• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Tjena! Tänkte se hur ni har det med era ISK konton, vart sparar ni någon stans?Jag funderar på att köpa via Avanza eller Nordnet, håller sig dessa bättre än Swedbank/Handelsbanken? Tänkte väl främst på Courtage klasserna känns betydligt förmånligare via Avanza/Nordnet mot stor bankerna. Hur tänker ni?

Mvh. Stefan.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En liten fråga angående aktierekommendationer som kommer från höger och vänster.
Ofta står det inte inom vilken tidsram som analytikerna tror att en aktie kommer att nå ett visst värde.
Finns det någon outtalade regel som tex 1 år, 2 år etc?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Extremt många lägen nu, och delårsrapporter i spännande bolag som släpps på fredag. Fritt fram å härja och bygga portfölj, jaga vargarna!

Mobilspelbolag = extremt hett.
Små läkemedelsföretag/företag som skapar utrustning åt sjukvården = otroligt hett.

Kort sikt, 3-12 mån.

All lycka.
 
En liten fråga angående aktierekommendationer som kommer från höger och vänster.
Ofta står det inte inom vilken tidsram som analytikerna tror att en aktie kommer att nå ett visst värde.
Finns det någon outtalade regel som tex 1 år, 2 år etc?

Skit i vad analytikerna och andra journalister skriver.
Titta på bolaget själv istället och gör en egen bedömning.
 
D

Deleted member 5780

Guest
En liten fråga angående aktierekommendationer som kommer från höger och vänster.
Ofta står det inte inom vilken tidsram som analytikerna tror att en aktie kommer att nå ett visst värde.
Finns det någon outtalade regel som tex 1 år, 2 år etc?
Säg till om du hittar en analytiker som kombinerar riktkurs OCH väl definierad tidsrymd när denna riktkurs förväntas uppnås...
 

JB_XII

Rolex
Öppnade lSK konto på Avanza häromdagen. Jag är väl inte tillräckligt insatt för att själv kunna avgöra vilka aktier som är bra.

Körde på ett alternativ som hette ”Avanza Auto 1-6”. Bra eller dåligt?

Kan tänka mig att bekvämlighet kostar, men är nyfiken på om konceptet är helt åt fanders?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Öppnade lSK konto på Avanza häromdagen. Jag är väl inte tillräckligt insatt för att själv kunna avgöra vilka aktier som är bra.

Körde på ett alternativ som hette ”Avanza Auto 1-6”. Bra eller dåligt?

Kan tänka mig att bekvämlighet kostar, men är nyfiken på om konceptet är helt åt fanders?

Tycker att det kostar lite för mycket för tjänsten. 0,35%.
Du kan själv komponera ihop en vettig fondportfölj på några minuter om det är fondsparande du är intresserad av.
 

JB_XII

Rolex
Tycker att det kostar lite för mycket för tjänsten. 0,35%.
Du kan själv komponera ihop en vettig fondportfölj på några minuter om det är fondsparande du är intresserad av.

Så som deras portfölj såg ut som var det mestadels aktier. Fonder är väl mer tryggt, men händer väl mindre där i form av avkastning?
Tanken är väl en 10 års period eller liknande
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Så som deras portfölj såg ut som var det mestadels aktier. Fonder är väl mer tryggt, men händer väl mindre där i form av avkastning?
Tanken är väl en 10 års period eller liknande

Beror väl på vad man tycker är 'mindre avkastning'. Finns ett gäng, breda, indexfonder som gått typ +30% 2017.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Så som deras portfölj såg ut som var det mestadels aktier. Fonder är väl mer tryggt, men händer väl mindre där i form av avkastning?
Tanken är väl en 10 års period eller liknande
Aktier från stora listan och som ger god utdelning kan ju vara en tanke om man inte vill jobba ihjäl sig.
När du får utdelning så återinvesterar du i samma aktie.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Så som deras portfölj såg ut som var det mestadels aktier. Fonder är väl mer tryggt, men händer väl mindre där i form av avkastning?
Tanken är väl en 10 års period eller liknande

Avkastningen är säkert mindre jämfört med en börshaj som är duktig på aktier, men den stora fördelen är att man inte behöver engagera sig speciellt mycket. Jag låter de ligga i portföljen och ser över dem 1 gång/år.
 

JB_XII

Rolex
Beror väl på vad man tycker är 'mindre avkastning'. Finns ett gäng, breda, indexfonder som gått typ +30% 2017.

Ok, också bra om indexfonder. Skall man satsa på det då? Än så länge vill jag inte behöva gå in och bevaka allt dag för dag.

Aktier från stora listan och som ger god utdelning kan ju vara en tanke om man inte vill jobba ihjäl sig.
När du får utdelning så återinvesterar du i samma aktie.

Ja vill såklart sprida riskerna, men du menar att ta top 10 aktierna och köpa en del i varje?

Avkastningen är säkert mindre jämfört med en börshaj som är duktig på aktier, men den stora fördelen är att man inte behöver engagera sig speciellt mycket. Jag låter de ligga i portföljen och ser över dem 1 gång/år.

Du pratar om fördel med fonder kontra aktier nu antar jag?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ok, också bra om indexfonder. Skall man satsa på det då? Än så länge vill jag inte behöva gå in och bevaka allt dag för dag.



Ja vill såklart sprida riskerna, men du menar att ta top 10 aktierna och köpa en del i varje?



Du pratar om fördel med fonder kontra aktier nu antar jag?

Ja, jag menar att med aktier måste man vara mer på alerten, följa utvecklingen noggrant och läsa på mycket. Med fondsparande räcker det med att du tittar till portföljen en gång per år för eventuell ombalansering.
 
Topp