• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vad säger panelen om ABB Ltd. Aktier?
Jag är uppväxt med att "Det är bra att ha", notera att ingen i min släkt har någonsin varit "börshaj" eller ens intresserad utav det överhuvudtaget.
Tittar man på den så känns den otroligt knackig. Men samtidigt har det getts många tillfällen till köp, antar jag?

Kan också säga att den har, under lång tid, byggt på ett hyggligt stort kapital för undertecknad. Har dock ingen aning om startsumma eller tid då de två personer som jag tror satte upp det åt mig tyvärr inte längre finns.

Jag är uppväxt med att "Det är bra att ha", notera att ingen i min släkt har någonsin varit "börshaj" eller ens intresserad utav det överhuvudtaget.
Tittar man på den så känns den otroligt knackig. Men samtidigt har det getts många tillfällen till köp, antar jag?

Kan också säga att den har, under lång tid, byggt på ett hyggligt stort kapital för undertecknad. Har dock ingen aning om startsumma eller tid då de två personer som jag tror satte upp det åt mig tyvärr inte längre finns.
ABB är ett mycket respekterat bolag både i Sverige och internationellt och iom att dom är så stora och väletablerade är chansen att dom går i konken förhållandevis liten, och att dom repar sig efter svåra tider också goda. Övertid kan det kanske kan vara något, men gör din research innan du köper. Man kan aldrig veta säkert när ett bra köpläge är, det är bara historien som kan visa när det varit bra att köpa.

Ja det här med investeringar är alltid ett gem som ser lite olika ut för oss alla men jag tror att så länge man följer sitt inre och vet vad som är viktigt i ens liv så hittar man oftast rätt nivå.
Observera att nedan reflektioner är från en singel 36 åring, gift två gånger, utan barn och familj som prioriterat större delen av sitt liv på att jobba i olika skithål :);) och som har en helt skev bild av pengar, så ta det med en nypa grus.

1. Blanka blanka blanka, har i stort blankat mig mellan krascherna.
  2. Häv häv häv och håll dem kort.
  3. Håll stoppen kort och bli inte girig uppåt.
  4. Undvik öppna positioner över natt om du inte vill ta ett bet.
  5. HSI och ryska vetet är roligt, räds dem icke.
  6. När det kraschar, sitt likvid, vänta vänta vänta....sen slår du till på stamaktier och väntar väntar väntar = Good stuff
  7. Var kontrollerat aggressiv.
  8. Släpp alla losses direkt
  9. Ha kul
  10. Bränn lite cash huvudlöst från time to time så man får lite egen avkastning.
  11. Spara inte allt till pensionen....det är bara sjukt trist.
  12. Får du en mille som ligger och skräpar, åk till Vegas och bränn dem. Det är en bra bucketlist punkt som smörjer själen och härdar kroppen ;)
Som sagt, frånskild, saknar familj=lite udda grejer kan komma ut ur munnen ibland ;)

Ha det gött
Å gör inte som jag så blir det bra...eller gör exakt så och det blir bra :cool:

Mvh
M

Hur gör ni för att hitta intressanta IPO's och hur analyserar ni dessa? Har försökt läsa på lite men tycker det är svårt att hitta vettiga bolag

Jag försöker ligga långt före och försöker hitta branschen tidigt, då segmentet är viktigare, sen är det bara att chruncha bolagsrapporter. Ibland går jag bara på hyper, men då kan det vara svårt att få tillräcklig tilldelning.
Shit detta var ett kasst svar... Ser jag nu...ska skriva nått mer uttömmande när jag kommer hem

Hur gör ni för att hitta intressanta IPO's och hur analyserar ni dessa? Har försökt läsa på lite men tycker det är svårt att hitta vettiga bolag
Okej, Ska försöka utveckla lite mitt tidigare korta svar.
Checklista för att leta IPO´s
  1. Gör en tidig segment analys, försök att ligga ca 6-12 månader före i tiden. Så du kan få ett ganska skarpt sektor fokus när Ipoerna väl dyker upp.
  2. Ligg på förhand och dra ut info ur kontakter och öppna källor samt gör en egen analys av vilka bolag i dina valda segment som skulle kunna tänka sig att göra stort gagn av en närstående notering.
  3. När ipon väl kommer, läs läs läs...Minst 5 år bakåt i tiden om möjligt, annars 5år bakåt på ledningsgruppen och deras tidigare bolag. Läs inga komprimerade eller köpta analyser.
  4. Gör samma som ovan fast på konkurrenterna. Skapa dig en tydlig marknadsbild.
  5. Ta pulsen på hypen, hur hypat kommer det att bli?
  6. Titta globalt och stäm av mot din segment analys, tänk stort, vad kan bolaget göra med sina pengar.
  7. Titta och stäm av: Är deras förväntade burnrate realistisk?
  8. Bestäm din tidsaspekt
  9. Förhandla ang tilldelning så du inte får lite slattar. Vissa tydligt intresse, var aggressiv och lägg pengarna på bordet tidigt så dom respekterar din investering och listar upp dig.
Det var lite mer iaf...lycka till

Vad tror ni om Avanza som aktie (AZA) på nuvarande nivåerna (358kr).
Var uppe i 400 ett tag, men sprang ner till som lägst 330 efter att Nordea gick ut och sänkte sitt courtage för att försöka starta något slags priskrig i mars. Såhär i efterhand så får man väl inse att det hände... ungefär ingenting sen dess, vilket nog till stor del beror på att Nordeas värdepapperstjänster är ganska ruttna för konsumenter jämfört med de moderna nätmäklarna.
Även LF har behövt sänka sitt courtage för att försöka konkurera, men även där känns det som att det kan bli rätt svårt.

Bolaget hoppade upp till large cap i slutet av 2016, och har alltså växt sig rätt stort på relativt kort tid.
Ekonomin ser bra ut. Insiderköp ser bra ut.
Med tanke på hur mycket pengar som fortfarande är placerat i sveriges storbanker så finns det fortfarande massor med utrymme för tillväxt.
Borde också finnas gott om utrymme till att lansera nya produkter och öka inflöden så på sikt.

Konkurenten Nordnet är ej längre börsnoterade, sedan de blev utköpta från aktiemarknaden tidigare iår för ett ganska saftigt pris per aktie, vilket väl tyder lite på att det finns en god tilltro på marknaden.

Rent spontant så känns det som att risken är ganska låg i bolaget just nu. Storbanker har försökt gå efter dom nyligen och starta courtagekrig, men det verkar som sagt inte ha ledit någon vart direkt(?). Nya aktörer från Europa som Degiro har inte lyckats få fart i Sverige heller, trots lockpriser. Kunder är nöjda. Deras tjänster känns bra, sett till konkurensen (med undantag för Placera forumet som är vädelöst).

Disclosure: Jag har just nu ca 5% av mitt totala kapital i AZA.

Känns som den här spaningen blev ganska bra såhär på sikt.
Var nere och nosade på 300 ett tag, men hållit kvar alla mina aktier, och aktien är uppe i 436kr idag.
Upp 14% idag (och typ 25% i januari).
Funderar på att sälja av lite, även om jag tror på bolaget på sikt.

Okej, Ska försöka utveckla lite mitt tidigare korta svar.
Checklista för att leta IPO´s
  1. Gör en tidig segment analys, försök att ligga ca 6-12 månader före i tiden. Så du kan få ett ganska skarpt sektor fokus när Ipoerna väl dyker upp.
  2. Ligg på förhand och dra ut info ur kontakter och öppna källor samt gör en egen analys av vilka bolag i dina valda segment som skulle kunna tänka sig att göra stort gagn av en närstående notering.
  3. När ipon väl kommer, läs läs läs...Minst 5 år bakåt i tiden om möjligt, annars 5år bakåt på ledningsgruppen och deras tidigare bolag. Läs inga komprimerade eller köpta analyser.
  4. Gör samma som ovan fast på konkurrenterna. Skapa dig en tydlig marknadsbild.
  5. Ta pulsen på hypen, hur hypat kommer det att bli?
  6. Titta globalt och stäm av mot din segment analys, tänk stort, vad kan bolaget göra med sina pengar.
  7. Titta och stäm av: Är deras förväntade burnrate realistisk?
  8. Bestäm din tidsaspekt
  9. Förhandla ang tilldelning så du inte får lite slattar. Vissa tydligt intresse, var aggressiv och lägg pengarna på bordet tidigt så dom respekterar din investering och listar upp dig.
Det var lite mer iaf...lycka till
Tack för ett väldigt bra och informativt svar!

Någon som har bra koll på fonder? Jag är helt lost.

Koll ur vilken aspekt?

Själv gillar jag att kontinuerligt avsätta pengar på billiga indexfonder som ett långsiktigt sparande lågintensivt (ur ett engagemangperspektiv). Har en portfölj av ett par olika indexfonder inom olika branscher och regioner.

Nu har ju senaste åren varit lite skeva i form av hur marknaden utvecklats så de ger ju ingen rättvis bild av avkastningen egentligen men rent generellt så har dessa tråkiga indexfonder gett en bättre avkastning än jag hade lyckats med själv om jag enbart gått på aktier.

Koll ur vilken aspekt?

Själv gillar jag att kontinuerligt avsätta pengar på billiga indexfonder som ett långsiktigt sparande lågintensivt (ur ett engagemangperspektiv). Har en portfölj av ett par olika indexfonder inom olika branscher och regioner.

Nu har ju senaste åren varit lite skeva i form av hur marknaden utvecklats så de ger ju ingen rättvis bild av avkastningen egentligen men rent generellt så har dessa tråkiga indexfonder gett en bättre avkastning än jag hade lyckats med själv om jag enbart gått på aktier.
Jag vet typ inte ens vart jag ska börja. Har bara fonder som jag inte själv valt, och tycker att det vore en god idé att stoppa in lite deg på avanza för ett sparande mtp att jag bara köper trisslotter på aktiesidan. :)

Tror folk att de enda fonderna som är bra är billiga indexfonder?
Finns många fler saker än förvaltningsavgift och avkastning att kolla på när det gäller investeringar.

Tror folk att de enda fonderna som är bra är billiga indexfonder?
Finns många fler saker än förvaltningsavgift och avkastning att kolla på när det gäller investeringar.

Självklart! SJälv rör jag mig mellan bägge.

Men mina egna empiriska studier har visat att över de senaste 2-3 åren så har förvaltare, iaf. i de fonder jag handlat, haft svårt att slå index med någon större marginal. Då sparar jag gärna 2-2,5% istället för att slänga dem i sjön.

Jag vet typ inte ens vart jag ska börja. Har bara fonder som jag inte själv valt, och tycker att det vore en god idé att stoppa in lite deg på avanza för ett sparande mtp att jag bara köper trisslotter på aktiesidan. :)
Kolla in listan med 5 stjärnig Morningstar rating, inget som ger nån garanti men fonderna har väll då alla förutsättningar till att gå bra
https://www.avanza.se/fonder/lista....ATING&sortOrder=DESCENDING&activeTab=overview

Självklart! SJälv rör jag mig mellan bägge.

Men mina egna empiriska studier har visat att över de senaste 2-3 åren så har förvaltare, iaf. i de fonder jag handlat, haft svårt att slå index med någon större marginal. Då sparar jag gärna 2-2,5% istället för att slänga dem i sjön.
Hm okej, jag har flera fonder som långt överträffat indexfonder över en 10 års period. Dessutom flera fonder med en betydligt bättre riskjusterad avkastning och sharpe-kvot som kommer klara sig mycket bättre vid en ev krasch vilket gör en enorm skillnad.

Hm okej, jag har flera fonder som långt överträffat indexfonder över en 10 års period. Dessutom flera fonder med en betydligt bättre riskjusterad avkastning och sharpe-kvot som kommer klara sig mycket bättre vid en ev krasch vilket gör en enorm skillnad.

Som jag skrev ovan - de senaste åren ger ingen rättvis bild över hur avkastning ser ut över en konjunkturcykel.

Att index går ner vid en krasch är ju rätt givet, och att man då betalar för att hantera en sån risk i en aktivt förvaltad fond ser jag som den största fördelen med att välja en aktivt förvaltad fond.

...men som sagt, det gäller ju att vara semiaktiv i sitt val, och rörelse, även mellan fonder för att kunna vinna de där procenten, vill man bara sitta still i perspektivet ~10 år håller jag med om att aktivt nog kan vara ett bättre val!

Som jag skrev ovan - de senaste åren ger ingen rättvis bild över hur avkastning ser ut över en konjunkturcykel.

Att index går ner vid en krasch är ju rätt givet, och att man då betalar för att hantera en sån risk i en aktivt förvaltad fond ser jag som den största fördelen med att välja en aktivt förvaltad fond.

...men som sagt, det gäller ju att vara semiaktiv i sitt val, och rörelse, även mellan fonder för att kunna vinna de där procenten, vill man bara sitta still i perspektivet ~10 år håller jag med om att aktivt nog kan vara ett bättre val!
Kollar du på ex Lannebo småbolag så har de slagit index med råge över flera konjukturscykler, men de är samtidigt inte hedgade mot en eventuell krasch likt en indexfond. Sedan finns det ju de fonder som eftersträvar en något mer måttlig uppgång men oberoende av konjukturscykler som tex Adrigo hedge, Nektar mm vilket är bättre för dem som inte spara på lång sikt utan eventuellt vill ha pengarna inom 10 år.

Gällande långsiktigt sparande så finns det absolut en poäng med att ha en del i indexfonder, men man ska inte lägga all sin vikt på det, och inte heller tro att det inte går att få högre avkastning via andra fonder. Det finns även några få exempel på extrem välskötta fonder som har en betydligt lägre risk än börsen, men även högre avkastning samt hedge vid nedgångar.
Gäller som alltid att göra sin egna efterforskning.

ABB = Andra Betalar Bättre
Precis som Ericsson tror jag de har svårt att rekrytera de bästa ingenjörerna idag pga löner etc - för 20 år sedan hade dessa industrijättar inte alls samma konkurrens vad gäller arbetskraft i Sverige. Sedan är ju dessa globala bolag, men problemet kan inte vara isolerat enbart till Sverige.

ABB = Andra Betalar Bättre
Precis som Ericsson tror jag de har svårt att rekrytera de bästa ingenjörerna idag pga löner etc - för 20 år sedan hade dessa industrijättar inte alls samma konkurrens vad gäller arbetskraft i Sverige. Sedan är ju dessa globala bolag, men problemet kan inte vara isolerat enbart till Sverige.

ABB beter sig rätt sjukt med rekrytering.
Har jobbat där förut och för bara någon månad sedan ville min chef rekrytera tillbaka mig med ett löneerbjudande som var riktigt uselt.
Iallafall den divisionen jag jobbade på kör ett väldigt konstigt race.
Jag som nu är utan utbildning har på andra företag samma lön som min polare som är civilingenjör har på ABB. Vi jobbar inom samma gren.

Har jobbat där förut och för bara någon månad sedan ville min chef rekrytera tillbaka mig med ett löneerbjudande som var riktigt uselt.
Jag som nu är utan utbildning har på andra företag samma lön som min polare som är civilingenjör har på ABB. Vi jobbar inom samma gren.

Så ett bra företag att äga aktier i mao?

Låg lön = hög vinst/cost productivity per FTE?

;)

Så ett bra företag att äga aktier i mao?

Låg lön = hög vinst/cost productivity per FTE?

;)
Ja, men bara så länge de kan rekrytera rätt personal. Just nu håller du ju på att förstöra sitt employer brand genom kass löner.

Måste vara bra för aktieägare :D

@Oscaro intressant med diskussion gällande index/aktiv förvaltning.
Du har rätt att aktiv förvaltning ibland slår index-fonderna. Men att hitta en aktiv fond som slår index över 10-års tid är inte lätt. Indexfonderna slår aktiva över tid i regel (finns undantag).

Det som sätter käppar i hjulen är att många aktiva inte försöker slå index. När fonder blir tillräckligt stora i kapital så försvinner många bra mindre bolag, eftersom fondförmögenheten blir för stor.
De större fonderna måste alltså äga större börsbolag, och många ligger därför nära index. När sedan avgifterna dras så är det ju inte konstigt att de underavkastar index. Desto längre perspektiv desto mindre talar för aktiva.

Du har rätt att aktiv förvaltning ibland slår index-fonderna. Men att hitta en aktiv fond som slår index över 10-års tid är inte lätt. Indexfonderna slår aktiva över tid i regel (finns undantag).

Det som sätter käppar i hjulen är att många aktiva inte försöker slå index. När fonder blir tillräckligt stora i kapital så försvinner många bra mindre bolag, eftersom fondförmögenheten blir för stor.
De större fonderna måste alltså äga större börsbolag, och många ligger därför nära index. När sedan avgifterna dras så är det ju inte konstigt att de underavkastar index. Desto längre perspektiv desto mindre talar för aktiva.

Japp. Statistiken säger väl också att endast 1 av 10 aktivt förvaltade fonder slår index över några år men sen blir det mycket osäkrare.
Indexfonder är ju till för folk som inte vill lägga mycket tid på att hitta rätt stjärnfond och hålla koll på den.

Allt beror på vad för slags fonder du kollar på, visst finns de stora fonder som har svårt att få hög avkastning pga det, men det behöver inte vara hindrande. Ingen har sagt att man måste bara köpa stora fonder heller.
Dessutom som min poäng var från början, att det inte är bara att slå index som borde vara målet med en investering. Säg ex att under en krasch gå index ner 50%, då tar det ungefär 8 år av uppgångar innan du är tillbaka till före-krasch nivåer. Detta kan du hindra genom att exempelvis välja hedgefonder med lägre riskprofil (Jämför ex Adrigo hedge de senaste 10 åren, den gick knappt ner under krisen men de kan fortfarande ta del av de generella uppgångar som brukar följa)

Japp. Statistiken säger väl också att endast 1 av 10 aktivt förvaltade fonder slår index över några år men sen blir det mycket osäkrare.
Indexfonder är ju till för folk som inte vill lägga mycket tid på att hitta rätt stjärnfond och hålla koll på den.
Statistiken är missvisande då långt från alla fonder satsar på att slå index. Många är väldigt nöjda med 5%, men det innebär inte att det är ett sämre val.

Tillbaka
Topp