• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Kul!

Bra fråga! Just nu är det mest förhoppningar då få bolag har några större inkomster så jag tror vi får vänta 9-12 mån innan några vettiga rapporter kommer.

Kurserna pekar rakt uppåt just nu iaf :)
Jo det går uppåt rätt så bra just nu. Hoppas det fortsätter så med. Kul att se om några månader vart vi hamnar.

Ger mig in i aktiemarknaden igen efter en mycket kass omgång sist.
Vill inte gå in på detaljer om det.

Men hivade in en tusing nu när jag insåg att man borde köpa lite H&M efter sista Monkey händelsen.
Så köpte 4 av dom till att börja med.
Kollar på atlas Copco också, men jag avvaktar lite med den då den har skjutit upp lite grann det det senaste, väntar på att den förhoppningsvis sjunker lite smått.

Jag kör enbart långsiktigt till att börja med. Efter sist så vill jag ha säkra kort (så säkert det går då) och det betyder låg reward.
Men jag skall använda det mest som ett sparande. Och då gärna att det följer inflationen. Eller deflation, vad fan vi nu än har i dagens läge.

Vad har ni för tips?

Men hivade in en tusing nu när jag insåg att man borde köpa lite H&M efter sista Monkey händelsen.
Kollar på atlas Copco också, men jag avvaktar lite med den då den har skjutit upp lite grann det det senaste, väntar på att den förhoppningsvis sjunker lite smått.

Jag kör enbart långsiktigt till att börja med. Efter sist så vill jag ha säkra kort (så säkert det går då) och det betyder låg reward.
Men jag skall använda det mest som ett sparande. Och då gärna att det följer inflationen. Eller deflation, vad fan vi nu än har i dagens läge.

Vad har ni för tips?
Att H&M inte är låg risk

Vad har ni för tips?
Vad är som gör att du tycker HM är köpvärd nu? Och dessutom med "låg risk"?

Tips: Investor

Det känns ju som en som alltid gått upp.

Tycker den är köpvärd därför att jag tror den kommer gå upp igen efter denna händelse.

Jag kan ingenting om detta, så ni vet.

Är H&M köpvärd för att du tror att den kommer gå upp efter monkey-händelsen? Var knappast något som påverkade kursen på aktien, så förstår inte ditt resonemang.

Tips är att faktiskt gå in på detaljerna om varför du misslyckades sist gång på börsen, och ta lärdom av det istället för att försöka glömma det..

Bl a sägs det att de har för många dyra butiker och för dålig fokus på onlinesälj.

Ah, Ja där förlorar man ju.

Är H&M köpvärd för att du tror att den kommer gå upp efter monkey-händelsen? Var knappast något som påverkade kursen på aktien, så förstår inte ditt resonemang.

Tips är att faktiskt gå in på detaljerna om varför du misslyckades sist gång på börsen, och ta lärdom av det istället för att försöka glömma det..

Lite grann påverkade det nog.

Lärdom tagen. Har ingenting med detta att göra.

Nä, men jag tror inte dom kan gå ned i all oändlighet.
Bara vad jag tror. Har bara 500kr i dom nu ändå. Får se hur det går.
De kan de absolut. Vill du ha en säker investering, så finns det bra globala fonder och indexfonder om du vill ha mer risk. Sedan skulle jag rekommendera att ha en mindre del i ex småbolagsfonder eller dylikt

Vad har ni för tips?

H&m fallande kniv!!!

Nä, men jag tror inte dom kan gå ned i all oändlighet.
Bara vad jag tror. Har bara 500kr i dom nu ändå. Får se hur det går.

Nu ska jag inte påstå att jag har någon jätteinsyn i ärendet, men en (riktigt) snabb titt på Avanza säger att:

- På 3 år har H&M gått ned från 330-ish (peak på 360 strax därefter) till dagens 160,88 kr.
- Av alla som bevakar säger 4 st KÖP, 8 st BEHÅLL och 13 st SÄLJ.

Försöker verkligen inte skriva dig på näsan, utan bara manar till försiktighet.
Visst slår rekommendationerna fel ibland, men överlag får man nog räkna med att finansiella institutioner kan mer än en själv.

Ang. H&M; aktien har seglat upp även på min radar. Jag är dock överlag tveksam till märket. Som någon skrev har de alldeles för många butiker som idag inte är lönsamma. Deras strategi tidigare har ju varit att smälla upp butiker i varje hörn, som ett led i sin massiva expansion. Det kan nog ha drivit upp aktiekursen till de toppnivåer vi såg innan kraschen, då folk kallt räknade med ökade intäkter. Onlineförsäljningen är också svag som sagt var. Johan Persson har ju dessutom många andra intressen i andra företag (fintech bl.a. tror jag?), och jag tror dessa åtaganden tar en del tid. Det borgar samtidigt för att han borde veta hur man kan göra H&M framgångsrikt även inom online retail, eller? Slutligen, tittar man på H&M:s produkter känns de överlag väldigt B. Jämför bara med Zara. Inditex går förövrigt som tåget, och de har en stark onlinesäljkanal dessutom. Sammanfattningsvis: H&M är nog ren gambling just nu. Om man vill invänta tecken / starkare signaler på att de kan lösa online retail-frågan kommer nog aktien vid den tidpunkten inte vara lika prisvärd som till dagens kurs, vilket iofs är en ren konsekvens av att risknivån sjunkit. Jag tror dock som sagt inte på märkets stil eller produktutbud, så jag avstår.

Nu ska jag inte påstå att jag har någon jätteinsyn i ärendet, men en (riktigt) snabb titt på Avanza säger att:

- På 3 år har H&M gått ned från 330-ish (peak på 360 strax därefter) till dagens 160,88 kr.
- Av alla som bevakar säger 4 st KÖP, 8 st BEHÅLL och 13 st SÄLJ.

Försöker verkligen inte skriva dig på näsan, utan bara manar till försiktighet.
Visst slår rekommendationerna fel ibland, men överlag får man nog räkna med att finansiella institutioner kan mer än en själv.
Helt korrekt! Jag håller fullständigt med dig.
Troligtvis är nog HM ett kasst köp inser jag nu. Ska se hur den utvecklar sig inom veckan eller så, sedan bestämma mig om jag skall sitta kvar i båten eller simma.

Lade dom på bevakningslista. Ska kolla dom en stund innan jag köper något av dom.
Lutar mest åt DNB och SPP. Det stabilast ut.
Och kanske ett släng in på länsförsäkringar och se hur det bär av.
Om du vill skapa dig en bättre uppfattning om börsmarknaden kan jag tipsa dig om podcaster. Jag lyssnar en hel del på #pratapengar men finns även en del andra bra. Man behöver inte ta efter allt dom säger, men det är ett bra bollplank gentemot äns egna tankegångar.
D647DE08-2F70-40D9-A006-6797492DEE95.png

Tillbaka
Topp