba
Nordnet
Nordax
Hoist
Indutrade

Placeringshorisonten är i typfallet evig men ibland ägnar jag mig åt swingtrades om jag ser ett bra läge. Jag har exempelvis swingat SKF, Sandvik, SEB C och Ratos under våren med mycket gott resultat. Det är för övrigt riktigt skönt att se hur utdelningarna växer för varje år och den passiva inkomsten blir allt större.

Om jag skulle ge två investeringsråd är det att helt strunta i förhoppningsbolag som lever på nyemissioner (om affärsmodellen är sund går pengarna från bolaget till ägarna, inte tvärtom) och att avstå från råvarubolag. Alltför många ser börsen som ett lotteri och jagar det snabba klippet. Jaga istället det långsamma klippet. Det skulle räcka för de allra flesta att gå "balls deep" i följande tre och aldrig sälja: Investor, Industrivärden och Castellum. Utdelningarna återinvesteras tillsammans med eventuellt överskott som inte behövs under de närmsta åren. Det är inte svårare än så.

Tänkte lägga in en slant på Avanza och satsa på lite fonder.
Förhoppningsvis gå lite vinst och köpa mig en Seikodykare till sommarn :)
Vad ska man satsa på?
Brasilien?

Vad ska man satsa på?
Brasilien?
Det tråkiga svaret är att om du måste fråga här och ska ha pengarna redan om en månad eller två, då ska de inte in på börsen.

Vad ska man satsa på?
Brasilien?
Skulle avråda från Brasilien-fonder på längre sikt då dessa generellt har höga avgifter och i grunden är ett bet på högre råvarupriser samt en stabil omvärld. Det är viktigt att veta att Sao Paolobörsen halverades i fjol och att Brasilien har svaga statsfinanser och brottas med korruptionsskandaler. Det är uppenbart att strukturella reformer behöver genomföras och sådant tar tid innan det avspeglar sig i bolagens vinster. Du skriver ju iofs att du ska ha pengarna redan till sommaren och med så kort horisont kan det gå lite hur som helst. Det kanske är bättre att satsa på rött eller svart på roulette?

vet att det var lite snack om Paradox, någon som tecknade?
Kommer köpa över marknaden lite senare. Möjligen teckna på isk och kf, men tilldelningen lär bli så kåg att det inte lär vara värt det knappt. På depån vill jag inte ha det, den har jag skrotat. Mkt intressant bolag och nya spelet är verkligen en succé.

Imorgon blir en spännande öppning minst sagt. Star fortsätter att leverera fina samarbeten som kommer höra mkt gott för kursen närmaste åren... :)
image.jpeg

Smårädda puckon sålde ner Star i panik imorse. Att de aldrig lär sig. Nu uppe på 19.30 igen.

Rapporten i sig var väntad. Lite minus. Enorm kassa. Sjukt spännande samtid och framtid.

Geminose var lite otydlig info om. Men det spelar mindre roll idag, med allt annat som är på gång. Asien, VR med Acer, oTWD, Dead by daylight, RAID m.m. m.m. :)

Acer, och nu IMAX. Vad ska man säga? Man får nypa sig i armen. Att IMAX väljer Starbreeze är otroligt stort Jag tror inte marknaden riktigt kan greppa detta. Starbreeze skulle behöva ha depåbevis i USA för att sprida ägarbilden från svenska småsparare.

Starbreeze kommer betala alla mina klockor ett tag till, den saken är klar. :)

Acer, och nu IMAX. Vad ska man säga? Man får nypa sig i armen. Att IMAX väljer Starbreeze är otroligt stort Jag tror inte marknaden riktigt kan greppa detta. Starbreeze skulle behöva ha depåbevis i USA för att sprida ägarbilden från svenska småsparare.

Starbreeze kommer betala alla mina klockor ett tag till, den saken är klar. :)

Ser bra ut :)
Synd bara att innehavet inte är så stort

Mår fruktansvärt bra med Starbreeze i portföljen och ännu bättre efter att ha tankat på nere på 16 för ett tag sedan :D

Tillbaka
Topp