• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Enda gångerna jag sålt Star-aktier sista åren är när jag har varit "tvungen" att köpa nya klockor. Så får det förbli några år till. :D

Intressant att man kan få likviditetsproblem med A-aktier!
Det är inget unikt för just Starbreeze. Dessutom kan du råka ut för prisskillnader där de röststarka aktierna värderas högre (dvs direktavkastar lägre) men om du inte har ambitionen att bygga upp en aktivistfond är det pengar i sjön för dig.

En säkert superdum fråga för er insatta, men vad menas med den där spliten? Innebär det att jag kommer att få ett erbjudande att köpa nya, eller får jag helt plötsligt 5ggr fler till et lägre värde per aktie? Eller är det något helt annat? :)

Info tagen från Aktiespararen.se

"Vidare har styrelsen beslutat att avstämningsdagen för aktiespliten, där varje befintlig aktie delas upp i fem nya (5:1), vilken infaller måndagen den 30 maj. Sista dag för handel med aktien före uppdelningen är torsdagen den 26 maj och första dag för handel med uppdelade aktier är fredagen den 27 maj."

En säkert superdum fråga för er insatta, men vad menas med den där spliten? Innebär det att jag kommer att få ett erbjudande att köpa nya, eller får jag helt plötsligt 5ggr fler till et lägre värde per aktie? Eller är det något helt annat? :)

Info tagen från Aktiespararen.se

"Vidare har styrelsen beslutat att avstämningsdagen för aktiespliten, där varje befintlig aktie delas upp i fem nya (5:1), vilken infaller måndagen den 30 maj. Sista dag för handel med aktien före uppdelningen är torsdagen den 26 maj och första dag för handel med uppdelade aktier är fredagen den 27 maj."

Är jag inte helt fel ute så delas värdet i 5
Ex kostar den 500 så kostar den efter split 100kr/st
Samt dina nuvarande aktier x 5

Grymt, tack för svar. Då sitter jag still i båten ett tag och ser hur det hela utvecklar sig.

Eller snarare - är de innan split värda 575kr/st, så är de efter split värda 115kr/st. ;)
För jag antar att det FPC vi pratar om?

Vet inte om det finns något negativt med splittar i sig. Snarare brukar de väl få som effekt att småspararens psyke säger att aktien är billigare, och att omsättningen av aktien därför ökar.
Det är nog bara att sitta lugnt!

Eller snarare - är de innan split värda 575kr/st, så är de efter split värda 115kr/st. ;)
För jag antar att det FPC vi pratar om?

Vet inte om det finns något negativt med splittar i sig. Snarare brukar de väl få som effekt att småspararens psyke säger att aktien är billigare, och att omsättningen av aktien därför ökar.
Det är nog bara att sitta lugnt!

Stämmer bra att det är FPC. Har ett minimalt innehav efter att ha skaffat aktier för första gången och köpte för 10 på FPC och 10 i PB.
Noterbart är att jag köpte till över 8 i GAV på PB, dvs all-time-high :) I början gick jag in flera gånger per timme för att följa, men till slut blev det för mycket, så då tänkte jag att nu väntar jag ett par veckor och så får det bli en överraskning nästa gång med vad som har hänt.
Blev lite småförvånad när nästa gång jag loggade in och möttes av superröda siffror i PB och en kurs som utvecklat sig ca 75% åt fel håll. Som de flesta här säkert vet så började FPC använda sin egen algoritm och PB hamnade i fritt fall. Där får man för att man har noll koll :)

Nu har jag i princip slutat följa tråden då jag känner att jag inte har tid/kunskap att själv sätta mig in i allt som händer vilket leder till att man ligger två, tre steg efter hela tiden och köper på höga GAV när racen redan börjat.

Stämmer bra att det är FPC. Har ett minimalt innehav efter att ha skaffat aktier för första gången och köpte för 10 på FPC och 10 i PB.
Noterbart är att jag köpte till över 8 i GAV på PB, dvs all-time-high :) I början gick jag in flera gånger per timme för att följa, men till slut blev det för mycket, så då tänkte jag att nu väntar jag ett par veckor och så får det bli en överraskning nästa gång med vad som har hänt.
Blev lite småförvånad när nästa gång jag loggade in och möttes av superröda siffror i PB och en kurs som utvecklat sig ca 75% åt fel håll. Som de flesta här säkert vet så började FPC använda sin egen algoritm och PB hamnade i fritt fall. Där får man för att man har noll koll :)

Nu har jag i princip slutat följa tråden då jag känner att jag inte har tid/kunskap att själv sätta mig in i allt som händer vilket leder till att man ligger två, tre steg efter hela tiden och köper på höga GAV när racen redan börjat.
Eller så köper du en indexfond...

Eller så köper du en indexfond...

Äsch. Det är ju också lite tråkigt...
Antingen bränner man sig på något sånt här, eller så lär man sig något av det.
Jag och @Clark Kent sitter för övrigt i nästan precis samma sits - i bemärkelsen att vi verkar ha satsat våra första pengar på börsen nästan precis samtidigt.
Nu skippade jag iofs Precise, men köpte FPC för typ 650kr/st (förvisso inte för några hiskeliga summor, men en rätt fin klocka hade ändå gått upp i rök när de låg på nästan 50% av GAV).

Inte jättelattjo den första tiden (kollade också flera gånger om dagen), men i slutändan tror jag ändå att det var rätt nyttigt.
Tror fortfarande på bolaget i stort, och kommer inte att sälja så fort jag är någon krona plus.

Hur fungerar det med exempelvis bull / bear x (valfritt belopp) när det blir en split?
Fattar den att den delas eller tar den värdet som att aktien rasar ihop?
Tänkte om det blir samma fast + vid omvänd ?

Hur fungerar det med exempelvis bull / bear x (valfritt belopp) när det blir en split?
Fattar den att den delas eller tar den värdet som att aktien rasar ihop?
Tänkte om det blir samma fast + vid omvänd ?
De flesta såna cert nollställs varje dag så borde inte vara något problem.

Jag blev lite paff en sekund när jag loggade in på mitt bankkonto och såg att depån nästan var nere på 0.
Insåg sen att det ju måste ha med spliten i FPC att göra...puh :)

FPC lär väl springa iväg då alla småsparare helt plötsligt tror att aktien är billig efter spliten :rolleyes: Men förövrigt har det varit en bra vecka än så länge på börsen! Finfin rapport av kopparbergs också :)

Senast ändrad:
Nu blottar jag verkligen min okunskap, men visst går det inte att lägga någon köporder på FPC nu? För man vet väl inte vart kursen hamnar efter att spliten är helt genomförd?

Nu blottar jag verkligen min okunskap, men visst går det inte att lägga någon köporder på FPC nu? För man vet väl inte vart kursen hamnar efter att spliten är helt genomförd?
Man vet väl hur stor splitten är? Ex om den stängde i 500kr och splittas 5ggr så öppnar den på 100kr. Bara att räkna!

Man vet väl hur stor splitten är? Ex om den stängde i 500kr och splittas 5ggr så öppnar den på 100kr. Bara att räkna!

Ok, tänkte att själva spliten och vad som hänt från igår till öppning skulle påverka direkt. Men nog lika bra att jag slutar tänka högt när jag fortfarande har en smula värdighet kvar i behåll :)

Ok, tänkte att själva spliten och vad som hänt från igår till öppning skulle påverka direkt. Men nog lika bra att jag slutar tänka högt när jag fortfarande har en smula värdighet kvar i behåll :)
Haha tvärtom det är alltid bra att fråga! Höjer dock ett varningens finger inför handel i fpc idag, tror det kommer svänga ordentligt!

Vad har hänt med Biotech? Det går varken att köpa eller sälja aktien.
Har tidigare suttit och hållit på Easyfill. Till slut sålde jag den där jäkla aktien för 2,40 kr eller nåt liknande.
Nu är den upp i 16 kr :depressed:

Tillbaka
Topp