• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag kan bara säga en sak. Läs på mer än tabloider och klicknyheter av >oftast< icke ekonomiskt utbildade journalister. Det finns två sidor av varje mynt. Det finns inte många stora multientrepenörer utan konkurser i bagaget, det är spelets regler. Att investera i indexfonder är helt rätt, mycket lätt att vara efterklok, det är faktiskt många på Forbes top 500 som skulle tjänat på att göra det på lång sikt istället för att bygga sina imperier den hårda vägen efter att de väl fått ihop ett bra startkapital. Det är dock ingen måttståck på framgång. Det är att se på saker i efterhand. Indexfonder visste man inte skulle gå så, vem kan veta det, isåfall skulle alla köpt indexfonder. Entrepenörer väljer sådant de kan och behärskar, risk/reward som de själva kan bedöma. Mer än så kan jag inte säga då det inte går att diskutera annars. Svarar inte på mer nonsens om att Trump är en misslyckad affärsman.
Jag sa aldrig att han var misslyckad finansman, jag vände mig mot att du kallar honom för en av de ekonomiskt skarpaste hjärnorna som existerat.

Var han misslyckad skulle han vara utfattig, han är snarare ytterst medioker som klarat sig tack vare stora siffrors lag.

Tro det eller ej jag har läst om Trump långt innan den samlade mediaeliten fick en hjärnblödning i samband med detta val i USA.

Jag sa aldrig att han var misslyckad finansman, jag vände mig mot att du kallar honom för en av de ekonomiskt skarpaste hjärnorna som existerat.

Var han misslyckad skulle han vara utfattig, han är snarare ytterst medioker som klarat sig tack vare stora siffrors lag.

Tro det eller ej jag har läst om Trump långt innan den samlade mediaeliten fick en hjärnblödning i samband med detta val i USA.
Ok. Vi tycker då lite lika, och lite olika. Som det skall vara. :)

Vad menas med att en aktie ligger som aktuella order "köp aktie - marknaden", när man köpt den, istället för avslut?

Senast ändrad:
Men kom igen nu församlingen. En dag är ingeting i det långsiktiga tänktet.
Trumpeten kommer ju ens inte in förens i januari. Klart som korvspad att alla fick panik i en timma för att sedan sansa sig.

OMXS30 stänger upp 1,20% :)
Inte riktigt vad man kan tro efter att ha läst de svenska nyhetssajterna idag...
Bortsett från det innehav som jag sålde idag som slutade på -7,5 %...

Jag sålde iof på -8,3 % så jag torskade lite. Men det är skillnad mellan olika aktier och hur känsliga de är ;)

Jag som nu står utanför hoppas givetvis på att det rasar lite till så jag kommer in billigare i framtiden. Jag ville inte hamna i situationen att jag försöker fånga en fallande kniv så jag tror själv att jag gjort rätt. Tiden får utvisa om jag verkligen gjorde rätt.

Jag kan bara säga en sak. Läs på mer än tabloider och klicknyheter av >oftast< icke ekonomiskt utbildade journalister. Det finns två sidor av varje mynt. Det finns inte många stora multientrepenörer utan konkurser i bagaget, det är spelets regler. Att investera i indexfonder är helt rätt, mycket lätt att vara efterklok, det är faktiskt många på Forbes top 500 som skulle tjänat på att göra det på lång sikt istället för att bygga sina imperier den hårda vägen efter att de väl fått ihop ett bra startkapital. Det är dock ingen måttståck på framgång. Det är att se på saker i efterhand. Indexfonder visste man inte skulle gå så, vem kan veta det, isåfall skulle alla köpt indexfonder. Entrepenörer väljer sådant de kan och behärskar, risk/reward som de själva kan bedöma. Mer än så kan jag inte säga då det inte går att diskutera annars. Svarar inte på mer nonsens om att Trump är en misslyckad affärsman.
Det är ingen som hävdat att The Donald är misslyckad, han verkar snarare lyckas med mer än någon kunde anat.
Däremot tror jag att du får fundera lite på vad ett index är. Och gärna länka till lite "fakta" som du anser vara seriösa journalister. Det jag tog upp kom ursprungligen från The Economist och liknande artiklar har författats av Times och andra tidningar. Inga "klicknyheter". Och förutsatt att det inte var rena faktafel så kvarstår faktum - USA har röstat fram en "affärsman" som är långt ifrån världsklass när det gäller just "affärer". Men han är säkert suverän på mycket annat. Som att bygga murar...

Det är ingen som hävdat att The Donald är misslyckad, han verkar snarare lyckas med mer än någon kunde anat.
Däremot tror jag att du får fundera lite på vad ett index är. Och gärna länka till lite "fakta" som du anser vara seriösa journalister. Det jag tog upp kom ursprungligen från The Economist och liknande artiklar har författats av Times och andra tidningar. Inga "klicknyheter". Och förutsatt att det inte var rena faktafel så kvarstår faktum - USA har röstat fram en "affärsman" som är långt ifrån världsklass när det gäller just "affärer". Men han är säkert suverän på mycket annat. Som att bygga murar...
Som jag skrev är: om man gått sämre än olika index ingen som helst preferens för framgång. Jag skrev också att det är helt riktigt vad de skriver, det stämmer, och att många entrepenörer i retrospekt skulle ha tjänat på att passivt investerat i index istället för att bygga imperier.
Och ja, jag vet vad index är och behöver inte studera mer. Däremot investerar jag inte långt i index, utan tradar, bl a i index. :)

Angående seriösa journalister tycker jag det finns få. Men Financial Times som jag antar du menar med Times har väldigt hög nivå generellt. Jag gillar och läser dem.

Bortsett från det innehav som jag sålde idag som slutade på -7,5 %...

Jag sålde iof på -8,3 % så jag torskade lite. Men det är skillnad mellan olika aktier och hur känsliga de är ;)

Jag som nu står utanför hoppas givetvis på att det rasar lite till så jag kommer in billigare i framtiden. Jag ville inte hamna i situationen att jag försöker fånga en fallande kniv så jag tror själv att jag gjort rätt. Tiden får utvisa om jag verkligen gjorde rätt.

Förmodligen inte :)

Dagsrapport från en glad aktieamatör.
Borde inte ha sålt av mitt svenska innehav imorse. Misstag. Gjorde inte det under vara sig Brexit eller Panamahärvan. Borde ha fattat. Men ett återköp senare minimerade förlust och med hjälp av lite amerikanska vapenaktier slutar dagen på grönt (med råge).

Dagsrapport från en glad aktieamatör.
Borde inte ha sålt av mitt svenska innehav imorse. Misstag. Gjorde inte det under vara sig Brexit eller Panamahärvan. Borde ha fattat. Men ett återköp senare minimerade förlust och med hjälp av lite amerikanska vapenaktier slutar dagen på grönt (med råge).
Hur hittar man vapen och fängelseföretag på den amerikanska börsen?
Om du vet så klart! :)

Någon som vet hur den här procentsatsen räknas ut?
Får den nämligen inte att stämma ett dugg i relation till vad jag satt in och vad mitt innehav nu är värt.

avanza_procent.JPG

Hur hittar man vapen och fängelseföretag på den amerikanska börsen?
Om du vet så klart! :)
Fängelseföretag har jag ingenaning om. Men vapen är enkelt. Egentligen är det bara att googla. För inte särskilt länge sedan publicerade svd näringsliv en artikel om världens tio största vapentillverkare. Många företag som man kanske inte tänker på som vapentillverkare har dotterbolag som gör det, ex Boeing.

Fängelseföretag har jag ingenaning om. Men vapen är enkelt. Egentligen är det bara att googla. För inte särskilt länge sedan publicerade svd näringsliv en artikel om världens tio största vapentillverkare. Många företag som man kanske inte tänker på som vapentillverkare har dotterbolag som gör det, ex Boeing.

Både lockheed Martin och Smith & wesson går att köpa avanza så vitt jag vet

Tackar!
Hittade den här artikeln som kanske vara en bra utgångspunkt: http://nyheteridag.se/listan-pa-sto...sland-toksatsar-men-usa-ar-overlagset-storst/

Kan rekommendera den här dokumentären på Netflix om amerikansk fängelsepolitik:

Slutar med att man sitter och håller tummarna för ett tredje världskrig :D

Har kollat lite vapen- och fängelseaktier och det verkar som att fler hade den ideén och att man är några dagar sen för de stora klippen.

Läste någonstans att sedan Obama blev vald så ökade försäljningen av handledsvapen enormt
Av rädsla att han skulle förbjuda försäljningen så folk hamstrade vapen....

Undrar samma sak! Högst förvirrande
Fick detta svar:

Tack för ditt meddelande!

Den procentuella utvecklingen beräknas genom summan av den dagliga utvecklingen under den valda tidsperioden. Insättningar och uttag räknas inte som utveckling. Detta leder till att siffran i vissa fall kan bli missvisande. Jag ska ge dig ett exempel:

Dag 1
Du stoppar in 100 kr på ditt konto och investerar dessa i ett högriskinstrument som backar 50% första dagen. När du loggar in nästa dag kommer det att stå - 50% i grafen och - 50 kr.

Dag 2
Nu stoppar du in 1000 kr på kontot och investerar detta i samma högriskinstrument. Denna dag går värdepappret dock upp 25%. Dessa 25% beräknas på det nya totala värdet i din portfölj och uppgår således till ungefär 260 kr (1050 * 0,25).

Dag 3
Du loggar nu in på ditt konto och grafen har uppdaterats efter gårdagen. Dina siffror kommer nu att visa -25% (-50% + 25% = -25%), men +210 kr (-50 + 260).

Utvecklingen i SEK ska alltid vara korrekt, men grafen och den procentuella utvecklingen är ibland rejält missvisande. I synnerhet om man flyttar pengar mellan olika konton.

Hoppas detta gav lite klarhet i frågan. Återkom gärna om du har fler funderingar.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Avanza

Har en aktie som ska flyttas från Aktietorget till First North. Av någon anledning fick det kursen att ta ett rejält skutt uppåt.
Någon som kan förklara vad det beror på?

Min amatöranalys är att bolaget framstår som mer seriöst när de byter till en större/kändare lista.

Har en aktie som ska flyttas från Aktietorget till First North. Av någon anledning fick det kursen att ta ett rejält skutt uppåt.
Någon som kan förklara vad det beror på?

Min amatöranalys är att bolaget framstår som mer seriöst när de byter till en större/kändare lista.
Ett steg i rätt riktning, glädjande nyheter.

Tillbaka
Topp